بازدید 4833

اتهام بیسوادی به دانش آموختگان آموزش عالی از سوی یک مدیر آموزش و پرورش

در روز‌های اخیر یکی از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش با استناد به نتایج آزمون‌های استخدامی دو سال گذشته به طرح مباحثی پرداخت که اگر نگوییم نوعی توهین به همه دانش آموختگان آموزش عالی و مدیران آن تعبیر می‌شود، قطعاً نمی‌توان از جنبه‌های تحقیر آمیز این گفته‌ها به آسانی عبور کرد.
کد خبر: ۸۲۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ 14 August 2018
اتهام بیسوادی به دانش آموختگان آموزش عالی از سوی یک مدیر آموزش و پرورشدر روز‌های اخیر یکی از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش با استناد به نتایج آزمون‌های استخدامی دو سال گذشته به طرح مباحثی پرداخت که اگر نگوییم نوعی توهین به همه دانش آموختگان آموزش عالی و مدیران آن تعبیر می‌شود، قطعاً نمی‌توان از جنبه‌های تحقیر آمیز این گفته‌ها به آسانی عبور کرد.

به گزارش «تابناک»، چندی پیش پنجمین آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های اجرایی برگزار شد و پس از اعلام نتایج اولیه این آزمون، پذیرفته شدگان مرحله اول برای طی مراحل مصاحبه راهی مرحله بعد شدند؛ آزمونی که چیزی حدود ۲۰۰ هزار داوطلب در آن شرکت کردند و در این بین آموزش و پرورش بیشترین سهم را در پذیرش داوطلبان داشت.

اکنون که نتایج اولیه آزمون فراگیر پنجم اعلام شده است و داوطلبان پذیرفته شده در مرحله اول در حال گذراندن مراحل مصاحبه برای پذیرش نهایی هستند، سخنانی از سوی یکی از مدیران ارشد آموزش و پرورش طرح شد که کیفیت سواد و معلومات دانش آموختگان آموزش عالی را به کلی به چالش می‌کشد.

اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اخیراً در نشست با مجمع نمایندگان گیلان که در اداره‌کل آموزش و پرورش گیلان برگزار شد، در مورد محدودیت‌های آموزش و پرورش از نظر انسانی گفت: در طول ۳۹ سال گذشته نظام تعلیم و تربیت با این پشتوانه قانونی محکم، فراز و نشیب‌هایی داشته است که یکی از این حوزه‌ها نیروی انسانی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد، اصل ۳۰ قانون اساسی به خطر می‌افتد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۴۲ هزار ردیف استخدامی بعد از ۱۷ سال برای آموزش و پرورش ایجاد شد؛ که ۱۷ هزار نفر از طریق آزمون اردیبهشت ماه و ۲۵ هزار نفر از طریق آزمون سازمان سنجش در تیرماه جذب خواهندشد.

چهاربند ادامه داد: ۳۴۰ هزار نفر در این آزمون که ۱۵ تیرماه امسال برگزار شد، شرکت کردند که علی‌رغم انتظار سازمان سنجش توانست ۲۵ هزار نفر را معرفی کند، که این نشان می‌دهد علاوه بر اینکه عدم وجود بودجه مناسب یا نبود مجوز، خروجی‌های آموزش عالی ما به شدت افت کردند که این زنگ خطر است، زیرا از ۳۴۰ هزار شرکت‌کننده باید حداقل ۳۵ هزار نفر معرفی می‌کردند که این بیانگر نظام آموزشی ماست.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش عالی باید پاسخگو باشد که با وجود برگزاری کنکور و همچنین ۴ سال که در دانشگاه شهریه می‌گیرد، چرا باید وضعیت فارغ التحصیلان ما اینگونه باشد؟ برای دانشگاه فرهنگیان رتبه زیر ۶۵۰۰ نمی‌گیریم، اما آموزش عالی با ظرفیتی که دارد خروجی قانع کننده‌ای ندارد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید در دانشگاه فرهنگیان سرمایه گذاری کند، گفت: سه دوره است که براساس ماده ۲۸ به این نتیجه رسیدیم که دیپلمه‌های ما خیلی باسوادتر از خروجی‌های آموزش عالی هستند. ۳۴۰ هزار نفر در آزمون استخدامی با مدارک تحصیلی مختلف کارشناسی، ارشد و دکترا شرکت کردند، اما حد نصاب بالاترین نمره استان ۵۰ درصد بوده است.

وی افزود: در آموزش و پرورش مسائلی نظیر بحران نیروی انسانی، عدم اعتبارات و مجوز استخدام در یک طرف قرار گرفته و افراد واجد شرایط استخدام هم نداریم که در طرف دیگر قرار دارد لذا با توجه به کیفیت دانشگاه فرهنگیان باید در این دانشگاه سرمایه گذاری کنیم تا معلمانی در شان تعلیم و تربیت نظام اسلامی داشته باشیم.

سخنان رئیس مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش که در آن توانایی علمی دانش آموختگان آموزش عالی به چالش کشیده شده است و این مجموعه چند صد هزاری متهم به بیسوادی آن هم به نسبت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شده اند، در حالی مطرح می‌شود که بر اساس نظام‌های رتبه بندی جهانی بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ کشور همواره در بین دانشگاه‌های مطرح آسیا و جهان هستند.

چهاربند در این موضع گیری خود با تکیه صرف بر نتایج استخراج شده از آزمون‌های استخدامی و بدون توجه به موارد حاشیه‌ای آن اتهام‌هایی را متوجه نظام آموزش عالی و خروجی‌های آن کرده است که لازم است، مسئولان وزارت علوم در برابر پاسخگو باشند.

اگرچه طرح سئوالاتی جزئی از دروس عمومی و تخصص‌های متفاوت دانشگاهی از داوطلبانی که سال هاست دانش آموخته شده اند و با حضور در آزمون‌های استخدامی به نوعی تلاش کرده اند که شانس احتمالی خود را برای پذیرش در یک فرصت شغلی دولتی آزمایش کنند، نمی‌تواند ملاک ارزیابی میزان سواد دانش آموختگان آموزش عالی باشد، اما در این رابطه ضرورت دارد مسئولان آموزش و پرورش پاسخگوی نقد وارده باشند.

اگر مبنای تحلیل یکی از مدیران ارشد آموزش و پرورش صحیح باشد، باید برای نظام آموزش عالی کشور متأسف بود و اگر این مبنای تحلیل صحیح نیست، باید در پاسخ به این نقد سنگین پاسخی قانع کننده از سوی مقامات مسئول ارائه شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۴
دانشگاه آزاديا بيسوادن اين يه واقعيته
به نظر من این بنده خدا رو مجبور کنید از دوباره آزمون بده، ببینید میتونه استخدام بشه؟
خود قشر معلم ها بین مردم وجه خوبی ندارن چون تو دبیرستانها درس درست حسابی به بچه های مردم نمیدن. یک تحقیق کنید ببینید
تقصیر کیست؟
تابناک عزیز ! فارغ التحصیلان آموزش عالی ، به استثناء چند دانشگاه برتر ، اکثراً سواد کافی در حد مدرک تحصیلی شان ندارند .
من خودم سال 81 فوق دیپلم عمران دانشگاه آزاد رو گرفتم و سال 94 کارشناسی ناپیوسته عمران را در دانشگاه علمی کاربردی گرفتم تنها چیزی که ب من اضافه شد یک مدرک تحصیلی بی استفاده بود بدون اینکه تغییر چندانی در سطع آموخته های من به وجود آید.
دروغ نگفته
دروغ نگفته چند درصد دانش آموختگان با هدف تحصیل و کسب علم و فن به دانشگاه می روند
اتفاقا از وقتي که رشته هاي دبيري در دانشگاه هاي کشور تعطيل شد و دبيران در تربيت معلم ها و دانشگاه فرهنگيان آموزش و مدرک گرفتند وضعيت علمي دانش آموزان به علت کم سوادي دبيران افت زيادي داشت.
دانشجويان مراكز آموزش عالي با داشتن ديپلم يا پيش دانشگاهي مشغول به تحصيل هستند دانشجويان كه از كشور ديگري وارد نشدند همين ديپلمه ها هستند كه وارد مي شوند تا موقعي كه ديپلم دارند با سوادند وقتي وارد دانشگاه مي شوند بي سواد مي شوند
ايشون خودشون غير علمى صحبت ميكنن .ايشون ميفرمايند : "ديپلمه هاى ما سوادشون بيشتر از خروجى هاى اموزش عالى هست "
این واقعیت دارد که دانش فارغ التحصیل های دانشگاهی فروافت کرده است. کسی نمی خواهد آن را بپذیرد.
قابل توجه این مقام دولتی
متاسفیم با این سوالات شما؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
عجیب است که آموزش عالی را تضعیف می کند تا دانشگاه فرهنگیان را پررنگ کند! دانشگاه فرهنگیانی که حتی در تامین استاد مشکل دارند.
کشور رو کردین پر از آزمون و استرس و استرس و استرس. بیخود میکنی برای اشتغال آزمون میزاری . ایجاد شغل و استخدام وظیفتونه که انجام نمیدین.
من هم در دانشگاه تدریس می کنم با نظر ایشان موافقم. دانشجویان دیگر انگیزه ندارند.
مسئله اینجاست که سوالات تخصصی نیست وچون امیدی به استخدام نیست کسی نمی ره منابعی رو که هیچ وقت به کارش نمیاد رو مطالعه کنه وگرنه ما حتی دانشگاه های اموزش و پرورش رو به حساب نمی اوردیم .
واقعیت را گفته.

فارغ التحصیلان دانشگاه در عمل هیچ کارایی ندارند و فقط به دنبال پشت میز نشستن هستند.
دانشگاه فرهنگیان تضغیف عمدی آموزش عالی است که یکی از معدود بخش هایی در کشور است که مسیرش رو بدرستی داره طی می کنه. عدم استخدام دانشجویان آموزش عالی در آموزش و پرورش باعث سرخوردگی آنها شده است.
درسته، خروجی دانشگاه ها به شدت افت کرده.
یه دلیل پایین بودن میانگین نمره ها در آزمون استخدامی اینه که کسی جدی نمیخونه
در کل درست گفت.
مسئله اساسی اینجاست که چه آموزش و پرورش و چه آموزش عالی هر دو در مسئله آموزش شکست خورده اند. اگر تعلیمات درستی در این دو مقطع صورت می گرفت تعداد بیکاران ما اینقدر نبود. هیچکدام کارآفرین ایجاد نمی کنند. هیچکدام آدمهای خلاق به بار نمی آورند.
واقعیت جامعه است! سواد ظاهری و مدرک دارند اما عمیق نیستند و کیفیت واقعا پایین است
موضوع موج فراگیر تنبلی در جامعه است.
خیال کردی که دانش اموخته های دانشگاهای برتر چند درصدشون حاضرن برن معلم دبیرستان بشن؟...
این ازمون یک ازومنی که فقط منبع کاسبی هست
يه آزمون املا از فارغ التحصيلان آموزش عالي بگيرند ميزان بيسوادي معلوم ميشه وقتي زيرنويس تلويزيون غلط داره وزير سابق غلط مي نويسه و كارمند وزارت علوم كلمه آموزش عالي رو مي نويسه آموزش آلي!!!
راست گفته دیگه ، یعنی قبول ندارید 90% دانشگاهیان سواد کافی ندارند ؟
با ایشان موافقم واقعیت را گفته هشتاد درصد دانشجویان سیاهی لشکرند
بیان واقعیت ها اتهام نیست .
مگر مهمه با سواد باشند؟
حالا نه اینکه اموزش و پرورش دانشمند تحویل می ده و جوانها می رن دانشگاه سوادشون رو ازشون می دزدند؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها