بازدید 3692
۴

نظارت علمی که هیچ، مگر اینکه دعواهای سیاسی کاری از پیش ببرد!

در واقع اگر بحث بازی‌های سیاسی مطرح نبود شاید هیچ گاه کپی بودن این پایان نامه مورد توجه قرار نمی‌گرفت و این فرد مثل تمام افرادی که با پایان نامه‌های کپی یا پایان نامه‌های خریداری شده صاحب شغل می‌شوند یا ارتقای شغلی می‌دهند و ... مراتب شغلی خود را طی می‌کرد.
کد خبر: ۸۲۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱ 11 August 2018
در حالی که طی سال‌های اخیر کپی کاری و خرید پایان نامه‌های دانشجویی به یک رویه تقریبا معمول در میان دانشجویان تبدیل شده و آن‌ها در عرض چند دقیقه هم قادر به خرید پایان نامه هستند شنیده‌ها حاکی از آن است که مدرک عضو منتخب شورای شهر کرج برای تصدی پست شهرداری این کلانشهر به دلیل کپی بودن پایان نامه اش باطل شده است.

به گزارش «تابناک»، ماجرا از این قرار است که پس از فارغ تحصیلی این فرد از دانشگاه، نامه‌ای محرمانه از یکی از ارگان‌ها با محوریت کپی بودن موضوع پایان‌نامه فرد نامبرده به دانشگاه ارسال شده و این موضوع در کمیته تخصصی جهت بررسی مطرح شد.

براساس بررسی‌های اولیه در کمیته انضباطی و بدوی مشخص شد که موضوع پایان‌نامه گزینه منتخب شورای شهر، قبلاً تحت عنوان یک طرح در یکی از مناطق شهرداری کرج اجرایی شده است و بر همین اساس کمیته انضباطی مدرک دانشجوی نامبرده را باطل کرد.

ماجرای ابطال مدرک یک فارغ التحصیل در شرایطی که سالیانه پایان نامه‌های بسیاری کپی می‌شوند یا با هزینه‌های هنگفت خریداری می‌شوند جالب توجه است زیرا ابطال این مدرک اگرچه از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام شده است، اما تشخیص کپی بودن پایان نامه این فرد از سوی یک نهاد نظارتی انجام شده و وزارت علوم در این زمینه دخالتی نداشته است.

در واقع اگر بحث بازی‌های سیاسی مطرح نبود شاید هیچ گاه کپی بودن این پایان نامه مورد توجه قرار نمی‌گرفت و این فرد مثل تمام افرادی که با پایان نامه‌های کپی یا پایان نامه‌های خریداری شده صاحب شغل می‌شوند یا ارتقای شغلی می‌دهند و ... مراتب شغلی خود را طی می‌کرد.

به نظر می‌رسد که این اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از آنکه در راستای کاهش یا توقف کپی کاری یا خرید پایان نامه و مقاله باشد اقدامی شبه سیاسی محسوب می‌شود زیرا طی سال‌های گذشته و با وجود کثرت پایان نامه‌های کپی شده یا خریداری شده شاهد چنین عکس العمل شدیدی نبودیم البته می‌توان به چند مورد تقریبا مشابه در این زمینه اشاره کرد.
 
از جمله اینکه در سال ۹۱ خبری از سوی رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات (ایران داک) منتشر شد مبنی یک پایان‌نامه جعلی و تکراری یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی در حوزه علوم انسانی کشف شده است و درهمین راستا، مدرک این فارغ التحصیل از سوی دانشگاه مربوطه و وزارت علوم باطل شده است، پس از این مورد که رسانه‌ای شد و چند مورد انگشت شمار دیگر تاکنون شاهد عملکرد قاطع وزارت علوم در قبال دانشجویان یا فارغ التحصیلان متقلب و کپی کار نبودیم.

به عبارت دیگر در نمونه بالا و ابطال پایان نامه کارشناسی ارشد گزینه قطعی شهرداری کرج هم اگر موضوع رقابت‌های سیاسی مطرح نبود این گزینه قطعی شورای شهر برای شهرداری به مسئولیت رسیده و به فعالیت‌های خود ادامه می‌داد یعنی در این مورد خاص هم این وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نبود که عملکرد خوبی در راستای اجرای قوانینش داشته بلکه به نظر می‌رسد برخی نهاد‌های نظارتی در این زمینه عملکرد موفقی داشته اند.

البته طی سال‌های اخیر و با افزایش ارائه و دفاع از پایان نامه‌های کپی شده و یا خریداری شده مسئولان وزارت علوم بار‌ها از قاطعیت در این زمینه و همچنین اجرای دقیق قانون در برخورد با دانشجویان متخلف صحبت کرده اند و اعلام کرده اند که سخت‌ترین مجازات‌ها در انتظار این دانشجویان است و مدرک آن‌ها از سوی دانشگاه و وزارتخانه باطل می‌شود، اما در واقع جز چند ابطال مدرک انگشت شمار در این زمینه اقدامی جدی برای مقابله با کپی کاری در فضای دانشگاه‌های کشور انجام نشده است.

پیشنهاد می‌شود که شناسایی کپی کاری پایان نامه گزینه قطعی شهرداری کرج باید تلنگر محکمی باشد برای مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اینکه این معضل در حال گسترش است و در صورتی که با آن به صورت جدی مقابله نشود شاهد رسوخ این مشکل در میان مسئولان ارشد کشور هم خواهیم بود.

در واقع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید به دنبال راهکاری برای کاهش یا توقف کپی کاری در پایان نامه‌های دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باشد و در این راستا با جدیت کامل وارد عمل شود.

دراین زمینه قوانین تقریبا جامع و مانعی وجود دارد و لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی مصوب سال گذشته قانون خوبی برای پیشگیری در این زمینه محسوب می‌شود ضمن اینکه کارشناسان هم معتقدند که شناسایی پایان نامه کپی شده اقدامی راحت است، اما مشکل اصلی در بی توجهی مسئولان این وزارتخانه دربرخورد با متخلفان است بنابراین باید مسئولان این وزارتخانه برای حل این مشکل باید عزم خود را جزم کنند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
این اقدام پسندیده و صواب هستش.
شورای شهر محل ما شده دکتر اما لیسانس داره
دستش درد نکنه
در جامعه ای که ارزش فرد به مدرک تحصیلی ولو به هر قیمت و پول و ماشین و خانه باشد این کارها طبیعی است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر