بازدید 8673
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «تخفیف ویژه نفتی ایران برای مشتریان آسیایی و اروپایی» تا «روزهای نزولی برای ارزش لیر و روبل در ترکیه و روسیه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مانع از سقوط قیمت نفت شده است، واردات میعانات کره جنوبی متنوع شد، بیهودگی برداشت از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا جهت پایین آوردن بهای بنزین، اردوغان از مردم ترکیه خواست تا دلار و طلای خود را از زیر بالشت ها دربیاورند و به لیر تبدیل کنند، ترامپ تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را دو برابر کرد، ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا می‌شود، روسیه از این به بعد تحریم‌های آمریکا را اعلام جنگ اقتصادی تلقی خواهد کرد و کاهش فروش خودرو در چین را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۴۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 11 August 2018

از «تخفیف ویژه نفتی ایران برای مشتریان آسیایی و اروپایی» تا «روزهای نزولی برای ارزش لیر و روبل در ترکیه و روسیه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مانع از سقوط قیمت نفت شده است، واردات میعانات کره جنوبی متنوع شد، بیهودگی برداشت از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا جهت پایین آوردن بهای بنزین، اردوغان از مردم ترکیه خواست تا دلار و طلای خود را از زیر بالشت ها دربیاورند و به لیر تبدیل کنند، ترامپ تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را دو برابر کرد، ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا می‌شود، روسیه از این به بعد تحریم‌های آمریکا را اعلام جنگ اقتصادی تلقی خواهد کرد و کاهش فروش خودرو در چین را در بر دارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مانع از سقوط قیمت نفت شده است

روز جمعه، بهای نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز پنجشنبه، اندکی افزایش یافت. این در حالی است که شروع دوباره دور اول تحریم های آمریکا علیه ایران، مانع آن شده است که کاهش رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت، در پی جنگ تجاری گسترده، موجب کاهش قیمت نفت شود. به نقل از رویترز، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت، نسبت به قیمت بسته شده در روز پنجشنبه ۲۰ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۲.۲۷ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۱۰ سنتی، بشکه ای ۶۷۶.۹۱ دلار صورت گرفت.

تخفیف ویژه نفتی ایران برای مشتریان آسیایی و اروپایی

یک منبع آگاه گفت: شرکت ملی نفت ایران قیمت فروش رسمی خود را در ماه سپتامبر برای نفت سبک ایران در منطقه آسیا ۱.۲۰ دلار بالاتر از میانگین قیمت پایه نفت عمان و دوبی اعلام کرد؛ در حالی که ۸۰ سنت پایین تر از ماه گذشته میلادی محسوب می شود. به نقل از رویترز، این منبع آگاه همچنین گفت: قیمت فروش رسمی نفت ایران برای نفت سنگین خود در ماه سپتامبر هم ۹۰ سنت پایین تر از قیمت پایه نفت عمان-دوبی است؛ ضمن اینکه قیمت فروش رسمی نفت فروزان هم ۷۵ سنت پایین تر از قیمت پایه نفت عمان-دوبی است. بر پایه این گزارش، قیمت فروش رسمی نفت سروش در ماه سپتامبر هم ۵.۵۵ دلار پایین تر از قیمت پایه نفت عمان-دوبی است. شرکت ملی نفت ایران قیمت نفت را برای مشتریان غربی خود هم تا ۵۰ سنت کاهش داده است.

واردات میعانات کره جنوبی متنوع شد

پالایشگاه‌ها و یک شرکت پتروشیمی کره جنوبی در پی کاهش خرید از ایران، افزایش خرید نفت فوق سبک از قطر، آمریکا و سایر کشورها را آغاز کرده اند. شرکت "اس کی اینوویشن" که بزرگترین پالایشگاه نفت کره جنوبی از نظر فروش است، اعلام کرد واردات نفت ایران را مستمر کاهش داده و منابع واردات نفت خود را متنوع کرده است. یک مقام این شرکت که مایل نبود نامش فاش شود، اظهار کرد: وابستگی ما به میعانات ایران کاهش یافته و ما میعانات بیشتری از اروپای شمالی و غرب آفریقا از جمله قطر و نروژ خریداری می‌کنیم. به گزارش ایسنا، کشورهای خاورمیانه ۷۵ درصد از نیاز نفتی "اس کی اینوویشن" در سه ماهه دوم امسال را تأمین کردند، در حالی که سهم آمریکا، کانادا، آمریکای شمالی و اروپا ۱۴ درصد بود.

بیهودگی برداشت از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا جهت پایین آوردن قیمت بنزین

تحلیلگران می گویند، حتی اگر دولت ترامپ از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا برداشت کند، بعید است که رانندگان آمریکایی شاهد کاهش قیمت سوخت باشند، چرا که در حال حاضر تولید نفت آمریکا در بالاترین حد خود است. به نقل از رویترز، برداشت احتمالی از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره ای ماه نوامبر، با این هدف خواهد بود که به رانندگانی که در یک سال گذشته شاهد افزایش ۵۰ سنتی قیمت بنزین بودند، اندکی دلداری دهد. مطابق گفتهٔ تحلیلگران و پیش بینی کنندگان بازار، حتی اگر برداشت از ذخایر استراتژیک، موقت موجب پایین آمدن قیمت قراردادهای آتی شود، هیچ تضمینی دربارهٔ تبعیت قیمت بنزین از این امر و پایین ماندن آن وجود ندارد.

زاخاری راجرز، تحلیلگر تولیدات پالایشی و نفتی وود مکنزی در هیوستون در این رابطه گفت: بعید است که این کار تاثیر بسزایی بر روی بازار بنزین و گازوئیل در ایالات متحده داشته باشد. ذخایر استراتژیک آمریکا، که حدود ۶۶۰ میلیون بشکه نفت خام است، در مواقع ضروری که اختلالاتی برای عرضه نفت داخلی پیش می آید مورد استفاده قرار می گیرد و پیش از این نیز برای جلوگیری از بالارفتن قیمت ها در اختلالات قبلی، مورد برداشت قرار گرفته است. قیمت آتی نفت خام ایلات متحده آمریکا امسال بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته و آمریکایی ها را به این فکر واداشته که از ذخایر استراتژیک استفاده کنند.

متخصصین انرژی گفته اند، در صورت استفاده از ذخایر استراتژیک، آمریکا شاهد مازاد عرضه محصولات پالایشی و نفت خام خواهد بود. همان طور که منث مدلاک، استاد دانشگاه رایس می گوید: تقاضای داخلی به قدری زیاد نیست که بتواند تمام بشکه هایی را که پالایش شده اند پ به محصولات تبدیل شده اند را جذب کند.

اردوغان از مردم ترکیه خواست تا دلار و طلای خود را از زیر بالشت ها دربیاورند و به لیر تبدیل کنند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از شهروندان این کشور خواست تا ارزهای خارجی خود را از برای حمایت از لیر ترکیه که در اثر اختلافات دیپلماتیک با واشنگتن به پایین ترین حد در برابر دلار آمریکا رسیده است، به فروش برسانند.

به نقل از Russia Today، مطابق آنچه آسوشیتدپرس نقل کرده، اردوغان گفته است: یوروها، دلارها و طلاهایی را که زیر بالشت های خود مخفی کرده اید، در بانک های ما به لیر تبدیل کنید. این مبارزه ای داخلی و ملی است. ارزش پول ترکیه در روز جمعه تقریبا ۲۰ درصد سقوط کرده و هر یک دلار ۶.۶۴ لیر شده است. این ارز در حال حاضر بدترین هفته خود از سال ۲۰۰۱ تجربه می کند. شروع آخرین نزاع دیپلماتیک بین واشنگتن و آنکارا به دستگیری اندرو برانسون، کشیش آمریکایی به اتهامات تروریستی باز می گردد. برونسون به جرم ارتباط با کودتای نظامی شکست خورده در سال ۲۰۱۶ بازداشت شد.

دیدار رسمی هیأت ترکیه ای از واشنگتن، هیچ راهکار آشکاری برای خروج از این بحران برای طرفین به همراه نداشت. رئيس جمهور ترکیه گفت: ما امروز با حملات اقتصادی مواجه هستیم، و ما باید از کشورمان دفاع کنیم...در حال حاضر حمله اقتصادی علیه ما مشابه تلاش برای کودتا علیه ماست. من از کشورمان خواستار افزایش تولید و صادرات هستم. در ماه جولای، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا وعده داد اگر مقامات این کشور از آزاد کردن برونسون اجتناب کنند، تحریم های بزرگی به ترکیه تحمیل کند. پس از آن، کاخ سفید خبر از تحریم وزیر دادگستری و وزیر کشور ترکیه داد که در پی آن شهروندان آمریکایی از انجام تجارت با آنها منع می شوند.

ترامپ تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را دو برابر کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در حال دوبرابر کردن تعرفه های اعمال شده علیه فولاد و آلومینیوم ترکیه است و اصرار دارد که رابطه بین دو کشور خوب نیست. ترکیه در ماه ژوئن بر کالاهای آمریکایی به ارزش ۲۶۶.۵ میلیون دلار تعرفه وضع کرد که در این میان واردات کالاهای آمریکایی نظیر زغال سنگ، کاغذ، گردو، بادام، تنباکو، مشروبات الکلی و ماشین آلات قرار دارند.

اونس جهانی طلا به ۱۲۱۰ دلار رسید

هر اونس طلا (معادل ۳۱.۱۳۲گرم) با 2 دلار و 13 سنت کاهش 1210.34 دلار معامله شد. کمترین قیمت طلا در یک سال گذشته برابر با 1204 هفته پیش رقم خورد و روز جمعه نیز قیمت این فلز گران بها در نزدیکی این رقم در نوسان بود. همچنین طلا در مسیر ثبت پنجمین هفته متوالی کاهشی قیمت قرار دارد. نعیم اسلام، تحلیلگر ارشد بازار در بازار گفت: «تقویت دلار بر قیمت طلا تأثیر می گذارد.» ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای بین المللی دیروز به بالاترین رقم سیزده ماه گذشته رسید.

بازار اوراق مسکن؛ رشد «تسه»ها پس از سه هفته

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) پس از 3 هفته نزولی با رشد 5/ 1 درصدی به قیمت 65 هزار و 916 تومان معامله شدند. با وجود توقف روند نزولی «تسه»ها در دو ماه اردیبهشت و خرداد (پس از شش ماه نزولی) و ثبت رشد 9 درصدی، اما از تیر دوباره شاهد بازگشت «تسه»ها به روند نزولی بودیم. تشدید نوسانات بازارهای موازی، از جمله ارز و سکه، بخشی از تقاضای سرمایه‌ای را که پیش‌تر با کاهش رشد شبه‌پول وارد بازار مسکن شده بود، از این بازار خارج کرد. با وجود مطلوب بودن خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن، در کنار تأمین بخش کوچکی از تأمین مالی از طریق وام عامل فشار بر تقاضا است. برخی کارشناسان با این عامل بازگشت مسکن به رکود را از نیمه دوم سال جاری دور از انتظار نمی‌دانند.

کاهش فروش خودرو در چین

بنابر اعلام سازمان توزیع خودرو چین(CAAM) فروش خودرو در این کشور در ماه جولای نسبت به سال گذشته با کاهش ۴ درصدی روبه‌رو بوده است. در ادامه نگرانی‌های موجود در رابطه با اعمال تعرفه‌های خودرو از سوی آمریکا فروش یکی از خودروسازهای آمریکایی در چین با کاهش روبه‌رو بوده است، حال آنکه مقامات این سازمان تصریح کرده‌اند که کاهش فروش خودرو در چین بنا بر دلیل وجود مشکلاتی در امر تولید این خودروساز آمریکایی بوده است و ارتباطی با تنش‌های تجاری اخیر میان واشنگتن و پکن ندارد. به نقل از دنیای اقتصاد، برای مثال شرکت خودروسازی فورد پیش‌بینی کرده است به دلیل عدم‌معرفی مدل‌های جدید یا بازطراحی‌های خودرو‌های خود سال دشواری را در چین در پیش خواهد داشت. بنابر اعلام CAAM میزان فروش خودرو در هفت ماه سال ۲۰۱۸ با رسیدن به رقم ۱۶ میلیون دستگاه با افزایش ۳/ ۴ درصدی روبه‌رو بوده‌ است. کاهش فروش در ماه جولای نیز ۶/ ۹ درصد بوده است.

ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا می‌شود

صندوق بین المللی پول در پایگاه داده های آماری خود پیش بینی کرده است، ایران در سال ۲۰۲۱ با سه پله صعود در جایگاه پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار گیرد. بر اساس آمارهای منتشره از سوی این نهاد بین المللی تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۶۴۴ میلیارد دلار بوده و ایران از این نظر در رتبه ۱۸ جهان قرار گرفته است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است، ایران در سال های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز همچنان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا باقی بماند اما در سال ۲۰۲۱ با پشت سر گذاشتن سه کشور اسپانیا، عربستان و کانادا به جایگاه پانزدهم صعود کند. پیش بینی شده است تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۱ به ۲۰۹۵ میلیارد دلار برسد که بیشتر از تولید ناخالص داخلی اسپانیا، عربستان و کانادا خواهد شد. تولید ناخالص داخلی اسپانیا بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۷۷۳.۹ میلیارد دلار بوده که پیش بینی شده است این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۲۰۹۴ میلیارد دلار برسد. تولید ناخالص داخلی عربستان نیز از ۱۷۷۳.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۲۰۷۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ و تولید ناخالص داخلی کانادا از ۱۷۶۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۲۰۷۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید. بر این اساس چین با تولید ناخالص داخلی ۲۳۱۵۹ میلیارد دلاری بزرگترین اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ را خواهد داشت و آمریکا با ۱۹۳۹۰ میلیارد دلار و هند با ۹۴۵۹ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار می گیرند. /پژوهشکده پولی و بانکی

روبل روسیه سقوط کرد

به دنبال پیشنهاد واشنگتن مبنی بر دور جدید تحریم ها علیه مسکو، روبل روسیه به پایین ترین سطح خود در دو سال اخیر رسید. در همین حال، دولت ایالات متحده در حال بررسی ممنوعیت گسترده بر روی تراکنش ها به دلار برای بانک های روسی و اپراتورهایی است که به تازگی اوراق قرضه روسی منتشر کرده اند. تازه ترین اقدامات تنبیهی از سوی آمریکا در پاسخ به دخالت روسیه در حمله به جاسوس دوگانه «سرجی اسکرپال» و دخترش در بریتانیا در حال بررسی است. البته دولت روسیه این مداخله را انکار کرده و خواستار تحقیق در این رابطه شده است. این موضوع باعث شده که هر ۶۶.۴۸ روبل در ۲۴ ساعت گذشته به یک دلار آمریکا برسد که پایین ترین رقم از نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به بعد محسوب می شود؛ ضمن اینکه شاخص ۵۰ سهام در بورس مسکو ۲.۱۴ درصد روند نزولی به خود گرفت و از طرفی هم مؤسسات مالی و صنایع با بیش از ۲.۶ درصد تنزل روبرو شدند. بر اساس وزارت خارجه آمریکا، تحریم های جدید، صادرات وسایل الکترونیکی و دیگر تجهیزات حوزه امنیتی روسیه را از بیست و دوم ماه جاری میلادی شامل خواهد شد. این تصمیم در راستای این موضوع که مسکو ناقض قانون بین المللی ۱۹۹۱ در برابر جنگ افزارهای شیمیایی و بیولوژیک است، اتخاذ می شود. روسیه این ادعا را رد کرده، در حالی که مقامات بریتانیا تا کنون دلیلی مبنی بر دخالت روسیه در این پرونده ارائه نکرده اند.

روسیه از این به بعد تحریم‌های آمریکا را اعلام جنگ اقتصادی تلقی خواهد کرد

نخست وزیر روسیه به آمریکا هشدار داد، در صورت اعمال تحریم بیشتر ضد این کشور، روسیه آن را به مثابه اعلان جنگ اقتصادی تلقی خواهد کرد. به نقل از اسپوتنیک، دیمیتری مدودف گفت: تمام چیزی که می توانم بگویم این است که اگر آن ها عملیات بانکداری با استفاده از هر نوع ارزی را ممنوع کنند، به نوعی اعلان جنگ اقتصادی کرده اند. روسیه به این اقدام با اقدامات متقابل سیاسی و اقتصادی پاسخ خواهد داد و بهتر است دوستان آمریکایی ما چنین اشتباهی را مرتکب نشوند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲
-----, و سیر نزولی ریال ایران
نزول ارزش ریال ایران هم می گفتی ، تا کی پنهان کاری ؟!
بقول علی نصیریان به جمشید مشایخی در سریال هزار دستان
تا کی کبک و گوزن ؟ عزم شکار ناب کن ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان