بازدید 20483
تدارک اصلاح‌طلبان برای پایان یک ائتلاف سیاسی؛

حرف‌های «خاتمی و حجاریان» بوی جدایی از «روحانی» می‌دهد!/ شاید وزیران اصلاح‌طلب، یکی یکی از دولت خارج شوند

این سخنان و اقدامات در کنار خبرهایی که از درون جریان اصلاحات شنیده می شود، حاکی از این است که آنها اعتقاد جدی به ایفای نقش در اوضاع کنونی دارند؛ اما ایفای نقش به عنوان یک جریان فعال سیاسی در کشور و البته منتقد به رفتارها و اقدامات دولت، نه در چهارچوب یک دولت ائتلافی که این روزها درگیر مشکلات و معضلات عدیده ای است. موضوعات و راهکارهای زیادی هم برای پایان این ائتلاف پیشنهاد شده که شاید به زودی شاهد عملیاتی شدن آن هم باشیم.
کد خبر: ۸۲۴۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ 11 August 2018

در ماه های پایانی دولت یازدهم بود که زمزمه هایی درباره احتمال پایان ائتلاف اصلاح طلبان با اعتدالگرایان و برخی اصولگرایان معتدل به گوش می رسید و تأکید می شد، شاید در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین انتخابات ریاست جمهوری شاهد پایان این ائتلاف باشیم، چون جریان مؤتلفه با اصلاحات ساز خود را می زند و اصلاح طلبان نیز خواسته ها و انتظاراتی دارند که در چنین شرایطی نمی توان چشم به محقق شدن آن داشت.

به گزارش «تابناک»؛ هرچند اصلاح طلبان راه خود را در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا جدا کردند و لیست هایی مستقل ارائه دادند، زمینه را برای حضور مستقلانه در انتخابات ریاست جمهوری و عبور از «حسن روحانی» مهیا نمی دیدند و ائتلاف خود را با اعتدالگرایان و بخشی از اصولگرایان معتدل در انتخابات دور داوزدهم ریاست جمهوری حفظ کردند.

آنها در این انتخابات، «اسحاق جهانگیری» را در حکم آلترناتیو و کاندیدای در سایه به صحنه فرستادند تا در مقابل رقیبان کمک حال روحانی باشد. در نهایت هم این تصمیم گیری مؤثر و کارا افتاد و با کناره گیری جهانگیری به نفع شیخ دیپلمات، «حسن روحانی» در مقابل رقیبان پیروز شد و رئیس جمهور دوره دوازدهم نام گرفت؛ هرچند هم افزایی جریانات حامی رئیس جمهور مؤثر واقع افتاد، شروع دوره دوم ریاست جمهوری، آغازی بر ایجاد اختلاف بین این جریانات بود.

از همان آغاز به کار رئیس جمهور بسیاری از اصلاح طلبان بر این عقیده بودند که او به برخی وعده های انتخاباتی اش پایبند نمانده و از طرفی تلاش زیادی برای به کارگیری چهره های غیر اصلاح طلب و تضعیف نقش این جریان در دولت در کنار همراهانش از حزب اعتدال و توسعه دارد؛ رویه ای که هر روز انتقادات چهره های سیاسی اصلاح طلب را نسبت به روحانی و عملکردش بیشتر و بیشتر می کرد.

حرف های نیش و کنایه دار و برخی سخنان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در خصوص دولت و افراد ذی نفوذ در آن، باعث شد که برخی اصلاح طلبان، از کمرنگ شدن نقش این چهره متصل به جریان اصلاحات در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های دولتی به ویژه در حوزه اقتصادی سخن بگویند، در حالی که پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، خبرهایی در برخی رسانه ها منتشر می شد، مبنی بر اینکه مسئولیت چینش و انتخاب بخش اقتصادی کابینه را جهانگیری عهده دار خواهد بود.

این اتفاقات و اختلاف ها ادامه یافت تا اینکه از ابتدای سال 97 و تنها با گذشت شش ماه از آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی، مشکلات اقتصادی روز به روز افزایش یافت و دولت عملا در خصوص برخی اتفاقات ترجیح می داد، سکوت کند تا موضع گیری. این اتفاق خیلی به بدنه هوادار جریان اصلاحات خوش نیامد، تا جایی که در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی هشتگ هایی با نام پشیمانی از رأی دادن دوباره به دولت تدبیر و امید شکل گرفت؛ هرچند این مسأله خیلی فراگیر نبود و بخشی از بدنه هوادار دولت و جریان اصلاحات به مخالف با آن پرداخته و آن را بازی در زمین رقیب تلقی می کردند.

به هر شکل، کار ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالگرایان تا امروز ادامه یافته است، ولی شواهد نشان می دهد، هرچه پیش می رویم، پیوند این ائتلاف گسسته تر شده و زمانی به طول نخواهد انجامید که شاهد پایان آن باشیم. این موضوع را در سخنان و اقدامات برخی اصلاح طلبان از جمله موضوعاتی که اخیرا «سعید حجاریان» و «سید محمد خاتمی» مطرح کرده اند، می توان به وضوح دید. به نظر می رسد اینها زمینه سازی هایی است برای جدایی اصلاحات از دولتی که این روزها به شدت درگیر مشکلات است.

به تازگی سعید حجاریان که از او به عنوان تئورسین جریان اصلاحات یاد می شود، در گفت‌وگویی در توصیف وضعیت فعلی سیاسی ایران عنوان کرده است: دولت گیج و کرخت است. او همچنین به وضعیت نقد اقتصادی که این روزها مد شده پرداخته و گفته که توجه به نقد اقتصادی، به تنهایی نوعی انحراف است. او در عین ‌حال اعلام کرد، ما نقاد جدی و اهل هزینه‌ دادن نداریم یا به قول او، آدم‌هایی که پای کار باشند؛ یعنی نترسند و هدفمند کار کنند.

او درباره اینکه رویکرد جریان اصلاحات باید در اوضاع کنونی چه باشد، یادآور شد: من پیشتر گفته‌ام، باید به اقتضای شرایط قدم برداشت. اگر هر فردی بخواهد بر کنش بی‌حاصلی اصرار بورزد، باید او را نقد کنیم تا اصلاحات از مسیر خارج نشود، زیرا اگر اصلاحات مردم را از دست بدهد، دیگر میدانی برای اصلاحگری نخواهد دید. آیا ما باید بنشینیم و افول اصلاحات را نظاره کنیم؟ اصلاح‌طلبان باید شفاف موضع بگیرند. مواضعی که نشان می دهد برای تئورسین جریان اصلاحات حفظ این جریان و بدنه حامی آن مهمتر از ادامه ائتلاف با دولت روحانی است.

این پیش بینی در ارتباط با جدایی راه اصلاح طلبان از دولت را می توان در ادامه سخنان حجاریان به خوبی دریافت؛ جایی که او در پاسخ به این که حال به نظر شما اصلاح‌طلبان باید با دولت روحانی چگونه برخورد کنند، ابراز عقیده می کند: «من معتقدم می‌شود اصلاح‌طلبان بگویند دولت روحانی، دولت ما نیست؛ مشروط بر اینکه ذکر کنند دولت، متعلق به چه جریانی است. «هسته سخت اصلاحات» قدرت در تقدیر است؛ یعنی دولت پنهان اصلاح‌طلبان است. اگر این هسته شکل بگیرد، می‌توان مرزها را مشخص کرد و صراحتا عنوان کرد که دولت در چه زمینی بازی می‌کند. دولت کرخت و گیج است و در زمین اصلاحات بازی نمی‌کند.»

این سخنان تنها کدهایی نیست که از زمینه سازی جریان اصلاحات برای جدایی از دولت می توان ارائه کرد، چون در فاصله اندکی، سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور دولت اصلاحات در دیدار نمایندگان ادوار مجلس، به صراحت برای حفظ اعتماد بدنه حامی جریان اصلاح طلب و به خاطر نقشی که در رأی آوردن دولت روحانی داشته است، می گوید: «با همه وجود از مردم عذرخواهی می‌کنم؛ بهتر از این می‌توانستیم به شما خدمت کنیم.»

او که راهکارهای پانزده گانه ای برای عبور کشور از شرایط فعلی پیشنهاد کرده، گفته است: «در حال حاضر همه به نحوی ناراضی هستیم و اعتراض داریم، اما عده‌ای با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با ایجاد جنگ روانی، سعی دارند به ایرانیان، به‌ ویژه نسل جوان ایرانی القا کنند کار تمام است و شاهدیم که بیشترین تلاش آنها هم تخریب اصلاح‌طلبان است، چون می‌دانند تا اصلاحات زنده است، جایی برای براندازی نیست. در داخل هم افراد و جریاناتی که مترصد گرفتن انتقام و حذف اصلاح طلبان هستند، لبه دیگر قیچی حذف را بر روی جریان اصلاحات قرار داده‌اند.»

خاتمی تأکید می کند، «امروز مشکلات زیادی گریبان‌گیر کشور است و ناکارآمدی حکومت برای حل مشکلات مردم هم مزید بر علت شده. دست به دست دادن این مسائل ایران را در موقعیت بحرانی قرار داده است. مشکلات اقتصادی ما ریشه‌های تاریخی دارد که اشکالات ساختاری و عملکردی هم بر آن افزوده است. این مشکلات را باید جدی بگیریم چون واقعاً امنیت و آرامش زندگی مردم را از میان برده و بخش‌های بسیار گسترده‌ای از مردم امروز از مشکلات نفس‌گیر اقتصادی به‌ تنگ آمده‌اند. با وجود تمام اقدامات دولت آقای روحانی، وضعیت اقتصادی در جامعه ما وخیم‌ و بحرانی‌ است. تهدیدها به براندازی بی‌نقاب‌تر و عده‌ای هم از نارضایتی‌های مردم برای براندازی جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند که مجموعه این عوامل سبب بروز نوعی بی‌اعتمادی میان مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به حاکمیت و حکومت شده است. تداوم این بی‌اعتمادی، امید را از میان خواهد برد و در نبود امید، هر چه امکانات داشته باشید، نخواهید توانست از آن بهره بگیرید.

رئیس بنیاد باران می افزاید: «ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز انواع مشکلات را تجربه کرده، اما هرگز با بی‌اعتمادی گسترده مواجه نبوده‌ایم و اعتماد مردم و مسئولان به هم کارساز بود، وگرنه در جنگ نمی توانستیم دوام بیاوریم. این اعتماد امروز لطمه دیده و باید چاره‌ای اندیشید و در این مقطع نقش اصلاح‌طلبان کلیدی است و باید با ایثار و فداکاری و برای پیشرفت مردم و کشور و حل مشکلات از هیچ کوششی فروگذار نکنند. گسست اجتماعی، یکی از مشکلات موجود است.

وی بر این باور است: «یکی از القائات خطرناک این است که نظام جمهوری اسلامی در حال فروپاشی است. این یک جنگ روانی است و نظام فرو نمی‌پاشد، زیرا علاوه بر ابزارهای مختلفی که برای حفظ خود دارد، همچنان در میان بخش‌های قابل توجهی از جامعه پایگاه دارد. مطالبه بخش‌های بسیار بزرگتری از جامعه نیز همچنان انقلاب، شورش و فروپاشی نیست، بلکه زندگی امن و برخوردار و آرام است و هرچند شاید اعتقادی به جمهوری اسلامی هم نداشته باشند، خواهان آرامش و امنیت و برخورداری هستند.»

سیدمحمد خاتمی تأکید دارد، «اصلاح طلبان خواستار سربلندی ایران و ایرانی هستند و به لحاظ اعتقادی و تحلیلی خود را در کنار جمهوری اسلامی و مدافع آن می دانند. جمهوری اسلامی از انقلاب برآمده و اگر درست اجرا شود، مطمئناً همه مردم صاحب حق و حرمت و برخورداری اقتصادی و منزلت خواهند بود و عدالت و اخلاق پیاده می شود. مطمئن باشید با دامن زدن به اعتراضات و تضعیف حکومت، هرج و مرج ایجاد خواهد شد و از دل آن دیکتاتوری گسترده ضدمردمی بیرون خواهد آمد که ممکن است به تجزیه کشور بینجامد. این طور نیست که با ایجاد هرج و مرج به امید رفتن جمهوری اسلامی همه مشکلات حل شود. اقدامات بیرونی، زنگ خطر تجزیه ایران و از میان رفتن عظمت ایرانی را به صدا درآورده است.»

رئیس دولت اصلاحات تصریح می کند: «در عین دفاع از جمهوری اسلامی، قویاً معتقدیم نظام هم باید اصلاح‌پذیر باشد و نمی شود بر مشکلات ساختاری، سیاستی و عملکردی پافشاری کرد و تن به هیچ اصلاحی نداد. ناامیدی از اصلاح پذیری نظام سبب مشکلات جدی و جبران ناپذیری خواهد شد. هر امر بشری و حتی خود اصلاحات باید اصلاح‌پذیر باشد و نظام جمهوری اسلامی باید بپذیرد که برخی رفتارها و سیاست‌ها و ساختارهایش را اصلاح کند و این را با کمک همه مردم و علاقه مندان به ایران و اسلام و امنیت و آرامش و رفاه جامعه فارغ از گرایش و سلیقه آنان انجام دهد.»

این سخنان و اقدامات در کنار خبرهایی که از درون جریان اصلاحات شنیده می شود، حاکی از این است که آنها اعتقاد جدی به ایفای نقش در اوضاع کنونی دارند؛ اما ایفای نقش به عنوان یک جریان فعال سیاسی در کشور و البته منتقد به رفتارها و اقدامات دولت، نه در چهارچوب یک دولت ائتلافی که این روزها درگیر مشکلات و معضلات عدیده ای است. موضوعات و راهکارهای زیادی هم برای پایان این ائتلاف پیشنهاد شده که شاید به زودی شاهد عملیاتی شدن آن هم باشیم.

با توجه به اینکه سه سال تا انتخابات ریاست جمهوری 1400 فرصت باقی است، برخی اصلاح طلبان پیش بینی کرده و پیشنهادهایی داده اند که کم کم نیروهای این جریان را که مسئولیت اجرایی عالی در دولت دارند، از بدنه قوه مجریه خارج کرده و به فکر پالایش جدی درونی باشند تا بتوانند با یک آماده سازی جدی برای انتخابات مجلس در سال 1398 آماده شده و به دنبال آن چهره ای مطلوب برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم معرفی کنند. این اتفاق یعنی پایان ائتلاف اصلاح طلبان با اعتدالگرایان می تواند بار دیگر بخش ها و بدنه ناراضی جریان اصلاحات را برای همراهی با اصلاح طلبان آماده سازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۶۲
اصلاح طلبان برموج روحانی سوار شدن واهدافشان را بوسیله او انجام دادند وحالا که روحانی محبوبیت مرزی خود رادربین مردم به شدت از دست دادن .اصلاح طلبان دارن خود رابرای در دست گرفتن پست ریاست جمهوری 3سال بعد درتلاشند از روحانی ودولتش تبری بچویند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
احمدی نزاد یه خاصیتی داره هیچ وقت رفیقش رها نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
عبود جان سیاست یعنی همین دیگه . پس فکر کردی پیه ؟
مهدی
| Germany |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
احمدی نژاد برای رفقایش چه کرد!
او با اعتراض هایش فرار به جلو انجام میدهد و به فکر خودش است.
آقا توروخدا مطلبی که بعنوان سر تیتر در سایت قرار میدید رو یکبار بخونید و ویرایش کنید.مردیم از بس غلط دستوری داشت و از متن و مقاله خبری به شبه شعر تبدیل شده بود.
آقایان خاتمی و حجاریان آش کشک خالتونه بخورید پاتونه نخورید پاتونه
اصلاحات تموم شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
حتما دوستان شما قرار است بیایند ازموده را ازمودن خطا است نه این ونه اون کس دیگری با رویکرد دیگر باید بیاید شاید درست شود البته خوودش بیاید نه اینکه بیاورندش واین وان بگویند مال مااست
مهدی
| Germany |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
اصلاحات تمام شدنی نیست مگر ماست است!
نجات نظام از اصلاحات می گذرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
خسته نشدید از این اصلاح طلب بازی یا اصول گرا بازی اینا فقط به فکر منافع خودشان هستند نه مردم بفهمید اینو
حالا که کاراشون رو کردن و منافع رو بردن بیان بگن ما با روحانی نبودیم. کی بود کی بود من نبودم. ماهم که مردم ساده!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
کدام کارها!
اصلاح طلبان واقعی در حکومت سهمی نداشته اند یا در زندان بودند ویا در حصر.
حمایت از دولت را هم از سر ناچاری انجام دادند ،دولتی که عموما از اصولگراها. تشکیل شده است.
اکثریت مردم در انتخابات بعدی به هیچ کدام کاری ندارند نه چپ نه راست نه میانه نه .... چون هیچ کدام کاری با مردم نداشتند و همه درگیر خودشان بودن .... .
تنها دلیلی که میتونه مردم رو پای صندوق ها بکشونه مسایل قومی و فامیلی در شوراهای شهر و مجلسه وگرنه انتخابات ریاست جمهوری که کلا تعطیله .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
مگه تا حالا در شهرههای کوچک غیر این بوده ؟
چرا نمیخواهید باور کنید خاتمی و حجاریان و .. به تاریخ پیوستند .
مردم از هیچ کس انتظاری جز حرف نزدن ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
به تاریخ! ولی مثبت.
فرار فایده نداره
اصلاح طلبان بانیان گرسنگی کودکان سرزمین، گرانی و بیکاری و نرخ های افسار گسیخته کنونی اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
خجالت هم خوب است!
مدم دیگر حرفهایشان را باور نمی کنند
سلام فشار اقتصادی گرانی تورم ....بیکاری و هزاران درد دیگر دارد جامعه را نابود می کند شما بجای اینکه این ملت را از بدبختی نجات بدهید فکر خاتمی و امثالهم هستید...... الحق که بی درد مردم هستید ....همه امتحانشان را پس دادند احتیاجی به تفسیر تابناک نیست .....واقعا" از قدیم گفتند سوار از پیاده خبر ندارد سیر از گرسنه ......مصادیقش شماها هستید
اقای خاتمی ! متاسفم که هنوز متوجه نشده اید راه اصلاحات سیاسی 20سال است که بسته شده . اصلاحات در این بیست سال حتی یک قدم هم رو به جلو نبوده است. این گشایش های اجتماعی هم صرفا به خاطر شرایط زمانه و ظهور شبکه های اجتماعی بوده.
نه دیگه این اتفاق های دست هنر اصلاح طلباست کجا میخواید برید؟ باشید و تحویل بگیرید
تا حالا کجا بودین این روند جدید نیست فقط قبلا برخی پول داشتن با پول پوشش میدادن حالا نمیتونن
وقتی در جهان ائتلافی صورت میگیرد وروی برنامه مشترکی به توافق میرسند ومحور عملیات را مشخص میکنند ودر عمل بخش از ائتلاف خودرا به چموشی وبیراهه می زند وانهارا بکار نمی بندد بناگزیر چه بخواهیندونخواهیم ائتلاف فرو خواهد پاشید ،از طرفی چیزی که در نیم قرن اثاری علی رغم تمام تلاشها در جهتداصلاح از خود نشان نمی دهد وتمام راهارا بسته دیگر امیدی بر اصلاحش هم نمی رود چون گروهی انرا قدیس واسمانی ولایتغیر نموده ومردم هم دیگهدانرا قبول ندارند چون مردممیگن باید زمینی شود ودرهر چند ده سال بانظر اکثریت مثل همه جای جهان بروز شود ودر انداصلاحات لازمه معمول گردد واین تضاد فعلا حل ناشدنی می نمایاند .
اصلاح طلبان از بدنه نظام نبایستی جدا شوند این یک واقعیت است که شما با داشتن صندلی می توانید قدرت اجرایی کسب کنید نمی دانم اینها را چه کسانی القا می کنند . اصلاحات بایستی عزم خود را جزم کند در هر جا که صندلی دارد از قدرت اجرایی خودش حداکثر استفاده را کند . اگر کسی با جریان اصلاحات به سمتی رسیده است مثل اقای اسحاق خان جهانگیری نباید از بدنه نظام بیرون بیاید باید مثل رئیس جمهور او هم ساز خودش را به موقع بزند . افرادی که در شهر و روستا با رای اصلاحات سمتی گرفته اند بایستی از قدرت داده شده حداکثر استفاده را کنند و در برقراری روش و مشی اصلاح طلبی بکوشند . باید کار کنند . باید حواسشان جمع باشد . خالی کردن صندلی ها هیچ سودی ندارد بلکه ضرر هم دارد . بنده خودم که یک فرد عادی هستم به خودم میگویم کسی که در هنگام سختی اهل مبارزه نیست به چه دردی می خورد . اصلاح طلبان بایستی اهل مبارزه باشند . حتی اگر اصلاح طلبان با اصولگرایانی که اهل مبارزه هستند و به کشورشان علاقه دارند متحد شوند و اعتلاف نمایند در حالی که صندلی خودشان را هم دارند . این نظر را لطفا اگر صلاح می دانید منتشر کنید . ممنون می شوم .
متاسفانه روحانی پس از5سال باوعده های کذب باوجود رفع تحریمها وآزادشدن 150میلیارددلاتر وافزایش دوبرابری قیمت جهانی نفت و افزایش تولید نفت از یک میلیون بشکه به سه میلیون بشکه جز به فقر وفلاکت رساندن 80درصد ملت زیر فشاراقتصادی لجام گسیخته وفسادهای آنچنانی چون مفقود شدن 9میلیارددلار وغیره ناکارآمدی خودش را ثابت نمود وفرمایشان امام در مورد طیف ایشان به اثبات رسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
با دلار8000تومنی میشود
1200000000000000تومان
که عددیست بسیار ناقابل.مسئولین برای راحتی کارشان این اعداد را به دلار میگویند ما مردم که به اندازه ی آنها سرمان شلوغ نیست باید از واحد پول خودمان که غرور آفرین هم هست استفاده
کنیم.کافیست عظمت رقم بدست آمده را نگاه
کنیم تا احساس غرور کنیم.
درسته که برای ما فقر و فلاکت آورده ولی غرور آفرین است.دست مسئولین درد نکند که اجازه دادند ما احساس غرور کنیم
مشکل بزرگتر اصلاح طلبان این است که در چرخه بی اعتمادی و از دست دادن سرمایه اجتماعی حال و روزی بهتر از اصولگرایان ندارند و در حالی ممکن است در پی عبور از روحانی باشند ؛ که مدتهاست بخشی بزرگی از دگراندیشان و هواداران این جریان از آن عبور نموده اند و دیگر گوششان بدهکار حرفهای گاه و بی گاه خاتمی و دیگر کسان اردوگاه اصلاح طلب نمی دانند!
برای نمونه دیدیم که عذر خواهی خاتمی از سوی بدنه اجتماعی معترض جدی گرفته نشد و چنان بی اهمیت پنداشته شد که حتی مورد نقد و تجزیه و تحلیل جدی قرار نگرفت.
این وضعیت اجتماعی یعنی اینکه باید نا امید از این باشد که اصلاح طلبان بتوانند نقش محلل در میان افکار عمومی بازی کنند.
روحانی باعملکرد ناکارآمد باوجود درآمد سرشاردولت باپرداختیهای ناعادلانه در سازمان برنامه وبودجه توسط نوبخت فاصله طبقاتی بی سابقه بین کارمندان وبازنشستگان با مقامات ووزرا بوجود آورد اقلیتی در رفاه کامل و80درصد ملت بعلت زیرفشاراقتصادی له شدند ومتاسفانه نه تنها به وعده های سال 92 خودش عمل ننمود بلکه با تورم کمرشکن چند ماهه اخیر رکورد تورم 8ساله احمدی نژاد راهم شکست وبامفقود شدن 9میلیارددلار مفقود شدن دکل نفتی را دردوره احمدی نژاد توجیه نمود
جناب روحانی بیا فاتحه دولت تدبیر و امید رو بخون و برو
روحانی نبود کاندید مناسب اصلاحات بین بد وبدتر انتخاب شد وازاول هم اصلاحطلب نبود وبناچار ازوی حمایت کردند ودرعمل هم در مدت 5سال مشخص گردید مدیر شایسته وکارآمد وباکفایت نیست وفقط درامر وعده های توخالی خبره است نه در عمل وخدمتگذاری لذات درمدت کوتاه بخاطر عملکرد ناکارآمد اکثریت 24میلیون رای دهنده را بشدت پشیمان نمود وباقاطعیت میتوان گفت هیچ رییس دولتی پس ازانقلاب اینقدر مورد نارضایتی ملت نبوده
تا الان رأى دادم متاسفانه،
ديگر رأى نمى دهم،چون انتخابات شده فقط نمايش
قدرت حاكمه،نه ديگر از اقتصاد مردم چيزى ماندهى،
و نه ازادى و دلخوشي
پاسخ ها
آزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
همه همینو میگن اما موقع انتخابات جو گیر میشن و رای میدن .
من که دیگه عمرأ برم انتخابات اصلاح طلبان هم نمیتوانند کاری کنن چون قدرت دست شان نیست اینو همه فهمیدن
بله دیگه سال 92 و 96 اومدید پشت روحانی که نهایتا 3میلیون رای داشت وایسادید و تو جمع خصوصیتون میگفتید آقای روحانی اصلاح طلب تمام عیار شده و . . . حالا که با راهنمایی های اصلاحات مملکت رو به این سو کشیدید حالا زدید زیرش که این آقا رو از روی نبود رجال سیاسی به سمت خودمون کشیدیم!!! واقعا که پشت پرده سیاست عجب چهره زشت و ترسناکی داره ولی متاسفانه عوام گول نقاب زیبای روش رو میخورند.
برخی خون ملتو تو شیشه کردند ما خادمانی ناکارامد نمیخواهیم
یعنی هنوز کسی مونده که به این تئاتر اصلاح طلب و اصولگرا باور داشته باشه؟!! دیگه این داستانها رو جمع کنید دیگه.
حنای اصلاح طلبان دیگه رنگی ندارد چون ناکارامدیشون بر مردم آشکار شده
مردم دارن بدبختی میکشن اینا به فکر اصلاحات عرضیو سماوین
این افراد قبل از جدایی از روحانی از مردم جدا شده بودند.
سلام
هر چند انتقادات فراوانی به دولت موجود وارد است اما واقعیت آن است که آقایان اصلاحات همان داستان دوره خاتمی را تکرار کردند.آن زمان هم شعار عبور از ... برای تبرئه جریان اصلاحات از عملکردمجریان در اواخر دوره دوم گرم بود.
بنظرم اگر همه دولت و ... هم در اختیار دوستان بود ، هنری بیش آنچه اتفاق افتاد نداشتند.
حنای اصلاح طلبان هم دیگر رنگی ندارد. این دوران 5 ساله روحانی هم مثل 8 سال احمدی نژاد هم مضرات و خسارات زیادی داشت اما همه مسائل و تردیدها برای مردم حل شد. الان دیگر همه میدانند اصلاح طلب و اصولگرا باهم هستند . اگر این اتفاقات رخ نمیداد این یقین ایجاد نمیشد.
اصل کلام... و هشدار دلسوزانه البته اگر شنیده شود!
"....قویاً معتقدیم نظام هم باید اصلاح‌پذیر باشد و نمی شود بر مشکلات ساختاری، سیاستی و عملکردی پافشاری کرد و تن به هیچ اصلاحی نداد. ناامیدی از اصلاح پذیری سبب مشکلات جدی و جبران ناپذیری خواهد شد. هر امر بشری و حتی خود اصلاحات باید اصلاح‌پذیر باشد و باید بپذیرد که برخی رفتارها و سیاست‌ها و ساختارهایش را اصلاح کند و این را با کمک همه مردم و علاقه مندان به ایران و اسلام و امنیت و آرامش و رفاه جامعه فارغ از گرایش و سلیقه آنان انجام دهد."
حرف‌های خاتمی پوچ است! هر روز وعده اصلاحات می‌دهد،بدون اینکه اتفاق خاصی بیفتد.ملت که نمی‌تواند ۱۰۰ سال صبر کند تا اصلاحات بشود‌.کجاست این اصلاحات؟پس چرا اتفاقی نمی‌افتد؟امثال خاتمی مردم رو چی فرض کرده‌اند؟فکر می‌کنند مردم احمقند؟
۸ سال ریاست‌جمهوری خودش گذشت،بدون هیچ اصلاحی! آخر هم گفت:رئیس جمهور تدارکاتچی بیش نیست!
روز دیگر از روحانی حمایت می‌کنند و وعده پوچ اصلاح می‌دهند.روزها و سال‌ها می‌گذرد و اصلاحی دیده نمی‌شود.حالا هم احتمالاً یک نفر را در آب نمک خوابانده‌اند تا ۱۴۰۰ ، اصلاح‌طلب و اصولگرا قدیمی شد. چرا که ملت دیگر هیچ‌کدام را نمی‌خواهند.
من موندم که کاندیدهای بعدی با چه وعدهای کذبی می خواهند مردم را به پای صندوق های رای بکشانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
اگر انتخابات بعدی در کار باشد.مردم عصبانی شگفتیهای بزرگی را خلق میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
یعنی مردم اینقدر بی عارن دوباره میخوان برن پای صندوق ؟!!!!!!!!!!!!!!
مردم باید عاقل باشن
اصلاح طلب و اصولگرا دو روی یک سکه اند .مشکا چیز دیگریست
این ترفند برا انتخاباته.
روحانی یک رئیس جمهورناکارامد است که نه اهل هزینه دادن است نه اهل ریسک کردن و نه اهل زحمت کشیدن.
وقتی وعده ای از اول انقلاب که از بهشت زهرا شروع شد باید عمل میشد وقتی دو گروه سیاسی کشور عاجز ماندند مردم به گروه فکری دیگری امثال طیف احمدی نژاد باشند که ایشان مشکلات کشور را حل کند آیا رای صندوق ملاک هست یا نه روحانی هر وعده ای که در مناظره داده از همین فردا باید اجرا کند . یا نباید وعده میداد و اگر کسانی مخالفت کردند با مردم بصراحت بگوید که وعده دادم این افراد نگذاشتند
شما چه از دل مردم خبر دارید؟
مردم کوچه و بازار چپ و راست و... نمی‌شناسند
البته دیگر نمی‌شناسند
کاربران محترم وقتی میگیید نه اصول گرا نه اصلاح طلب یعنی جریان سوم . این جریان و تفکر سوم یا چهارم برنامه اش چیست . یعنی عبور از این دو تفکر یعنی تعطیل کردن سازکار موجود این راه سوم اصلا امکان پذیر نیست . فقط از طرق اصلاحات قدم به قدم میشود کشور را به جلو برد در صورتی رفع حصر اصلا ربطی به اصلاح طلبی ندارد . این که دیگر اصلاحات نیست . اصلاحلت یعنی برداشتن تمام موانعی که باعث میشود ایران مثل ژاپن و کره جنوبی و آلمان باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
اصلاحات یعنی آقایون اصلاح طلب نقاب رو از چهره بردارن دست از تزویر و ریا بکشن.جریان سوم یعنی حرکت به سمت کارامدی در چهارچوب همین نظام
مثلا اصلاح طلبان خیلی تحفه اند چهکار کردن دقیقا اون موقع جهانگیری قسم میخورد میگف ما کشورو تو شرایط بدتر از تحریمم میتونیم اداره کنیم کو فقط فقر و فلاکتو بدبختی
هدف افراطیون زمین گیر کردن اصلاحات بود و میخواستند هم سناریوی مجلس ششم رو پیدا کنند ولی همه چیز بر علیه انها شد ، ولی بزودی خواهند فهمید مکر و حیله دیگه جواب نمیده ؟!
این مطلب رو یک اصولگرا نوشته.... .....
اصلاحات با حمایت از دولت ناکارآمد و بی برنامه روحانی مُرد و تا سالیان سال قادر به بلند شدن نخواهد بود
مردم فهمیدند اصلاح طلبان هم قدرت طلب هستند و برای رسیدن به درصد کمی از قدرت رنگ عوض می کنند .
در کل دیگر دعواهای جناحی برای مردم ما جذابیتی نداره و دو طرف برگ برنده ای ندارند و شاهد رکود و بی انگیزگی سیاسی مردم هستیم که در همه اقشار و تفکرات وجود داره و به نارضایتی و قطع امید عمومی منجر میشه
با سلام , مشکلات ریشه در مدیریت 40 ساله کشور دارد و عدم احساس مسئولیت مردم , نه به روحانی مربوط می شود نه به خاتمی و نه به احمئدی نژاد و دیگران , کشوری که با نفت اقتصادش بچرخد و مصرف کننده باشد و 15 درصد کارمفید داشته باشد و تمام مایحتاج زندگی مردمش وارداتی باشد آخرش می شود همین و بس
اعتماد مردم به اصلاحات از بین رفته است و اصلاحات به نظر بنده به پایان خط رسیده است.فراموش نکنیم که مردم چگونه به اصلاحات اعتماد کرده و لیست کامل اصلاحات را در تهران به مجلس و شورای شهر فرستادند،افرادی که دیدیم به هیچ عنوان در قواره یک نماینده سالم و منصف نتوانستند عمل کنند.
تصور نمیکنم حتی در تهران اصلاحات دیگر شانسی داشته باشد و این یعنی خداحافظ اصلاحات
همه از هم جدا شید. بودنتون کنار هم چه نفعی به حال مردم داشت که جدایی تون داشته باشه.... استیضاح اخیر خوب چهره اصولگرا و اصلاح طلب رو نشون داد. همه فقط دنبال پر کردن جیب خودشون
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار