بازدید 3233

۹۲ درصد سودانی‌ها مخالف ریاست‌جمهوری البشیر

کد خبر: ۸۲۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶ 18 August 2018

فعالان سیاسی سودانی در شبکه های اجتماعی یک نظر سنجی در مورد انتخابات ریاست جمهوری انجام دادند که نتایج آن نشان داد 92 درصد مردم این کشور مخالف ادامه کار «عمر البشیر» رئیس جمهوری کنونی و نامزدی وی در انتخابات سال 2020 این کشور هستند.

به گزارش ایرنا، در فیس بوک، صفحه ای تحت عنوان «فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان» که غیر رسمی است و از ارتش این کشور حمایت می کند، از سه شنبه گذشته در نظرسنجی ای از مردم این کشور این سوال را مطرح کرده که آیا موافق نامزدی البشیر در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 هستید؟

در این نظرسنجی تا این لحظه 67 هزار و 900 نفر شرکت کرده اند که 92 درصد آن ها (بیش از 62 هزار نفر) با نامزدی البشیر مخالفت کرده و تنها هشت درصد آنان موافق کاندیداتوری وی بوده اند.

خالد صالح یکی از کاربران شبکه مجازی در ذیل این نظرسنجی با متهم کردن نظام حاکم به تقلب در انتخابات نوشت: 85 درصد مردم، مخالف نامزدی البشیر اند اما وقتی انتخابات برگزار می شود، می بینیم مقام های دولتی اعلام می کنند البشیر با کسب 94درصد آرا پیروز انتخابات شده است.

یک کاربر دیگر نوشت: امیدوارم رئیس جمهوری از این نظرسنجی مطلع شود و ببیند کسی او را نمی خواهد.
کاربر دیگری به نام نادر البناوی نوشته است که بر اساس قانون اساسی، اصلاً او اجازه نامزدی در این انتخابات را ندارد.

عمر حسن احمد البشیر هفتاد و چهارساله هم اکنون رئیس جمهوری و رئیس حزب کنگره سودان است. او در سال 1989 زمانی که با درجه سرهنگی در ارتش سودان خدمت می کرد، با حمایت جبهه اسلامی به رهبری «حسن الترابی» از طریق کودتای نظامی به قدرت رسید و «صادق المهدی» نخست وزیر وقت را برکنار کرد.

البشیر تا سال 2010 همچنان قدرت را در دست داشت و تا این سال، انتخابات ریاست جمهوری در سودان برگزار نشد. او در انتخابات ریاست جمهوری سال های 2010 و 2015 به دلیل نبود رقیبان واقعی، پیروز شد.

با توجه به پنج ساله بودن دوران ریاست جمهوری در سودان، قرار است دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آفریقایی در سال 2020 برگزار شود؛ این در حالی است که البشیر، زمستان گذشته اعلام کرد علاقه ای به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد؛ این روزها خبرهایی مبنی بر تلاش او و اطرافیانش برای باقی ماندن در منصب ریاست جمهوری منتشر می شود.

البشیر به خاطر نقش داشتن در درگیری های دارفور که در جریان آن 200 هزار تن کشته شدند، به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، تحت تعقیب بین‌المللی قرار دارد.

او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دو مشکل اساسی دارد؛ یکی این که طبق اساسنامه حزب کنگره ملی سودان که البشیر برخاسته از آن است، هر فرد تنها دوبار مجوز نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری از سوی این حزب را دارد و دومین مانع، قانون اساسی این کشور است که بر اساس آن نیز یک رئیس جمهوری بیش از دو دوره متوالی نمی تواند بر کرسی قدرت بماند. حزب البشیر هفته گذشته مجوز نامزدی او را صادر کرد اما مشکل دوم همچنان پابرجاست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر