بازدید 13215
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «ادامه سقوط آزاد ارزش پول ترکیه در مقابل دلار و یورو» تا «دفاع اسپانیا از شرکت‌های خود برابر تحریم آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد ۱۳۷۹ واحدی شاخص کل بورس، وزارت صنعت موافق آزادسازی قیمت خودرو، ثبات تقریبی قیمت نفت به رغم نگرانی ها از جنگ تجاری گسترده در سطح جهان، وزیر صنعت: بسته جدید ارزی، ترمز تقاضای ثبت سفارش را کشید، تحریم‌های فرش 100 درصد داخلی است و فراخوان یک خودروساز جهانی به‌دلیل وجود نقص فنی در لامپ‌ها را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 14 August 2018

از «ادامه سقوط آزاد ارزش پول ترکیه در مقابل دلار و یورو» تا «دفاع اسپانیا از شرکت های خود برابر تحریم آمریکا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد ۱۳۷۹ واحدی شاخص کل بورس، وزارت صنعت موافق آزادسازی قیمت خودرو، ثبات تقریبی قیمت نفت به رغم نگرانی ها از جنگ تجاری گسترده در سطح جهان، وزیر صنعت: بسته جدید ارزی، ترمز تقاضای ثبت سفارش را کشید، تحریم‌های فرش 100 درصد داخلی است و فراخوان یک خودروساز جهانی به‌دلیل وجود نقص فنی در لامپ‌ها را در بر دارد.

عقب‌گرد ۱۳۷۹ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با کاهش 1379 واحدی معادل 1.06 درصد به رقم 129 هزار و 901 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی ـ ارزشی)، با کاهش 404 واحدی معادل 1.06 درصد به رقم 37 هزار و 683 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 36 واحدی معادل 0.19 درصد، عدد 19 هزار و 14 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 25 واحدی معادل 0.19 درصد به رقم 13 هزار و 485 واحد رسید.

همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 1678 واحد کاهش معادل 1.21 درصد را رقم زد و به سطح 137 هزار و 98 واحد رسید. نیز شاخص بازار اول، با 926 واحد کاهش معادل 0.98 درصد به رقم 93 هزار و 794 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 3173 واحد کاهش معادل 1.20 درصد همراه بود و عدد 260 هزار و 213 واحد را به نمایش گذاشت.

از «ادامه سقوط آزاد ارزش پول ترکیه در مقابل دلار و یورو» تا «دفاع اسپانیا از شرکت های خود برابر تحریم آمریکا»

مشاور شریعتمداری اعلام کرد: وزارت صنعت موافق آزادسازی قیمت خودرو

اصغر خسروشاهی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: وزارت صنعت در جریان تمامی اطلاعات ارزی و خرید قطعات و مواد از قطعه سازان و خودروسازان است؛ اگرچه باید به این نکته توجه داشت که در حوزه صنعت خودرو، فقط وزارت صنعت دخیل نیست و سایر دستگاه ها مانند وزارت اقتصاد، بانک مرکزی هم در دخالت دارند؛ به همین دلیل باید به جمع بندی نهایی در این خصوص برسیم. در عین حال نامه‌ای هم از سوی انجمن قطعه سازان به هیات دولت ارسال شده و ساماندهی وضعیت فعلی نیازمند تصمیم گیری های مجموعه هیات دولت است. مشاور خودروی وزارت صنعت اعلام کرد: درخواست افزایش قیمت از سوی دو خودروساز به رئیس جمهوری رسیده است اما چون این موضوع در شرایط غیر عادی اعلام شده باید رئیس جمهور خود در این رابطه تصمیم گیری کند؛ در این میان خودروسازان در نامه خود به وزارت صنعت درخواست آزاد سازی قیمت خودرو و فروش محصولات ۵ درصد زیر قیمت بازار را دارند. وی اظهار داشت: وزارت صنعت موافق آزادسازی قیمت خودروست، حال آنکه پرداخت یارانه به قطعه سازان و هر گونه کاری که منجر به فساد می‌شود؛ باید انجام نشود و هیچ رانتی در این زمینه داده شود.

ادامه سقوط آزاد ارزش پول ترکیه در مقابل دلار و یورو

ارزش لیر ترکیه بار دیگر در ساعات اولیه تجارت ارز در منطقه آسیا تقریبا ۹ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد؛ این در حالی است که ارزش یورو هم در مقابل دلار به کمترین سطح خود در یک سال اخیر رسید و علت آن به ترس سرمایه گذاران از بحران مالی ترکیه و گسترش آن به بازارهای اروپایی برمی گردد. در همین حال هر ۷.۲۴ لیر به یک دلار آمریکا رسید که پایین ترین رکورد نزولی لیر محسوب می شود؛ البته دقایقی بعد به دنبال اطلاعیه بانک مرکزی این کشور برای محدود کردن توانایی بانک های ترکیه ای برای سوآپ با لیر به جای ارز خارجی، کمی از ارزش از دست رفته لیر برگشت. همچنین ارزش یورو با ۰.۳ درصد روند نزولی در برابر دلار روبه رو شد که پایین سطح پول اروپا در مقابل دلار در یک سال اخیر محسوب می شود. علت اصلی روند کاهشی یورو به سقوط لیر بر می گردد که تقاضا برای دارایی امن از جمله دلار، فرانک سوئیس و ین افزایش داده است. / گاردین

ثبات تقریبی قیمت نفت به رغم نگرانی ها از جنگ تجاری گسترده در سطح جهان

روز دوشنبه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه، تغییر چندانی نیافت. این ثبات تقریبی قیمت بیشتر به خاطر آن است که از یک سو جنگ تجاری گسترده موجب نگرانی از کاهش تقاضای جهانی برای نفت شده است و از سوی دیگر شروع مجدد دور اول تحریم های آمریکا علیه ایران موجب نگرانی از کاهش عرضه شده است. به نقل از رویترز، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت، نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه ۱۰ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۲.۹۱ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بدون تغییر، بشکه ای ۶۷.۶۳ دلار صورت گرفت.

وزیر صنعت: بسته جدید ارزی، ترمز تقاضای ثبت سفارش را کشید

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا پیش از ارایه بسته جدید ارزی، صفوف کیلومتری برای تقاضای ثبت سفارش تشکیل می شد که پس از آن، این روند متوقف شد. «محمد شریعتمداری» عصر دوشنبه در نخستین همایش ملی «تشکل های اقتصادی ایران» افزود: پیش از بسته جدید ارزی، روزانه ٨٠٠ تا ٩٠٠ ثبت سفارش انجام می شد اما این رقم اکنون به یک هشتم کاهش پیدا کرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بخش قابل ملاحظه ای از تقاضاهای قبلی با هدف دریافت ارز دولتی ثبت می شد. به گفته وی، در بسته سیاست ارزی جدید به دنبال این هستیم که واردات در مقابل صادرات را بدون هیچ محدودیتی برای تولیدکنندگانی که به کالای وارداتی نیاز دارند امکانپذیر کنیم. «در این زمینه باید شرایطی را ایجاد کنیم که فعالان اقتصادی بدون بروکراسی بتوانند از ارز حاصل از صادرات خود استفاده کنند.»

شریعتمداری گفت: می توان از این دست تصمیم ها در بسته جدید ارزی اتخاذ کرد؛ به عنوان نمونه اگر قرار باشد واردکنندگان مابه التفاوت ارز نرخ ٤٢٠٠ تومانی بر پایه ثبت در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) را بپردازند، می توان طرحی چید تا این مابه التفاوت به صورت اقساطی پرداخت شود. وی تأکید کرد ماه های آینده را باید با شرایط مقداری پیچیده طی کنیم و بعد از مدتی به شرایط آرام برخواهیم گشت که این امر به همراهی تشکل های اقتصادی نیازمند است.

بانک «مگا اینترنشنال تایوان» به فعالیت خود با ایران پایان می‌دهد

بر اساس گزارش رویترز، سه منبع آگاه اعلام کردند «بانک مگا اینترنشنال کامرشال تایوان» قصد دارد که به مکانیزم تسویه حساب پرداخت خود بین تایوان و ایران بعد از نوامبر پایان دهد. این تصمیم بانک تایوانی در پاسخ به تحریم های ایالات متحده علیه ایران اتخاذ شده است. یکی از مقامات این بانک به رویترز گفت: تجارت ما با ایران بسیار حساس است و نباید دیگر درگیر تجارت با ایران شویم؛ ضمن اینکه بانک مگا اینترنشنال کامرشال تایوان مشتریان خود را نسبت به این تصمیم مطلع کرده ایم. بر پایه این گزارش، تحریم های جدید آمریکا علیه ایران هفته گذشته توسط واشنگتن اجرا شدند و ترامپ اعلام کرد اگر شرکتی با ایران تجارت کند، از تجارت با آمریکا محروم خواهد شد. /ایبِنا

فراخوان یک خودروساز جهانی به‌دلیل وجود نقص فنی در لامپ‌ها

شرکت خودروسازی فولکس‌واگن تعداد ۴۵ هزار خودرو تیگوان ۲۰۱۸ خود را به‌دلیل وجود نقص فنی در لامپ‌های ال‌ای‌دی آنها فراخوان داد. سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا اعلام کرده است که محفظه این ال‌ای‌دی‌ها می‌تواند دچار حریق شود. این موضوع منجر به آن شد تا این خودروساز آلمانی به مالکان ۴۵ هزار خودروی شاسی‌بلند تیگوان فراخوان دهد. به نقل از دنیای اقتصاد، بنا بر اعلام این شرکت، فولکس‌واگن این کراس‌اوورها را از ۸ دسامبر ۲۰۱۶ تا ۷ جولای ۲۰۱۸ ساخته و روانه بازار کرده ‌است. در این زمان این شرکت طرح جدیدی را برای ال‌ای‌دی‌های این خودرو معرفی کرده بود.تیگوان از دسته خودروهایی است که فولکس‌واگن با باز‌طراحی آن این خودرو را به یک کراس‌اوور تبدیل کرده است. این بازطراحی در راستای تلاش فولکس واگن برای حضور و رقابت در بخش پررونق و پرسود بازار انجام شد. این خودرو اکنون سهم قابل توجهی از فروش در آمریکا را به خود اختصاص داده است.

بازار اوراق مسکن؛ حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 5/ 1 درصدی به قیمت 66 هزار و 250 تومان معامله شدند. با افت 3/ 3 درصدی «تسه»ها در تیر و بازگشت به روند نزولی (پس از رشد 8 درصدی در اردیبهشت و خرداد) از ابتدای مرداد حبس بازه‌ای «تسه»ها در بازه ۶۴ تا ۶۷ هزار تومانی رقم خورد. ورود نقدینگی به بازارهای موازی، ارز و سکه، تا حدی کاهش تقاضای سرمایه‌ای در مسکن را هم به دلیل نقدشوندگی پایین‌تر و عدم قابلیت سرمایه‌گذاری‌ها در مقیاس کوچک‌تر رقم زد. اما رشد ۵۴ درصدی قیمت مسکن در تیر (نسبت به سال گذشته) بر تقاضای مصرفی نیز فشار آورد. رشد قیمت نهاده‌های تولید، از جمله فلزات، افزایش قیمتزمین (با توجه به سهم ۷۰ درصدی در قیمت مسکن) و شتاب تورمی، با احتمال تداوم رشد قیمت مسکن، نگرانی‌ها از بازگشت رکود را تقویت کرده است.

تحریم‌های فرش 100 درصد داخلی است

احمد کریمی اصفهانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: از سال 1374 به این‌ طرف با وجود مشکلات داخلی، صادرات فرش به کشورهای هدف تنزل پیداکرده است. وی افزود: وضعیت کلی صنعت فرش مناسب نیست و این شرایط ربطی به اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا ندارد.

دفاع اسپانیا از شرکت های خود برابر تحریم آمریکا

دولت اسپانیا اعلام کرد که از شرکت های خود برابر تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران دفاع می کند. به نقل از مجله دیپلمات، «ایسابل ثلا آ» سخنگوی دولت اسپانیا امروز در پاسخ به سؤال نمایندگان حزب شهروندان در پارلمان این کشور در خصوص فعالیت شرکت های اسپانیایی در ایران اظهار داشت: خروج دولت آمریکا از برجام، تحریم های اولیه که شهروندان آمریکایی و اتباع خارجی مقیم این کشور و تحریم های ثانویه که افراد غیر مقیم آمریکا و نقل و انتقالات مالی خارج از این کشور را شامل می شود، در پی دارد.

وی افزود: احیای تحریم های ثانویه ممکن است بر فعالیت شرکت های خارجی در ایران، از جمله شرکت های اسپانیایی تأثیر داشته باشد. به خاطر ماهیت تحریم های اعلام شده از سوی دولت آمریکا، در حال حاضر ارزیابی تأثیرات آنها بر روی شرکت های اسپانیایی دشوار است. ثلا آ تصریح کرد: دولت همه تلاش خود را در همه سطوح برای به حداقل رساندن تاثیرات منفی احتمالی تحریم های دولت آمریکا بر روی شرکت های اسپانیایی فعال در ایران بکار گرفته است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷
چند خبر هم از سقوط سیصد درصدی ریال منتشر کنید
دوران خوش خوشان ترکیه تمام شد.

بعضی ها هنوز نمیدانند جنگ اقتصادی چه بلایی سر کشورها میاره.
ترکیه اختلاس به اندازه ایران نداره ولی داره زانو میزنه !!

معلوم شد اختلاسها کشورها را به اندازه سیاستهای غلط زمینگیر نمیکنه.
ترکیه دقیقا در مسیری که ما سالها قرار گرفتیم قرار گرفته است!!!
یادش بخیر
لیر ترکیه داشت تو تاریکی پرواز میکرد و پز میداد !!!

نقشه تکراری استعمار : اقتصادضعیف در کنار بی تدبیری مسئولان بلای جان کشورهای در حال توسعه و آزادیخواه.
جناب تابناک این کاهش سهام ها دراسیا و همین طور یورو و غیره به خاطر افزایش قدرت دلار بوده و نه کاهش ارزش لیر و لیر سهم زیادی در اقتصاد جهانی نداره
لطفا چیزی که خبر نداری اظهار نظر نکن
مال خودمون را درست کنید ترکیه پیشکش
روی اقتصادهای بی پشتوانه نمیشه حساب باز کرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان