بازدید 6558
تاملی بر نامه ۱۳ دانشگاه برتر برای ارز دولتی؛

خواسته‌های گزاف دانشگاهیان از دولت با وجود عدم همراهی

آیا خواسته دانشگاه‌های کشور از دولت برای دریافت ارز دولتی منطقی و عملی است؟ در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی متعددی روبروست و از خارج با شدیدترین شکل تحریم‌ها روبروست و... چه دلیل قانع کننده‌ای می‌تواند دولت را برآن دارد که نگاه ویژه‌ای به بخش دانشگاهی کشور داشته باشد و ارز دولتی به آن اختصاص دهد.
کد خبر: ۸۲۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ 15 August 2018
جریمه بیش از ۷۰۰ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریفدر شرایطی که کارشناسان اقتصادی یکی از دلالی بحران های اخیر ارزی و سقوط ارزش پول کشورمان را واگذاری ارز دولتی می‌دانند و تصمیمات اخیر دولت مردان برای کنترل اوضاع، شامل حذف بسیاری از پرداخت های ارز دولتی می‌شود، برخی مدیران کشورمان خواستار برقرار کردن پرداخت این ارز هستند، از جمله برخی مدیران دانشگاه های برتر کشور.
 
به گزارش «تابناک»، رئیس دانشگاه تهران در تازه‌ترین اظهاراتش از مکاتبه ۱۳ دانشگاه برتر کشور با دولت برای دریافت ارز دولتی خبرداد و گفت: باید فعالیت دانشگاه ها، دانشمندان و کالا‌های مربوط به حوزه پژوهش مشمول کالا‌های اساسی قرار گیرد و دانشگاه‌ها از ارز دولتی استفاده کنند.

محمود نیلی احمدآبادی، دلیل اعلام چنین درخواستی را بالابودن هزینه‌های ارزی دانشگاه‌ها دانست، به گفته او اگر ارز دولتی به دانشگاه‌ها اختصاص نیابد، دانشگاه‌ها به شدت دچار مشکل می‌شوند به طور مثال وقتی یک دانشجوی دکتری به فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعزام می‌شود بخش زیادی از هزینه‌های او از سوی دانشگاه تامین می‌شود.

اما مکاتبه ۱۳ دانشگاه برتر برای دریافت ارز دولتی در شرایطی انجام می‌شود که حدود یک هفته از انتشار بسته جدید ارزی بانک مرکزی می‌گذرد و براساس مفاد این بسته ارز دولتی تنها به کالا‌های اساسی و ضروری اختصاص می‌یابد.

حال سوال این است که آیا خواسته دانشگاه‌های کشور از دولت برای دریافت ارز دولتی، منطقی و عملی است؟ در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی متعددی روبروست و از خارج با شدیدترین شکل تحریم‌ها روبروست و در داخل هم نرخ تورم رشد چشمگیری داشته و بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور به بن بست رسیده اند چه دلیل قانع کننده‌ای می‌تواند دولت را برآن دارد که نگاه ویژه‌ای به بخش دانشگاهی کشور داشته باشد و ارز دولتی به آن اختصاص دهد.

تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که دانشگاهیان تاکنون نقش پررنگی در حل مسایل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... ایفا نکرده اند و جایگاه کلیدی در زمان بروز بحران‌ها ندارند اگرچه رئیس دانشگاه تهران معتقد است که دولت‌ها توجهی به تلاش‌های دانشگاهیان و نظرات اساتید نداشته است وگرنه اکنون با این بحران‌ها مواجه نبودیم.

نیلی برای استدلال اظهاراتش به نامه اساتید در خصوص مشکلات اقتصادی اشاره می‌کند که بیش از ۱۰ سال از تدوین نگارش آن می‌گذرد، اما توجهی به آن نشده است.

اظهارت نیلی احمدآبادی درحالی رسانه‌ای می‌شود که تجربه سال‌ها همکاری بخش خصوصی و دولتی با دانشگاه‌های کشور نشان داده است تا زمانی که بخش خصوصی و دولتی حرفی از قرارداد و تأمین منابع مالی و... نزده باشند دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه‌های برتر با آن‌ها همکاری نخواهند داشت نمونه آن هجوم مگس‌های سفید به پایتخت درسال‌های اخیر بود که با وجود فراگیر بودن آن و مشکلات متعددی که به همراه داشت، اما تحقیق یا پروژه خاصی از سوی جامعه دانشگاهی برای حل این مشکل انجام نشد.

به عبارت دیگر دانشگاه‌های کشور نشان داده اند که در بحث حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و غیره چندان خودجوش نیستند و تا زمانی که از آن‌ها درخواست همکاری نشود تمایل چندانی برای همکاری نشان نمی‌دهند.

اگرچه رییس دانشگاه تهران معتقد است که دانشگاه تهران در مسائل جامعه مشارکت می‌کند، به طور مثال زمانی که مسائل ۹ و ۱۰ دی در کشور رخ داد اساتید جامعه شناس، اقتصادی و علوم اجتماعی در این دانشگاه جلسه تشکیل دادند و نتایج جلسه به مسئولان ارائه شد، اما این جلسه رسانه‌ای نشد.

باوجود اظهارات رییس دانشگاه تهران و دلایلی که سایر مسئولان دانشگاهی کشور برای همکاری و مشارکت با دولت و بخش خصوصی در حل مشکلات فراگیر جامعه به آن اشاره می‌کنند، اما تجربه درگیری با مسایل و مشکلات بغرنج در کشور حکایت از کم کاری و بی مهری دانشگاهیان به جامعه دارد برهمین اساس دلیل قانع کننده‌ای برای تخصیص نرخ ارز به دانشگاه‌ها وجود ندارد.

البته پیشنهاد می‌شود که اگر دولت برنامه‌ای برای اختصاص ارز به دانشگاه‌ها ندارد شیوه اختصاص ارز به ایرلاین‌ها را در این زمینه اجرایی کند. ماجرا از این قرار است که افزایش نوسانات ارز در کشور از اردیبهشت ماه بسیاری از بخش‌های صنعتی، تولیدی، خدماتی و ... با مشکل مواجه شدند.

یکی از این بخش ها، ایرلاین‌های کشور بودند که با افزایش نوسانات ارزی هزینه هایشان به شدت افزایش یافت زیرا هزینه شرکت‌های هواپیمایی به دلار است برهمین اساس با افزایش قیمت ارز ایرلاین‌ها با مشکلات متعددی روبرو شدند برهمین اساس دولت تصمیم گرفت که ارز دولتی به آن‌ها اختصاص دهد تا شرکت‌های هواپیمایی به حیات خود ادامه دهند، اما در بسته جدید ارزی، از لیست دریافت کنندگان ارز خارج شدند، البته کارشناسان این اقدام دولت را مثبت قلمداد کردند، چون در شرایط کنونی اقتصاد ارز باید به کالا‌های اساسی اختصاص یابد و هواپیما کالایی لوکس در دنیا شناخته می‌شود.


Allami Daneshnak, [۱۵.۰۸.۱۸، ۱۳:۱۸].
اما موضوع مهمی که درباره ارز اختصاصی به ایرلاین‌ها اجرایی شد این بود که آن‌ها اگرچه ارز دولتی ندارند، اما ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) دریافت می‌کنند که نسبت به سنا (سامانه نظارت ارزی) قیمت‌های متعادلتری دارد پس پیشنهاد می‌شود که ارز اختصاصی به دانشگاه‌های دارای فعالیت علمی بالا باید با امتیازاتی همراه باشد به عنوان نمونه ارز این دانشگاه‌ها می‌تواند از سامانه نیما تأمین شود.
با این اقدام هم فشار اقتصادی بر دانشگاه‌های کشور در راستای تأمین ارز اختصاصی کاهش می‌یابد و دانشگاه‌ها می‌توانند به فعالیت‌های بین المللی خود ادامه دهند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۸
خیلی فعالیت علمی میکنند حالا ارز دولتی هم میخواهند! تمام پایان نامه هاشون در میدان انقلاب را با پول میگیرن و فارغ و التحصیل و بعد هم مدعی کار میشوند !! جای بسی تاسف هست دانشگاهها الان باید منبع ارز اوری به مملکت باشند اونقت اقایون ارز دولتی میخان که برن سفر تفریحی مطالعاتی !
بنظر من بله کاملا بجاست خواسته شون
شما در نظر بگیرید که هزینه همایش های بین المللی ، حق عضویت ژورنال ها ، دعوت از اساتید خارجی ، اعزام دانشجو و... چقدر زیاده
اونم با این بودجه اندک تحقیقات و دانشگاه ها در کشورمون
باید فعالیت دانشگاه ها، دانشمندان و کالا‌های مربوط به حوزه پژوهش مشمول کالا‌های اساسی قرار گیرد !!!!!!!!!!!!!!
کدوم فعالیت ؟! کدوم دانشمند ؟! کدوم پژوهش ؟! واقعا دانشگاهیان چنین توهماتی از خود دارند ؟!
مطلب شما سراسر ناشی از عدم آگاهی و بی نهایت مایه تاسف است. شما که منتشر نمیکنی ولی شاید یه بار دیگه متن خودت را بخونی و به خود بیای.
بیشتر اساتید دانشگاه خیلی نامرد هستن، تو این چند ماه، ارز های دولتی رو گرفتن و مسافرت های خارجی رو رفتن باهاش، جالبه که به دانشجو ها بابت مقاله و کنفرانس رو نمی‌دادند (توجه کنین که حتی وقتی دانشجو هزینه ریالی رو میداد)
الان هم دنبال تفریح خودشون هستن با دلار ارزون
کاش وزارت علوم زیر نظر وزیر بهداشت قرار می گرفت. اینجوری بودجه های بی حساب به دانشگاه سرازیر می شد. مردم هر کالایی را که می خریدند در قالب ارزش افزوده به دانشگاه پول وارزیر می کردند.
همه به فکر خودشونن
من فارغ التحصيل سال 82 پليتكنيك هستم رشته مهندسي مكانيك - تبديل انرژي. همون سالها بر خلاف ميل قلبيم براي ادامه تحصيل دكترا و بالاتر كشور آمريكا رو انتخاب كردم و مشغول گذران زندگي در تگزاس شدم. بعد از 15 سال كه بريا ديدار اقوام به كشور برگشتم دوست داشتم حال و هواي اون روزا (دوران شكوهمند محمد خاتمي در عرصه علم و فرهنگ و اقتصاد) رو در دانشگاه براي خودم تداعي كنم و بعد از مراجعه و گپ و گفتگو با دوستان اون زمان و اساتيد فعلي و جويا شدن در مورد سطح علمي دانشجويان همگي از آماري دلهره آور صحبت ميكردند! آمريكايي كه امروز به لحاظ علمي ميتونه با كل دنيا سرشاخ بشه اصلا دانشگاه هاش شبيه اين چيزي كه من ديدم و درمورد شنيدم نيست! كلا عرض كنم حتي الان دارم لحظه شماري ميكنم براي بازگشتم به اونجا و افسوس ميخورم كه چي بوديم وچي شديم.
بنده استاد دانشگاه هستم. واقعا نگاه تابناک باعث تاسف است، دانشجویانی که بنده و همکارانم تربیت کرده ایم در جای جای کشور و دنیا مشغول فعالیت صنعتی و پژوهشی هستند که بنده جداقل در مورد دانشجویان خودم میتوانم تک تک با ذکر نام فرد و نام صنعت یا محل مربوطه را برای شما ذکر کنم؛ به عبارتی خروجی دانشگاه چرخ صنعت کشور را می چرخاند؛ حال شما اطلاع ندارید باید این گونه قلم فرسائی کنید؟
آقایان فکر ماموریت های مکرر خودشون هستند وگرنه تخصیص ارز به دانشجو بهانه است.
با سلام
تحلیل شما از نقش شما در رفع مشکلات جامعه و صنعت دقیق نیست.
لازم بود دانشگاها خود را جدا بافته از سایرین مانند صنعت. قلمداد نمی کرد و در این زمان حساس دولت را کمک می کرد
قبل از این نوشته یک طرفه و بدون ملاحظه تون اول بهتره سطح علمی دانشجویانی که فرصت مطالعاتی رفته اند رو با اونهایی که نتونستن برن فرصت مقایسه کنید بعد اظهار فضل کنید.
البته دانشگاه مثل گوسفند عزا و عروسی است.
هنگام انتخابات
هنگام پز دادن مقامات به رشد علمی کشور
و در نهایت هنگام تحریم
اولین بخشی که قربانی میشود دانشگاه است
همان ارزی را که به واردات آیفون اختصاص دادید به دانشگاه هم اختصاص دهید. مطمئن باشید به مصرف فرزندان این کشور می رسد.
ثبت مقاله در ISI، نیاز ارز هست

یک کار بیهوده! مقاله برای ما نمیشه موتور خودرو با پرفورمنس بالا!

ارز دولتی رو فقط باید برای ثبت اختراع جهانی، واگذار نمود
خیلی از کارهای پژوهشی، ناظر مناسبی تو ایران ندارن...
خوب دقت کنید دانشگاه در تمام جهان و بدتر از همه در ایران شده اند که فقط خوب بلدند کار های خدماتی در حد تدریس و تحقیقاتی بشدت در بهترین وجهه اغراق شده را تا 100 برابر هزینه به جامعه تحمیل کنند
چرا عجیب است
اگر دانشگاه تحولی در صنعت داشت در این چندین سال ما باید خود کفا بودیم در حالی که بسیاری از تولید کنندگان در کشورهای دیگر آزمایشگاههای تخصصی دارند که منجر به پیشرفت صنعت می گرددبنا بر این تخصیص ارز به دانشگاه در این شرایط بغرنج که هر روز مردم فقیر تر وبیکار تر می گردند به جای بهبود زندگی مردم برای گذر از این بحران خیانت است
دید نگارنده خیلی برام جالب بود. تموم جاهایی که به علم به عنوان یک کالای زود بازده نگاه می کنند رو میشه یه نگاه انداخت بعد راجع به ضرورت های اقتصاد صحبت کرد
البته به وضعیت کشورهایی برتر در حوزه آموزش و پژوهش مانند ژاپن، آلمان، سوئذ و ... هم میشه نگاه کرد
با سلام از خواندن این نوشته واقعا متاسف شدم و گمان می کنم نویسنده محترم اطلاع لازم را از واقعیت پژوهش علمی و الزامات آن در دانشگاهها و مبنای مطالبه دانشگاههای برتر کشور نداشته و بر پایه ناگاهی سخن گفته است.
تحقیق بدون پول مگه داریم
بي مهر خواندن دانشگاه نسبت به مسائل كشور سطحي ترين و تاسف بار ترين تحليلي است كه رسانه پرمخاطبي چون تابناك عرضه مي كند. كدام عوامل بين داتشگاه و جامعه فاصله انداخته است؟
هر بهانه ای که پیدا میشود یقه دانشگاه را می گیرند نمی دانم چه دشمنی با دانشگاه وجود دارد همه درخواست ارز دولتی دارند فقط به پای این بدبخت ها می پیچند
نویسنده عداوت همراه با خشم از دانشگاهها دارد.
این که اینقدر ساده به ذهن مخاطب جهت میدید جالبه.
سطحی نگاه کردن کار ساده ایه...
این دانشگاهها باید بدونن در نظر ملت ایران اهمیتی ندارند و کسی حاضر نیست سهمش را به ایشان برای فرصت مطالعاتی ببخشد.
تو این موارد یه جوری دانشگاه رو می‌کوبید انگار دولت داره التماس می‌کنه تو رو خدا بیاین مشکلاتمونو حل کنین، دانشگاه می‌گه تا پول ندین، نمی‌شه.
اگه بعضیا مانع نشن، اونقدر آدم دلسوز تو مملکت هست که مشکلات رو واقعا حل کنن.
اگر دانشگاه تحولی در صنعت داشت در این چندین سال ما باید خود کفا بودیم در حالی که بسیاری از تولید کنندگان در کشورهای دیگر آزمایشگاههای تخصصی دارند که منجر به پیشرفت صنعت می گردد
فرموده اند دانشگاه و دانشگاهیان نقشی در حل مشکلات نداشته اند. درست است. کجای دنیا یک دانشجوی دکترا کل پایان نامه اش را با حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار میتواند به پایان برساند؟؟؟؟!!!!
پس چطوره که وقتی بحث حج میشه برا حجاج در هر صورت باید ارز دولتی تعلق بگیره ولی نوبت دانشگاه میشه ضرورت نداره؟؟؟
اگه بیطرفی منتشر کن تابی جون
تا اهمییت دانشگاه در کشور مشخص نشود، پیشرفتی میسر نخواهد شد.
از تابناک چنین نوشته ای بعید بود... فقط همین!
مسئله‌ی دانشگاه‌ها این نیست که به آنها ارز با نرخ مثلا ۴۲۰۰ بدهند بلکه آن است که در بودجه‌ی دانشگاه‌ها برای پشتیبانی ازفعالیت‌های بین‌المللی (که این ۱۳ دانشگاه برای آن مأموریت یافته‌اند) میزان کافی ریال برای خرید ارز مثلا ۱۰ هزار تومانی دیده نشده است. بنابراین دولت امسال را، برای این‌که وقفه‌ای در کار این دانشگاه‌ها ایجاد نشود، باید یا ارز را با قیمت قبلی به آنها بفروشد و یا به میزان مناسب بودجه‌‌ی ریالی دانشگاه‌ها را افزایش دهد.
نوشته اید "سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است." شما از انتشار هر مطلبی که کمی نقدتان کند معذور هستید.
در تمام کشورهای پیشرفته و حتی در حال پیشرفت بودجه دانشگاهها و کمک دولت به آنها زیاد است ای کاش می فهمیدیم که راه درست کدام است. اگر نان گندم نخوردید دست مردم هم ندیدید؟
پس اين همه پيشرفت در صنايع مختلف، ساختن داروها پيشتازي در علم نانو و غيره رو خارجي ها انجام ميدهند؟
آیا به اندازه یک گوشه ای از اختلاسهایی که میشه علم اهمیت نداره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر