بازدید 49147

دو ملت، یک جنگ و دو رفتار متفاوت/ چرا مردم ترکیه برخلاف ایرانی‌ها دلار‌ها و طلایشان را در جنگ اقتصادی فروخته اند؟!

حال باید به این پرسش پاسخ داد، چرا مردم ترکیه تا این اندازه برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی شان تلاش می کنند و در حالی که می توانند با نگه داشتن دلارهایشان و یا خرید بیشتر این ارز، به سود و ثروت بیشتری دست یابند، آنها را در راستای حمایت از اقتصاد کشورشان می فروشند؟ چرا مردم این کشور به راحتی درخواست اردوغان برای فروش دلار و طلا را اجابت می کنند و در جنگ اقتصادی پشت دولتشان می مانند؟ بدون اینکه تمایل و یا رغبتی به مقایسه دو کشور یا ملت ایران و ترکیه داریم، می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم، چرا مردم ایران چنین درخواست هایی از سوی دولتمردان خود را اجابت نکردند و برعکس مردم ترکیه به خیابان ها ریختند و به جای فروش دلار و طلا، خرید را ترجیح دادند؟
کد خبر: ۸۲۵۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰ 15 August 2018

تنش‌های سیاسی چند روز گذشته بین ترکیه و آمریکا به بالاترین حد خود رسیده، تا جایی که هیأت ترک اعزامی به واشنگتن پس از شنیدن شرایط طرف آمریکایی، بدون دستاوردی به کشورش بازگشت و ارزش لیر در برابر دلار نیز تا 20 درصد سقوط کرد.

مصطفی نجفی ـ به گزارش «تابناک»؛ بروز تنش اخیر بین آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر، نگرانی هایی در بازارهای مالی و پولی ترکیه ایجاد کرده و موجب افزایش نرخ ارز در این کشور شده است.

مقامات دو کشور طی چند روز گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاکره کردند و پیش بینی کارشناسان اقتصادی ترک، حاکی از کاهش نرخ دلار پس از مذاکرات بود؛ اما افزایش دوباره نرخ دلار در بازار ترکیه نشان داد، این مذاکرات بی نتیجه بوده است.

لذا با کاهش ارزش پول ملی در ترکیه، مقامات این کشور و از جمله رجب طیب اردوغان از مردم خواستند با فروش دلارها و طلاهای خود از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کنند.

پس از اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ـ که طی چند روز گذشته به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ترکیه اشاره کرده و از مردم خواسته بود تا دلارها و طلاهای خود را از خانه‌های خود بیرون آورده و به لیر تبدیل کنند ـ کمپینی در این خصوص در آنکارا به راه افتاده است.

چرا مردم ترکیه برخلاف ایرانی ها دلارها و طلایشان را در جنگ اقتصادی فروخته اند!؟

همراه با دعوت رجب طیب اردوغان از مردم ترکیه، مبنی بر فروش دلارها و طلاهای خود برای افزایش قدرت پول ملی کشور، مردم استان‌های مختلف این کشور با هجوم به صرافی ها در حال فروش دلارهای خود و تبدیل آن به لیر (واحد پول ترکیه) هستند.

در همین راستا، انجمن آنکارایی‌‌ها (AHİD) اعلام کرد، از فراخوان اردوغان برای این موضوع حمایت می‌کند.

هیلمی یامان و اعضای انجمن با شعار «صاحب کشورت شو؛ دلار و طلایت را تبدیل به لیر کن»، بخشی از طلا و دلار خود را به ارزش 300 هزار لیر تبدیل کردند.

بنا بر اعلام خبرگزاری آناتولی، در استان «ادیامان» در جنوب شرق ترکیه، «ارکان تورک اغلو» کباب‌فروش است و روی شیشه مغازه خود نوشته است: به هر فردی که اقدام به تبدیل دلار به لیر کند، یک وعده مجانی کباب می‌دهد.

چرا مردم ترکیه برخلاف ایرانی ها دلارها و طلایشان را در جنگ اقتصادی فروخته اند!؟

آناتولی همچنین با یک گروه دانشجو گفت‌و‌گو کرده که هر یک 100 دلار خود را به لیر تبدیل کرده‌اند. آن‌ها به خبرنگار آناتولی گفته‌اند، اگر هر دلار به 100 لیر هم برسد، باز هم در کنار ترکیه و اردوغان خواهند ایستاد.

در استان «دنیزلی» در غرب ترکیه، جمعی از رانندگان مینی‌بوس، از کسانی که دلار خود را به لیر تبدیل کرده و رسید آن را در اختیار دارند، کرایه نمی‌گیرند.

بنا بر این گزارش، در استان «ارزنجان» در شرق ترکیه نیز یک شهروند ترک در فروشگاه تلفن همراه خود، به افرادی که دلار خود را به لیر تبدیل کرده و رسید آن را در اختیار دارند، هندزفری، باتری موبایل و دیگر لوازم گوشی تلفن همراه مجانی می‌دهد.

در استان‌های دوزجه، قیسری و بورصه نیز کمپین‌های مشابهی از سوی نانواها، میوه‌فروش‌ها و آرایشگرها شکل گرفته و به کسانی که دلار خود را فروخته و لیر خریده‌اند خدمات و کالای رایگان ارائه می‌دهند.

از سوی دیگر، گزارش ها حاکی از این است که پس از دستور اردوغان برای تحریم گوشی ها ایفون در ترکیه، برخی از شهروندان این کشور، گوشی های آیفون خود را شکستند!

حال باید به این پرسش پاسخ داد، چرا مردم ترکیه تا این اندازه برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی شان تلاش می کنند و در حالی که می توانند با نگه داشتن دلارهایشان و یا خرید بیشتر این ارز، به سود و ثروت بیشتری دست یابند، آنها را در راستای حمایت از اقتصاد کشورشان می فروشند؟ چرا مردم این کشور به راحتی درخواست اردوغان برای فروش دلار و طلا را اجابت می کنند و در جنگ اقتصادی پشت دولتشان می مانند؟

در مقابل، بدون اینکه تمایل و یا رغبتی به مقایسه دو کشور یا ملت ایران و ترکیه داریم، می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم، چرا مردم ایران چنین درخواست هایی از سوی دولتمردان خود را اجابت نکردند و برعکس مردم ترکیه به خیابان ها ریختند و به جای فروش دلار و طلا، خرید را ترجیح دادند؟

پاسخ های متنوعی برای این پرسش ها وجود دارد؛ اما چند پاسخ عمده را می توان در اینجا مطرح کرد:

نخست اینکه، مردم ترکیه به تصمیمات اقتصادی دولت و مقامات سیاسی و اقتصادی شان اطمینان دارند. اما در ایران مقامات سیاسی و اظهاراتشان به مهم ترین عامل بی اعتمادی مردم تبدیل شده اند و هرگونه درخواست از سوی مقامات برای همراه کردن مردم با تصمیمات خود نتیجه عکس دارد! در واقع سرمایه اجتماعی در ایران بیش از هر زمانی خدشه دار شده است.

دوم؛ آن ها به خوبی از تقویت خیره کننده جایگاه اقتصادی ترکیه و بهبود معیشت خود توسط اردوغان و دولتش در یک دهه گذشته آگاهی دارند و قدردان آن هستند و موقعیت سخت کنونی را فرصت مناسبی برای حمایت ار دولت ترکیه می دانند.

سوم؛ در ترکیه با ایجاد بحران ارزی، سلاطین سکه و ارزی که از رانت های متنوع برای کسب سودهای هنگفت ناشی از تلاطم در بازار سکه و ارز استفاده می کنند وجود ندارد؛ حال آنکه در ایران، ما سلطان سکه و سلطان ارزهایی داریم که می دانند چه زمانی قیمت ارز بالا و پایین می شود و حتی خود نیز در بالا و پایین بردن نرخ ها نقش مستقیم دارند؛ سلاطینی که خود به بسیاری از بانک ها و سیاسیون وصل هستند! در چنین شرایطی و با وجود این سلاطین، چگونه باید انتظار داشته باشیم مردم ایران نیز به مانند مردم ترکیه رفتار کنند!؟

چهارم؛ چرا مردمی که روزی طلاها و لوازم خانگی خود را برای کمک به رزمنده های جبهه و جنگ می فروختند، اکنون در یک جنگ دیگر، طوری دیگر عمل می کنند؟ به این دلیل که این مردم رزمنده ای، فرمانده ای و خط شکنی در جبهه جنگ اقتصادی نمی بییند. به این دلیل که از دل این جبهه جنگ اقتصادی سلاطینی بیرون می آیند که یک شبه ثروت های کلانی را با استفاده از شبکه گسترده رانتی خود به دست می آورند!

پنجم؛ ملت ترکیه به آینده اقتصاد کشورشان امید دارند؛ به سیاست های اقتصادی دولت شان باور دارند؛ اما مردم و جامعه ایرانی امید و باورش تضعیف شده و خود را در یک آینده مبهم اقتصادی گرفتار می بیند!

ششم؛ شفافیتی مالی و اقتصادی که در همسایه شمالی وجود دارد و در کشور ما بسیار ضعیف است؛ مسأله ای که بی اعتمادی در جامعه را دوچندان می کند. 

در نهایت اینکه، مردم ایران همان مردمان دوران جبهه و جنگ هستند؛ همان ها که غیر از طلا و لوازم خانه شان برای کمک به جبهه های جنگ، خانه و کاشانه و خون و جانشان را دادند اما خاک ندادند و از کشور و سرزمینشان جانانه دفاع کردند و در یک جنگ نابرابر این کشور را سربلند و پیروز کردند. آری، این مردم با تفاوت هایی همان مردم هستند؛ ولی مسئولان و دولتمردان مان با تفاوت هایی همانی که بودند اکنون نیستند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۷۸
انتشار یافته: ۲۰۹
آفرین تابناک
درود بر شرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
الناس علی دین ملوکهم
سرباز ولایت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
فقط و فقط مسولین ما مقصرند که دنیا گرا شده اند دنبال چیزه دیگری نباشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
ما مسلمانیم و اعتقاد دینی هم داریم اما به این مسوولیین
هیچ اعتمادی نداریم هیچ اعتمادی تمام سرمایه این
مملکت را غارت کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
دولت ترکیه حاصل انتخابات ازاد مردم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
تا مردم خودشونو تغییر ندهند هیچ چیز تغییر نمی کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
چی می دونی از دولت ترکیه و رجب خان
یعنی شما دلیلش رو نمی دونی؟!
پاسخ ها
دلسوز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
درست میگه این دوستمون . فرهنگمومنو عوض کردن
درست است مردم سرمایه و جانشان را فدای پروار شدن ژن های خوب نمی کنند
چون ما در کشور خودمون گروگان گرفته شده ایم. اگر مردی چاپ کن تابناک.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
درود به شرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
ما با سیاستهای ماجراحویی مخالفیم
با نگاه به استنانبول و کیش می توانی بفهمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
بیشتر توضیح بده چی رو میشه فهمید؟!؟
خیلی جالبه این داستان بی اعتمادی حتی داخل پیامرسانها هم است . مردم حاضرن از ی پیام رسان خارجی استفاده کنن ولی از وطنی استفاده نکنن .در مقابل مردم امریکا هرگز حاضر نمیشن از یک پیام رسان روسی استفاده کنن و فقط به محصولات امریکایی اعتقاد دارن . دلیل این دو جور رفتار متفاوتم فکر کنم همه بدونن نیاز به توضیح نیست
درود
حالا یک عده ای برای پاک کردن صورت مسذله می ایند و می گویند چون دولت انها فلان است و غیره
اخه شما که می خواهید تقصیر را گردن دولت بیاندازین خودتون نمی خواهید در این کشور رنگ ارامش ببینید با هجوم بردن برای خرید خیالتون راحت می شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
مثبت دادم بخاطر نتيجه گيريت كه آرامش باشه و مسلما با دامن زدن به التهاب بازار به ضرر خودمون كار كرديم ولي مسلما دولت مقصر اوله كه مياد ميگه خيالتون راحت بعد دقيقا برعكسش عمل ميكنه!
چون ملت منتظر امریکا هستند تا اقتصاد ما را درست کنند!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
متاسفم برای طرز فکرت .
دليل اختلاف رفتار مردم تركيه وايران كاملا مشخص است
در تركيه بانك مركزي اگر كسي حساب ارزي دارد بانكها با قلدري ارز مردم را به لير پرداخت نميكنند،
در تركيه قانون براي همه مردم يكسان است و ژنهاي خوب و بد و انسانها خودي و غير خودي نيستند
آقازاده هاي تركيه در بانكهاي امريكا بيش از صدو چهل ميليارد دلار پول باد اورده پس اندار ندارند
در تركيه قبل از بروز مشكل افت ارزش پول ملي عدهاي با رانت ميلياردها يورو گشايش اعتبار صوري نكردند و ارزهاي دريافتي را در بازار آزاد نفروختند
و…
پاسخ ها
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
احسنت ای کاش همه مثل شما فکرمیکردن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
اون چند تا منفی برا چیه دقیقا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
لایک
دو ملت یک جنگ دو مسئول متفاوت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
لایک
چون اکثر مسیولین ما دزد هستند و کسی بهشون اعتماد نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
احسنت . البته اکثر نه تقریبا همه
شفافیت مالی! آنهم در کشور ما؟
راجب میزان اختلاس های دو کشور هم می نوشتی
نه اشتباه میکنی مردم هم دیگر آن مردم نیستند
خوب بود.پیشنهاد؛چالش #اول مسئولین راه بندازیم.هر مسئولی پنچ تا ده درصد ثروتش رو به جهت تقویت پول ملی در اختیار دولت بگذاره تا در جنگ اقتصادی استفاده کنه.مثلا یکی از چند خونه ای که داره.بعد از اعلام در رسانه ها ومشخص شدن صحت اون ما مردم به میدان بیایم.بالاغیرتا منتشر کن ببینیم چند نفر از اهالی سفره انقلاب دست به همچین کاری میزنن.
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
رییس جمهورت بعد از رییس جمهور شدن گفت که از یارانه گرفتن انصراف میده تا مردم هم انصراف بدن (سالها تو این مملکت پستهای کلان داشته و یارانه می‌گرفته). بعد میخوای خونه و ثروت رو به دولت بدن؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
گل گفتی آی گل گفتی.خیلی لذت بردم که گفتی رییس جمهور تا اون موقع یارانه میگرفت.احسنت به دقتت.
بعضی مسئولین از نظر باور واعتقاد نه تنها همان مسئولین دوران جنگ نیستند بلکه متاسفانه با بی شرمی ...خودشان یک همچین شرایطی رو فراهم می کنند که بتوانند با رانت وسو مدیریت.. بار خودشون و ایل وتبارشون رو ببندد
پاسخ ها
بدبخت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
لایک
چون پول های مفت نفت خوشی زده زیر ر دل دولتمردان که نمی توانند تحرک ایجاد کنند
دلیل از بین رفتن اعتماد مردم به دولت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
اره
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
لایک
به عنوان یک متخصص علوم اجتماعی جواب شما در این جمله است
کاهش سرمایه اجتماعی در ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
نابودی سرمایه اجتماعی نه کاهش آن.
عالی بود
شما اول تحلیلت رو بر اساس امار و عدد و رقم بنا کن و بعد منتشر کن
بر اساس چه اماری شما میگید مردم ترکیه طلا و دلارشون رو اوردن و فرختن ؟!
همین که چهار نفر جلوی دوربینا صف کشیدن یعنی کل ملت اوردن و فروختن ؟!
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
این هم گل است
کمی صبر داشته باشید!
ترک ها اردوغان را با تیپا از قدرت پایین خواهند. کشید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
. هر چند دلیل نمی شود از ضعفهای خودمون عافل بشیم. به نظرم قابل تامل است
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
رک ها اردوغان را با تیپا از قدرت پایین خواهند. کشید!
ما همان مردم زمان جنگ هستیم مال و جانمان را فدای اسلام و کشور کردیم . اما حال میبینیم که مال و جانمان را باید فدای یک درصد از کسانی کنیم که دستشان به گلوگاههای اقتصادی کشور میرسد و از خان بیت المال ، مال البیت برای خود درست کرده اند ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
لایک
حتما بخاطر تفاوت ديدگاه دو ملت به رفتار و گفتار مسولانشان است
وقتی سران سه قوه کنار هم جمع شوند گفتگو کنند ارزش پول ملی کم میشود در آستانه عید و تیر ماه این اتفاق افتاد
انتظار دارید مردم از سران سه قوه حمایت کنند
جان مطلب را بیان کردی. حال چه باید کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خودتان را گول نزنید جوابش کاملا مشخص است چرا مردم
حاضر به همراهی نیستند
ممنون.درد دل ما رو گفتی.ممنون واقعیت همینه
اینها که میبینید رفتارهای نمایشی و جلوی دوربین هست. دارین الکی ترک ها رو وطن پرست نشون میدین که مردم بیان دلار و طلاشون رو بریزن توی بازار تا چند تا آقازاده دیگه اونا رو هم جمع کنن و برن اونور آبها
واقعیت این هست که داریم الکی ترک ها رو بزرک می کنیم . همین الان خیلی از رستورانهای استانبود برگه زدن که اکر صد دلاری روو پیششون به لیر تبدیل کنیم یه وعده غذای مجانی میدن . فکر می کنین برای رضای خداست . نه بخاطر اینه که حاب می کنن تا چند ساعت بعد تفاوت نرخ دلار بیشتر از قیمت یه وعده غذاشون در مییاد . پس الکی داستان های زیبا ننیویسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
احسنت من در استانبول شاهد این مسئله بودم ولی سیاست تابناک کلا تبلیغ برای ترکیه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
ممکنه حرکت نمایشی جلوی دوربین باشه - ولی همین هم ما نداریم
چون سایپا ندارن ایران خودرو ندارن اقازاده ندارن اسکله مخفی ندارن ادعای رهبری و مدیریت جهانی ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
احسنت .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
عالی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
قربان زبانت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
الله اکبر ـ احسنت ـ باریک الله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
آقازاده نه
حق
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
لایک
به مديريت دولتشون اعتماد بيشتري دارند.
آنرا که عیان است چه حاجت به بیان است
تا زمانی که برای مجازات مجرم و جانی اقتصادی نیاز به اجازه است مظمئن باشید آش همین آش و کاسه همین کاسه است.
آیا در زمان جنگ مردم برای جان دادن هم اجازه میگرفتند؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
نکته خیلی ظریفی اشاره کردی. احسنت
یعنی خودت نمیدونی؟ بازم دلت میخواد مردم سوء استفاده ها رو یادآوری کنند؟
بذار اردوغان نمیره
همینطور با همین فرمون چهل سال مردمشو
زجر کش کنه
و گرفتار کنه

اونوقت ببینین اینها چیکار می کنند
البته همیشه هر حاکمی آدم واسه نمایش هاش داره
اگرچه اردوغانی که من می شناسم
به جاش تغییر مسیر میده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
احسنت
تحلیلت فوق العاده بود تابناک جان
متاسفانه مردم ما به اینده اقتصادی کشور چندان خوشبین نیستن. البته به قول شما اعتماد به اقای اردوغان یا بالعکس بی اعتمادی مردم ایران به مسئولین یک شبه بوجود نیامده
چندین دهه هست که فساد اقتصادی و رانت و سیستم ضعیف اقتصادی و نبود اشتغال و تولید ملی و ..‌‌. مردم ایران رو به راههای میانبر و به اصطلاح ثروت یک شبه با استفاده از خرید طلا و دلار و مسکن و احتکار سوق داده
در ترکیه چون اشتغال و تولید فراوان بوده شاهد احتکار و خرید طلا و ارز و .... نیستیم . به نظرم مردم ترکیه از این مرحله عبور کردن
مطمئنا مردم ترکیه خواهان ارتقای درجه ترکیه در صدر جهان هستن و بالتبع منافع زیادی براشون عاید میشه . پس دلیلی نداره مردمش تیشه به ریشه خودشون بزنن!
شکاف بین حکومت و مردم در حال زیاد شدنه. عملکرد مسئولین و صحبت هاشون با هم در تناقضه. اینکه مسئولین و خانوادهاشون بدنبال سهم خواهی هستن و اسمشو میزارن سهمشون از سفره انقلاب. اینکه سطح زندگیشون با مردم عادی بسیار متفاوته. این دلایل بعلاوه بی تدبیری و حزب ،فامیل و قوم گرایی و هزار تا دلیل داخلی دیگه ...
احسنت. عاااالی بود تابی. ممنون
اگه طلا و ارزشونو می فروختن که لیر سقوط نمیکرد خخخخ
دليلش اين هست كه در بيست سال گذشته تركيه و اقتصادش شكوفا شديد و ما فقط عقب رفتيم و مسوولين ما هم ديگر از مردم نيستند
چون تو ترکیه آقازاده وجود ندارد ومردم دولت را از خود می دانندوهمچنین با سیاستهای دولت موافق هستند ولی تو ایران چند درصد موافق رفتارهای دولتمردان هستند؟
از باب یاد آوری می گویم سال ۹۲ که قرار شد مردم برای دریافت یارانه دوباره ثبت نام کنند من خودم دیگر ثبت نام نکردم ولی در انتهای کار مشخص شد که تنها دو میلیون نفر از دریافت یارانه انصراف داده اند و ۷۶ میلیون نفر در خواست یارانه کرده اند اکنون اگر امکانی فراهم شود من مجددا ثبت نام می کنم من ابتدا اعتماد کردم بعد معلوم شد چه فساد گسترده ای وجود دارد و من سادگی کرده ام بعد بحث حقوقهای نجومی و زمینهای نجومی پیش آمد به چه کسی می شود اعتماد کرد هرگز در انتخابات شرکت نخواهم کرد دیگر ذره ای به مسولین اعتماد ندارم ما خواب بودیم و قطاع الطریق بیدار آنها خودشان قربانی خیانتی خواهند شد که به اعتماد مردم کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
منم این کار رو کردم و حالا کاملا پشیمان هستم. از این به بعد سعی می کنم به خاطر هیجکش و هیچ چیز از جیبم نگذرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
خیلی از کسانی که رایانه ثبت نام کردند، راضی به این کار نبودند از جمله خودم. اگر قبل از ثبت نام نظرسنجی (به صورت ناشناس) کرده بودند اکثریت مخالفت می‌کردند
آنها به سرانشان اطمینان دارند و مطمئن هستند که حاکمان ترکیه اختلاسگر نیستند و فرزندانشان در آمریکا و اروپا ساکن نیستند .
آفرین بر این نویسنده
ما مردم از مسئولین عذر می خواهیم که وظیفه مونو درست انجام ندادیم!!!!!!!!!
نتیجه ی اعتماد به مسئولان
دليلش خيلي واضحه تابناك. چون به دولتشون " اعتماد" دارن، دولتي كه هدفش رفاه مردمش هست نه اينكه. تعمدا ارزش پول ملي رو كاهش بده تا كسري بودجه رو از جيب مردمش برداره
چو دانی و پرسی سوالت خطاست. بحث اعتماده که نیست
‏اعتماد مردمِ ترکیه به اردوغان روتو سرملت نزنید ما همون نسلی هستیم که،قلک به دست توصف"کمکهای مردمی به جبهه ها"می ایستادیم وهمه داراییمون رو می‌بخشیدیم
مردم همون مردمن،مسئولین عوض شدن
بروید از مسئولانی که خیانت کردند و با آقازاده ها و خانواده های لاکچری همه چیز را زیر سوال بردند بپرسید.

مردم ایران تک بودن ولی دیگه نیستن.
تفاوت دو ملت را باید در تفاوت دولتمردانشان یافت در گذشته در ایران تنها مردم فداکادی می کردند نه دولت مردان و امروز دیگر مردم ایران حاظر به تن دادن به فداکاری نیستند شک نکنید اگر مردم ترکیه هم خیانت در مسعولان خود می دیدند تن به این کار نمی دادند
از قدیم گفتن چو دانی پرسی سوالت خطاست
آیا این موارد نشانه ای از شکست در همه زمینه ها نیست.
تحلیلی واقع بینانه بود اما بازهم نباید مردم را محکوم کرد. اتفاقا این بار مردم ایران هم خوب عمل کردند و در مقابل فرصت طلبان ایستادند. باور کنید من خودم هیچ کاری نکردم و پس اندازم رو هم از بانک نکشیدم. تو ایران این مسئولین هستند که به هیچ وجه فکر کشور نیستند و الا مردم با کمترین درآمد و تحمل سخت ترین شرایط و با آنکه می بینند کسی به فکر آینده مملکت نیست باز هم دارند کار خودشون رو انجام می دهند. از وقتی ترکیه دچار نوسانات ارزی شده همه رسانه های ترکیه، احزاب مخالف و موافق، و مسئولین کشور دست به دست هم داده و اقدامات مثبتی انجام می دهند. اما ایران چی؟ اینجا حتی صدا و صیما، برخی نهادها و شخصیت‌ها هم یکی شده و علیه دولت شمشیر می کشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
اصلاح میکنم: صدا و سیما
نگید دو ملت بگید دو مسئول مختلف
تبعیض ، بی عدالتی ، رانت ، فساد اقتصادی ، عدم شفافیت و مهم تر از همه مدیران انتصابی که با پول ملت هر کاری دوست دارند در هر جایی دوست دارند خرج می کنند و به هیچ کس پاسخگو نیستند
یه دلیل خیلی مهم از قلمتون افتاده،در ایران اقتصاد در دست کسانیست که اتفاقا،هیچ علاقه و وابستگی،نه به جمهوری اسلامی دارن،نه حتی به ایران عزیز،پس دلارها دست چنین کسانیست،نه مردم
دقیقا
اعتماد
کاملا نویسنده درست میگه
بی اعتمادی به مسئولین و فساد وحشتناک ,اینده کشور عزیزمان را به مخاطره انداخته، تحریم در درجه دوم اهمیت است .
به حق که راست نوشتی
سوم:انها مسئول دزد ندارند اما ما تا دلت بخاد
پاسخ ها
قدیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
لایک
ممنون از تابناک به خاطر پرداختن به این موضوع مهم! اکثر دلایل کاملا درست هستند بعلاوه چند دلیل دیگر که باعث وضع فلاکت بار موجود شده است
یه چیزی هم وجود داره به اسم سرمایه اجتماعی که توسط اصول گرایان نابود شد و روزنه باریکی هم وجود داشت که پس ازانتخابات ریاست جمهوری اخیر و اتفاقات بعد اون کلااز بین رفت.
موضوع فقط شرایطه . اگه مردم ترکیه و آلمان هم بجای مردم ایران بودن همین تغییرات درونشون ایجاد میشد . سوال درست اینه که چرا شرایط کشور رو به اینجا کشوندن .
چون در ترکیه شایستگان بر سر کارند نه نادانانی که با اعلام ارز 4200 تومانی رانت بزرگی را به جیب عده ای سرازیر کنند.
چرا خود مسئولین پیش قدم نمیشن و دلاراشونو به ریال تبدیل نمیکنن؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
چون دلارهاشون اونور ابه
ماایرانی ها کلا عوض شدیم. دیگه به فکر دیگران نیستیم. فقط به قلمرو خودمون فکر میکنیم. دیگه باهم نیستیم. بهم کمک نمیکنیم...خیلی فرهنگمون پسرفت کرده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
فکر نمیکنی اگر ما پسرفت فرهنگی داشنیم علتش خواست یا حداقل سیاست های غلط خودمون بود؟
خیلی ساده چون ما به دولتمون اعتماد نداریم و دلیل این بی اعتمادی رفتار دولتهای ما هستش
حاکمانشان حامی مردم شان هستند رییس جمهور شان به مردم عزت و احترام قایل است در قضیه هواپیمای روسیه که دید مردمش با تحریم های روسیه ضرر می بینند به خاطر مردم و منافع کشورش کوتاه امد و گفتگو کردند و خیلی هم به نفغ مردمش شد. به مردم قول نداد که بعد از عید دلار ارزان می شود اما بعد از عید چند برابر شد. هزاران دلیل که مردم از حکومتشان راضی هستند طوری که هم لاییک ها دوستش دارند و هم مومنیین این یعنی محبوبیت یک رییس جمهور و اعتماد متقابل مردم به دولت.
خودتان هم خوب میفهمید. اعتماد شرط اول هر کاری هست.ملت به دولت اعتماد ندارد .خلاص .
هرچه می گویند بر عکس هست .هروعده یی دادند خلاف ان از اب در امد .کلا به مردم بد کردید .بد از هر دستی بدهی از همان دست میگیری .
باور کنید این موضوع خیلی خیلی مهمه و نباید به سادگی از اون گذشت،چه اتفاقی افتاده که مردم ما اینطور شدن ؟؟؟ عصبانی ترین مردم دنیا هستیم ،تا مالی پیدا میکنیم تو کشورهای همسایه سرمایه گذاری میکنیم !!ترو خدا اونهایی که متولی تهستند یه کاری بکنن حیف این مملکت و مردمشه که به این روز بیافته و راه حل فقط و فقط شایسته سالاری و برتری دادن به منافع ملی در مقابل کشورهای دیگه است باور کنید تمام این کشورهای اطراف (گرجستان،ترکیه،عراق،امارات،آذربایجانو...) با پول کشور ما پیشرفت کردن
#برسد_به_دست_مسئولین_اقتصادی_کشور
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
خودشان از همه چيز و همه كس بهتر از من و شما و نگارنده متن خبر دارند ، فقط چيزي كه ندارند حس مسئوليت است و بس ، به قول امام حسين كه فرمود اگر دين نداريد آزاده باشيد ، اين ها دين كه ندارند هيچ ، آزاده هم نيستند هيچ ، يه مشت دزد سر گردنه هستند و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
جواد ! خواستم بگم جانا سخن از زبان ما میگویی
خیلی راحت، چون به دولت خودشان اعتماد دارند و دولت پایگاه خودش را در بین مردم از دست نداده و دولت سعی و تلاش کرده که به طرق مختلف پیوند خودش را با ملت حفظ کند و برای ملتش هزینه کرده است و مردم هم آنرا ملموسانه دیده و حس کرده اند.
ایرانیها با تجربه ترند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
ایول!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
زدی وسط خال
عزیزم شماهیچوقت ترکیه رو باما مقایسه نکن یه مقوله ای به نام اعتماد هستش که ما ملت اون رو نسبت به مسولانمون نداریم...
چون مردم به دولتمردان شان در ترکیه اعتماد دارند!
مطلب مفید و دقیقا مبتنی بر واقعیت بود
ما مردم عادی که دلاری نداریم.
دلارها دست اقا زاده ها و ژن های خوب است.
دلارها دست، دست نشایندگانی ماندد جمشید بسم الله و مظلومین و ... است که گماشتگان بانک مرکزی اند.
جوابش خیلی ساده است :
چون مردم به مسئولین اعتماد ندارند ! ! !
چه توصیف قشنگی
دلم میسوزد برایت ایرانم که گرفتار اینچنین مسوولین بی خردی شده ای
تابناک جان چه مطلب جالبی نوشتی
جند روزه دقیقا همین مسله تو ذهنمه که چرا مردم ترکیه اون واکنش رو نشون میدن و مردم ایران دقیقا برعکس
و جواب درست رو خودت دادی
مسئولین عوض شدن!!!!!
چند وقت پیش که تظاهرات پراکنده تو تهران شده بود و همه میگفتن به خاطر گرون شدن تخم مرغه به خودم میگفتم اینا مگه همون مردمی نیستن که همه چیزشون حتی خون شون رو دادن برای این نظام و این کشور
مگه زمان جنگ فراونی بود؟؟؟
پس چرا هیچ کس اعتراضی نمیکرد؟؟؟
مردم دلخورن ,ناراحتن, سرخورده شدن و واسه همینه که همراهی نمیکنن
در کل از مطلب خوبتون ممنون
اولا که این مقایسه هیچ ایرادی ندارد بلکه از خلال ان میتوان بسیاری از واقعیتها را اشکار نمود.
شما هم بخوبی از عهده بر امدید و "در نهایت اینکه"......بله ....پاسخ همین است..مردم ایران صداقت و یکرنگی ندیدند که پاسخ ان را بدهند....هنوز اسامی گیرندگان 9 میلیارد یورو اعلام نشده...و هزار هنوز دیگر...
چون دولت ترکیه ازمال مردم دزدی نمی‌کند
ایولله
دردوران جنگ تحمیلی اگر منصفانه بنگریم اکثزابچه های فقیر فقرا بودنند که جبه هاراپر کرده بودننداکثر پول دارها ان موقع هم دنبال ثروت اندوزی بودنندویا فراررا بر قرار ترجیح دادنندالان هم همینه فقرا نه ارز دارندونه دنبال سکه اند همان پولدارها هستند ارز دخیره می کنند ومنتظرفرصت .
لایک، تحلیل خوبی بود، ملت ما به دولت و سیاسمتداران قبلی و کنونی اعتمادی ندارند، ضمن این
که در کشور ما قدرت همیشه در دست تعداد معدودی بوده و نخبگان نیز در اداره کشور نقشی ندارند
یک دلیل بسیار ساده عدم اعتماد ملت به دولت
مردم اعتقاد دارند که دولت با رانتو فساد داره سر مردم کلاه می گذاره
چون اقای سیف گفت دلار 4200 هست
چون روحانی گفت مردم نگران نرخ دلار نباشند
و....
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
فقط دولت انهم دولتی که چهار سال یک بار عوض میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
دقیقا دروغ کمر مردمو شکونده
تحلیلتان کاملاً درست است. تفاوت این دو را باید در نحوه تعامل و میزان صداقت حاکمان با مردمانشان جستجو کرد.
پاسخ ها
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
چون یک اعتماد متقابل بین مردم و حکومتشان وجود دارد و از مسیری که کشورشان در پیش گرفته مطمئن هستند
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
هم بحث حاکمان هست. هم بحث فرهنگ و درک مردم. . متاسفانه سقوط اساسی داشتیم در این مسائل. مردم حتی به آینده بچه هاشونم فکر نمیکنن و فقط میخوان در لحظه برنده باشن.
عجب یکی پیدا شد این حقایق عیان رو بیان کنه و نگه از ماست که بر ماست
من حس خوندن متن رو نداشتم از بس اعصابم خرد هست، ولي دليل فقط يك چيز است. بي اعتمادي به مسوولين و شنيدن سالها وعده دروغ. اردوغان مملكتش رو به رونق رسوند و قوي كرد، گردشگري رو عالي كرد، حالا وقتي مردمش ديدن اين همه خدمات كرده و به وعده هاش عمل كرده جونشون هم ميدمن ولي در كشور ما وضعيت كاملا متفاوت هست
چون مردم ترکیه به اینده امیدوارند.حتی ما ایرانی ها هم به انها امیدواریم و در انجا سرمایه گذاری میکنیم.
خب اونا مردمشون شم اقتصادی ندارن. اینجا شبیه ی جنگله دقیقا
حرف حسابی جواب نداره.
نظرات تان بجا و جالب بود حرف دل مردم عزیز ومهربان ایران مان رازدید
متاسفم باید بگم مسئولان ما ارزش این کارارو ندارن
پاسخ ها
صولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
بخاطر مردممون چی?? اونا هم ارزششو ندارن، مردم ضعیف تر چی ??? آینده بچه هامون چی
نبودن اعتماد اینکه تحریمه پشت دولت خالیه خدای نخواسته حنگی شروع بشه چه میشه خدانکنه ،،،،،ملت ملته چهل سال پیش نییت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
چرا؟ برای جنگیدن آدم کم نمباد . چون یک سری دیگه منتظرن جای اینایی رو که با جنگ اومدن بالا بگیرن.؛
چون مردم ترکیه به دولتشان اعتماد دارند زمان جنگ یادتون نیست این مردم قلک شکستن برای جبهه چه کار ها که نکردن چون اون موقع اعتماد داشتن
علت همون جمله آخر
ملت همون ملت اما مسئولین همون مسئولین نیستن
پاسخ ها
صولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
ملت کجا همون ملتن?? شما بین همین مردمیو اینو میگی. قوی و ضعیف هرجور که از دستش برمیومد تو این مدت وخیم فکر اقتصاد خودشونن. یکی با خرید سکه، یکی با خرید بیش از مصرف آذوقه و یکی هم ... منی که توان خرید 4 تا کیسه برنجو افزایش تقاضا رو داشتم آیا فکر اونی که برا یه کیلوشم پول نداشتو کردم ??? با اونموقع ملت فکر دفاع از مملکتو هم نوع بودن. الانم جنگه. بدتر از اونم هست. مسئولین به کنار ما خودمون به خودمون و آینده بچه هامون رحم نمی کنیم ... فقطم شعار میدیم و منتظر دولت عالی هستیم. به بیان امام علی (ع) مردم به حاکمونشون شبیه ترن تا پدرانشون ...
مردم به حاکمان خود شبیه ترند تا به پدران خود (حضرت علی ع)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
همینطور این سخن الان صادق
شاید برای همه نه ولی برای بیشتر مردمه درسته
ایرانیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
لایک
هموطنان عزیز درد دل ایرانی را گفتند آفرین.همانطورکه هموطنان اصل مطلب را بیان کردند فاصله زیاد است ما نخواستیم مسعولین کشو راینگونه خواستند.
مردم پول پرستن چه برسه کمک کنن .
پاسخ ها
مردم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
لایک
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
پس چرا این همه دستگاه عریضو طویل که به اصطلاح دارن در کار میکنن
احسنت بر تابناک بسیار زیبا تحلیل کردی خیلی خیلی زیبا بود و صادقانه
واقعا درست نوشتی .اما چطور جرات کردی فردا میگن پسر صدامی .خائنی .منافقی.
حساب ارزی داشتیم سال ۹۱ بانک ها به جای اینکه بهمون اسکناس دلار بدن ریال ۱۰۰۰ تومنی میدادند
بزرگترین خیانت به اعتماد عمومی
من قبول دارم که ملت به دولت بی اعتمادن، خب قبول دولت به کنار ...
به خودمونم بی اعتمادیم? به زندگی خودمون، خانوادمون و بچه هامون چی? طلای همسر به کنار. چند تا سکه ی روز مبادا به کنار. چند تا کیسه برنج و چهار تا حلبی روغنم به کنار ...
هجوم برا خرید دلار، سکه، طلا، ماشین، آذوقه و ... چی?
یعنی فقط خودمون آدمیم، بقیه حق زندگی ندارن? اونی که درآمدش کمه باس بمیره??
رفتار امروز ما با رفتار مردم زمان جنگ یکی نیستااا ?? بعضیا موضع میگیرن که بله ما هم قبلا ... نه گذشته مال گذشته است ...
همونقدری که انتظار اصلاح نظام رو داریم، به فکر رفتار خودمونم باشیم ...
ضمنا من آقازاده نیستم، منفعتی هم نمی برم. یه دانشجوی ساده و بچه کشاورز روستایی هستم. دوستانی که منفی میدمنمخلصتونم هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
شما بیسواد هستید
چون علل شرایط فعلی را در نظر نمیگیرید

از خواب بیدار شو کوچولو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
علت بروز این رفتار مردم عملکرد مسئولین است
دلیلش اینه که اردوغان به مردمش راست میگه وفرت وفرت مثل حسن روحانی به مردم دروغ نمی گه
ريا رانت متاسفانه افت كشور ماست
چون اردوغان فکر منافع کشورش است و 1100 میلیارد دلار خسارت جنگ را به کشوری نمی بخشد که نخست وزیرش ذوق زده از تحریمهای آمریکا حمایت کند و دولتمردان ما مهر سکوت به دهانشان زده اند اگر دلشان برای ملت می سوخت این ادعای خسارت را به اجرا می گذاشتند.
تابناک واقعا دست مریزاد.تحلیلی کاملا درست ارایه دادی
بیائید یک امتحان کنید دولت اعلام کند که خانه ها برای صرف جوئی یک چراغ روشن کنند قول میدهم مردم اتوهایشان را هم به پریز متصل میکنند.
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
فقط دوست داری مردم رو محکوم کنی
چرا نمایندگان مجلس ما بجای آتش زدن برجام دلارهایشان را نمی آورند آتش بزنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
و همچنین گرین کارت ها و پاسپورتهایشان را
سلام به دوستان
تفاوت مردم تركيه و ايران در داشتن اميد به آينده است
رييس جمهور روحاني آخرين روزنه هاي اميد به آينده را كور كرد
من نفری رو دیدم در ترکیه صاحب کارخانه بود یکی از رفیقهام نقص عضو شد تا اخرین لحظه کنارش ایستاد بعد از چندماه خودش اوردش ایران و سرمایه هم بهش داد
ممنون از تحلیل صادقانه تابناک دقیقا حرف دل مردم بود باید اضافه کنم تو کشور ما ایران قبل از انقلاب 57 دروغگویی یک ضد ارزش حساب میشد من بعنوان یک نظامی بازنشسته یاد دارم میگفتن افسر دروغ نمیگه متاسفانه افرادی مسول شدند که دروغ گویی را زرنگی میدانستند بعد چهل سال مردمی داریم که از بس دروغ شنیدن هیچ اعتمادی به مقامات ندارن دیگه اون یک رنگی سال 57 رانداریم مردمی که هشت سال بادنیا جنگیدن ولی احساس میکنن اقازاده ها زندگی لاکچریراه انداختن به ریش ماها میخندن
پاسخ ها
ایرانی هیچ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
لایک
لایک
جواب روشنه، مردم ترکیه به دولتشون اعتماد دارن.
شغل کارگر حقوق 1000000تومان هزینه زندگی مثال کشیدن دندان عقل مثلا جراحی 700000کرایه خونه700000تومان هزینه رفت و آمد300000در ماه .......
به خاطر انعطاف سیاست خارجی ترکیه هم هست از حد اقل روزنه ها برای پیشبرد منافع ملی استفاده میکنند
قدرت رسانه ای قدرت اول دنیاست
چون دولت اصلی ترین تامین کننده ارز در ایران است
مسولین همان مسولینند که از اول انقلاب با حکومت همراه شدن.
هر کس به فکر خویش است
متاسفانه همه دنبال مال حرام هستیم
مقایسه نکن..
علت آن تجربه هست..
توجه کنید که مردم و حاکمان ترکیه با خون دل و کار ٬ ذره ذره موفق شدند برای پول ملی شان اعتبار ایجاد کنند
مسئولین ترکیه از رانهای اطلاعاتی بی بهره اند.
آقای تابناک
یک چیزی رو فراموش کردی.
تابناک عزیز جواب سوالت رو با فرمایشی از امام علی (ع) میدم مردم به فرمانروایان خود شبیه ترن
تو مملکت ما پله ای کوتاه تر از مردم نیست و همیشه انگشت اول اتهام به طرف مردم
چقدر شما ساده اید.
مرگ بر ترومنپت
چون درترکیه به عنوان مثال کسی که وزیراقتصادشده قطعاً لایق ترین فردبرای این مسؤلیت بوده
بعضی میگویند هدف تابناک اقدامی برای زنده کردن حس وطن پرستی و فروختن طلا و دلار در بازار است ولی با خواندن مقاله متوجه میشوید که نتیجه گیری درستی داشته
چی میگین اینا
با سلام البته در مورد بند آخر بنده نظرم این است که رفتار مردم هم عوض شده است . که می تواند منتج از رفتار مسئولین یا نظام آموزش و پرورش ما باشد که به این نقطه رسیده ایم.
چودانی وپرسی سوالت خطاست...ی
در زمان جنگ مردم در خط مقدم هستند
با سلام
اینکه فقط عملکرد دو ملت را باهم مقایسه کنید کار درست و منطقی و اوصولیی نیست
اونا چی دارن مگه؟
فرق در این است که در موقع بحران دولت ترکیه از ملت خواست طلا و دلار را بیایند بفروشند اینجا خود دولت با ریختن دلار و سکه به ملت میگه بیایید بخرید!!
چون دولت اردوغان با مردمش صادق است و اما ما چی ؟
احساس تعلق ، حسی که سالهاست از دل مردم ایران زدوده اند...
اعتماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد
خخخخخخخ
یکی از شاخص هایی که برای ارزیابی روحیه وطن پرستی مردم در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار می گیره نسبت عواطف ملی گرایانه به عواطف قومیه.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی