بازدید 3967

اردوغان: ترکیه هدف جنگ اقتصادی قرار گرفته است

رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان روز شنبه انکار کرد که ترکیه با بحران ارزی مواجه است و سقوط ارزش لیر در برابر دلار را "نوسانات" ارزی خواند که هیچ ارتباطی با مبانی اقتصاد ندارند.
کد خبر: ۸۲۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶ 11 August 2018

رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان روز شنبه انکار کرد که ترکیه با بحران ارزی مواجه است و سقوط ارزش لیر در برابر دلار را "نوسانات" ارزی خواند که هیچ ارتباطی با مبانی اقتصاد ندارند.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، بعد از آن که رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، تعرفه واردات فولاد و آلمینیوم از ترکیه را دو برابر کرد، اردوغان طی صحبتی سقوط ۱۸ درصدی ارزش لیر و رسیدن آن به پایین ترین سطح در روز جمعه را موشک های جنگ اقتصادی ای خواند که علیه ترکیه به راه افتاده است.

اردوغان گفت آن هایی که در کودتای ناموفق سال ۲۰۱۶ علیه ترکیه توطئه کرده بودند، سعی دارند این کشور را توسط اقتصادش مورد هدف قرار دهند، و قول داد که با آن ها مقابله خواهد کرد. او از هیچ کشوری اسم نبرد.

اردوغان گفت: "کسانی که نمی توانند با ما بر روی زمین رقابت کنند، توطئهٔ تخیلی ارز را در فضای مجازی مطرح می کنند که هیچ ارتباطی با واقعیت های کشور، تولید و اقتصاد واقعی ما ندارند.”

او گفت، "این کشور نه در حال فروپاشیدن، نه در حال ویران شدن و یا ورشکسته شدن و بحران است، و افزود که راه خروج از توطئهٔ ارز، افزایش تولید و" کاهش نرخ بهره" بود.

لیر ترکیه در سال جاری حدود ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. ارزش پول ترکیه در روز جمعه تقریبا ۱۸ درصد سقوط کرد و هر یک دلار ۶.۶۴ لیر معامله شد. این ارز در حال حاضر بدترین هفته خود از سال ۲۰۰۱ تجربه می کند.

شروع آخرین نزاع دیپلماتیک بین واشنگتن و آنکارا به دستگیری اندرو برانسون، کشیش آمریکایی به اتهامات تروریستی باز می گردد. برونسون به جرم ارتباط با کودتای نظامی شکست خورده در سال ۲۰۱۶ بازداشت شد. دیدار رسمی هیئت ترکیه ای از واشنگتن، هیچ راه حل آشکاری برای خروج از این بحران برای طرفین به همراه نداشت.

برانسون، یک شهروند آمریکایی که بیش از دو دهه ساکن ترکیه است، در ترکیه به اتهام تروریسم و جاسوسی دستگیر شد. او اگر در رابطه با این اتهام ها مجرم شناخته شود، با مجازات تا ۳۵ سال حبس رو به رو خواهد بود.

به گفته اردوغان، ایالات متحده در حال "جنگ اقتصادی" علیه ترکیه است و از شهروندان این کشور خواسته است که پاسخ دهند.

رئيس جمهور ترکیه گفت: "ما امروز با حملات اقتصادی مواجه هستیم، و ما باید از کشورمان دفاع کنیم...در حال حاضر حمله اقتصادی علیه ما مشابه تلاش برای کودتا علیه ما است. من از کشورمان خواستار افزایش تولید و افزایش صادرات هستم."

در ماه جولای، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا وعده داد که اگر مقامات این کشور از آزاد کردن برونسون اجتناب کنند، "تحریم های بزرگی" را به ترکیه تحمیل کند. پس از آن، کاخ سفید خبر از تحریم وزیر دادگستری و وزیر کشور ترکیه داد که در پی آن شهروندان آمریکایی از انجام تجارت با آنها منع می شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر