بازدید 11817
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «دردسر بانک‌های عربی در پی بحران ارزی ترکیه» تا «واکنش گمرک به ترخیص 258 خودرو ثبت سفارش شده»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هفته بورسی با عقب‌گرد شاخص کل به پایان رسید، سقوط سهام آسیا با ادامه بحران ترکیه و افت سهام چین، مواد اولیه تولید از پرداخت مابه‌التفاوت ارز معاف شد، کاهش قیمت نفت با کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی، هرگونه خرید و فروش کارت سوخت غیرقانونی است، ریزش ۱۰۰ هزار تومانی سکه در بازار تهران، کاهش قیمت جهانی طلا به کمترین میزان در ۱۸ ماه، تردید نسبت به بازار مسکن و توقف ورود X۴ بی.ام.و به چین را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 16 August 2018

از «دردسر بانک‌های عربی در پی بحران ارزی ترکیه» تا «واکنش گمرک به ترخیص 258 خودرو ثبت سفارش شده»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون هفته بورسی با عقب‌گرد شاخص کل به پایان رسید، سقوط سهام آسیا با ادامه بحران ترکیه و افت سهام چین، مواد اولیه تولید از پرداخت مابه‌التفاوت ارز معاف شد، کاهش قیمت نفت با کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی، هرگونه خرید و فروش کارت سوخت غیرقانونی است، ریزش ۱۰۰ هزار تومانی سکه در بازار تهران، کاهش قیمت جهانی طلا به کمترین میزان در ۱۸ ماه، تردید نسبت به بازار مسکن و توقف ورود X۴ بی.ام.و به چین را در بر دارد.

هفته بورسی با عقب‌گرد شاخص کل به پایان رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با کاهش 450 واحدی معادل 0.34 درصد به رقم 130 هزار و 476 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 132 واحدی معادل 0.34 درصد به رقم 38 هزار و 256 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روز قبل، با رشد 43 واحدی معادل 0.23 درصد، عدد 19 هزار و 135 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 30 واحدی معادل 0.23 درصد به رقم 13 هزار و 543 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 529 واحد کاهش معادل 0.38 درصد را رقم زد و به سطح 139 هزار و 92 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 434 واحد کاهش معادل 0.45 درصد به رقم 95 هزار و 269 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 407 واحد کاهش معادل 0.15 درصد همراه بود و عدد 263 هزار و 937 واحد را به نمایش گذاشت.

از «دردسر بانک‌های عربی در پی بحران ارزی ترکیه» تا «واکنش گمرک به ترخیص 258 خودرو ثبت سفارش شده»

سقوط سهام آسیا با ادامه بحران ترکیه و افت سهام چین

روز چهارشنبه، افت سهام چین حال‌ و هوای سرمایه‌گذارانی را که از بحران مالی ترکیه آسیب دیده بودند، بدتر کرد و  بازارهای آسیایی به پایین‌ترین سطح یک ساله خود رسیدند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن، که روز سه شنبه با تقویت لیر ترکیه ۰.۴ درصد بهبود یافته بود، روز چهارشنبه بیش از یک درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از آگوست ۲۰۱۷ تا کنون رسید. هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۵ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح یک ساله خود نزدیک شد. کامپوزیت شانگهای هم ۱.۳درصد از ارزش خود را از دست داد. نشانه‌هایی از کند شدن رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ و تداوم تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین، بر بازار سهام چینی سنگینی می‌کند. نیکی ژاپن که روز قبل بیش از ۲ درصد جهش کرده بود، روز چهارشنبه بیشتر از یک درصد سقوط کرد. بازارهای کره‌جنوبی دیروز به علت تعطیلی رسمی در این کشور، بسته بودند.

دردسر بانک‌های عربی در پی بحران ارزی ترکیه

طبق تحلیل های صورت گرفته، برخی از بانک های کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل کاهش شدید ارزش لیر، با پیامدهایی بر درآمد و دارایی خود مواجه شده اند. آرتی چاندراسکاران ـ معاون مؤسسه «شوا کپیتال» گفت: کاهش ارزش لیر منجر به افزایش نرخ تورم، کاهش سرمایه گذاری خارجی و کاهش رشد اقتصادی خواهد شد که به نوبه خود موجب افزایش شمار بیکاران و تضعیف سیستم بانکداری این کشور خواهد شد. به گفته مؤسسه شوا، در بین بانک های عربی، بانک ملی قطر، بانک بازرگانی قطر و کی اف اچ بانک کویت بیش از سایرین تحت تأثیر تحولات قرار گرفته اند. ۱۹ درصد درآمد بانک های قطری فوق و ۱۸ درصد درآمد بانک های کویتی را فعالیت آنان در ترکیه تشکیل می دهند. به گفته آرتی: پیامدهای منفی کاهش ارزش لیر بر درآمد بانک های خارجی فعال در ترکیه محسوس خواهد بود.

مواد اولیه تولید از پرداخت مابه‌التفاوت ارز معاف شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با تصمیم دولت، واردکنندگان مواد اولیه و ملزومات خط تولید، از پرداخت مابه التفاوت ارزی در گمرکات معاف شدند. همه مواد اولیه و ملزومات خط تولید، همچنین کالاهایی که محصول نهایی آنها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار می‌شود نیز مجازند با دریافت گواهی از وزارتخانه مربوطه، به گمرکات مراجعه و بدون پرداخت ما به التفاوت ارزی نسبت به ترخیص کالاهایشان اقدام کنند. /مهر

کاهش قیمت نفت با کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی

هرگونه خرید و فروش کارت سوخت غیرقانونی است
 
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای هشدار داد: «در پی انتشار برخی اخبار و شایعات مبنی بر خرید و فروش کارت‌های هوشمند سوخت توسط برخی افراد سودجو به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند هر نوع خرید و فروش کارت سوخت، غیرقانونی است و در این زمینه با متخلفان برخورد قانونی می‌شود؛ بنابراین، تأکید می‌شود، کارت‌های هوشمند سوخت، فاقد تاریخ انقضا و برای همیشه قابل استفاده است و ضمنا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هیچ برنامه‌ای برای تعویض و جایگزینی کارت‌های هوشمند سوخت ندارد. در صورتی که تعداد غیرمتعارف کارت سوخت توسط اشخاص حمل شود قابل پیگرد قانونی از سوی سازمان‌های ذی‌صلاح است.»
 
ریزش ۱۰۰ هزار تومانی سکه در بازار تهران

در بازار روز چهارشنبه، نرخ‌های سکه در مسیر کاهشی حرکت کرده است، به گونه‌ای که بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از اتحادیه طلا، قیمت سکه تمام طرح قدیم با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به رقم ۳,۴۵۱,۰۰۰ تومان رسیده است، حال آنکه نرخ این سکه حدود دو هفته قبل، در محدوده ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قرار داشت. همچنین بر اساس این گزارش، در حال حاضر سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) ۳,۷۹۸,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شده که نسبت به نرخ پایانی روز سه شنبه، ۷۲ هزار تومان کاهش قیمت دارد. کمترین قیمت امروز سکه تمام طرح جدید، ۳ میلیون و ۷۷۳ هزار تومان به ثبت رسیده است. باید یادآور شد که بهای سکه امامی حدود دو هفته قبل، به سطح ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده بود. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با ۴۰ هزار تومان کاهش به رقم ۱,۷۷۰,۰۰۰ تومان رسیده است. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی نیز با افت ۲۰ هزار تومانی به قیمت ۹۱۰ هزار تومان معامله شده است. هر سکه بک گرمی نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته، به قیمت ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

کاهش بهای جهانی طلا به کمترین میزان در ۱۸ ماه

روز گذشته در بازار جهانی فلزات گرانبها شاهد کاهش قیمت اونس طلا بودیم. بر اساس گزارش رویترز، با افزایش ارزش دلار به بالاترین رقم در ۱۳ ماه گذشته در اثر نگرانی در مورد بحران مالی ترکیه، قیمت طلا امروز به کمترین میزان در ۱۸ ماه کاهش یافت. هر اونس طلا با ۶.۷۴ دلار کاهش ۱۱۸۷.۳۵ دلار فروخته شد. قیمت طلا در ساعات اولیه معاملات تا ۱۱۸۵.۹۲ دلار در هر اونس پایین آمده بود. دنیل هاینس، تحلیلگر بازار طلا گفت: این ریسک از موضوعات مربوط به ترکیه سرچشمه گرفته است و سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا از دارایی‌های امن نظیر طلا به سوی بازار‌های ارز بروند. وی افزود: «دلار همچنان اولویت دارایی‌های امن خواهد بود. از این رو، قیمت طلا واقعا با چالش روبرو خواهد بود.» ارزش دلار در برابر لیر به علت نگرانی در مورد درخواست اردوغان برای کاهش نرخ بهره و کم شدن روابط میان واشنگتن و آنکارا تقویت شد.

تردید نسبت به بازار مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 5/ 1 درصدی به قیمت 64 هزار و 773 تومان معامله شدند. روز گذشته افت دسته‌جمعی «تسه»ها رقم خورد. با وجود افت تعداد معاملات مسکن تهران در تیر (افت ۷ درصدی نسبت به تیر ۹۶)، اما همچنان افزایش ۳/ ۲۲ درصدی حجم معاملات «تسه»ها از ابتدای تیر تا ۲۳ مرداد نسبت به دوره مشابه سال گذشته و کم‌نوسانی «تسه»ها رقم خورد. با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن، افزایش ۵۴ درصدی قیمت مسکن در تیر مانع از رشد قابل توجه تقاضا است. در این راستا، افزایش قیمت زمین، افزایش قیمت نهاده‌های ساختمان (رشد ۳/ ۲۷ درصدی در بهار نسبت به بهار گذشته) از جمله جهش ۴۷ درصدی قیمت محصولات آهنی و رشد نرخ ارز با تقویت دورنمای تداوم رشد قیمت مسکن، نگرانی‌ها از بازگشت رکود به بازار مسکن را تقویت کرده است.

توقف ورود X۴ بی.ام.و به چین

در روز‌هایی که ایمنی ترمزها زیر ذره‌بین قرار گرفته است، شرکت بی.ام.و اعلام کرد، از ورود ۴۰۰ دستگاه از خودروهای کراس‌اوور X۴ که در آمریکا به‌تولید رسیده‌اند تا زمانی که مشکل احتمالی آنها در زمینه ایمنی ترمز‌ها بررسی و اصلاح نشده باشد به چین ممانعت شده است. به نقل از دنیای اقتصاد، این خودروساز آلمانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: خودروهایی که در بازه زمانی اواسط آوریل تا آخر ژوئن ۲۰۱۸ ساخته شده‌اند تا زمانی که مشکل احتمالی موجود در ترمز‌های آنها برطرف نشده باشد از ورود آنها به چینجلوگیری خواهد شد. در این بازه زمانی حدود ۱۹ هزار خودرو X۳ و  X۴ ساخته شده‌اند. بی.ام.و اعلام کرده است که تاکنون گزارشی در زمینه اینکه نقص فنی‌ترمز‌ها موجب بروز سانحه رانندگی شده باشد، دریافت نکرده است و فراخوان داده‌ شده به‌ دلیل مرغوب نبودن جنس لنت ترمز‌های عقب یکی از تامین‌کنندگان قطعه بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی: در نرخ دلار بازار ثانویه دخالتی نمی‌کنیم

رشد ماهانه واردات نفت کره جنوبی از ایران

آمار گمرکی نشان داد، کره جنوبی در ژوییه ۷۸۸ هزار و ۶۵۱ تن یا معادل ۱۸۶ هزار و ۴۷۸ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که در مقایسه با ۶۸۶ هزار و ۸۴۹ تن در ژوئن افزایش داشت؛ اما ۴۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داد. واردات نفت کره جنوبی از ایران در هفت ماه نخست امسال، به ۶.۹۲ میلیون تن یا ۲۳۹ هزار و ۳۱۷ بشکه در روز رسید که ۳۵.۱ درصد در مقایسه با ۱۰.۶۷ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۱۷ افت داشت. در مجموع کره جنوبی که پنجمین واردکننده بزرگ نفت جهان است، در ژوییه ۱۲.۸۹ میلیون تن یا معادل ۳.۰۵ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که ۳.۶ درصد در مقایسه با ۱۲.۴۴ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته رشد نشان داد. واردات نفت کره جنوبی از روسیه در مدت مذکور ۶۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱.۱۸ میلیون تن رسید و وارداتش از آمریکا ۶۸۴ هزار و ۹۳۱ تن بود، در حالی که سال گذشته هیچ وارداتی از این کشور نداشت. به گفته منابع آگاه، انتظار می‌رود پالایشگاه‌های کره ای برای جبران کاهش واردات از ایران در ماه‌های سپتامبر و اکتبر شش میلیون بشکه نفت آمریکا را وارد کنند. کره جنوبی در فاصله ژانویه تا ژوییه ۸۷ میلیون تن نفت وارد کرد که ۲.۸ درصد در مقایسه با ۸۴.۶۱ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

عراق بیشترین زیان را از اقدام ضدایرانی ترامپ می برد

رئیس سابق کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق با اشاره به اینکه این کشور در میان سایر کشور ها از تحریم آمریکا علیه ایران بیشترین ضرر را می برد از دولت عراق خواست تا برای مستثنا کردن این کشور از تحریم های ضد ایرانی با واشنگتن مذاکره کنند. «عبدالباری زیباری» در یک گفت وگوی رسانه ای افزود: دولت کنونی مشغول مذاکرات تشکیل دولت است و قادر به انجام نقش واسطه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا نیست، ولی می تواند از طرف آمریکایی درخواست کند که از تحریم های اعمال شده علیه ایران، استثنا شود. وی با اشاره به اینکه تبادلات تجاری میان دو کشور عراق و ایران به دلیل تحریم های ضد ایرانی ضرر دیده و بر بازار عراق تاثیر منفی خواهد گذاشت گفت: دولت عراق باید آمریکا را متقاعد کند که عراق جزو محور خصمانه برای کشور همسایه خود نخواهد بود. وی افزود: عراق به دلیل حجم بالای مبادلات تجاری با کشور همسایه خود (ایران)، از میان سایر کشور ها بیشترین ضرر را از تحریم های ضد ایرانی آمریکا برده است و باید درست عمل کرده و خود را وارد درگیری های منطقه ای نکند. پیش تر کارشناسان دیگری نیز هشدار داده اند جنگ اقتصادی که آمریکا علیه قدرت های منطقه ای و بین المللی مانند ایران، روسیه، چین و ترکیه همزمان آغاز کرده به اعتقاد کارشناسان عراقی بیش از این که به این چهار کشورها آسیب برساند، عراق را در مضیقه قرار می دهد. 

واکنش گمرک به ترخیص 258 خودرو ثبت سفارش شده

گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه ای به گمرکات سراسر کشور ضمن دستور متوقف کردن ترخیص 258 خودرو ثبت سفارش شده، اظهارنامه آن را ابطال و اعلام کرد تا اطلاع بعدی از بازگرداندان آنها به خارج خودداری شود. این اقدام در پی نامه «مصطفی عباسی» بازپرس شعبه پنجم دادسرای ناحیه 28 تهران به گمرک صورت گرفت که در آن، مشخصات 258 ردیف شماره ثبت سفارش خودرو مربوط به شرکت ها و افراد متخلف اعلام شد. در این نامه همچنین خواسته شده از از ترخیص این خودروها جلوگیری شود. براساس این نامه، گمرک باید نسبت به اعلام، اظهار شدن یا نشدن هر ثبت سفارش، ترخیص یا عدم ترخیص خودروها بعد از صدور پروانه، وجود داشتن یا نداشتن خودروهای موضوع هر ثبت سفارش در گمرکات، اظهارنظر و نتیجه را در مدت پنج روز به دادسرا اعلام کند. «علی معقولی» مدیرکل واردات و امور مناطق آزاد ویژه اقتصادی نیز به دنبال این نامه، در بخشنامه ای به گمرکات سراسر کشور، دستور داد تا اطلاع ثانوی ترخیص خودروهای موضوع ثبت سفارش اعلام شده و یا ابطال اظهارنامه های مربوطه و همچنین بازگرداندن آنها به خارج از کشور خودداری شود. /ایرنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
اره حتما هم نباید برگردونن به خارج چون میتونن توی یه موقعیت خیلی بهتر بفروشن و سووووود کنن
مواد اولیه تولید از پرداخت مابه‌التفاوت ارز معاف شد!

در سیستم گمرکی کل دنیا هر کالایی اسم و کد مخصوص خود رو دارد، پس کسی یا سیستمی که بدین صورت در این زمینه کلی گویی می کند مطعنا دنبال سواستفاده از افکار عمومی است.
در ثانی قانون به رییس جمهور و کل زیر مجموعه دولت اجازه عطف به ماسبق در مصوبات را نداده است .
اگر دولت یا قسمتی از آن این اجازه را دارد که ارز اختصاص داده شده در ماه های گذشته را امروز به قیمت روز محاسبه کند پس مردم هم این اجازه را دارند انتخاب خود را پس بگیرند لذا دولیت و سیستم تصمیم گیر را با مجاز بودن عطف به ماسبق می شود غیر قانونی دانست.
سیستم دولتی ما پدیده جالبی است، یک نفر تصمیم میگیرد، به معترض انگی می زند و از او باج می خواهد.
حرف می زند مصوبه می دهد و در کمتر از سه ماه می زند زیرش و حتی قوانینی که در کل دنیا و در کشور ما بدیهی است را زیر پا می گذارد.
و از معظلات سیستم مدیریتی این است که هیچ موقع مسئول و پاسخ گویی پیدا نمی شود.
و نتیجه اش همین می شود که بعد از ماهها و سالها اعتراض مردم به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی و رفاهی، مسئولی تازه وضع بد و فساد اقتصادی را می پذیرد الیته بدون قبول مسئولیت! و عده ای می افتند پشت سر ایشان و کاراناوال حمایتی کورکورانه و تعصبی راه می اندازند.
غافل از آنکه همچین مسئولی را باید در اسرع وقت محاکمه کرد به دولیل:
- اگر مسئولی این قدر دیر متوجه وضع جامعه شود باید به دلیل عدم توانایی محاکمه شود وهمان بهتر که نباشد.
- اگر مسئولی مشکلات را فهمیده و عملکرد درستی نداشته باز هم باید به دلیل عدم کفایت محاکمه شود نه ستایش.
البته در محضر قضاوت مردم.
سخت نگیریم چون که وضع ما از مسلمانان صدر اسلام بهتر است البته نه در بدر و خیبر بلکه در شئب ابیطالب!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار