بازدید 6995

عراق: به معاملات دلاری با ایران پایان می‌دهیم

کد خبر: ۸۲۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹ 10 August 2018

سخنگوی دولت عراق ضمن اعلام پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که این کشور به معاملات دلاری خود با ایران پایان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق در گفت‌وگو باخبرگزاری اسپوتنیک عربی گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران یک خطای اساسی است و برای حل مشکلات میان کشورها این تصمیم درست نیست، این تصمیمات مشکلات را حل نمی‌کنند بلکه آنها را پیچیده‌تر می‌کنند.

وی افزود: به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند خواهیم بود زیرا ما قبل از هرچیز به منفعت ملی عراق نگاه می‌کنیم.

وی ادامه داد: کشور عراق از این پس برای معاملات مالی و تجاری با ایران از دلار استفاده نخواهد کرد، ما گامی برنمی‌داریم که به ضرر اقتصاد عراق باشد، کشور عراق در آینده ابزارهای مشخصی برای معامله تجاری با ایران را بررسی خواهد کرد که با تحریم‌های آمریکا تعارض نداشته باشند.

از سوی دیگر، مظهر محمد صالح، مشاور اقتصادی حیدر العبادی در گفت‌وگو با این خبرگزاری تاکید کرد که عراق روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد که در مقدمه آنها انرژی و برق و گاز است، همچنین سالانه حدود سه میلیون ایرانی برای زیارت به عراق می آیند و این امر بر اقتصاد عراق تاثیر دارد.

وی افزود که برخی تحرکات دیپلماسی در عراق وجو دارد که هدف آن دور کردن عراق از تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران است.

به گزارش ایسنا، پیش از این نوری مالکی ضمن مخالفت با تحریم های تحمیل شده از سوی آمریکا علیه ایران گفت که ما جامعه بین‌المللی می خواهیم که با این سیاست های ظالمانه که علیه ملت‌ها وضع می شود مخالفت کنند.

حزب الدعوه الاسلامیه عراق که ریاست آن را نوری المالکی بر عهده دارد نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حزب تحریم‌های ظالمانه‌ای که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد را محکوم می‌کند و از تمام حکومت‌های آزاد جهان بخصوص حکومت‌های اسلامی می‌خواهد که این تحریم‌های ظالمانه را که موجب محرومیت ملت‌ها می‌شود و با ساده‌ترین اصول حقوق بشری در تضاد است، محکوم کنند.

در این بیانیه آمده است که ملت عراق سختی و تلخی تحریم‌ها و حصار اقتصادی را چشیده‌اند و هزینه سنگینی پرداخت کردند و آمریکا در راس کشورهایی است که این تحریم‌ها را تحمیل کردند.

این در حالی است که نخست‌وزیر عراق در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق نیز در واکنش به تحریم های آمریکا علیه ایران گفت که شرایط فعلی عراق و طبیعت روابط پر منفعت آن با ایران باعث می شود که پایبندی بغداد به تحریم‌های آمریکا علیه تهران را سخت کند. عراق در درگیری های فعلی نباید با یک طرف علیه طرف دیگری باشد و فشار زیاد بر ایران ممکن است نتایجی به دنبال داشته باشد که بر وضعیت داخلی عراق و دیگر کشورها تاثیر می‌گذارد.

همچنین نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در یک نشست خبری در اربیل در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که موضع اقلیم کردستان در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چارچوب موضع بغداد است.

سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء هم نسبت به اعلام همراهی نخست‌وزیر عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، واکنشی شدیداللحن نشان داد.

نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم در آخرین توییت خود نسبت به مواضع حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا واکنش نشان داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان