بازدید 7744

سرمازدگی و صادرات مهمترین دلایل رشد قیمت میوه های تازه

قیمت میوه های تازه در سال جاری رشد چشمگیری را داشته اند به طوری که قیمت میوه های تازه در هفته منتهی به 12 مرداد 1397 حدود 64.3 درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته رشد داشته اند. بیشتر مسئولین معتقدند که این رشد چشمگیر به دلیل سرمازدگی ابتدای سال و کاهش عرضه میوه ها رخ داده است. آمارها نشان می دهند که رشد چشمگیر صادرات هم تاثیر بسزایی در گرانی میوه داشته است.
کد خبر: ۸۲۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ 18 August 2018

سرمازدگی و صادرات مهمترین دلایل رشد قیمت میوه های تازهقیمت میوه های تازه در سال جاری رشد چشمگیری را داشته اند به طوری که قیمت میوه های تازه در هفته منتهی به 12 مرداد 1397 حدود 64.3 درصد نسبت به هفته مشابه سال گذشته رشد داشته اند. بیشتر مسئولین معتقدند که این رشد چشمگیر به دلیل سرمازدگی ابتدای سال و کاهش عرضه میوه ها رخ داده است. آمارها نشان می دهند که رشد چشمگیر صادرات هم تاثیر بسزایی در گرانی میوه داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال جاری قیمت میوه های تازه به طرز وحشتناکی رشد داشته و همین موضوع موجب شده است تا میوه از سبد مصرفی بسیاری از خانوارها کنار برود. با نگاهی به آخرین گزارش هفتگی بانک مرکزی پیرامون متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 12 مرداد 1397 ملاحظه می گردد که قیمت میوه های تازه در مجموع، در این هفته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 64.3 درصد رشد داشته است. به عنوان نمونه رشد قیمت برخی میوه ها در هفته منتهی به 12 مرداد 1397 را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در نمودار زیر ملاحظه می کنید.

سرمازدگی و صادرات مهمترین دلایل رشد قیمت میوه های تازه

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه ای در مورخه 24 مرداد 1397 علت افزایش قیمت میوه های سردرختی را کاهش عرضه آن ها به دلیل سرمازدگی عنوان نمود و گفت: بخش عمده ای از رشد قیمت میوه های سردرختی متاثر از سرمایی است که در اواخر فروردین ماه داشتیم و خسارت سنگینی به باغداران وارد شد و سردرختی ها را سرما زد و برآورد ما در آن زمان از این خسارت 11 هزار میلیارد تومان بود که گزارش آن را به دولت تقدیم کردیم. یعنی به همین میزان خسارت میوه، کمتر تولید کردیم و لذا ما با کمبود میوه به عنوان سردرختی مواجه هستیم و احیاناً بخشی از مسئله افزایش قیمت میوه به همین موضوع باز می گردد.

همان گونه که ملاحظه می شود وزیر جهاد کشاورزی نیز عنوان نموده است که بخشی از این افزایش قیمت به دلیل سرمازدگی است و افزایش قیمت دلایل دیگری نیز دارد. بررسی های ما نشان می دهد که دلیل دیگر این افزایش قیمت میوه های تازه به افزایش قیمت دلار و به صرفه شدن صادرات میوه های تازه نسبت به توزیع داخلی آن ها باز می گردد. آمارها نشان می دهند که صادرات این میوه ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است. نمودار زیر رشد ارزش دلاری صادرات سیب، گلابی، هلو، انگور، خربزه و هندوانه را در 4 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

همان گونه که ملاحظه می شود میزان ارزش صادرات سیب در 4 ماهه نخست سال جاری با رشدی 938 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 68 میلیون و 108 هزار و 309 دلار رسیده است. همچنین میزان ارزش صادرات هلو نیز در همین مدت مذکور با رشدی 694 درصدی به یک میلیون و 282 هزار و 83 دلار افزایش یافته است.

نمودار نشان می دهد که ارزش دلاری صادرات گلابی، انگور، خربزه و هندوانه به ترتیب در بازه مورد بررسی 40، 92، 172 و 27 درصد رشد داشته است. این رشد میزان صادرات در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به کاهش عرضه میوه های تازه در بازار داخلی دامن زده و در نتیجه افزایش قیمت میوه های تازه را تشدید کرده است.

سرمازدگی و صادرات مهمترین دلایل رشد قیمت میوه های تازه

در این شرایط که فشار رشد قیمت ها بر روی مردم بسیار است مسئولین باید نظارت بیشتری را بر صادرات کالاها داشته باشند و حتی المقدور مقداری از کالاها که مازاد بر نیاز مصرفی کشور است، صادر شود تا صادرات بی رویه به کمبود عرضه در بازارها و افزایش قیمت دامن نزند. 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل