بازدید 3539

کاهش کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل در ۵ فصل اخیر

کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل یکی از جدی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر محیط کسب و کار می‌باشد. هر چقدر کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل بیشتر باشد رقابت پذیری بنگاه‌های اقتصادی در سطح بین المللی بیشتر خواهد بود. در ۵ فصل اخیر کیفیت زیرساخت‌ها کاهش یافته است و همین موضوع به مانعی جدی بر سر راه کسب و کار‌ها تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۲۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ 13 August 2018

کاهش کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل در ۵ فصل اخیرکیفیت زیرساخت های حمل و نقل یکی از جدی ترین عوامل تاثیرگذار بر محیط کسب و کار می باشد. هر چقدر کیفیت زیرساخت های حمل و نقل بیشتر باشد رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی در سطح بین المللی بیشتر خواهد بود. در 5 فصل اخیر کیفیت زیرساخت ها کاهش یافته است و همین موضوع به مانعی جدی بر سر راه کسب و کارها تبدیل شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، زیرساخت­ های حمل و نقل و کیفیت آن ­ها همواره یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه اقتصادی کشورها یوده اند. وجود زیرساخت­ های مناسب و کارآمد باعث خواهد شد تا بنگاه ­های تولیدی یک کشور در عرصه کسب و کار جهانی از قدرت رقابت بالاتری برخوردار باشند. از این رو هر چقدر کیفیت زیرساخت ­های یک کشور نامناسب­تر و پایین ­تر باشد، این عامل می ­تواند در افول بنگاه­ ها و صنایع در بازار رقابتی موثرتر باشد. از جمله زیرساخت ­های مهم در هر کشور می توان به شبکه کارآمد حمل و نقل، نیروی متخصص، مناسب بودن کیفیت جاده ­ها و شاهراه ­ها، خطوط راه آهن مدرن، بنادر مجهز و خطوط هوایی منظم اشاره نمود. مناسب بودن هر یک از زیرساخت ­های حمل و نقل می­ تواند به نوبه خود در صادرات به موقع و با اطمینان کالاها تاثیرگذار باشد.

از این رو یکی از مولفه هایی که در گزارش پایش محیط کسب و کار، وضعیت آن مورد پرسش از فعالان اقتصادی قرار می گیرد، کیفیت زیرساخت های حمل و نقل می باشد. این مولفه با عنوان "ضعف زیرساخت­ های حمل و نقل (جاده­ای، ریلی، هوایی، دریایی و بندری)" در پرسشنامه مربوط به پایش محیط کسب و کار آورده می شود. شایان ذکر است که در گزارش پایش محیط کسب و کار عدد صفر به عنوان بهترین ارزیابی تلقی می ­شود و عدد ده به عنوان بدترین ارزیابی ممکن می ­باشد. بنابراین هر چه عدد مولفه به ده نزدیکتر باشد آن مولفه به عنوان، مانع جدی­ تری بر سر راه کسب و کارها مطرح می باشد. نمودار زیر وضعیت این مولفه را در 7 فصل اخیر نشان می دهد..

همان گونه که ملاحظه می ­شود روند این مولفه در 5 فصل اخیر همواره صعودی بوده است و این نشان می ­دهد که ضعف زیرساخت ­های حمل و نقل رفته رفته به مانع جدی ­تری بر سر راه کسب و کارها تبدیل شده است. در حالی که در پاییز 1395 فعالان اقتصادی عدد 4.92 را برای مولفه ضعف زیرساخت ­های حمل و نقل در نظر گرفته­ بودند این عدد با رشدی 11 درصدی، در بهار 1397 به 5.45 افزایش یافته است.

کاهش کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل در ۵ فصل اخیر

از آنجا که هر مولفه و میزان تاثیرگذاری آن بر محیط کسب و کار در استان های مختلف متفاوت می باشد، بنابراین میزان تاثیرگذاری مولفه ضعف زیرساخت های حمل و نقل نیز بر محیط کسب و کار در استان های مختلف متفاوت است. طبق گزارش پایش محیط کسب و کار در بهار 97 مولفه ضعف زیرساخت ­های حمل و نقل در سه استان آذربایجان شرقی، فارس و زنجان به عنوان مانعی جدی بر سر راه کسب و کارها مطرح نبوده است اما همین مولفه در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و کردستان به عنوان مانعی جدی بر سر راه کسب و کارهای بوده است.

کاهش کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل در ۵ فصل اخیر

همان گونه که ملاحظه شد از دیدگاه فعالان اقتصادی وضعیت کیفیت زیرساخت های حمل و نقل رفته رفته به مانع جدی بر سر راه کسب و کارها تبدیل شده است و با آغاز تحریم ها این مولفه می تواند به مانع جدی تری هم تبدیل شود. دولت باید هر چه زودتر قانون بهبود محیط کسب و کار که چندین سال از تصویب آن می گذرد را به اجرا درآورد و این گونه موانع را تا حد امکان از سر راه کسب و کارها بردارد تا کسب و کارهای ایرانی بتوانند قدرت رقابت با کسب و کارهای بین المللی را پیدا کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی