بازدید 11539
بررسی سخنان مهم رهبر انقلاب؛

موضع جمهوری اسلامی در قبال پیشنهاد مذاکره ترامپ مشخص شد/ تضعیف دولت ممنوع؛ برخورد با مفاسد جدی!

هرچند ایشان مذاکره با دولت کنونی آمریکا را بعید خواندند، تأکید داشتند که جمهوری اسلامی ایران زمانی می تواند به مذاکره با آمریکایی ها حتی با مشی فعلی در انجام مذاکرات فکر کند که از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظر برسد که شرایط این مسأله فعلا فراهم نیست و بنابراین، هم اکنون انجام هرگونه مذاکره ای را ممنوع اعلام کردند، چون در نهایت به ضرر ایران تمام خواهد شد.
کد خبر: ۸۲۵۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰ 15 August 2018

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا حدود ده روز پیش از اعلام آمادگی خود و دولت ایالات متحده برای مذاکره با رئیس جمهور و مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران بدون هرگونه پیش شرطی سخن گفت؛ موضوعی که البته تاکنون اظهارنظرهای ضد و نقیضی پیرامون آن از سوی مقامات آمریکایی صورت گرفته است. پس از این اظهارنظر ترامپ بود که «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد، «طرح مذاکره بدون پیش شرط برای ایجاد اختلاف در ایران است و ما نمی دانیم ارائه پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط همراه با اعمال تحریم یعنی چه؟»؛ هرچند باز هم نگاه ها به بیان سخنان رهبری در این خصوص بود.

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته، دیدار رهبر انقلاب با قشرهای مختلف مردم کشورمان در حسینه امام خمینی (ره) برگزار شد؛ دیداری که پیش از آن در محافل مختلف نقل شده بود که رهبری در این دیدار سخنان مهمی ایراد خواهند کرد که احتمالا همه منتظر شنیدن نظریات ایشان در ارتباط با پیشنهاد مذاکره ترامپ بودند. هرچند نیت آمریکایی ها از طرح چنین پیشنهادی در این شرایط و البته موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این مسأله به خوبی از سوی ایشان تشریح شد.

حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدا پیرامون ادبیات این روزهای آمریکایی ها سخن گفتند و آن را وقاحت و بی ادبی سردمداران آمریکا خواندند؛ وقاحتی که بر اساس آن، این روزها آمریکایی ها در قبال خیلی از کشورها چنین رویکرد و ادبیاتی را به کار می گیرند. از اروپایی ها گرفته تا بسیاری از کشورهای جهان و اخیرا در قبال جمهوری اسلامی نیز چنین مسأله ای مشاهده می شود.

در تبیین نظرات جمهوری اسلامی ایران در قبال پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط، رهبری تأکید داشتند که اعمال تحریم و ارائه پیشنهاد مذاکره معنایی ندارد، به همین جهت است که راه هرگونه مذاکره ای را بتوان از آن طریق ساماندهی کرد، بسته خواندند. البته در خصوص نگرانی های برخی مردم از احتمال درگیری جنگ بین ایران و آمریکا در صورت عدم مذاکره هم اطمینان خاطر دادند که جنگی در نخواهد گرفت.

رویکرد آمریکاها در مذاکرات این است که از پیش هدفی را مشخص و طرف مقابل را دعوت به مذاکره می کنند. آنها در این راه از هیچ گونه تبلیغاتی برای رسیدن به نیات خود از انجام مذاکره فروگذاری نخواهند کرد و حتی در صورت رسیدن به یک توافق که امضایشان پای آن باشد، هرگاه احساس کنند، آنچه می خواسته اند حاصل نشده است، به سراغ عهدشکنی و زیر پا گذاشتن پیمانشان می روند که یک نمونه از این رویکرد را در جریان «برجام» دیدیم.

با توجه به این تجربه و تجربه های تاریخی دیگری که از آمریکایی ها به جای مانده است رهبری تأکید داشتند که انجام مذاکره از سوی آمریکایی ها برای حصول نتیجه و عمل به تعهدات نیست؛ هرچند ایشان راه انجام مذاکره را به صورت مداوم بسته نخواندند و تأکید داشتند که اگر شرایطی فراهم بشود که ایران بخواهد رو در روی آمریکایی ها بایستد و مذاکره کند، حتما نیازمند حصول موضوعات و مواردی است که باید به آن نقطه برسیم.

هرچند ایشان مذاکره با دولت فعلی آمریکا را بعید خواندند، تأکید داشتند که جمهوری اسلامی ایران زمانی می تواند به مذاکره با آمریکایی ها حتی با مشی فعلی در انجام مذاکرات فکر کند که از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظر برسد که شرایط این مسأله فعلا مهیا نیست و بنابراین، هم اکنون انجام هرگونه مذاکره را ممنوع اعلام کردند، چون در نهایت به ضرر ایران تمام خواهد شد.

سخنان رهبر انقلاب در بخش داخلی معطوف به مشکلات اقتصادی پیش روی مردم بود و ایشان تأکید داشتند، باید با کسانی که در این شرایط به هر نحوی باعث افزایش مشکلات مردم شده اند، برخورد جدی شود؛ بنابراین، با اشاره به نامه رئیس قوه قضائیه تأکید کردند که نظام به این نتیجه رسیده است که بدون ملاحظه با مفسدان (مفسدان اقتصادی) برخورد کند تا بتواند اژدهای هفت سر فساد را از بین ببرد.

از نظر رهبر انقلاب، بخشی از مشکلات اقتصادی مردم به دلیل نبود عملکردهای قوه، بهنگام بوده است و تأکید شد که دستگاه ها و نهادهای موجود نظام و به ویژه دولت باید تلاش بیشتری برای حل مشکلات کشور به کار ببندد، چون اکنون فشار زیادی از ناحیه مشکلات کشور به ویژه در بعد اقتصادی بر گرده مردم نهاده شده است.

نکته قابل توجه اینکه بر اساس نظریات رهبری ـ همان طور که بسیاری از کارشناسان و حتی مردم اعتقاد دارند ـ بخش اعظمی از مشکلات فعلی کشور منشأ داخلی دارد و در اثر سوء مدیریت است. در حقیقت این مسأله بدین معناست که هرچند تحریم ها می تواند بر بخشی از امور و اقتصاد کشور اثرگذار باشد، حتما وضعیت کنونی کشور به دلیل برخی نارسایی های داخلی ـ چه از جانب مسئولان و نهادها و چه از جانب خود مردم ـ است.

ایشان بر این باور بودند، مسئول توزیع ارز و سکه که با بی تدبیری در این عرصه باعث افزایش مشکلات، کاهش ارزش پول ملی، خروج ارز و طلا از کشور و افزایش قیمت ارز و طلا شده است، سهم و تقصیر بیشتری در ایجاد مشکلات نسبت به آن کسی دارد که ارز و سکه خریده است.

نکته آخر هم پاسخ ایشان به برخی فضاسازی ها از سوی بعضی سیاسیون است که برای تضعیف دولت اقدام می کنند. نمونه اخیر چنین موضوعی نامه «محمود احمدی نژاد» بود که در آن از روحانی و دولتش تقاضای کناره گیری از مسئولیت کرده بود. رهبر انقلاب در پاسخ به چنین مسائلی تأکید کردند، برخی به اسم ضعفا و فقرا در حالی که خودشان ملتفت نیستند، در زمین دشمن بازی می کنند، دولت باید بماند و با قدرت به رفع مشکلات کشور بپردازد.

آنچه در سخنان روز گذشته رهبر انقلاب به خوبی دیده شده، این است که ایشان خط مشی اصولی و روشن نظام را در بخش های گوناگون از جمله در مسأله مذاکره با آمریکا، رویکرد برخی سیاسیون در قبال دولت روحانی، وضعیت بازار سکه و ارز، تأثیر تحریم ها بر اقتصاد کشور، برخورد با مفسدان اقتصادی و همچنین تعیین سهم مقصران فعلی وضعیت بازار سکه و ارز را مشخص کردند و حالا نوبت سیاسیون، مسئولان اجرایی، دستگاه قضایی و سایر نهادهایی است که در این بخش ها وظایف و مسئولیت هایی چه از بعد اجرایی و چه از حیث نظارتی بر عهده دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر