بازدید 2174

فروش ارزی بلیت ایرلاین‌‌های خارجی در ایران‌

پس از نوسان ارزی برخی ایرلاین‌های خارجی در ایران سیستم فروش بلیت‌ خود را بسته‌اند و مسافر را برای دریافت بلیت به آژانس هدایت می‌کنند تا نرخ بلیت نقداً و به صورت ارزی دریافت شود که سازمان هواپیمایی اعلام کرد این شرکت‌ها ملزم به فروش ریالی هستند.
کد خبر: ۸۲۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ 11 August 2018

پس از نوسان ارزی برخی ایرلاین‌های خارجی در ایران سیستم فروش بلیت‌ خود را بسته‌اند و مسافر را برای دریافت بلیت به آژانس هدایت می‌کنند تا نرخ بلیت نقداً و به صورت ارزی دریافت شود که سازمان هواپیمایی اعلام کرد این شرکت‌ها ملزم به فروش ریالی هستند.

به گزارش فارس، پس از نوسان ارزی اخیر، برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی در اقدامی سود‌جویانه، سیستم فروش بلیت خود را به صورت غیررسمی تغییر داده و تلاش کرده‌اند با دریافت نقدی پول بلیت آن هم به صورت ارزی، صندلی پروازهای خود را در ایران به فروش برسانند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که برخی شرکت‌های هواپیمایی ‌خارجی به تازگی سیستم‌های فروش بلیت خود را بسته‌اند و امکان خرید کامل بلیت وجود ندارد‌ و مسافر ایرانی باید به دفتر آن شرکت هواپیمایی مراجعه‌ و هزینه خرید بلیت خود را ارزی پرداخت کند.

این گزارش حاکی است، سیستم فروش این ایرلاین‌ها، ظرفیت‌ را نشان می‌دهد، امکان رزرو هم وجود دارد، اما نمی‌توان خرید را کامل انجام داد و پرداختی داشت، وقتی با دفتر شرکت هواپیمایی پرواز مدنظر تماس بگیرید از شما می‌خواهند که به دفتر نمایندگی خودشان مراجعه و پرداخت را ارزی انجام دهید که قطعا این مورد تخلف است.

‌این کار در کنار آنکه با قوانین صنعت حمل و نقل هوایی در تضاد است و برای مسافران بین‌المللی‌ ما مشکل‌آفرین شده است، در شرایط فعلی اقتصادی کشور و مشکلات ارزی کنونی، فقط به خروج ارز از کشور منجر می‌شود.

در این راستا موضوع را از سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری کردیم.

* سازمان هواپیمایی: ابلاغ دستورالعمل فروش بلیت با پول رایج ایران به ایرلاین‌های خارجی‌

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: شرکت‌های هواپیمایی خارجی ملزم به فروش بلیت هواپیما در ایران با پول رایج کشور هستند.

وی ادامه داد: اگر موضوع پرداخت ار‌زی مطرح بود، پس به چه علت این‌ شرکت‌‌های هواپیمایی خارجی دفتر نمایندگی در ایران تأسیس کرده‌اند.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: در صورت لزوم‌ سازمان هواپیمایی ایران ‌دستورالعمل فروش بلیت با پول رایج ایران را‌ کتباً به شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ خواهد کرد.

جعفرزاده تأکید کرد: هر گونه عدم رعایت موضوع مذکور بر خلاف مقررات خواهد بود.

* انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی‌: فروش ارزی و نقدی ایرلاین‌های خارجی در ایران تخلف محض است

بنابراین گزارش، حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز در این‌باره گفته است: این اقدام شرکت‌های هواپیمایی خارجی‌ تخلف محض است، ایرلاین خارجی اصلا حق ندارد سیستم فروش بلیت خود را مسدود کند، فروش مستقیم داشته باشد و از مشتری ارز دریافت کند.

به گفته وی اگر قرار بر این بود، پس چرا به آژانس‌های ایرانی نمایندگی فروش داده و بلیت‌های خود را روی سیستم قرار داده است، این کار مصداق آن است که آژانسی مسیر هوایی را چارتر کند، اما به وعده‌هایش عمل نکند. در واقع ایرلاین‌های خارجی از نبود حمایت در این صنعت سوء استفاده می‌کنند.

رفیعی گفته است: این ایرلاین‌‌های خارجی آن‌ها نمی‌توانند به این شکل ارز از کشور ما خارج کنند، طبق قوانین باید هزینه‌ها را ریالی و با استناد به بخشنامه‌ها و مصوبه‌های سازمان هواپیمایی ایران، محاسبه و دریافت کنند.

به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران چنانچه این مشکل در ایرلاین‌های خارجی حل نشود، ما هم از آژانس‌های پرفروش می‌خواهیم که از فروش بلیت‌های این شرکت‌ها خودداری کنند.

بنابراین گزارش به هر حال این عملکرد نه‌چندان قانونی شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران، اگر از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی و نماینده ایکائو در ایران، نظارت دقیق نشود، قطعاً در آینده به رویه تبدیل خواهد شد که در کنار بروز مشکل برای مسافران ایرانی، موجب خروج ارز از کشور در شرایط اقتصادی کنونی می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر