بازدید 3291

«ایران»؛ غول پانزدهم در ۲۰۲۱

آمارهای پایگاه‌ داده‌ای «صندوق بین‌المللی پول» حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۱ ایران در جایگاه پانزدهم بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا بر مبنای تولید ناخالص داخلی اسمی تبدیل شده با برابری قدرت خرید قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۲۴۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ 11 August 2018

در این سال تولید ناخالص داخلی اسمی ایران – که در تبدیل آن از نرخ ارز حقیقی استفاده شده – به سطح ۱/ ۲ هزار میلیارد خواهد رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، این سطح از تولید در سال ۲۰۲۱ اقتصاد ایران را بالاتر از اقتصادهایی نظیر اسپانیا با تولید ۰۹/ ۲، عربستان با تولید ۰۸/ ۲، کانادا با تولید ۰۷/ ۲، لهستان با تولید ۳۹/ ۱ و هلند با تولید ناخالص داخلی اسمی ۰۹/ ۱ هزار میلیارد دلاری قرار خواهد داد. بر اساس پیش‌بینی‌های صندوق، در سال ۲۰۲۱ چین با تولید ناخالص داخلی اسمی ۱۱/ ۳۲ هزار میلیارد دلاری – بر مبنای برابری قدرت خرید – در جایگاه بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا قرار خواهد گرفت. البته بر اساس این معیار، چینی‌ها از سال ۲۰۱۴ است که عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را به‌دست آورده‌اند.

در این سال آمریکا با تولید ناخالص داخلی اسمی ۵۴/ ۲۴ هزار میلیارد دلاری، هند با ۷۹/ ۱۶ هزار، ژاپن با ۳۶/ ۶ هزارو آلمان با ۱۷/ ۵ هزار در جایگاه دوم تا پنجم بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا قرار خواهند گرفت. روسیه، اندونزی، برزیل، انگلیس و فرانسه نیز در جایگاه‌های ششم تا دهم بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا در سال ۲۰۲۱ قرار دارند.  البته در این پایگاه داده‌ای صندوق، پیش‌بینی‌ متغیرهای اقتصادی کشورها تا سال ۲۰۲۳ ارائه شده است. همچنین در این باره پیش‌بینی شده است تولید ناخالص داخلی اسمی ایران بر مبنای برابری قدرت خرید به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ۲۳/ ۲ و ۳۶/ ۲ هزار میلیارد دلار برسد. این آمارهای پایگاه‌های داده‌‌ای «صندوق بین‌المللی پول» در گزارش‌های ۶ ماهه «چشم‌انداز اقتصادی جهان» آن ارائه می‌شود.

آخرین گزارش منتشر شده صندوق به آوریل (فروردین) ماه بر می‌گردد. بر اساس یافته‌های آن گزارش که پیش‌تر در روزنامه «دنیای اقتصاد» چاپ شد، رشد اقتصادی ایران در هر یک از سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، ۴ درصد خواهد بود. نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی نیز ۳/ ۴ درصد اعلام شد. این در حالی است که صندوق در گزارش پیشین خود که در ماه مهر گذشته منتشر شده بود، نرخ رشد اقتصادی ایران را برای سال ۲۰۱۷، ۵/ ۳ درصد و برای سال ۲۰۱۸، ۸/ ۳ درصد اعلام کرده بود که هر دو در پیش‌بینی جدید، افزایش یافته است.

بر این اساس نرخ تورم ایران نیز در سال گذشته میلادی ۹/ ۹ درصد بود و برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۱/ ۱۲ و ۵/ ۱۱ درصد پیش‌بینی شده است. صندوق همچنین نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی را ۸/ ۱۱ درصد و این نرخ را برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۷/ ۱۱ درصد و ۶/ ۱۱ درصد اعلام کرده است. بر این اساس، تراز حساب جاری ایران در سال گذشته میلادی ۳/ ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده و برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز به ترتیب ۷ و ۳/ ۶ درصد پیش‌بینی شده است.

«ایران»؛ غول پانزدهم در ۲۰۲۱

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار