بازدید 3956
اقتصاد در گذر زمان

از وزیر مالیه شدن محتشم السلطنه تا تصمیم گیری در مورد صادرات یا انهدام خودروهای لوکس قاچاق

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۲۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 17 August 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

26 مرداد 1290، رییس ‌الوزرا وزیران خود را به این شرح معرفی کرد: عین ‌الدوله وزیر داخله، علاءالسلطنه وزیر معارف، محتشم ‌السلطنه وزیر مالیه، معاون ‌الدوله وزیر خارجه، غلامحسین خان صاحب اختیار وزیر جنگ، مخبرالسلطنه وزیر عدلیه، شهاب ‌الدوله وزیر پست و تلگراف، مهندس ‌‌الممالک وزیر فواید عامه و تجارت.

26 مرداد 1293، مستوفی ‌الممالک وزیران خود را معرفی کرد: مستوفی ‌الممالک رییس ‌الوزرا و وزیر داخله، علاءالسلطنه وزیر خارجه، غلامحسین خان صاحب اختیار وزیر جنگ،‌ محتشم ‌السلطنه وزیر مالیه، ذکاءالملک وزیرعدلیه، شهاب ‌الدوله وزیر پست و تلگراف و وزیر فواید عامه، مهندس ‌الممالک وزیر تجارت و وزیر علوم و اوقاف.

26 مرداد 1307، مردم خرم ‌آباد و دزفول به‌ خاطر به پایان رسیدن جاده‌ ای که این دو شهر را به هم متصل می‌ کرد در این روز جشن برگزار کردند.

26 مرداد 1330، لايحه دريافت 25 ميليون دلار اعتبار از بانك صادرات و واردات واشنگتن به تصويب دو مجلس شوراي ملي و سنا رسيد.

26 مرداد 1344، شبکه ارتباط تلفنی بین کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان افتتاح شد.

26 مرداد 1346، جراید کشور در این روز فقط در تیتری کوتاه در صفحه اول خود اعلام کردند: اولین پارتی اتومبیل ‌های «بی ام و» و «رولز رویس» از آلمان با مدل 1968 میلادی وارد تهران شد. همچنین در این روز خبر شروع به کار کارخانه قند خوی در روزنامه اطلاعات منتشر شد. 

26 مرداد 1353، جراید وقت اعلام کردند: قیمت یخچال، بخاری، اجاق گاز، کولر، آبگرمکن و آب سردکن مورد بررسی جدی مدیران کارخانه ‌های سازنده قرار گرفت. اولین جلسه گفت ‌وگو در این باره (27 مرداد 1353) انجام شد. تصمیم به تقلیل قیمت این مصنوعات به دنبال تصویب ‌نامه ‌ای است که از سوی دولت صادر شد و به موجب آن حقوق گمرکی مواد و قطعات مورد نیاز کارخانجات داخلی برای ساخت یخچال، بخاری، اجاق گاز، کولر، آبگرمکن و آب سردکن لغو شد.

همچنین در این روز، اعلام شد که «دولت مستقیما برای صاحبان درآمد گروه‌ های یک و دو 78 هزار واحد مسکونی خواهد ساخت. این واحدهای مسکونی که در سراسر کشور به‌ صورت خانه ‌های تک ‌واحدی و آپارتمان ساخته می ‌شود به کارمندان دولت فروخته خواهد شد.

در خبر دیگر این روز اعلام شد: «مقارن ظهر امروز قرارداد جدیدی برای تعیین قیمت جدید گاز صادراتی ایران به شوروی از طرف معاونان وزارت بازرگانی دو کشور به امضا رسید و به این ترتیب اختلافی که از چندی قبل وجود داشت برطرف شد و به بهای گاز صادراتی ایران و شوروی قریب 27 سنت افزوده شد.»

26 مرداد 1356، محمد وهاب ‌زاده، مدیرعامل (بی.ام.و) در ایران به اتهام تهیه فاکتورها و اسناد جعلی برای فروش اتومبیل به قیمت بالاتر بازداشت شد.

26 مرداد 1392، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس «عادل آذر» را جزو گزینه‌ های اول برای ریاست دیوان محاسبات معرفی کرد.

26 مرداد 1393، عضو هیات ‌مدیره سازمان تامین اجتماعی گفت: «میزان مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت بسیار زیاد شده و به حدود ۹۰هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۹۳ خواهد رسید.

26 مرداد 1395، سازمان اموال تملیکی گفت: ۶۰ خودروی لوکس قاچاق پس از طی کردن فرآیند قانونی در انتظار صادرات یا انهدام هستند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان