بازدید 1630

توجه به ظرفیت‌های بین‌المللی در زمینه ثبت اختراع

کد خبر: ۸۲۶۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱ 18 August 2018

کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی مسائل مهم پیرامون ثبت پتنت، مانند توجه به ظرفیت‌های بین‌المللی درثبت اختراع را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش آنا، جلسه 85 کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه ادامه بررسی موضوع حمایت از کالای ایرانی در حوزه آموزش عالی گزارش تهیه شده در کمیسیون پیرامون وضعیت ثبت اختراع در جهان با توجه به آمار سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به قابل نقل و انتقال بودن امتیاز استفاده تجاری از فرآورده علمی (پتنت) و توجه به موضوع «نوآوری باز» اهمیت این موضوع مورد تأکید قرار گرفت.

در بخش دیگری از این گزارش، با توجه به آمار سازمان مالکیت فکری (WIPO) وضعیت امتیاز استفاده تجاری از فرآورده علمی (پتنت) در جهان و 40 درخواست‌کننده اول براساس تعداد درخواست‌ها در بازه زمانی 1390 (2011) تا 1393 (2014) معرفی شدند.

در همین رابطه و به منظور مقایسه، تعداد پتنت‌های ثبت شده از دانشگاه‌های مهم آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، کره‌جنوبی و چین نیز مورد بررسی قرار گرفت و برای مقایسه بهتر، تعداد مقالات مشترک بهترین دانشگاه‌های دنیا در شاخص ارتباط با صنعت (تعداد مقالات مشترک با صنعت) ارائه و مشخص شد که این ارتباط در فعال‌ترین دانشگاه‌ها حداکثر 10 درصد است و در پایان گزارش نیز وضعیت در کشورمان با وضعیت در کشور ترکیه مقایسه شد.

پس از ارائه گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که تغییر در ساختار نظام پژوهشی کشور، اهمیت فرآیند اجرای پتنت، شفاف‌سازی نظام اطلاع‌رسانی ثبت اختراع داخلی، توجه به ظرفیت‌های بین‌المللی در زمینه ثبت اختراع، رصد عملکرد تجاری اختراعات کشور، توجه به بهره‌وری، توسعه و پژوهش، ترسیم چارچوب استاندارد برای ثبت پتنت در کشور، توجه به نقش عملکردی نظام ارزیابی در راستای افزایش کیفیت پتنت و دسترسی به شاخص‌های مشترک در تجاری‌سازی دانش و فناوری کشور مهمترین نظرات مطرح شده در این جلسه بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی