بازدید 22354
۹

واکنش نخبگان و مردم ایران به درگذشت عزت‌الله انتظامی

پس از بدرود حیات عزت‌الله انتظامی، وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، امورخارجه و بهداشت به همراه گروهی بزرگ از نخبگان سیاسی ضمن تمجید از نقش تاریخی و ماندگار این استاد فقید در تاریخ هنر ایران، درگذشت او را تسلیت گفتند و در ابعادی وسیع‌تر، علاوه بر هنرمندان، عموم مردم نیز نسبت به این اتفاق تلخ واکنش نشان دادند و خود را در غم خانواده انتظامی شریک دانستند.
کد خبر: ۸۲۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱ 17 August 2018

واکنش نخبگان و مردم ایران به درگذشت عزت‌الله انتظامیپس از بدرود استاد عزت‌الله انتظامی، وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، امورخارجه و بهداشت به همراه گروهی بزرگ از نخبگان سیاسی ضمن تمجید از نقش تاریخی و ماندگار این استاد فقید در تاریخ هنر ایران، درگذشت او را تسلیت گفتند و در ابعادی وسیع‌تر، علاوه بر هنرمندان، عموم مردم نیز نسبت به این اتفاق تلخ واکنش نشان دادند و خود را در غم خانواده انتظامی شریک دانستند.

به گزارش «تابناک»؛ با بدرود حیات عزت‌الله انتظامی گروهی از سینماگران از جمله علی نصیریان، ایرج راد، علی دهکردی، رضا کیانیان، منوچهر شاهسواری، مازیار میری،شکرخدا گودرزی و... به دیدار خانواده انتظامی رفتند تا ضمن عرض تسلیت، مقدمات برگزاری مراسم تشییع و بزرگداشت را هماهنگ نمایند.

دفتر سازمان ملل درگذشت استاد عزت‌الله انتظامی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «خانواده سازمان ملل در ایران درگذشت هنرمند گرانقدر سینما، آقای عزت الله انتظامی را تسلیت می گوید. روحش شاد. Condolences to all Iranians on loosing a great actor. Rest in peace »

علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، محمدرضا عارف نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس، خانه هنرمندان ایران، و... درگذشت او را تسلیت گفتند.

محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی نیز در واکنش به این اتفاق تلخ، چنین پیامی را منتشر کرد: «انسانی شریف، مردی بزرگ، هنرمندی توانا و مردمی، جهان خاکی را به سوی منزلگاه ابدی خویش ترک کرد. همه عمر، شریک سختی ها، روایتگر شادی‌ها، همراه و همدم همه لحظات هم میهنانش بود. چه بسیار به جای مردم گریست، تا بدانند شریکی بر آلامشان وجود دارد و چه سخاوتمندانه خنداند بی ترس از ملامت دیگران، تا بدانند امید معبر آینده است. خدای مهربان جزای مهربانی هایش را مزید فرماید و روحش را قرین عزیزان درگاهش منزلی ابدی و به خانواده محترم بویژه پسر بزرگوارش و جامعه شریف هنری، صبر و اجر عنایت فرماید.»

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در این ارتباط نوشت: «مرحوم عزت‌الله انتظامی از برجسته ترين هنرمندان سينما و تلويزيون بود كه براي بيش ازنيم قرن، نقش‌هايی ماندگار و متفاوتي را در تئاتر، سينما و تلويزيون ايفا كرد كه هميشه در تاريخ هنر ايران جايگاهی منحصربفرد خواهد داشت. درگذشت اين استاد بی‌بديل را به خانواده محترم و دوستداران ايشان تسليت می‌گويم.»

علیرضا رئیسیان کارگردان سینما که فیلم «چهل سالگی» اش، آخرین فیلم عزت الله انتظامی در سینما بوده،

با بیان اینکه «از شنیدن خبر درگذشت آقای انتظامی بسیار شوکه و متأ
سف شدم» افزود: اما در عین حال خوشحالم که همکاری‌ خوبی با این بازیگر داشتم چون آقای انتظامی انسان بسیار آگاه، مطلع و نسبت به کارش سختگیر و جدی بود و با اطرافیانش روحیه و برخورد خیلی خوبی داشت.

او با اشاره به اینکه فیلم‌های انتظامی جزو آثار شاخص سینماست و به ندرت می‌توان اثری را پیدا کرد که قابل دفاع نباشد، ادامه‌ داد: به همین دلیل فقدان ایشان ضایعه بدی برای سینمای ایران است چرا که آقای انتظامی از آن تیپ هنرمندانی بود که به راحتی جایشان پر نمی‌شود ‌و امیدوارم اهالی سینم و نیز مردم تجلیل باشکوهی از این بازیگر داشته باشند.

رئیسیان که با بازیگران مطرح و چهره‌های نسل جدید سینما هم همکاری کره است، درباره تفاوت این نسل با بازیگرانی همچون انتظامی گفت: عزت انتظامی جزو نسلی از هنرمندان است که در کنار آقایان نصیریان، محمدعلی کشاورز و جمشید مشایخی تربیت حرفه‌ای شان بسیار متفاوت بوده با آنچه امروز می‌بینیم. این‌ها منش خاصی در رفتار خود دارند و نسبت به کارشان خیلی جدی برخورد می کنند.

شهرام اسدی کارگردان «روز واقعه» درباره از دست دادن عزت الله انتظامی بیان کرد: «متأسفانه او مدت ها مریض احوال بود و ما امیدوار بودیم که حال ایشان بهتر شود، ولی درنهایت هنرمند بزرگی را از دست دادیم. من به جامعه هنری و خانواده ایشان تسلیت می گویم.»

ابوالحسن داودی دیگر کارگردان سینمای ایران نیز که برای فیلم «زادبوم» با این هنرمند همکاری داشت درباره از دست دادن این هنرمند بزرگ سینما و تئاتر اظهار تاسف کرد و گفت: «زنده یاد انتظامی جزو نسلی از هنرمندان بود که جایگزین ندارند و حال که او را در میان خود نداریم همه ما اندوهگین هستیم.»

بیتا فرهی از بازیگران سینمای ایران که در فیلم «هامون» با این بازیگر پیشکسوت و مطرح سینما و تئاتر همکاری داشت نیز به خبرنگار مهر گفت: «فقط می توانم بگویم عمیقا از این اتفاق متاسف هستم.»

مرضیه برومند دبیری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک، درگذشت عزت الله انتظامی را تسلیت گفت در متن یادداشت برومند آمده است: «سال ١٣٤٨ که در رشته هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای زیبا قبول شدم، تصورش را هم نمی کردم که با یکی از اسطوره‌های تئاتر آن دوران هم‌ دانشکده شوم و او را از نزدیک ببینم.

آن زمان من هجده ساله بودم و آقای انتظامی چهل و شش هفت ساله. گاه‌گداری ایشان را در بوفه یا حیاط دانشکده می دیدم ولی جرأت نمی کردم نزدیکشان شوم چرا که ایشان از نظر من آن وقت‌ها یک آدم جا افتاده و جدی بود و امکان نداشت به من امکان هم‌کلام شدن بدهد اما خیلی زودتر از آنچه فکر می کردم، به این اسطوره دست‌نیافتنی نزدیک شدم و ارتباط دوستانه بین‌مان برقرار شد چرا که ایشان شخصیت شوخ و طنازی داشت و از درون جوان بود و حتی در کهنسالی شوخ‌طبعی و نشاط جوانانه‌اش را از دست نداد.

و امروز در آستانه برگزاری هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی که دبیرش هستم، تجربه تلخ دوره شانزدهم و درگذشت داوود رشیدی عزیزم در میانه برگزاری جشنواره برایم تکرار شد. حالا می خواهم همان‌گونه که از روح بلند داوود رشیدی عزیزم برای ادامه برگزاری جشنواره گذشته اجازه گرفتم، از روان پاک استاد عزت‌الله انتظامی نیز کسب اجازه کنم تا جشنواره روند عادی اش را در خدمت به تئاتر و مردم طی کند. خانواده نمایشگران عروسکی درگذشت استاد انتظامی را به همه مردم ایران تسلیت می گوید.»

علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر تازه‌ترین سروده خود را به بهانه تسلیت درگذشت عزت‌الله انتظامی منتشر کرد. در متن این پیام آمده است:

«عزت الله انتظامی رفت
هنری اوستاد نامی رفت

فضل موروثی و عظامی نیست
سامی آمد وی و عصامی رفت

گاوبازیش صرف بازی نیست
راوی رمز خویشکامی رفت

خان خالوش عکس هالو بود
از میان خالوی گرامی رفت

خان والاش زال دستان بود
زال دستانسری سامی رفت

هرچه در دهر خاتمی دارد
دشتکی بار بست و جامی رفت

خاتم لعب انتظامی بود
افضل عارفان عامی رفت

نودوهفت و الف و سیصد سال
سال تاریخ ما تمامی رفت

انتظامی طریق عزت جست
زین خطر گاه بی‌نظامی رفت»

دیگر واکنش‌ها را می‌‍‌بینید...؛

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۹
روحش شاد. یادش گرامی باد.
با رفتن این بزرگواران از بین ما متوجه جای خالی هنر و هنرمند در سینما و تئاتر خواهیم شد.
هنری که مانند این عزیزان هرگز خلق نکرد.
سلام باتاسف واندوه فراوان درگذشت استادعزت اله انتظامی هنرمندپیشکسوت تئاتروسینما(آقای بازیگر)راتسلیت عرض می کنم وازخداوندتبارک وتعالی برای بازماندگان شریف صبرجمیل وبقای عمرآرزومندم.
فقط کامنت خانم امیر سلیمانی...
خدایش بیامرزد.
کاش ما تفاوت هنرمند و هنرپیشه را درک میکردیم روحت شاد همیشه در قلب هنردوستان واقعی میمانی نسل پس از نسل همچون سعدی و حافط ومولانا و فردوسی و....... اینک انتظامی بزرگ عزت هنرمندان سرزمین نیکان و پاکان تاریخ.
بنده نیزدرگذشت عزت واسطوره پاکی سینمای کشورمان جناب آقای انتظامی رابه خانواده محترمشان وجامعه هنری ایران صمیمانه تسلیت وتعزیت عرض می نمایم.


درکناراین عرض تسلیت می خواستم تحریضی کنم به برخی آقایان مسئول ازنوع هنری وسیاسی که دررثای فوت ایشان چنان اشک وآه جگرخراش ریخته ومی کشند؛ بینی وبین الله آخرین بار کی وکجا ایشان رادیدیدوبه ملاقاتش رفتید. اصلا ملاقات پیشکش آخرین باریادایشان کی ازمخیله شماگذشت؟

ایشان که عزت سینمابود ؛ذاین بود وای به حال بقیه
لطف کنید ده پانزده تا ازون افراد نخبه نام ببرید تا مردم نخبگانشونو بشناسن
روحش شاد ........مرد بزرگ وهنرمندی ارزنده بودند..........
از بهروز وثوقی چه خبر ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل