بازدید 3044

چرا بجاى مذاكره با كشورهاى خارجى با كارآفرينان ايرانى خارج از كشور مذاكره نكنيم؟

کد خبر: ۸۲۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹ 15 August 2018

اهمیت سرمایه گذاری در ارتقای سطح رشد اقتصادی و حتى فرهنگى به میزانی است که برخی از کارشناسان حوزه اقتصادی به دلیل عدم وجود سرمایه گذاری کافی و مطلوب در طول سالیان اخیر در كشور، شبهاتی جدی را به آمار مرتبط با رشد اقتصادی مطرح می‌کنند. و اين روند در نهايت موجب ركود، تورم و فقر و بيكارى بيشتر خواهد شد". 

بارها تحریم شدیم و به دنبال راه حلهای بیشماری ره سپردیم اما از منابع بالقوه خود غافل ماندیم، هر چند گاهی ژست ارائه راهکارهای عملی را گرفتیم اما باز هم موفق نبودیم. در مقاطع مختلف تحریم اقتصادی می‌شویم و این فشار اقتصادی بر گرده دولت، به ویژه اقشار کم درآمد سنگینی و فشاری مضاعف وارد می‌کند. وقتی تحریم است کل اقتصاد کشور درگیر و در این حالت از شکوفایی اقتصادی خبری نیست و روز به روز اوضاع بدتر می‌شود. در داخل در بخشهای تولیدی و بخشهای اقتصادی دیگر نیز به دلیل همین تحریمها سرمایه گذاری آنچنانی انجام نمی پذیرد و کشورهای سرمایه گذار هم بنا به دلایل متعدد از سرمایه گذاری در ایران طفره می‌روند. با توجه به تحریمهای اخیر خیلی از شرکتهای سرمایه گذار خارجی بساط خود را جمع کردند و دیگر فعالیتی انجام نمی‌دهند، مثل برخی از صنایع به خصوص در زمینه صنعت اتوموبیل هم از این دست هستند. با توجه به این شرایط چه راهکار دیگری جلوی روی ما قرار دارد؟

بخش عظیمی از سرمایه‌های بالقوه کشور در دست ایرانیانی است که در خارج از کشور بسر می‌برند و سرمایه‌های هنگفتی در اختیار دارند. بسیاری از این افراد در مقاطع مختلف از ایران کوچ کردند و سرمایه‌های خود را در کشورهای دیگر به کار گرفتند و از راه این سرمایه گذاریها به منافع خوبی دست یافتند. آیا امکان ترغیب این افراد برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد؟ موانع موجود برای حذب سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور چیست؟

گام اول برای آغاز چنین طرحی، بازنگری در برنامه ریزیهای اصولی کشور است. لزوم بررسی و بازسازی زیرساختهای اقتصادی کشور و هماهنگی بین نهادهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور باید وجود داشته باشد.

گام بعدی ایجاد اعتماد بین سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور است. چگونه باید اعتماد آنها را جلب کرد تا آنها اطمینان یابند که خود و سرمایه هایشان حفظ خواهند شد و درگیر معظلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور نخواهند شد؟

اصولا سرمایه گذاران به دنبال کسب سود بیشتر و مکانی امن تر برای سرمایه گذاری هستند؛ به همین دلیل آنها علاقمندند تا در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار، تضمین شده و بستر قانونی لازم، سرمایه گذاری نمایند. طبیعتا زمانی که اعتماد و امنیت سرمایه گذاری وجود داشته باشد، سرمایه دار ایرانی هم سرمایه های خود را به ایران منتقل می‌کند.

اما در این مسیر موانعی هم وجود دارد که باید آنها را بر طرف نمود. این موانع می‌تواند در ابعاد مختلف نمایان شود و نیاز به همت دولت برای رفع آنها دارد. یکی از موانع مهم عدم اعتماد به سرمایه گذاری در ایران و در واقع یک مشکل فرهنگی است. سرمایه گذاری خارجی در ایران به دلیل سوابق تاریخی همیشه با نوعی سوء ظن همراه بوده است، در نتیجه تلاش بسیاری می خواهد تا این اعتماد به سرمایه گذاران برگردد. از طرفی اقتصاد ایران دولتی است و نیاز دارد تا سیاست خصوصی سازی دقیقا اجرا شود و اگر این نقیصه برطرف نگردد، اعتماد به سرمایه گذاری نیز ایجاد نمی‌شود.
مانع دیگر نامناسب بودن بسترها و زیرساختهاست. با مناسب سازی بسترها و زیرساختهای فیزیکی با فعالیتهای مورد انتظار سرمایه گذاران و ارتقاء سطح فناوریهای مورد نیاز برای سرمایه گذاری، زمینه های لازم جهت جذب سرمایه گذاران فراهم می‌شود.

رفع موانع دریافت تسهیلات و واگذاری به موقع تسهیلات به متقاضیان سرمایه گذاری و همچنین کوتاه کردن فرایند و مراحل اخذ تسهیلات ارزی از صندوق ذخیره ارزی، که درنتیجه این عامل باعث حفظ فرصتهای سرمایه گذاری، سرعت بخشیدن در کارها و نهایتا رغبت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری می‌شود.

عدم ایجاد انگیزه های لازم برای سرمایه گذاری از موانع دیگری بر سر راه سرمایه گذاری است. چه مشوقهایی برای جذب یک ایرانی مقیم خارج برای آوردن سرمایه های او به ایران و سرمایه گذاری، برنامه ریزی شده است. مروری بر اقدامات برخی از کشورها نشان از بستر سازی برای دادن مشوقهای انگیزشی برای سرمایه گذاران دارد.

شاید از مهمترین و بزرگترین موانع، وجود مفسدان اقتصادی در کشور است که ایران را از لحاظ اقتصادی برای سرمایه گذاری نا امن جلوه می دهند.

البته موانع دیگری هم وجود دارد که باید با نظر کارشناسی کارشناسان شناسایی گردد و در رفع آن اقدامات لازم صورت پذیرد. به هرحال کشور ایران نیاز به یک تصمیم جمعی در سطح کلان دارد تا با هماهنگی در تمامی ارگانها به تحقق جذب سرمایه های ایرانیان مقیم خارج موفق گردد.

پروفسور کاظم فتحی که اكنون رئیس آکادمی جراحان مغز و اعصاب آمریکا است و در سال 2001 به عنوان رئیس انجمن بین‌المللی جراحان در آمریکا انتخاب شده و در حال حاضر استاد دانشگاه «نوادا» و رئیس بخش جراحی اعصاب چند بیمارستان شهر «لاس‌وگاس» و همچنین سردبیر ژورنال بین‌المللی جراحی عمومی و مجله آکادمی جراحان اعصاب و استخوان آمریکا و چهار نشریه فارسی- انگلیسی است، در مصاحبه ای اظهار داشت که، "در حالیكه سرمایه ایرانیان خارج از كشور بالغ بر دو هزار و پانصد میلیارد دلار است می توان بستری را فراهم کرد که امکان سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور فراهم شود که در صورت حصول شایسته این امر، بسیاری از مشکلات مرتبط با عرصه اقتصادی جامعه حل و فصل خواهد شد. و به نظر می‌رسد ریشه تمام مشكلات كشور همانند فقر، بیكارى، فساد، جرم و جنایت و ... ریشه در موضوع اقتصاد دارد و به درستی رهبر نظام در نامگذاریهاى سالهای اخیر به این مهم توجه دارند و مشكل اقتصاد جز با سرمایه گذاری حل نخواهد شد و راحتترین و آسانترین سرمایه گذاری، جذب سرمایه های ایرانیان خارج است".

اشاره پروفسور کاظم فتحی به سرمایه های ایرانیان خارج از کشور نشان از قدرت اقتصادی بالقوه و نهفته ای دارد که می‌تواند با هنر دولتمردان ایران به فعل تبدیل شود. جذب حتی بخشی از این سرمایه، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل خواهد کرد.

وی در جای دیگر عنوان می‌کند که "مسلما در شرایط عادی و معمولی، سرمایه گذاریِ ایرانیان مقیم خارج از کشور به مراتب مفیدتر از سرمایه گذاری غیرایرانیان خواهد بود. هيچ كسي مانند يك ايرانى، دلسوز كشور خود نيست و کم نیستند سرمایه گذاران ایرانی که بواسطه سالها فعالیت اقتصادی در جوامع و کشورهای توسعه یافته، با اصول این امر به خوبی آشنا و حتی قادر هستند تکنولوژی پیشرفته را نیز به موازات سرمایه های خود به ایران منتقل کنند".

در همین راستا در سالهای گذشته، مصطفی کشوری نیز اقدامهای موثری برای جذب سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج انجام داد. متاسفانه بر اثر موانعی که شرح آن گذشت این تلاشها نیز به جایی نرسید و باعث عدم موفقیت در این زمینه شد.اگر پروژه مصطفى كشوري در هفت سال پيش به بهره بردارى ميرسيد اكنون ده در صد سرمايه ٢٤ هزار ميلياردى ايرانييان خارج كشور جدب شده بود و ارزش پول ملى سقوط نميكرد و فقر و بيكارى در كشور ريشه كن شده بود . ايا عواملى كه موجب توقف اين پروژه شدند مفسدين واقعى اقتصادى كشور نيستند ؟؟؟

در اهمیت جذب سرمایه های ایرانیان مقیم خارج نیز معاون اول رییس جمهور آقای جهانگیری با تاکید بر لزوم جذب سرمایه های خارجی و نیز جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور برای سرمایه گذاری گفت: اگر رفتار ما با بخش خصوصی داخلی اطمینان بخش باشد، آنگاه می‌توان انتظار داشت که سرمایه گذاران خارجی نیز اقدام به سرمایه گذاری در ایران کنند. همچنین آقای فلاحت پیشه که به تازگی رییس کمیسیون امنیت ملی انتخاب شده اند نیز اذعان داشت که ایرانیان خارج از کشور بیست و چهار هزار میلیارد دلار سرمایه دارند و امروزه سعودیها برایشان جلسه گذاشتند و از آنها برای سرمایه گذاری دعوت کرده اند.

آیا وقت آن نرسیده است که به این مقوله حیاتی با نگاهی جدی و رویکردی متفاوت پرداخت؟ اینجانب معتقدم که با اراده مسئولین و ارائه طرح و برنامه ای مدون، فارغ از هر سو گیری و جناح بازی، اگر به منافع کلی کشور توجه شود و هرچه سریعتر زمینه‌های ایجاد اعتماد و امنیت برای سرمایه گذاری سرمایه داران ایرانی مقیم خارج فراهم گردد، می توان به موفقیتهای چشمگیر در این زمینه دست یافت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر