بازدید 1597

تعیین مشاور جدید برای پامپئو در امور سوریه/آمریکا تامین مالی بازسازی‌ها را مشروط کرد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن پست جدیدی را ایجاد کرده که قرار است به عنوان نماینده وزیر خارجه این کشور در امور سوریه فعالیت کند.
کد خبر: ۸۲۶۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 18 August 2018

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن پست جدیدی را ایجاد کرده که قرار است به عنوان نماینده وزیر خارجه این کشور در امور سوریه فعالیت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جیم جفری، سفیر سابق آمریکا در عراق را به عنوان مشاور مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تعیین کرده است که قرار است بر تمامی زمینه‌های مربوط به مناقشات در سوریه به خصوص مذاکرات درباره گذار سیاسی در این کشور نظارت داشته باشد.

یک مسؤول وزارت خارجه آمریکا در عین حال اعلام کرد: هیچ گونه تامین مالی بین‌المللی‌ای برای بازسازی سوریه قبل از آغاز روند سیاسی جدی و برگشت‌ ناپذیر تحت رهبری سازمان ملل صورت نخواهد گرفت، این در حالی است که این وزارتخانه از تخصیص ۲۳۰ میلیون دلار بودجه مالی برای برنامه‌های باثبات‌سازی مناطق آزاد شده از چنگال داعش در سوریه صرف نظر کرده است.

در همین راستا، دیوید سترفیلد، جانشین معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه تاکید کرد که تامین مالی فراگیر برای بازسازی سوریه قبل از آغاز روند سیاسی برگشت ناپذیر و مورد اطمینان تحت نظارت سازمان ملل صورت نخواهد گرفت.

وی در کنفرانسی که از طریق تلفن حضور داشت، گفت: کمک‌ها به سوریه براساس توافق بین‌المللی خواهد بود و تنها با تایید این مساله از سوی سازمان ملل خواهد بود که نه مسکو و نه واشنگتن و نه هیچ پایتخت دیگری.

سترفیلد تصریح کرد: دولت‌های روسیه و سوریه خواهان حمایت بین‌المللی برای بازسازی سوریه هستند.

در همین راستا، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد، این تصمیم به معنای عقب‌نشینی واشنگتن از پایبندی به اهداف استراتژیکش در سوریه نیست و هم‌پیمانانش در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به ارائه ۳۰۰ میلیون دلار جهت بازسازی و باثبات سازی مناطق آزادشده از چنگال داعش در شمال شرقی سوریه متعهد شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه این خبر را از قول مقام‌های آمریکایی که هویت آنها را فاش نکرده است، منتشر کرد و افزود، دولت ایالات متحده این موضوع را به نمایندگان کنگره اطلاع داده است.

به گفته منابع این خبرگزاری، دولت ترامپ به کنگره گفته است قصد ندارد ۲۰۰ میلیون دلاری را که پیش از این برای برنامه‌های مربوط به بازگرداندن ثبات در سوریه تعیین شده بود پرداخت کند.

با این حال، به گفته این مقام‌ها، واشنگتن قصد دارد این مبلغ را در حوزه دیگر هزینه کند.

ناوئرت در ادامه افزود: عربستان ۱۰۰ میلیون دلار را برای برنامه‌های بازسازی سوریه اختصاص داده و امارات نیز به ارائه ۵۰ میلیون دلار برای حمایت مالی در این خصوص متعهد شده است.

این مساله پس از درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمرریکا از هم‌پیمانانش برای کمک به سوریه و برعهده گرفتن تامین هزینه‌های جنگ در این کشور صورت گرفت.

این اموال برای حمایت مالی از برنامه‌هایی در سوریه در فوریه گذشته زمانی که رکس تیلرسون، وزیر خارجه این کشور بود، اختصاص داد شد، اما پس از برکناری وی در مارس گذشته این اموال بلوکه شد و تنها ۶.۶ میلیون دلار برای حمایت مالی از سازمان "کلاه سفیدها" و مکانیزم سازمان ملل برای تحقیق درخصوص جنایات جنگی در سوریه اختصاص داده شد.

بازگشت ۵۰ هزار سوری به رقه

از سوی دیگر، برت مک‌گورک، نماینده رئیس‌جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا از بازگشت حدود ۵۰ هزار سوری به شهر رقه خبر داد.

وی در ادامه افزود: تمامی محله‌های شهر رقه از امکان دستیابی به آب قابل شرب برخوردار هستند.

ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در اکتبر ۲۰۱۷ میلادی از آزادی شهر رقه از چنگال داعش خبر داده بود.

این در حالی است که مسکو، سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی از عملیات ائتلاف ضد داعش در رقه انتقاد کردند زیرا که باعث تخریب کامل این شهر شده است.

تنش‌های اخیر آمریکا و ترکیه تاثیری بر منبج ندارد

از سوی دیگر، یک مسؤول آمریکایی تاکید کرد که تنش‌های اخیر میان آمریکا و ترکیه هیچ تاثیری بر عملیات مشترک در شهر منبج سوریه نخواهد گذاشت.

در همین راستا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که نقشه راه مشترک میان ترکیه و آمریکا درخصوص منبج از تنش‌های اخیر میان دو کشور متاثر نخواهد شد.

این امر در پی اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه به خاطر پرونده اندرو برانسون، کشیش آمریکایی بازداشتی در ترکیه مطرح می‌شود که از دو سال پیش به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ بازداشت شده است.

آمریکا خواستار آزادی فوری برانسون شده، این در حالی است که ترکیه با این امر مخالفت کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل