بازدید 29125

نشست چهارجانبه روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان در مورد سوریه بدون حضور ایران/ در پیش بودن آخرین و خطرناک ترین نبرد میدانی سوریه

بحران سوریه در حال ورود به آخرین فاز جنگی خود و همچنین زمینه سازی برای حل و فصل سیاسی از سوی بازیگران ذینفع در بحران از جمله روسیه، ترکیه و ایران است. با این حال، به نظر می رسد روس ها در حال تعیین دستور کار جدیدی در بحران سوریه با حضور بازیگرانی همچون فرانسه و آلمان به میزبانی ترکیه و بدون حضور ایران است.
کد خبر: ۸۲۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ 13 August 2018

بحران سوریه در حال ورود به آخرین فاز جنگی خود و همچنین زمینه سازی برای حل و فصل سیاسی از سوی بازیگران ذینفع در بحران از جمله روسیه، ترکیه و ایران است. 

به گزارش تابناک، با این حال، به نظر می رسد روس ها در حال تعیین دستور کار جدیدی در بحران سوریه با حضور بازیگرانی همچون فرانسه و آلمان به میزبانی ترکیه و بدون حضور ایران است.

در همین زمینه، وزارت خارجه روسیه از برگزاری نشست چهارجانبه بین روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه درباره سوریه خبر داد.

وزارت خارجه روسیه در آستانه سفر سرگئی لاوروف به ترکیه اعلام کرد آماده‌سازی برای نشست چهارجانبه سران روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه از مهمترین محورهای گفتگو بین لاوروف و مولود چاووش‌اوغلو، همتای تُرکیه‌ای وی است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، قرار است برای دیدار با مقامات ترکیه روز دوشنبه(امروز) به این کشور سفر کند.

بنا بر بیانیه وزارت خارجه روسیه، این نشست چهارجانبه به‌زودی در استانبول برگزارمی‌شود و سران چهار کشور به منظور دست‌یابی به راه‌حل‌های آغاز فرآیند سیاسی در سوریه از طریق گفتگوی ملی و مطابق با قوانین بین‌المللی با هم دیدار و گفتگو خواهند کرد.

به نظر می رسد این نشست سرآغاز دستورکار جدیدی از سوی روس ها برای پایان دادن به جنگ در سوریه باشد. دستورکاری که منجر به ورود بازیگران غربی و از جمله فرانسه و آلمان به این بحران خواهد شد.

نشست چهارجانبه روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان در مورد سوریه بدون حضور ایران/ در پیش بودن آخرین و خطرناک ترین نبرد میدانی سوریه

طبق دستور کار جدید روس ها قرار است فرانسه و برلین علاوه بر مشارکت در حل و فصل بحران، در فرایند بازسازی سوریه نیز نقش آفرینی کنند.

از سوی دیگر، مسکو قصد دارد با درگیر و متعهد کردن این کشورها در مذاکرات صلح و مسئله بازسازی، واشنگتن را نیز ترغیب کند که به این مذاکرات بپیوندد. در واقع، با این اقدام روسیه، آمریکا نیز چاره ای جز پذیرش واقعیت های موجود و پیوستن به مذاکرات نخواهد داشت.

این نشست چهارجانبه در حالی قرار است برگزار شود که در عرصه میدانی، یکی از تحول سازترین نبردها در جنگ سوریه در ادلب در پیش است. نبردی که به عقیده بسیاری از ناظران و کارشناسان تعیین کننده آینده بحران سوریه است.

در همین زمینه، چند روز پیش، رابرت فیسک،‌ تحلیلگر ایندیپندنت درباره اینکه آیا نبرد ادلب آخرین نبرد جنگ داخلی سوریه است، نوشت:

ژنرال سهیل الحسن معروف به «ببر» افسانه‌ای ارتش سوریه (تایگر فورس (Tiger Force) یگانی در ارتش سوریه) مطمئناً «نیروهای ببر» خود را برای آخرین رویارویی حکومت دمشق با افراط گران سلفی و مسلح شده از سوی غرب به میدان خواهد برد؛ شورشیانی که برای از بین بردن حکومت بشار اسد جسارت و تلاش کردند اما به شکلی کاملا قطعی شکست خوردند.

به لطف دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا همه چیز برای شورشیان در سوریه تمام شده چون آنها از سوی آمریکایی‌ها و همچنین از سوی کشورهای عرب حوزه خلیج‌ فارس مورد خیانت قرار گرفتند – مطمئنا و نهایتا از سوی خود ترامپ در مذاکرات محرمانه‌اش با ولادیمیر پوتین در هلسینکی. شاید مهمترین بخش از "ناشناخته‌های" این گفت‌وگو که تنها مترجمان در آن بودند، همین مورد باشد.

سه هفته پیش آمریکایی‌ها به شورشی‌های جنوب غرب سوریه در مرزهای بلندی‌های جولان اشغالی گفته بودند که دیگر تنها هستند و نمی‌توانند انتظار کمک‌های نظامی بیشتر را داشته باشند. حتی کلاه سفیدها به عنوان پاسخگوهای اول قهرمان‌بازی‌ها یا تبلیغاتچی‌های جنگ شورشیان، توسط اسرائیلی‌ها و همراه با خانواده‌هایشان از خطوط مقدم‌ شورشی‌ها نجات یافته و به مکان‌های امن در اردن منتقل شده‌اند.

این در حالی است که اسرائیلی‌ها کمی از بابت اینکه سازمان دفاع مدنی "کلاه سفیدها" از آنها به خاطر کمک‌های انسان دوستانه‌شان تشکر نکردند، رنجیده شده‌اند – اما آنها چه انتظاری می‌توانند داشته باشند وقتی که زمانشان را صرف حمله به قوای ایرانی، حزب الله و سوری در طول جنگ می‌کنند، به شبه‌نظامیان النصره‌ای که به خطوط آنها می‌آیند، کمک‌های پزشکی می‌رسانند و هرگز داعش را بمباران نمی‌کنند؟ آیا کلاه سفیدها می‌خواهند هم اکنون با اسرائیل شریک باشند؟

این تحلیلگر خاطرنشان می‌کند: ارتش سوریه در این میان در حالیکه در حومه درعا با آخرین باقی‌مانده‌های گروه‌های افراط گر تسلیم نشده می‌جنگند همچنین به لبه منطقه حائل تعیین شده در جولان، جایی که پیش از آغاز جنگ داخلی در ۲۰۱۱ در آنجا مستقر بود، بازخواهد گشت. به عبارت دیگر "جبهه جنوبی" مساله‌اش حل خواهد شد و پس از آن تنها سنگر ادلب و شهر رقه که همچنان در دستان شبه‌نظامیان وفادار به آمریکا (نیروهای دموکراتیک سوریه) است، باقی می‌مانند. (اگر که آنها همچنان انتظار ادامه وفاداری خود را با توجه به این حقیقت که ترامپ به آنها پشت کرده، داشته باشند). ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) می‌تواند احتمالا این مشکل را حل کند اگرکه او تاکنون در گفت‌وگویش با ترامپ آن را حل نکرده باشد.

با این حال ادلب یک معامله بزرگتر است. بی‌تردید ما شاهد مذاکرات "آشتی" بیشتر با پشتیبانی روس‌ها میان مقام‌های سوریه و گروه‌های شورشی در داخل این استان خواهیم بود. در همین راستا توافق‌هایی خصوصی و علنی وجود خواهد داشت که به موجب آنها کسانی که می‌خواهند به مناطق تحت کنترل دولت برگردند، می‌توانند این کار را انجام دهند.

با این حال این حقیقت نیز مطرح است که شهر ادلب در کنترل افراط گران و خانواده‌هایشان است که سابق بر این پیشنهادهای مشابهی در شهرهای دیگر را رد کردند – بسیاری از آنها با اتوبوس از غوطه و الیرموک در دمشق و از حمص و شهرهای دیگری که در آنجا تسلیم شدند، مستقیما به استان ادلب منتقل شده‌اند – آینده آنها کاملا تیره و تار به نظر می‌رسد.

رابرت فیسک با اشاره به اینکه همه ما دوست داریم جنگ‌ها یک "پایانی" داشته باشند، عنوان می‌کند: اما ما باید یک چیز را به یاد داشته باشیم ارتش سوریه جنگ‌های پیچیده عادت دارد. همین مورد درباره نیروی هوایی روسیه صادق است. مطمئنا شکسته شدن محاصره بیمارستان نظامی جسر الشغور ادلب در سه سال پیش از سوی ارتش سوریه به هنگام آغاز آخرین نبرد جنگ سوریه فراموش نخواهد شد. در عین حال مسکو قرار نیست از بازگشت افراط گران چچنی‌اش به "خانه" استقبال کند. آنکارا نیز نخواهد خواست که شبه‌نظامیان کهنه‌کار ادلب در دشت‌های آناتولی سرگردان شوند به ویژه هنگامی که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هنوز دل‌مشغولی کودتای نافرجام مرتبط با "اسلام گرایان" علیه خود در دو سال پیش را دارد.

رابرت فیسک در عین حال خاطرنشان می‌کند: ما باید همچنین به یاد داشته باشیم آن کشورهایی که مدت زیادی است به دنبال سرنگونی بشار اسد بوده‌اند اکنون تلاش خواهند کرد که حتی به تدریج نوعی روابط را با حکومت دمشق برقرار کنند. لازم به گفتن نیست که دیپلمات‌های فرانسوی برای حدود یکسال است که سفرهایی توریستی از لبنان به سوریه داشته‌اند. همین کار را نیز فرستاده‌های مجزایی مربوط به دیگر کشورهای اروپایی انجام داده‌اند. آمریکایی‌ها نیز به دنبال آن خواهند بود که نقش کوچک خود را به شیوه ترامپ و به شکلی عجیب در این لحظه سرنوشت‌ساز ایفا کنند و پوتین برای این منظور در دسترس خواهد بود.

البته اروپایی‌ها و دیگر کشورهای میزبان آوارگان سوری شامل ترکیه، لبنان، اردن، عراق، کویت و مصر شدیدا تمایل دارند که این آوارگان سوری به خانه برگردند.

روس‌ها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند برای بازگشت این آوارگان به خانه به منظور عبور ایمن آنها تضمین بدهند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۲۴
پس ایران کو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چه جوانهایی دادیم والان....
یه ضرب المثل داریم که میگه قاچ زین را بچسب اسب سواری پیشکش
اونوقت اینجوری سرنوشت سوریه بدست مردمش حل میشه؟
عجب دفاعی کردیم
تلفات این جنگ بر عهده ایران بود با بیش از هزار شهید و بهره برداری آن به کام روسیه و فرانسه و آلمان و ... و سهم ایران هیچی!!! این هم عاقبت همیشگی شراکت استراتژیک با روسها. لطفا تحلیلگران مدافع این استراتژی . فرماندهان نظانی ایران که تاکنون مدافع این شراکت استراتژیک با روسیه بودند و طی این مدت منابع بیشماری را در این راه صرف کردند و فرصت مظلوم نمایی به اسرائیل و آمرکا را بعنوان لشگرکشی اران مهیا کردند پاسخگو باشند.
تبریک به مقامات مملکت
چطور بخودشون اجازه دادن بدون حضور ما نشست برگزار کنن ؟ ما هست و نیستمونو ، دار و ندارمونو بالای سوریه دادیم بعد اینطور باهامون تا بشه ؟
نمدونم چرا مسئولین به این نتیجه نمیرسن که همه کشورا از جمله دوست و برادر عراق ودوست وبرادر روسیه و... فقط به فکر منافع خودشون هستن وفقط ایران رو می چاپن چرا ما بر اساس منافع ملی عمل نمیکنیم
۷ سال پولشو و سربازشو و مهماتشو ما دادیم و الان برای مذاکره راهمان نمی دهند .
قابل توجه اقایان با بصیرت همه چیز دان ! که پیش بینی های ۲۰ سال قبلشان همش اشتباه بوده .
ولی کو راه انتقاد و جرات انتقاد و کو جوابگو به حرف حساب .
روسیه می خواهد کاری کند ولی اصل نبرد زمینی است که ایران دست بالا دارد و روسیه توانایی برای دور زدن ایران ندارد
از عراق که انداختنمون بیرون از سوریه هم دارن میندازنمون بیرون
رکب خوردن یعنی این!
التماس تفکر
همیشه اینگونه است.
هزینه کردن از ما و جیب ملت محتاج ایران
سودش به جیب دیگران
منتشرم نکردی نکردی
برای دلم حرف زدم وگرنه میترکیدم
ای خدا!ای خدا!ای خدا!
عالي است !! بايستي به فال نيک گرفت
ایران هم که کلا جایی به حساب نمی آید، راستی اصلا ما برای دنیا اهمیتی هم داریم؟! کشور در تحریم، مردم در رنج فقر بدون آینده اقتصادی روشن، نا امنی فزاینده اقتصادی.... و قطع ارتباط فرهنگی و سیاسی و اقتصادی با دنیایی در حال توسعه.... ما اصلا در دنیا چه می کنیم؟!
سوریه دیگر نابود شد
روسیه کاملترین و مطمئن ترین دوست و شریک ایران !!!!!!!!!!!
یه کلمه به انگلیسی هست که اینطور نوشته میشه به فارسی خخخخخ
تنها کشوری که باید از سوریه رخت بربندد ایران است.
پول ایران ... جوان ایران و..... پررررررررر
این از سوریه آنهم از عراق که ا لعبادی در رابطه با تحریم چه گفت حالا اینهمه میلیاردها
دلار خرج کردن یک مثلی است که میگویند از اونجا مونده از اینجا رونده و اینهم جامعه
ایران که آنچه میگویند درست و خردمندانه میگویند اگر نصفی فقط نصفی از این پولها
خرج مردم میشد کار بدینجا نمیکشید
بدون ایران ؟

بالاخره ایران رو مجبور به خروج از سوریه میکنن انشاء الله
تلکیف کوردها که حدود سی درصد خاک سوریه دردست اونهاست وامریکا هم همپیمان انهاست چه می شود..بیشترین منابع نفت وگاز هم درمتاطق تحت تسلط کوردهاست...
پاسخ ها
یاشار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
هیچ فقط از بین می روند و آرامش به منطقه برمی‌گردد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی