بازدید 6285

شاه اردن با اجرای معامله قرن مخالفت کرد

کد خبر: ۸۲۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶ 14 August 2018

روزنامه فرا منطقه ای 'رای الیوم' چاپ لندن نوشت: 'عبدالله دوم' شاه اردن در مذاکرات غیر علنی اخیر خود با مقامات آمریکایی تاکید کرده که اجرای هر طرح یا معامله ای در خصوص مساله فلسطین بدون موافقت فلسطینیها محال است.

به گزارش روز سه شنبه این روزنامه به نقل از منابع خبری، شاه اردن در این مذاکرات گفته است که عربستان، مصر یا اردن به صورت جمعی با فردی نمی توانند به اجرای طرح صلح آمریکایی موسوم به 'معامله قرن 'یا هر طرح دیگری در خصوص مساله فلسطین، مادام که نهادهای بزرگ فلسطینیان با آن موافقت نکرده اند، کمکی کنند.


این در حالی است که فلسطینی ها خواستار تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی هستند.


به نظر می رسد این موضع شاه اردن موجب نزدیکی دیدگاه وی با 'محمود عباس' رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی شده است.


عبدالله دوم در دیدار با عباس در امان پایتخت اردن گفته بود که درهای ارتباط با دولت آمریکا بسته نمی ماند.


منابع خبری افزودند: موضع شاه اردن در خصوص غیرممکن بودن اجرای هر طرح منطقه ای دارای ارتباط با طرح آمریکایی مذکور، بدون موافقت فلسطین قاطع است.


محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی بارها بر مخالفت خود با طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن تاکید کرده است.


وی پس از دیدار با عبدالله دوم شاه اردن در امان گفت: تشکیلات خودگردان و اردن معامله قرن را نمی پذیرند. گفت و گوهای ما همچنین درباره آشتی فلسطینی - فلسطینی بود.


عباس افزود: همکاری و هماهنگی متقابل با اردن درباره مسایل مهم از جمله آشتی فلسطینی و روابط دوجانبه اهمیت دارد.


طرح ضد فلسطینی معامله قرن شامل انضمام کامل قدس به رژیم صهیونیستی، انضمام شهرک های موجود در کرانه باختری به این رژیم، نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و دادن منطقه 'ابودیس' به عنوان پایتخت کشور فلسطین است.


این طرح با واکنش های شدیدی از سوی مسلمانان و فلسطینیان روبه رو شده و تنش ها و درگیری ها با نظامیان اسرائیلی را در فلسطین از جمله نوار غزه افزایش داده است.


بسیاری از تحلیلگران منطقه غرب آسیا نیز معتقدند، معامله قرن مانند دیگر توافق نامه های صلح در ارتباط با فلسطین اشغالی قبل از تولد مرده است چرا که حق و حقوق مردم مظلوم فلسطین در آن رعایت نشده و آنان با وجود گذشت 70 سال از اشغال فلسطین بر بازپس گیری حق خود تاکید دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل