بازدید 22971
آخرین تحولات خاورمیانه؛

سفر احتمالی حیدرالعبادی به ایران/چهار دلیل جنگ اقتصادی آمریکا ضد ترکیه/توافق محرمانه روسیه و ترکیه در سوریه/رایزنی پامپئو با همتای کانادایی خود پیرامون امور ایران و عربستان

چهار دلیل جنگ اقتصادی آمریکا ضد ترکیه، رایزنی پامپئو با همتای کانادایی خود پیرامون امور ایران و عربستان، فشار ترکیه برای انحلال تحریرالشام و توافق محرمانه روسیه و ترکیه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به سفر احتمالی حیدرالعبادی به ایران نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۲۴۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 12 August 2018

چهار دلیل جنگ اقتصادی آمریکا ضد ترکیه، رایزنی پامپئو با همتای کانادایی خود پیرامون امور ایران و عربستان، فشار ترکیه برای انحلال تحریرالشام و توافق محرمانه روسیه و ترکیه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به سفر احتمالی حیدرالعبادی به ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ یک منبع آگاه عراقی خبر داده است که «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق هفته آینده به دعوت ایران به تهران سفر می کند.

بر اساس این خبر، قرار است نخست وزیر عراق در این سفر ضمن دیدار با مسئولان ایرانی، آخرین تحولات اوضاع سیاسی را بررسی کند.

به تازگی و در پی تأکید حیدر العبادی بر اینکه دولت این کشور با تحریم های آمریکا علیه ایران همراهی نمی کند اما آن را اجرا می کند، انتقادهای زیادی از سوی سیاستمداران عراقی متوجه حیدر العبادی شده است.

سفر احتمالی حیدرالعبادی به ایران/۴ دلیل جنگ اقتصادی آمریکا ضد ترکیه/توافق محرمانه روسیه و ترکیه در سوریه/رایزنی پامپئو با همتای کانادایی خود پیرامون امور ایران و عربستان

برخی این اظهارات او را تلاشی برای جلب حمایت واشنگتن در راستای انتخاب اش برای دومین دوره نخست وزیری دانسته اند.

چهار دلیل جنگ اقتصادی آمریکا ضد ترکیه

رأی الیوم در مطلبی با اشاره به جنگ اقتصادی میان ترکیه و ترامپ آورده است: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می خواهد از اردوغان به سبب تمرد ضد سیاست ها و دیکته های آمریکا انتقام بگیرد.

این رسانه می نویسد: علت بحران چهار مورد است؛

۱- مخالفت اردوغان رئیس جمهور ترکیه، با آزادی کشیش آمریکایی آندرو برانسون ـ بازداشت ترکیه ـ است، به ویژه که ترکیه شرط مبادله گولن را مطرح کرده است.

۲- اصرار اردوغان بر خرید اس ۴۰۰ از روسیه به عنوان جایگزین پاتریوت.

۳- مخالفت اردوغان با انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و حمایت وی از حماس و محکوم کردن محاصره غزه.

۴- مخالفت رئیس جمهور ترکیه با محاصره آمریکا ضد ایران و تاکید بر عدم پایبندی به آن به خاطر منافع ترکیه و حفظ میزان مبادله تجاری میان دو کشور که به حدود ۱۰ میلیارد دلار در حال حاضر می رسد.

رأی الیوم در ادامه آورده است: این باج گیری ترامپ از ترکیه سبب خواهد شد که آنکارا به سوی روسیه و ایران برود. بعید است این فشارها سبب تعظیم اردوغان در برابر ترامپ و دیکته هایش درباره آزادی کشیش آمریکایی به طور مجانی و بلاعوض یا پایبندی به محاصره ضد ایران شود.

سفر احتمالی حیدرالعبادی به ایران/۴ دلیل جنگ اقتصادی آمریکا ضد ترکیه/توافق محرمانه روسیه و ترکیه در سوریه/رایزنی پامپئو با همتای کانادایی خود پیرامون امور ایران و عربستان

این رسانه نوشت: در آینده روزهای اقتصاد ترکیه و نه فقط لیره ترکیه، به نظر بسیار سخت می رسد، به ویژه که ترکیه در محاصره دشمنان است و متحدان روس و ایرانی اش با تحریم های آمریکا روبه رو هستند.

رأی الیوم در پایان می نویسد: این جنگی سیاسی با جبهه اقتصادی است که آمریکا و متحدانش در ناتو ضد ترکیه به راه انداخته اند و واکنش به آن ورود به بلوک سیاسی و نظامی جدید با محور روسی ـ چینی ـ ایرانی ـ هندی و دستیابی به راهکار سیاسی سریع برای بحران سوریه، که باعث توقف جنگ شود، است.

رایزنی پامپئو با همتای کانادایی خود پیرامون امور ایران و عربستان

شامگاه شنبه وزیر خارجه آمریکا با همتای کانادایی پیرامون آخرین تحولات منطقه و جهان به رایزنی پرداخت.

آنطور که وبگاه وزارت خارجه آمریکا گزارش کرده است، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با «کریستیا فریلند» وزیرخارجه کانادا گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

بر این اساس، دو وزیر خارجه درباره تنش دیپلماتیک بین کانادا و عربستان به گفت‌وگو پرداختند.

رژیم آل سعود سه شنبه گذشته «سمر بدوی» و «نسیمه الساده» دو فعال مدنی و حقوق زنان در عربستان را بازداشت کرد.

دولت کانادا نیز پس از این بازداشت‌ها در بیانیه‌ای، از دستگیری فعالان مدنی در عربستان ابراز نگرانی و آزادی فوری آن‌ها را خواستار شد.

سفر احتمالی حیدرالعبادی به ایران/۴ دلیل جنگ اقتصادی آمریکا ضد ترکیه/توافق محرمانه روسیه و ترکیه در سوریه/رایزنی پامپئو با همتای کانادایی خود پیرامون امور ایران و عربستان

وبگاه یاد شده اشاره کرد که وزیر خارجه آمریکا در این تماس تلفنی با همتای کانادایی خود پیرامون امور ایران و اوکراین نیز به رایزنی پرداخت.

یکشنبه گذشته مایک پامپئو، در جدیدترین موضع گیری علیه تهران گفت: واشنگتن برای تغییر رفتار ایران تلاش می‌کند و معتقد است، گفت‌وگو با این کشور زمانی ارزش دارد که ایران به تغییر رفتار متعهد باشد.

فشار ترکیه برای انحلال تحریرالشام

فشارهای ترکیه برای انحلال گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه النصره) در سوریه افزایش یافته است.

رسانه‌های وابسته به تروریست ها شنبه شب اعلام کردند: درگیری شدیدی در داخل گروه تروریستی تحریر الشام برای انحلال و ادغام در دیگر گروه‌های تروریستی با فشار ترکیه یا حفظ تشکیلات کنونی در جریان است.

این رسانه ها به نقل از منابع آگاه گفتند: دیدارهای فشرده ای میان ترکیه و مسئولان گروه تروریستی تحریر الشام، مستقیم و از طریق واسطه ها انجام شده است.

این نشست ها تاکنون به دلیل پافشاری برخی جریان ها در گروه تروریستی تحریرالشام بی نتیجه پایان یافته است.

برخی منابع نزدیک به گروه تروریستی تحریر الشام پیش از این از وجود تحولی در مواضع این گروه با توجه به تحولات سیاسی و نظامی سوریه خبر داده بودند.

ارتش ترکیه با راهبرد جدیدی برای حفظ گروه های تروریستی به ویژه در ادلب هم مرز با کشورش در حال ادغام گروه های کوچک تروریستی به یک گروه بزرگ برای مقابله با عملیات جدید ارتش سوریه در این استان است.

ارتش ترکیه از بیستم ژانویه (30 دی سال 1396) با تجاوز به خاک سوریه، با همراهی نیروهای تروریستی به نام ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را با نام شاخه زیتون در شهر عفرین در شمال این کشور آغاز کرد.

نظامیان ترک و تروریست های همراه آن با اشغال شهر عفرین و پیرامون آن سبب ناامنی های فراوانی در این منطقه شدند و از ابتدای این تجاوز تاکنون هرج و مرج در شمال سوریه شدت یافته است.

دولت سوریه بارها با اشغالگری خواندن اقدام دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای این کشور از خاک خود شده است.

توافق محرمانه روسیه و ترکیه

برخی منابع ویژه به پایگاه خبری «عاجل» سوریه گفته‌اند، پیش‌نویس توافق محرمانه روسیه و ترکیه با چراغ سبز آمریکا نوشته شده است. این پایگاه خبری مدعی شد، ایران در جریان این موضوع است و این منابع گفته‌اند در دیدار میان پوتین و ترامپ، موافقت آمریکا نیز گرفته شده است.

بنا بر این گزارش، در این توافق، روسیه و سوریه تضمین داده‌اند که حقوق کردها را به عنوان شهروندان سوری و بدون خودمختاری به رسمیت بشناسند و همچنین روابط سوریه با ترکیه نیز پس از عملیات ادلب به مرور به حالت طبیعی بازگردد. ترکیه نیز هرگز نباید در ادلب دخالت کند. ( این بند با عصبانیت هیأت ترکیه مواجه شده؛ اما هیأت روسی تأکید کرده است که نیروی هوایی روسیه از ارتش سوریه در ادلب پشتیبانی خواهد کرد و ادلب یقینا به دست دولت خواهد افتاد).

طرف روسی به ترک‌ها گفته است، آن‌ها می‌توانند حمایت رسانه‌ای و اعلامی خود را از گروه های مسلح ادلب داشته باشند. همچنین روس‌ها این ضمانت را به ترک‌ها داده‌اند تا مانع فرار گروه های تروریستی به خاک ترکیه شوند. اتفاقی که در حالت رخ دادن، می‌تواند امنیت ملی ترکیه را دستخوش دگرگونی کند. همچنین در خصوص کردها ضمانت‌هایی به ترکیه داده شده است.

در این نشست، همچنین گفته شده است که در صورت پایان عملیات ادلب و بازگشت آرامش به سوریه و به منطقه، از لحاظ امنیتی و اقتصادی نیز به نقع ترکیه خواهد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۴
پمپئو یک نام خانوادگی ایتالیایی هست،پامپئو نداریم.پمپئو.
ترکیه فوانین بازی رو به خوبی بلده و قطعا در جهت تامین منافع ملیش پیش خواهد رفت.
میگم دو سه سال پیش ایران به دولت سوریه درخواست تاسیس پایگاه دریایی داده بود چی شد؟
میگم،از سوریه خارج میشین بدون هیچ امتیازی؟اینهمه شهید و هزینه؟
همه یک چیزی بردن،ما چی؟
پاسخ ها
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
بزرگ ترین امتیاز اجازه ندادیم یه عده وحشی همسایه ما شوند.
دمت گرم عبادی ماهیتت رو نشون دادی روی یه عده اینور کم شد
سفر مقامات عراقی به ایران خیر و برکتی برایمان تابحال نداشته.
عراقی ها در خیانت شاگرد روسها هستند.
آقا جان این آمدن العبادی به ایران را اینطوری یهوی منتشر نکن. مگر نمی دانی ممکن است بسیاری از مردم ایران ذوق مرگ بشنا.
این مسائل با رای نیاوردن حزب العبادی در انتخابات پارلمان عراق مرتبط است. یا قبلش نظرش عوض شده بود که رای نیاورد یا بعد از رای نیاوردن نظرش رو عوض کرده است. و قیقا می بینیم که نظر مقتدی صدر که بیشترین رای را در پارلمان از آن خودش کرد ، مخالفت با تحریم ایران است. این یعنی هنوز دست برتر در عراق با طرفداران ایران است و ایران در بین قدرتهای دیگر، نقش آفرین اصلی در عراق است.
باتوجه به موضوع گیری آقای العبادی در خصوص تحریم هاعلیه ایران بهتر است درخصوص سفر وی تجدید نظر شود. زیرا فراموش کرده که روزی موجودیت آنها به خطر افتاده بود وایران آنهارا نجات داد وی یکی از اطرافیان آقای صدر می باشد کسی که اسمش گذاشته شیعه ولی عملاً درراستای اهداف آمریکا اقدام می کند وآقای صدر دوست ایران نمی باشد
سلام.مهمترین دلیل برای فشار آمریکا بر ترکیه،مشارکت آنها در فرایند صلح سوریه با روسیه و ایران و بدون بازی دادن آمریکا و اسراییل و طرفهای غربی هست و بقیه دلایل فرع بر این مورد اصلی هست.اگر فرآیند صلح به نتیجه نزدیک بشه فشارها حداکثر شده و اگر شکست بخوره دوباره فشارها به آرامی کم شده و ترکیه به دامان غرب برمیگرده.علت سیاست به ظاهر یک بام و دو هوای ترکیه در حمایت همزمان از معارضین شمال سوریه و مشارکت با روسیه و ایران حفظ شانس برگشت به طرف جبهه غرب هست.اگر مذاکرات منصفانه پیش بره و ترکیه امتیازاتی که حقش هست بگیره صلح سریعتر بدست میاد وگرنه آمریکا میتونه با افزایش فشار به ترکیه و مجبور کردن اون به ترک اردوگاه ایران و روسیه ،دستآوردهای چند سال گذشته در سوریه را به باد داده و بهچرخه نا امنی در سوریه ادامه بدهد.
سلام. پیشنهاد می کنم 12 کشوری که توسط آمریکا تحریم شده اند یک ائتلاف ضد تحریم تشکیل دهند و به مقابله با تحریم هماهنگ شوند و همکاری کنند.
از اهل کوفه که امام خودشون رو کشتند و بیعت شکستند و دعوت ها و نامه هایشان را به زر و زور فروختند...انتظار بیشتری داشتید؟
عبادی داره میاد بگه ، اونا به منافع ملی شون بیشتر از هر چیزی پایبند هستند
غرامت جنگی رو باید طلب کنیم تا پایمال نشه
8سال بیشترین جنایت به مردم ایران کردن .میخواد بیاد چیکار بکنه
بخاطر اینکه با امریکا رابط نداشته باشیم ،چقدر و چندسال باید به کشور روسیه منفعت طلب و کشورهای همسایه باشیم تا ما رو حمایت کنند و در آخر خواهی دید که همون امریکا بامعرفت تر از روسیه و این کشورهای عرب همسایه هستند.البته این نظر شخصی منه و من سرجنگ با هیچکس رو ندارم و امیدوارم زود جبهه گیری نکنید و ما رو جزو مخالفان نظام قرار ندید.یا نه شرقی ،نه غربی و یا هم غربی،هم شرقی،جمهوری اسلامی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل