بازدید 2679
«القدس العربی» بررسی کرد؛

تحریم‌ها، ایران و ترکیه را به هم نزدیک تر می کند؟

کد خبر: ۸۲۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰ 17 August 2018

القدس العربی چاپ لندن نوشت: روزنامه های اسرائیلی مطالبی می نویسند مبنی بر اینکه تحریمهای آمریکا دو قدرت اسلامی را از بین می برد و منظور آنها طبعا ترکیه ای است که ارز آن تنها در یک روز به نسبت 14 درصد کاهش یافت و ایرانی که ریال آن سقوط چشم گیری در برابر دلار داشت. هر دو اتفاق درست پس از تحریمهای اقتصادی آمریکا صورت گرفت.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: به نظر می رسد اسرائیل دیدگاهی تعمیم بخش نسبت به دولتهای اسلامی دارد و اهمیتی به اختلاف سیاستهای آنها نمی دهد. البته واقعیت آن است که دیدگاه این دو دولت و بسیاری از دولتهای اسلامی مبنی بر آن است که صهیونیستها را دشمن خطرناکی برای خود در منطقه و جهان می دانند.

قطعا هدف قرار گرفتن ترکیه و ایران از سوی دولت ترامپ را نمی توان از دیدگاه وی در مورد این دو دولت، بعنوان قدرتهای بزرگ اسلامی، جدا کرد؛ بلکه باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هدف قرار گرفتن یکی از آنها، ایران، می تواند موجب ضربه خوردن دیگری، یعنی ترکیه شود.

این جمع بین دو کشور از سوی آمریکا و اسرائیل، به اعتبار اینکه قدرتهای بزرگ جهان اسلام هستند، عملا دوره تازه ای از تاریخ رقابت بین ترکیه و ایران را آغاز می کند؛ کشورهایی که در گذشته مرکز امپراطوری های گسترده ای بودند.

در شرایطی که این نزاع آنکارا و تهران را به ناچار به سمت همبستگی و همراهی با یکدیگر سوق می دهد، به احتمال زیاد دو طرف تمایلی به ادامه محاصره و تحریمهای آنها توسط آمریکا ندارند و هر دو تلاش می کنند از حجم خسارتهایی که متوجه آنها می شود بکاهند. بنابراین، این معرکه تنها مربوط به واشنگتن و دولت ترامپ نیست، بلکه به نظام جهانی مربوط می شود که در آن، آمریکا اوراق بزرگتری در اختیار دارد که تنها با استفاده از گزینه های استراتژیک سخت، می توان با آن مقابله کرد؛ این امر منحصر به تصمیمات ترکیه و ایران نیست و به قدرت های دیگری مانند چین، اروپا و روسیه نیز وابسته است.

به این دلایل است که صحبت از در هم شکستن دو قدرت اسلامی، یعنی ایران و ترکیه، مورد علاقه اسرائیلی هاست؛ چرا که قوانین جغرافیای سیاسی بسیار قدرتمندتر از یاوه گویی های ترامپ و تمایل او به راضی کردن جمهوی خواهان مسیحی-صهیونیستی در کمربند انجیلی، برای تامین آراء بیشتری در انتخابات آینده آمریکاست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر