بازدید 12135

تشنگی خوزستان و بلعیده شدن آب کارون توسط صنعت نیشکر

آیا امکان نداشت با زنده نگاه داشتن رود کارون و توسعه بخش گردشگری استان خوزستان، عواید به مراتب بیشتری از آنچه اکنون صنعت نیشکر برای این منطقه از کشور حاصل کرده است به دست آورد و علاوه بر آن، دچار مضراتی چون بحران‌های زیست محیطی و شور شدن منابع آب نیز نشد؟
کد خبر: ۸۲۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ 19 August 2018
تشنگی خوزستان و بلعیده شدن آب کارون توسط صنعت نیشکرمدتی است، تشدید بحران‌های زیست محیطی و بروز مشکلات جدی در زمینه تأمین آب شرب شهروندان استان خوزستان به یکی از نگرانی‌های جدی مردم و مسئولان کشور بدل شده است؛ مسأله‌ای به شدت مهم که هرازچندگاهی وارد مقوله‌های امنیتی نیز می‌شود، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد، هنوز عزم راسخی برای حل ریشه‌ای بحران پیش آمده در این منطقه از کشورمان وجود ندارد!

به گزارش «تابناک»؛ صرف نظر از موضوعاتی نظیر طرح‌های انتقال آب و نیز کاهش نزولات جوی، یکی از مشکلات جدی آشفتگی پیش آمده در معادلات موجود در رابطه با منابع و مصارف آب استان خوزستان را باید در روند رو به گسترش و توسعه اراضی نیشکر این استان دنبال کرد؛ روندی که در دهه‌های گذشته همواره نمودار آن افزایشی بوده و بار‌ها کارشناسان در این باره هشدار‌های لازم را داده اند.

برای اثبات نقش بی بدیل توسعه اراضی زیر کشت نیشکر و خسارت‌هایی که این اتفاق در کاهش منابع آب استان داشته است، اشاره به این نکته ضروری است که در حال حاضر نزدیک ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان به ویژه در مجاورت شهرستان هایی چون خرمشهر و اهواز به کشت نیشکر اختصاص یافته است.

این رقم صدهزار هکتاری زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم در دهه ۸۰ شمسی میزان زمین‌های زراعی اختصاص یافته به کشت نیشکر کمتر از ۳۰ هزار هکتار بود که در یک بازه زمانی کوتاه و بر خلاف روند کاهشی بارش‌ها تا سه برابر افزایش پیدا کرد.

پیش از این، بیشتر اراضی که از سال ۱۳۸۶ و به سرعت در اشغال شرکت‌های هفتگانه کشت و صنعت نیشکر درآمد، به کشت محصول دیگری اختصاص نداشت و این یعنی در یک بازه زمانی ده ساله بخش قابل توجهی از زمین‌های بایر استان با هدف افزایش سطح درآمد شهروندان و نیز بهبود معیشت مردم محلی زیر کشت نیشکر رفت.

در حالی که جمعیت استان خوزستان نزدیک به ۵ میلیون است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که صنایع کشت و صنعت استان کمتر از ۱۰۰ هزار خانواده را مستقیم و غیر مستقیم زیر پوشش اقتصادی خود قرار داده است و میلیون‌ها خانوار خوزستانی ـ چه به لحاظ مستقیم و چه به لحاظ غیر مستقیم ـ از منافع اقتصادی این طرح بی بهره هستند.

این مهم را می‌توان در اعتراض‌های میدانی گاه و بیگاه کشاورزان و سایر شهروندان خوزستانی برداشت کرد که با اعتراض به ممنوعیت کشت تابستانه تأکید می‌کنند که اگر ممنوعیت کشت برای کشاورزان بومی مناطقی نظیر شوش، دزفول، اهواز و خرمشهر باید عملیاتی شود، چرا این قانون شامل حال شرکت‌های ثروتمند کشت و صنعت نیشکر نمی‌شود؟

بررسی‌های بیشتر در مورد وضعیت شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر در استان خوزستان، گویای این است که در حال حاضر و به واسطه کاهش منابع آب این شرکت‌ها با کاهش راندمان تولیدی رو به رو شده اند و هم اینک نیز تلاش‌های فراوانی برای افزایش منابع آب مورد استفاده خود به جریان انداخته اند.

در همین رابطه به تازگی ‎حسین آمیلی، معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان در نشست شورای آب استان که در استانداری برگزار شد با بیان اینکه در کشت دایمی نیشکر دو موضوع کمیت آب و کیفیت آن مطرح است، افزود: متأسفانه کیفیت آب چندان مطلوب نیست و هم اکنون به دلیل خشکسالی، کیفیت آب در مقایسه با سال زراعی گذشته چندین برابر کاهش یافته و این مسأله در رابطه با کشت نیشکر به معنی افت ٢٢ درصدی تولید این محصول خواهد بود.

این رویه در حالی است که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند در ماجرای شور شدن منابع آب کارون، جدا از موضوع سد گتوند و خسارات‌ برآمده از آن توسعه کشت نیشکر در اراضی شور استان نیز مطرح است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

کارشناسان بر این باورند با هدف توسعه اراضی نیشکر استان و در دهه گذشته میلیارد‌ها مترمکعب آب شیرین رودخانه‌هایی مثل کارون به اراضى شور و قلیایى سرازیر و نمک استخراج‌شده این عملیات وارد رودخانه و از آن‌جا به هورالعظیم و اروند رود منتقل شد؛ اتفاقی که حتی در مقاطعی از تاریخ مورد اعتراض کشور همسایه یعنی عراق نیز واقع شد.

اکنون و در تازه‌ترین واکنش‌ها به مشکل مورد اشاره، عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر به «مهر» گفت: شرکت‌های هفتگانه نیشکر را باید مقصر اصلی شوری آب کارون بدانیم. دولت اکنون برای رفع کامل مشکل آب شهر‌های آبادان و خرمشهر تاکید کرد و در همین راستا به زودی ۷۰ متر مکعب آب از بالادست وارد کارون می‌شود که همچون مدیریت قبلی، کشاورزان منطقه از این آب بهره مند می‌شوند.

سامری در همین باره تأکید کرد: شرکت‌های هفتگانه نیشکر بدون کار کارشناسی آب رودخانه کارون را در بالادست می‌بلعند و اجازه ورود آب به آبادان و خرمشهر را نمی‌دهند.

بر اساس آنچه مورد اشاره قرار گرفت در رابطه با بحران آب خوزستان جدا از موضوعاتی نظیر انتقال آب در بالادست و نیز کاهش نزولات جوی، از مدیران پیشین کنونی دولت باید پرسید استدلال مشخص آن‌ها برای توسعه بی حساب و کتاب اراضی کشت نیشکر چه بوده است و اکنون واکنش آن‌ها در قبال این رویه چیست؟

از مدیران اجرایی استانی و ملی همچنین باید پرسید، توسعه نیشکر در استان خوزستان در سال‌های اخیر تا کنون چه دستاورد مشخص و قابل ذکری برای مردم محلی داشته است؟ اگر این اقدام تأثیر مثبتی در زندگی شهروندان داشته است، پس معنای اعتراض‌های گاه و بیگاه کشاورزان و سایر شهروندان به این مسأله چیست؟

به نظر می‌رسد مدیران اجرایی کشور در سال‌های گذشته خواسته یا ناخواسته در مسیر توسعه مناطق مختلف کشور از جمله استان خوزستان به آسان‌ترین راه حل یعنی توسعه کشاورزی بدون توجه به توانمندی‌های منطقه‌ای روی آوردند و این رویکرد خود به تشدید بحران‌های زیست محیطی دامن زد.

اینجا طرح این پرسش خالی از لطف نیست که آیا امکان نداشت با زنده نگاه داشتن رود کارون و توسعه بخش گردشگری استان خوزستان عواید به مراتب بیشتری از آنچه اکنون صنعت نیشکر برای این منطقه از کشور حاصل کرده است به دست آورد و علاوه بر آن دچار مضراتی چون بحران‌های زیست محیطی و شور شدن منابع آب نیز نشد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۷۲
این مورد از ضعف و نقصان خودمان است و به تحریم ها و دلار و ارز و سکه ربطی ندارد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
هنوز تحریمها شروع نشده .
شما حتما میدانید مالکان شرکت کشت و صنعت کیست ! لطفا اعلام بفرمایید تا دلیل همه این امتیازات ویژه برای همگان مشخص شود
قطعا دلیل قانع کننده ای برای این توضیحات نیست به غیر از اینکه نویسنده محترم از طرفداران انتقال آب خوزستان می باشد. بله زمین های بایر و بیابان به مزارع سرسبز تبدیل شد به قول نویسنده کارشناس 100 هزار نفر نیز از این طریق امرار معاش می کنند و در کنار آن 50 درصد شکر مورد نیاز ملت ایران هم تامین می شود، وابستگی به خارج هم کمتر شد، با این مزارع از برخاستن ریزگردها تا حدودی جلوگیری به عمل آمد> آیا تبدیل بیابان به مزارع سرسبز باید قابل تحسین باشد یا مورد هجمه های غیرکارشناسی قرار گیرد. قرار نبود که در قبال کشت 60 هزار هکتار زمین لم یزرع تمام مردم خوزستان مشغول به کار شوند کاش در زمان نوشتن قدری تفکر کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
این مزارع همه ی مزایایی را که گفتید دارند اما به دلیل اینکه پساب ناشی از صنایع نیشکر بدون تصفیه وارد کارون می شوند باعث آلودگی آب می شوند .صنعت پولدار نیشکر حاضر نیست سهمی از سودش را برای حفظ محیط زیست منطقه هزینه کند و کسی زورش به انها نمی رسد. برعکس حاضر است پول به مراتب کمتری خرج کند و با استفاده از ابزار فرافکنی و تهییج مردم گناه خود را به گردن سد گتوند بیاندازدو شوری اب رودخانه ی کارون را بعد از گرفتن سهم بزرگی از آب با کیفیت و تبدیل آن به پساب به گردن بقیه بیاندازد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
شما مثل اینکه نمیدونید سالیانه چقدر راندپ برای ازبین بردن علف هرز استفاده میکنن آتش زدن مزارع رو ندیدید ما اب نداریم هوای سالم نداریم شکر رو میشه وارد کرد الان با ارزش ترین کالای یک کشور آب هست این صدهزار نفر رو هم میشه از روشهای دیگه حتی کشاورزی کم خطرتر صاحب شغل کرد.توسعه نیشکر حتی حاضر نشده خودشو بروز کنه حاضر نشده برداشت سبز کنه
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
چراازمرگ میلیونهانخل خرمشهروابادان واروندرودکه استارت ان ازیکسال پیش به اینطرف دروضعیت فرابحرانی قرارگرفته که بدلیل شوری اب وپسابهای
نیشکروکم شدن دبی اب رودخانه گفته نمیشود.
مگردههاهزارشغل وخانواده بااین بحران متلاشی نمیشوند مگرکشاورزان خرده پا بدلیل نبوداب به خاک سیاه ننشسته اند وهزاران مگردیگردیگر.
صنعتی که رانت دارباشه وپرقدرت همیشه نابودگر رشته صنایع وکشاورزی کوچک هستند
عزیزم پیشنهادی بده که با باورها بخونه ، گردشگری که نمیخونه.چرا متوجه نیستی آخه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
درسته می فرمایید.گردشگر بیاد اندک حجابی هم که مونده رو ببره.عمرا.حتی اگر این مملکت رو با دست خودمون کفن کنیم دست از اعتقاداتمون بر نخواهیم داشت.حتی اگر کشور رتبه اول فساد رو در دنیا کسب کنه ما همچنان علیه بی حجابی اقدام کرده و راه ورود گردشگر رو بعنوان یکی از عوامل ترویج بی حجابی خواهیم بست.شک نکنید همچنان برای بی حجابی کفن می پوشیم و انرا محکوم می کنیم!!!!!
خوب جایی انگشت گذاشته اید،اگر عمیق تر بررسی کنید متوجه میشوید که عامل شوری کارون هم همین کشت و صنعت نیشکر است اما متاسفانه تمام تقصیر ها را به گردن سد گتوند انداختند و وزارت نیرو هم نتوانست خوب دفاع کند.
پاسخ ها
کاپی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
آره ..چرا نیشکر بکاریم که اینقدر بده..تازه مشکل کمبود شکر رو هم آقایان با واردات حل میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
شوری اب پشت سد گتوند چند برابر شوری اب دریا است و پمپ های مخصوص کار در اب شور در اب پشت سد بسرعت از بین میروند
خوب جایی انگشت گذاشته اید،اگر عمیق تر بررسی کنید متوجه میشوید که عامل شوری کارون هم همین کشت و صنعت نیشکر است اما متاسفانه تمام تقصیر ها را به گردن سد گتوند انداختند و وزارت نیرو هم نتوانست خوب دفاع کند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
سد گتوند و اشتباهات فاحشی که در ان شد اصلا جای دفاع نگذاشته .
تو رو خدا یکی بداد ما مردم خوزستان برسه تو این مملکت نمی‌دونیم باید با این مافیا و فساد چگونه برخورد کنیم اگه اعتراض کنیم ما را به جدایی طلب نسبت میدن تابناک لطفاً منتشر کن
مگر قرار نبود آب عمان و خلیج فارس توسط انرژی هسته ای شیرین بشه. پس چی شد؟
پاسخ ها
سهراب
| Netherlands |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
انرژی هسته ای یک اشتباه بود
یک اشتباه بزرگ استراتژیک
یه باتلاق که پولهای هنگفتی رو چه مستقیم چه بصورت ضرر تحریمها بلعید
الان میان میگن چار تا رادیودارو داریم میسازیم
ولی نمیگن چه داروها که نرسید و چه بلاها که رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
واقعا فکر کردی انرژی هسته ای برای پیشرفت بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
انرژی هستیه ای که دادید رفت مگه نگفتید میخواهیم چیکار حالا اومدید میگید چی شد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
بله ولی اون کسیکه قرار بود این کار را بکند خدا بیامرزش
وقتی سهم ایران در خلیج فارس و عمان بدون اطلاع مردم و مجلس به چین بخشیده می شود طبیعی است که آب خوزستان هم بدون اطلاع مردم و مجلس به عراق و کویت بحشیده شود چرا صنعت نیشکر را متهم می کنید؟!!!
این همه اب پشت سد دز و عباسپور و گدار و و و و هست خوب درست استفاده کنید مشکلی پیش نمیاد. تابناک خواهش میکنم این سوال من رو از مسعولین بپرسید. چرا قبل از ریختن اب شیرین کارون به خلیج فارس مثلا قبل از ابادان . خرمشهر یه اب بند مثل علی کله دزفول احداث نمیشه که اب رو نگه داریم واسه تابستان؟؟؟؟؟ سریزش رو باز بزارن که اکوسیستم بهم نخوره در عوض اب باران زمستان هم توی کارون میمونه و کارون جان دوباره میگیره. خواهش میکنم یه مطلب راجب ایرن بزارید
سلام، هدف از این مقاله آشکارا دادن آدرس غلط است. وقتی استانی به طور طبیعی دارای آب فراوان است و بهترین و حاصلخیزترین زمین کشاورزی را در اختیار دارد، قطعا منطقی ترین کار برای توسعه آن استان، توسعه کشاورزی است. کمبود آب در خوزستان تنها به دلیل اجرای پروژه های انتقال آب به مناطق بیابانی اصفهان، یزد و کرمان و توسعه بی منطق صنعت و کشاورزی در آن مناطق بیابانی است. توسعه گردشگری قاعدتا میبایست در استانهای بیابانی مانند اصفهان یزد و کرمان صورت میگرفت، که البته در این زمینه هم علاوه بر کشاورزی و صنعت، سرمایه گذاری قابل توجهی در این استانها انجام شده است. اگر آب خوزستان به دلیل مدیریت قبیله گرا به این استانهای بیابانی انتقال نمی یافت و بدین ترتیب هدر نمیرفت، استان خوزستان پتانسیل گسترش بیشتر کشاورزی را هم در خود داشت و می‌توانست تامین کننده پایدار بسیاری از نیازهای اساسی کشور در حوزه کشاورزی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
شما حجم آب انتقالی به مناطق دیگر رو با حجم آب هدر رفته در خوزستان مقایسه کن و کمی کلاهت را بالاتر بگذار
اصغر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
آب کارون در ۶ سال اخیر از حدود۲۰ میلیارد متر مکعب درسال به حدود ۷-۸ میلیارد متر مکعب کاهش یافته تصور میفرمایید اگر انتقالی صورت گرفته بیش از نیم میلیارد بوده است؟
مشکل انتقال آب و پروژه های سد سازی هست با تعطیل کردن نیشکر و بیکار کردن مردم به خاطر سرقت آب توسط استانهای دیگه مشکل حل نمیشه جلوی سرقت آب رو بگیرید جلوی سد های جدید رو بگیرید روی دریاچه های پشت سد هم مثل خارج کشور پنل های خورشیدی شناور نصب کنید تا هم آب در گرمای شدید خوزستان تبخیر نشود هم برق تولید کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
اشتغالزایی به چه قیمت ؟ به قیمت از دست رفتن سهم نسل های آینده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
رودخانه کارون هزاران سال در مسیر طبیعی خود جریان داشته و محیط زیست با رودخانه در تعادل بود انتقال اب و مصرف بی رویه این تعادل را بهم زده که با عواقب ان روبرو هستیم
آبهای ابن مملکت 9 ماه به دریا میریزه، انرا مهار کنید. مهار کنید تا باقی ستل از ان استفاده کنید. یک کشاورز بد بخت فقط در طول سه ماه کشاورزی از آب استفاده میکنه، خدا را شکر مهار میکنه همبن آب سرگردان را. و شما میخواهید او کشاورزی اش را رها کند ؟کشاورز تنها و یا یکی از قشرهای پاک و سالم و فعال هنوز باقی است میخواهید با حرفهای نابهنگامتان آنها را هم دلسرد کنید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
مشکل اینه وزارت نیرو هیچ اماری نمیده خیلی خوب میشه اعلام کنه چقدر اب به دریا در شمال و جنوب ریخته میشه باتوجه به پیشروی اب دریا در رودخانه کارون بعید میدونم از این رودخانه ابی وارد دریا شود
انتخاب جان شما نمیتونید به استانی که پنج تا رودخانه آب داره بگید ما آب رو جهت مصارف صنعتی و کشاورزی به چهار پنج استان کویری غیر مستعد میفرستیم و به اندازه آب شرب برای شما اختصاص میدین و اجازه کشاورزی ندارید. لطفاً متن بالا رو اصلاح نمایید و انصاف رو رعایت کنید.
متاسفانه برخی صاحب منصبان بی مسئولیت و بی تعهد برای رسیدن به منافع شخصی و حزبی خود، در تلاش می کنند صنعت نیشکر را نابود و در نتیجه موجب بیکاری بیش از 30 هزار نفر که بطور مستقیم در صنایع نیشکر استان خوزستان اشتغال دارند شوند.
سوال مهم این است که چرا عده ای در پی این هستند که خودکفایی کشور در زمینه شکر را از بین ببرند و با ولعی بی پایان اقدام به واردات شکر نمایند!!!
کاش بجای نوشتن چند خط و ادعای بی دلیل و بی سند، به واقعیات ها نگاه می کردید، اما ظاهرا رسیدن به برخی منافع چیزی دیگری را حکم میکند!!
این همه زیر کشت میره بازم از خارج شکر وارد میکنیم بازهم بگید رانت نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
سود وارداتش بیشتره و صلاح در وارداته ؟!
تا حالا مردم ابادان و خرمشهر اب خوردن نداشتن واز اب دز براشان لولکشی کردند حاتلا دغدغه اب کشاوذزی را علم کنیدبرخی تا زیراب همه صنایع در خوزستان ن وایران نزنند دست بر نمی دارند صنایع نیشکر قدمت 50 ساله داره حالا بی ابی شده بهانه یک عدهایی تا این صنعت هم درهم بکوبند واحیانا .کارخانجات که ان را نابود وماشین الاتش بفروش وزمینها را بالا بکشند وبعد داخل ان زمینها هندوانه وگوجه وخیار بکارند
این سوال را با از نمایندگان آن دور و محیط زیست سئوال نماید
نیشکر در خوزستان قدمت بیش از 60 ساله دارد و هیچ اتفاقی هم نیافتاده بود ، بهتر است سوئ مدیریتهای این سالها را گردن نیشکر نیاندازیم و موجبات تعطیلی این مزارع را فراهم نکنیم که این خواسته اونهایی است که انحصار واردات قند و شکر را در دست دارند و می خواهند بدون رقیب باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
برادر اگر نیشکر تعطیل بشه باز هم شغل پیدا خواهی کرد برای یک حقوق بخور نمیر خاکتو نابود نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
ناشناس تو میدونی شکر یعنی چی چه کاری پیدا میکنه نکنه میخوای دلال بشه یا رانت خوار شماها بخدا قسم خوردید مارا بکنید لیبی ولکن هم نیستید هر روز هم یه نظر میدید از خداتون امریکا بیاد دیسکو براتون بیار خواب دیدید خیر باشه
کسانی که در راس قرار دارند اصولا مدیر نیستند و به واسطه رابطه به آن رسیده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
کشور همه شرایط و امکانات لازم برای پیشرفت را دارد جز یکی انهم نداشتن مدیرکارامد است
خوزستان مرطوب است و کمترین تبخیر را دارد و بهترین محل برای کشاورزی است و آب از این حوه آبریز خارج نمی شود من از وزارت نیرو تعجب می کنم چرا آمار انتقال اب به کویر مرکزی را منتشر نمی کند عامل بدبختی خوزستان انتقال آب به اصفهان و یزد و کرمان و قم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
مجموع تونل یک و دو کوهرنگ ظرفیت 500 میلیون متر مکعب انتقال را در سال دارد و بقیه طرح ها هم که فعلا راه اندازی نشده. مشکل آب خوزستان جای دیگری است
آقا هدف از این مقاله حمایت از واردات شکره و قطعا مافیای شکر پشتشه .
تو کل مملکت دارن تولید رو هدفمند نابود میکنند.
کفش ملی
چیت سازی تهران
نساجی مازندران
صنایع بهشهر
کفش بلا
و .....
همه رو نابود کردن
آخه کدوم گردش گری میاد اینجا هزینه کنه.
بابا با کی طرفید این جوری مقاله مینوسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
آفرین که گل گفتی
تابناک مراقب مقاله گذاشتند باش نیشکر مثل گندم جزو محصولات اصلی یک کشور مثل اینکه برای اینکه چهارتا لایک بخورید در اینده سیاسی کشور باشیدهر کرای مکیند
بسم الله الرحمن الرحیم
کاملا آشکار است که مطلب کذب است و کسی که این گزارش را نوشته است، اطلاعات کافی نداشته است. اگر یک طرح خوب در مملکت احداث شده است و طبقه محروم و متوسط و مردم استان خوزستان و صنعت کشور از آن ذینفع می باشند، همین توسعه نیشکر است. زمین های توسعه از اواخر دهه 70 شیرین شده و باعث اشتغال پایدار، تولید، امنیت، محیط سبز برای جلوگیری از کانون های گردوغبار و رونق و شادابی در بین مردم استان خوزستان شده است و سودش به تمامی ایران اسلامی می رسد، کارخانه تراکتور سازی تبریز، آهنگران خراسان، ماشین سازی های اراک و همدان و شمال و جنوب کشور از آن بهره مند هستند. مطمئنا هر موتور محرکه راندمان صددرصدی ندارد و توسعه نیشکر و صنایع جانبی با کمک دولتمردان و بستن چشم و دست منفعت طلبان و سودجویان، خود به تنهایی حتی می تواند کشور را از این وضعیت نجات دهد. بعضی دانسته و نادانسته هر جایی که جان و رمقی دارد و نقطه اتکایی برای مردم محروم می باشد، قصد ویرانی آن را دارند. حال فرض کنیم که توسعه نیشکر از بین رفت، شما با این خیل عظیم بیکار مستقیم و بازار کساد و صنعت ویران حاصل از آن چه می کنید.
امید است که وجدان های خفته بیدار و آگاه شوند.
سالهاست نیشکر وجود داشته است و مشکلی نبوده اما تنها عامل شوری آب کارون انتقال آب کارون از سرشاخه های کارون به شهر های اصفهان و کرمان و .. بوده است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
تو که منفی میزنی نشتستی پشت کامپیوتر تو تهران چه میدونی شکر چیه برو به بابای دلالت بگو نمیذاریم کشور بکنید وارادات اروپا و امریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
و سد گتوند حتما فراموش نشه
مشکل این است که دولت بحران اب راه جدی نمیگیرد در کشت نیشکر ، برنج و سایر کشت های پر مصرف باید تجدید نظر شود هندوانه با کیلویی حدود سه هزار تومن چگونه میشود کاشت ان را کاهش داد در شرایطی که دولت اجازه صادرات میدهد و اب زیادی مصرف میشود یعنی صادرات اب اکثریت مردم هم توان خرید ان را هم ندارند
توسعه نیشکر به خودی خود چیز بدی نیست خوب هم هست اشتغال هم داشته تولید هم داشته اما آنچه باید رعایت شود عدالت در توزیع آب در استان خوزستان است.قرار نیست چون توسعه نیشکر دولتی است کل آب مورد نیاز خودرا برداشت کند ولی کشاورزان آبادان وخرمشهر آب برای کشاورزی نداشته باشند.باید سهمیه به عدالت وبه نسبت آب موجود در کارون بین اراضی شخصی ودولتی تقسیم شود.ضمنا در این میان باید وحتما‌باید سهم دریا وبیابان را نیز درنظر گرفت.اولا آبزیان دریایی از این آب شیرین سهمی دارند که باید برای ادامه حیات آنها وبویژه لارو آنها تا رسیدن به مرحله بلوغ منظور شود وثانیا عرصه های بیابانی نیز برای جلوگیری از بروز ریزگردها باید مرطوب شوند.
امیدوارم جریان پرنفوذ واردات شکر در این مقاله نفوذ نکرده باشه.....
چرا به مسائل دیگر نمی پردازین؟؟؟
1. اصلاح آبیاری کشاورزی
2. اصلاح پایین دست سدها
3. توسعه صنایع دیگر محصول نیشکر
4. جلو گیری از انتقال آّب سدها به دیگر استانها و استفاده از آب شیرین کن برای آن مناطق با استفاده از آب دریا
عجیب است که آنها که با توسعه نیشکر و هدر دادن انبوه سرمایه گذاری های انجام شده که اگر با درایت بیشتر انجام میشد هم پایدار بود و هم سازگار با محیط زیست و صد افسوس که سازمان محیط زیست هیچ موضعی در این خصوص نگرفته و بعید است در آینده نزدیک هم بگیرد بیایید کشور را از تصمیمات غلط دوران سازندگی تصیحح کنیم هر چند بهای سنگینی پرداخت شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
سازمان محیط زیست دنبال رو دولت است و مستقل نیست وگرنه کشور چنین حال و روزی نداشت
مفهوم خودکفایی را نباید به صورت عوامانه فهمید.

بهتر است این زمینها به جای کشت نیشکر برای تولید شکری که با قیمت بسیار ارزانتر قابل تامین است ، تحت کشت ذرت دامی قرار گیرد تا شاهد منافع عظیم دامپروری از لبنیات تا گوشت و صنایع چرم و ... اشتغال فراگیر نصیب کشور شود.
اوضاع راین چطوره
یکی بفرماید این نیشکر را کدام وزیر در خوزستان راه انداخته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
طرح کاشت نیشکر مثل طرحهای انتقال اب در زمانهایی انجام شد که کسی وضعیت فعلی را پیش بینی نمیکرد
خداروشکر.
امروزه انداختن گناه گردن این وآن راحت شده عملکرد ضعیف مدیریت نیشکر از یک طرف .عدم آشنایی نویسنده مقاله از این صنعت یک طرف.عملکرد ضعیف محیط زیست در وادار کردن این کارخانه ها برای ایجاد تصویه خانه برای پسابها.کارخانجات وابسته به محصولات تولیدی نیشکر از تولید شکر تا صنایع غذایی.ملاس گرفته شده از شیره تفاله نیشکر که خود داستانی دارد برا نمونه یکی از مواد ی است که درتولید خمیر مایه نان ضروریست.در سال های جنگ تنها کارخانه تولید کننده خمیر مایه عمده مصرف ملاس خود را از نیشکر هفت تپه تهیه میکرداز دوستانی که اطلاعات کافی در مورد صنایع وابسته به نیشکر دارند تقاضا دارم حتما در این بحث شرکت کنند واطلاعات دقیق خود را برای دوستان ارایه دهند تا هم موجب اگاهی همگان شودوهم آدم های بیسوادی مثل من که دررابطه با هر چیزی اظهار نظر میکنیم.کمی اطلاعاتمان بالا برود.
مثل همیشه دید صفر و یکی به قضیه داریم ، کشاورز نی شکر نکاره ، هندونه نکاره شالی نکاره اصلا کشاورزی نکنه و ما همش وارد کنیم و وارد کنیم و وارد کنیم و اصلا لازم نیست هیچ وقت خودکفا بشیم.
واردات هم که همش توسط کله گنده ها انجام میشه .
عزیز من هر کاری راهی داره ، راه طرفه جویی در مصرف آب این نیست که کلا کشاورزی تعطیل بشه بلکه باید مکانیزه بشه ، شما راهی بزارین جلوی کشاورز تا کشاورزیش مکانیزه بشه.
تا کی میخوایی مشکلات عدم مدیریت رو به کشاورز بیچاره ربط بدین که نمیتونه از خودش دفاع کنه
چند میگیری مقاله مینویسی ?
یکی بیاد ۳۰ هزار شغل ایجاد کنه یکی بیاد ۱۰۰ هکتار کانون گرد و خاک رو سبز کنه بعد بیاد توسعه نیشکر رو تعطیل کنه اول این کارو انجام بده نه بیاد وعده سر خرمن بده
آب توسعه نیشکر قطع بشه یک قطره خوزستان نمیاد
نماینده محترم هم زورش فقط به خوزستانی میرسه
اگر مدیریتی بود نه اصفهان با چنان قوی گردشگری دام فولاد مبارک نمیافتاد، که باعث نابوددی زایند رود شد. نه خوزستان با نیشکر، نه سد گتوند با جابجای محل احداثش، ... این مسائل هستند که همه از سومدیریت میگویند. مدیران صد تا یه غاز
نویسنده اصفهانی است؟
هیچ چیزی طرح های انتقال آب را توجیه نمیکند،
خوزستان اگر در کشت نیشکر و یا کشاورزی های دیگر اقدام به بهره وری بیشتر آب کند که باید انجام دهد آب مازاد از نظر شما باید صرف محیط زیست حوضه آبریز کارون چه چهارمحال بختیاری و خوزستان شود!
آب کارون را دویست سال پیش روسیه بلعید که ارمنستان یعنی سرچشمه دجله و فرات را از ما جدا کرد .آب کارون را ترکیه بلعید که سی سال پیش ترکیه بلعید که در زمان جنگ ایران و عراق سد آتاتورک را ساخت و جلو عبور آب به دجله و فرات را گرفت و آب کارون را ترکیه بلعید که سد ایلیسو را در زمان جنگ سوریه و عراق با داعش ساخت و جلو باقیمانده آب دجله و فرات را گرفت .آب کارون را حماقت سیاستنداران خودی گرفتند که اصل را ول کردند و فرع را چسبیدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
دجله و فرات چه ربطی به کارون دارد کارون خودش سرشاخه اروند است مثل دجله و فرات.
در یک کلام مشکل کشور ضعف مدیریت بی سوادی مدیران
عجب رسانه محترم و بیطرفی هستی ؟
مطابق قانون مطبوعات در همین صفحه و در همین اندازه جوابیه خبر فوق باید در سایت بارگزاری گردد. در غیر اینصورت از طریق مراجع ذیصلاح اقدام قانونی صورت خواهد گرفت.
مطلب بنده حاوی هیچگونه توهین، افترا نبوده است.
منتظر جواب مسول صفحه اجتماعی سایت می باشیم.
نیشکر بیش از هفتاد هزار هکتار از شوره زارها را آباد کرد . پساب آن به رودخانه نمیریزد بلکه به تالاب شادگان میریزد و آن را از خشک شدن نجات داده است. هر چه نگاه میکنم میبینم مخالفت ها با نیشکر مبنای علمی ندارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها