بازدید 5414

واکنش موگرینی به بازداشت فعالان‌مدنی عربستان

کد خبر: ۸۲۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۰ 12 August 2018

اتحادیه اروپا شنبه شب از عربستان خواست که درباره ابهامات موجود درباره بازداشت فعالان حقوق بشر و اتهام آنان توضیح دهد.

به گزارش ایرنا، عربستان در ماه های اخیر شمار زیادی از استادان دانشگاه، شاعران، روحانیون و تجار را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و روانه زندان کرده که موجی از نگرانی را در میان سازمان های حقوق بشری برانگیخته است.

رویترز گزارش داد، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفته است، این اتحادیه به صورت سازنده برای دریافت توضیح درخصوص بازداشت مدافعان زن حقوق بشر با مقام های عربستان رایزنی خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر اهمیت نقش مدافعان حقوق بشر و جامعه مدنی در روند اصلاح عربستان تاکید کرد و گفت که باید قوانین برای تمامی بازداشت شدگان رعایت شود.

وی همچنین از عربستان خواست که افراد بازداشتی از حق قانونی برای دفاع برخوردار باشند.

پیشتر موگرینی در تماس تلفنی با 'کریستیا فریلند' وزیر امورخارجه کانادا بر توسعه همکاری های دوجانبه درخصوص حقوق بشر تاکید کرده بود.

این اقدام اتحادیه اروپا را می توان نوعی حمایت از ابراز نگرانی کانادا در مخالفت با بازداشت فعالان حقوق بشری در عربستان تعبیر کرد.

ساعاتی پیش نیز، «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا در تماس تلفنی با فریلند همتای کانادایی خود درباره تنش در روابط اتاوا – ریاض بحث و تبادل نظر کرده بود.

روابط عربستان و کانادا از هفته گذشته (15 مرداد) و در اعتراض به ابراز نگرانی شدید مقام های اتاوا نسبت به بازداشت فعالان مدنی سعودی قطع شد.

ماجرا از آن جا آغاز شد که دیپلمات‌های کانادایی از جمله وزیر امور خارجه کانادا در پیام‌هایی در توئیتر نگرانی شدید خود را از موج جدید بازداشت‌ فعالان مدنی و حقوق زنان در عربستان از جمله 'سمر البداوی' برنده ' جایزه بین‌المللی زن شجاع' سال 2012 آمریکا و 'نسیمه الساده' ، ابراز داشته و خواستار آزادی فوری آنها شدند.

همین امر موجب خشم عربستان شد و این کشور سفیر کانادا در ریاض را عنصر نامطلوب خوانده و آن را اخراج کرد و سفیر خود را نیز از اتاوا فراخواند.

ریاض همچنین کلیه تعاملات تجاری و سرمایه گذاری جدید خود را با اتاوا به حالت تعلیق درآورد و تمامی پروازهای خود را به کانادا لغو کرد و از دانشجویان سعودی خواست که خاک این کشور را ترک کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر