بازدید 4292

ثبات تقریبی قیمت نفت علی رغم نگرانی ها از جنگ تجاری گسترده در سطح جهان

در روز دوشنبه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه، تغییر چندانی نیافت. این ثبات تقریبی قیمت بیشتر به خاطر آن است که از یک سو جنگ تجاری گسترده موجب نگرانی از کاهش تقاضای جهانی برای نفت شده است و از سوی دیگر شروع مجدد دور اول تحریم های آمریکا علیه ایران موجب نگرانی از کاهش عرضه شده است.
کد خبر: ۸۲۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵ 13 August 2018

در روز دوشنبه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه، تغییر چندانی نیافت. این ثبات تقریبی قیمت بیشتر به خاطر آن است که از یک سو جنگ تجاری گسترده موجب نگرانی از کاهش تقاضای جهانی برای نفت شده است و از سوی دیگر شروع مجدد دور اول تحریم های آمریکا علیه ایران موجب نگرانی از کاهش عرضه شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت، نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه ۱۰ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۲.۹۱ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بدون تغییر، بشکه ای ۶۷.۶۳ دلار صورت گرفت.

بحران مالی ترکیه خطر شیوع این مشکل به باقی اقتصادهای نوظهور را افزایش داده است، و موجب کاهش ارزش راند در آفریقای جنوبی، پزو در آرژانتین و مکزیک و همچنین روبل روسیه شده است. این امر در حالی که رشد اقتصادی را کاهش می دهد و موجب کاهش تقاضا برای نفت می شود، بر روی بازار سهام نوظهور نیز اثر گذاشته است.

این امر باعث نگرانی است که جنگ تجاری در حال افزایشی بین ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا فعالیت تجاری در بزرگترین اقتصادهای جهان را تحت فشار قرار خواهد داد.

ترکیه نسبتا مصرف کننده کوچک نفت است که کمتر از ۱ میلیون بشکه در روز یا تقریبا ۱ درصد از تقاضای جهانی را به خود اختصاص می دهد. اما کارستن فریتچ تحلیلگر کامرز بانک می گوید که تاثیر بحران ترکیه می تواند قابل توجه باشد.

او می گوید: “تاثیر مستقیم (ترکیه) بر روی تقاضای نفت قابل نادیده گرفتن است، اگرچه با کشیده شدن این بحران به دیگر کشور های بزرگتر، تقاضا برای نفت به شدت کاهش می یابد.”

بالا گرفتن جنگ تجاری و در پی آن سایه افتادن بر روی آینده رشد اقتصادی و همچنین نرخ بالای دلار که نفت با آن داد و ستد می شود، موجب شده است که هزینهٔ متقاضیان نفت که از سایر ارز ها استفاده می کنند، بالا رود.

اقتصاد های رو به رشد اصلی، من جمله چین، هند و ترکیه شاهد نزول ارزش واحد پولشان بوده اند.

هری چیلینگورین، سرپرست استراتژی نفت بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس در لندن گفته است که: “ نفت مانند سایر کالاهای دیگر تحت تاثیر قدرت گرفتن شاخص دلار قرار می گیرد.”

این در حالی است که بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران موجب شده است که ترس از کاهش احتمالی عرضه نفت ایران، مانع از کاهش قیمت شدید نفت در پی جنگ تجاری و کاهش تقاضا شود.

تونی نونان، مدیر احتمال‌سنجی زیان و ضرر نفتی شرکت میتسوبیشی ژاپن گفت: ‘’قیمت ها در بازار نفت با نگرانی از این امر که تحریم ها علیه ایران موجب کاهش عرضه نفت ایران خواهد شد، بالا رفته است.’’

تحریم های آمریکا علیه ایران، که در ماه جولای نزدیک به ۳ میلیون بشکه در روز نفت خام صادر کرده، از روز سه شنبه اجرایی شده است.

تحریم های مجدد، تا ماه نوامبر، نفت ایران را مستقیماً مورد هدف قرار نخواهند داد، اگرچه دونالد ترامپ گفته است که می خواهد تا آنجا که امکان دارد کشور های بیشتری واردات نفتشان از ایران را به صفر برسانند.

گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند (ANZ) روز سه شنبه گفت: “بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران رانهٔ اصلی افزایش قیمت ها در آینده نزدیک خواهد بود. کاهش عرضه می تواند به اندازهٔ ۶۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز باشد.”

این بانک گفت، در نتیجه “بازار علی رغم افزایش تولید اوپک برای جبران کاهش عرضه، همچنان با کمبود مواجه خواهد بود.”

بسیاری از کشور ها، من جمله متحدان اروپایی آمریکا و همچنین چین و هند، مخالف این تحریم ها هستند، اما دولت آمریکا گفته است که می خواهد تا جایی که ممکن است کشور های بیشتری خرید نفت از ایران را متوقف کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر