بازدید 7700

افزایش قیمت آب شرب، جذاب‌ترین روش مقابله با بحران برای مسئولان

این روز‌ها کمتر کسی را در ایران می‌توان یافت که با مقوله بحران آب آشنا نباشد و خسارات برآمده از این مسأله را انکار کند؛ شرایط نگران کننده‌ای که در سال‌های گذشته نشانه‌های خود را با کاهش شدید منابع آب سطحی و نیز تشدید پدیده هایی چون ریزگرد‌ها نمایان کرد و اکنون همه این نشانه‌ها قرار است به بهانه‌ای برای افزایش قیمت آب شرب شهروندان بدل شود.
کد خبر: ۸۲۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ 10 August 2018
افزایش قیمت آب شرب، جذاب‌ترین روش مقابله با بحران برای مسئولاناین روز‌ها کمتر کسی را در ایران می‌توان یافت که با مقوله بحران آب آشنا نباشد و خسارات برآمده از این مسأله را انکار کند؛ شرایط نگران کننده‌ای که در سال‌های گذشته نشانه‌های خود را با کاهش شدید منابع آب سطحی و نیز تشدید پدیده هایی چون ریزگرد‌ها نمایان کرد و اکنون همه این نشانه‌ها قرار است به بهانه‌ای برای افزایش قیمت آب شرب شهروندان بدل شود.
 

به گزارش «تابناک»؛ کاهش منابع آب در بیشتر نقاط کشور را باید برگرفته از دو عامل اصلی و مهم دانست که در سال‌های گذشته استمرار آن به تشدید بحران کمک کرده است: نخست کاهش شدید بارندگی‌های کشور که کشور خشک ایران را از نعمت نزولات جوی مناسب بی بهره ساخته و دوم رعایت نکردن استاندارد‌های علمی مصرف آب که زمینه اسراف این ماده حیاتی را افزایش داده است.

این مسائل را می‌توان در بررسی بسیاری از داده‌ها و اطلاعات واقعی موجود دید؛ آنجا که گزارش‌های هواشناسی از کاهش نزدیک به ۶۰ درصدی بارندگی‌ها در بسیاری از نقاط کشور و به ویژه استان‌های جنوبی حکایت می‌کند، در مورد یکی از دلایل بروز بحران آب سخن رانده می‌شود و آنجا که برخی پژوهش‌های میدانی از نبود سازه‌های آبی استاندارد و نیز فرهنگ مصرف صحیح آب در کشور حکایت می‌کند، دلیل دیگر این بحران خطرناک مورد تأکید قرار می‌گیرد.

بنابراین، جدا از مسأله کاهش بارندگی‌های سالانه، نبود سازه‌های آبی استاندارد به ویژه در بخش کشاورزی، هدر رفت شدید آب در شبکه‌های انتقال آب شهری و مصرف بالاتر از استاندارد جهانی توسط شهروندان ایرانی را نیز باید در تشدید بحران کنونی آب مؤثر دانست؛ وضعیتی که انتظار می‌رفت در سال ها و دهه‌های گذشته با مدیریت مطلوب مدیران و متولیان آب کشور با اصلاح زیرساختی رو به رو شود و در این فرایند نگران کننده کاهش منابع آب نقش مؤثری را ایفا نکند.

به هر حال، بی توجهی مسئولان به این مقوله در سال‌های گذشته و امیدواری آن‌ها به جبران کاستی‌های انسانی موجود از طریق افزایش بارندگی‌ها در سال‌های آتی هیچ گاه به نتیجه مطلوب نرسید و اکنون نیز این رویه غلط همچنان در حال پیگیری است.

از این جهت بر تکرار رویه‌های غلط اصرار داریم که می‌دانیم بر اساس اطلاعات موجود، ۹۲ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش صنعت و ۲ درصد در بخش شرب مصرف می‌شود؛ اما برخی از مدیران کشور همچنان تصور می‌کنند با افزایش قیمت مصرف آب شرب و واقعی کردن نرخ آن می‌توانند نقش کارآمدی در مقابله با بحران آب داشته باشند.

این موارد را می‌توان از گفته‌های حمید رضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور برداشت کرد که به تازگی در مورد بحران آب کشور و راه‌های مقابله با خسارات آن به رسانه‌ها گفت: فاصله بسیاری میان قیمت تمام شده آب با قیمت فروش آن در کشور وجود دارد که این فاصله در حال افزایش است.

وی افزود: سال گذشته به ازای تأمین هر مترمکعب آب، هزار تومان هزینه شده، در حالی که بهای فروش آب در شهر‌ها به ازای هر مترمکعب ۴۸۰ تومان است.

جانباز خاطرنشان کرد: وضعیت در این زمینه در روستا‌ها به مراتب بدتر است، چون هزینه تأمین هر مترمکعب آب روستایی، حدود ۱۱۰۰ تومان است و قیمت فروش هر مترمکعب آب روستایی ۲۷۰ تومان می‌شود که به صرفه نیست و باید افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به بحرانی بودن شرایط منابع آب کشور گفت: هم اکنون وضعیت ۸۸ سد کشور که وظیفه تأمین آب شرب را بر عهده دارند، مناسب نیستند و هم اکنون ۵۶ سد کشور وضعیت بحرانی دارند.

وی از تنش آبی در ۱۰۷ شهر کشور خبر داد و افزود: این شهر‌ها عمدتا شهر‌های پرجمعیت کشور هستند و هم اکنون ۱۷ میلیون تن در کشور با تنش آبی مواجه‌اند.

همان طور که مورد اشاره قرار گرفت، به رغم اینکه جدا از عوامل طبیعی مثل کاهش نزولات جوی و در بخش انسانی عوامل مؤثری چون سیستم‌های فرسوده شبکه انتقال آب، سازه‌ها و شیوه‌های سنتی مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت و نیز فرهنگ اسرفکارانه آب هر سه در بروز بحران مؤثرند و در این میان حجم خسارت دو دلیل نخست به مراتب بیشتر است، آنچه برای مدیران کشور در مسیر مقابله با بحران آب جذاب‌تر می‌نماید، افزایش قیمت مصرف آب شرب شهروندان است.

هرچند مصرف آب توسط شهروندان ایرانی با استاندارد‌های جهانی فاصله بسیاری دارد و این موضوع را می‌توان با افزایش نسبی هزینه‌ها سامان داد، پرسش واقعی از مسئولانی که در پی چنین موضوعاتی هستند، این است که علت تأکید آن‌ها بر این مقوله و کم توجهی به دیگر دلایل چیست؟

با توجه به اینکه ۹۲ درصد از منابع آب کشور در بخش کشاورزی  و6 درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود، تا کنون چقدر در این فضا اقدام مؤثر و کارگشا صورت گرفته است که نتیجه آن کاهش مصرف آب باشد؟

در بخش شرب نیز برخی آمار و اطلاعات از هدر رفت آب با حجمی بالغ بر ۳۰ درصد در شبکه‌های توزیع شهری مثل شهر تهران حکایت دارد؛ به راستی آیا بهتر نیست پیش از هر گونه تصمیم و یا تفکر در مورد بالا بردن قیمت آب مصرفی شهروندان، این بخش‌ها اصلاح شود؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۲
مسوول ۸۵ درصد آب در بخش کشاورزی نابود میشه نه شهری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
متاسفانه چون بخش کشاورزی سودش تو جیب خودشون میره با این روشها دنبال انحراف افکار عمومیند ببینید برخی استلنها چطور شدند کرمان بخاطر پسته اب زیرزمینی رو کشیدند یه مشت پسته دار خوردند همه پولشونو خارج سرمایه گذاری کردن کرمان مانده و سطح اب زیر زمینی 400 متری و زمین لایزرع اقایان هم با پول پسته هاشون خارج به ربش مردم مستضعف کرمان می خندند اون وقت اب شرب رو هم مسئولین بی عرضه می خوان برا این مردم مستصعف گران کنند. خدا خودت فرجی کن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
قيمت اب شرب در ايران مفته لطفا حداقل 10 برابر بالا ببريدش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
یارو آب از عمق دهها متری آب چاه رو میکشه بیرون تو برهوت برنج بکاره! بعد آب شهری رو برای جبرانش قطع می کنند. طرف یک هکتار برنج می کاره، یک منطقه شهری روزی 10 ساعت قطعی آب رو برای تاوان خطای اون کشاورز باید تحمل کنند.
جالبه. نه؟
اتفاقا افزایش قیمت آب بهترین راه اقتصادی برای جلوگیری کردن از پر کردن استخرهای خصوصی، شستن پیاده روها و خیابانها و ماشینها و همچنین اصراف در هنگام سایر مصارف است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
به جای خالی کردن عقده بر سر پولدارها و استخرهایشان بهتر بود می فهمیدید که گفت ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود! و ۶ درصد در صنعت! و فکر کنید آیا کران کردن ۲ در
صد مصرف خانگی تاثیری دارد؟
به جای این راه حل های تخیلی وضعیت ، آبیاری در کشاورزی را درست کنید و به صنایع بازیافت آب و تصفیه فاضلابها توجه کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
شما اسراف رو درست بنویس نمیخاد نظر بدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
در بخش خانگی اره شاید خوب بشه ولی مشکل اصلی جل نمیشه .
مشکل اصلی کشاورزی هست
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
البته خوب است بقیه چیزها هم نرخش مثل سایر کشورها بشود مقامات فقط به نرخ انرژی و آب بسنده نکنندابتدا ؟؟سطح سایر اقلام را با کشورهای دیگر یکسان کنند
جمع درصد هاتون میشه ۱۰۲ درصد!!!‌به راستی آیا بهتر نیست قبل از گیر دادن به دیگران یک محاسبه ساده درصد رو درست انجام دهید؟
باید حتما گران شود... هزینه آب مصرفی منزل بنده در 60 روز میشود به اندازه هزینه یک شل آب معدنی 6 تایی!! انصافا هزینه ساندویچ خوردن یا دقیقا بسته اینترنت هر کدام از شما عزیزان میشود به اندازه 60 روز مصرف و حتی بیشتر... خب نتیجه میشود نصف اقوام خود بنده که اب استخر و آب گیاهان باغ رو از آب شرب میدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
اخه برا کسی که استخر داره که پول اب مهم نیست. بچه شدینا.
بنده خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
اونی که تو باغ و ویلاش استخر داره پولداره و براش مهم نیست که به جای ماهی 100 هزار تومن قبض آب 200 هزار تومن بده میگه مصرف میکنم پولشو میدم / پس با افزاش قیمت فرهنگ و شعور یه عده درست نمیشه :|
فشار روی امثال ما هست که از ترس قبض آب و برق توی گرمای تابستون جرعت نمیکنیم کولر روشن کنیم که پول قبضمون زیاد نشه :| از یه طرف نگران
مخارج زندگی هستیم از طرفی اجاره خونه و قسط وام هستیم نگران افزایش قیمت قبوض هم باید باشیم :|
به خدا انصاف نیست کاش به جای گرون کردن فرهنگ سازی کنید همه چیز با تنبیه حل نمیشه :|
بزرگترین خیانت رو شهرداری میکنه که چمن میکاره و باید روزی 2 بار بهشون آب بده وگرنه زرد میشن
قیمت آب باید چند برابر شود . آب ارزان به معنی خیانت به کشور است. اگر آب قیمت خودش را داشته باشد یک لیوان آن هم برای مردم ارزش پیدا می کند. منتهی درآمد حاصله از آن باید صرف تولید آب از دریا شود نه اینکه عده ای آنرا بخورند که حاصلش فقط فشار بر مردم باشد.
باز هم مزدم یاید هزینه بی کفایتی مسولین رو پرداخت کنند.تنها راه مبارزه با گرانی آب، عدم پرداخت قبوض آن است.
آمارتان اشتباه است. مطالب منتشر شده در کانال های تلگرامی منبع معتبر نیست.
ضمنا هزینه آب شرب را با آب دریای کنار نیروگاه را نمیشود با هم صرف حجم آب مصرفی مقایسه کرد.
این مطلب علمی نیست، و کمکی به حل مشکلات کشور نمیکند
دارو دسته اصلاح طلب متاسفانه جز جارو جنجال کار دیگه ای بلد نیتسند نه بلدناب شیرین کن بسازن نه بلدن نیروگاه برق بسازن فقط حرف حرف حرف مردم هم که گوششاون متاسفانه...
من ساکن شهر اهوازم. آبیاری فضای سبز شهر بصورت غرق آبی است، کارکنان فضای سبز شهر آنقدر آب را بخورد این گیاهان میدهند که آب از جداول بروی اسفالت داغ سرریز کرده و زمانی میشود که باران آنقدر میبارید و آب گرفتگی بوجود میآمد (البته این خاطره از گذشته های دور است، زمستان گذشته که باران نداشتیم). آبیاری باید قبل از شروع گرمای روز و آفتاب شدید باشد یا بعد از غروب آفتاب، ولی در شهر ما این عمل را در اوج گرما انجام میدهند، در صد زیادی از آب بخار میشود. وقتی این مسئله ساده را من میفهم، چگونه مسئولین پر ادعا متوجه نیستند. در اماکن عمومی شهری و بین شهری که اتوبوسها و قطارها توقف میکنند، آب در حال هدر رفتن است. این مدیریتی که هیچکس را قبول ندارد چرا فکری به حال این وضعیت نمیکند، البته اگه بحران آبی باشد. با گرانی آب فقط جیب مردم را هدف قرار داده اند وبس.
نه تنها آب ، بلکه همه چیز داره گرون و گرونتر میشه و مردم هم باید این وضعیت رو تحمل کنن چرا که چاره ای جز این ندارن . . .
بجایی‌پول‌گرفتن‌به‌فکر‌بی‌ابی‌باشید
اینا تا مردم را نکشند ول کن نیستند آب بشه قیمت سکه اامی اونقت بحران هم تموم میشه آخه چقدر فشار به مردم چقدر تنگنا وزور .................
ایران باید صنعتی باشه نه کشاورزی، آب شرب ۵درصد مصرف کشور هم نیست. تا کشاورزی به جز در بعضی از اقلام ضروری وجود داشته باشه، بی آبی هم هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
آلمان قول ساخت ماشین آلات صنعتی همچنان فکر توسعه وصادرات محصولات کشاورزی دارد.
قیمت آب باید به صورت نمایی و توانی در قبوض اعمال شود تا افراد ثروتمند که فقط استخرهایشان به اندازه کل مصرف آب افراد دیگر است تحت فشار قرار بگیرند یا آبشان قطع بشود.
شیوه قیمت گذاری پلکانی آن چنان که باید بازدارنده نیست‌.
افزایش قیمت یکی از راه حل هاست راه.ولی بازم اونهایی که بالا شهرها هستن پولش رو میدن تا استخرشون پر باشه.به نظرم بیشتر از یک عددی باید کنترشون قطع بشه و با یک جریمه بالایی بعد یک مدتی قطعی وصل بشه.دفعه بعد با زمان قطعی و جریمه بیشتر.
میشه گفت تو ایران تنها چیزی که نداره مسئول هست
افزایش از قبل و در سکوت رسانه ای شروع شده و مدرک هم موجود هست . مردم دیگر نسبت به اینگونه مسائل بیخیال شده اند چون هیچ کاری هم از دستشان بر نمیاد اعتراض هم بکنند.... من بازنشسته هستم و امسال حدود 300 هزار به حقوقم اضافه شده اما همچنان مشکل معیشتی دارم و نسبت به سال قبل قدرت خرید کمتر حالا اینهمه منت هم سرمان گذاشتن که اضافه حقوق رو 20 درصد کردیم و از طرف دیگر اقلام خوراکی بیش از 30 درصد و لوازم خانگی هم که حساب و کتاب ندارد . برای جهاز دخترم لباسشویی فبل عید حدود 2 میلیون نتونستم بخرم الان همان مدل نزدیک 3.500 شده و ... مسئولین لطفا به فکر مردم نباشن خداوند متعال نان مردم رو میرساند بگذارید آنها به رو کردن دزدی و رانت و غارت بیت المال جناههای مخالف و همدیگر مشغول باشن و سربازی دختران رو پیگیری کنن مردم هم سرگرم میشن خوبه ... چوب خدا صدا ندارد و ما اینهارو به خدا میسپاریم ...
پیشنهاد افزایش قیمت آب از ذهن های ناتوان صادر می شود. بجای فشار به مردم ضعیف، آب پرمصرفها را قطع کنید.
پاسخ ها
موسوی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
با 2 هزار تومان فشار میاد؟
متاسفانه همانگونه که نوشته اید مسئولین هیچگونه ایده ای جز افزایش قیمت آب جهت بهبود شرایط کمبود آب ندارند ! ضمن آنکه قوانین کشور هم باشرایط روز مملکت همخوان نبوده ودر مواقعی متعلق به وضعیت ۷۰-۸۰ سال پیش میباشد ۰ به عنوان مثال دربسیاری نقاط تامین آب کشاورزی توسط چاه های عمیق ونیمه عمیق صورت میگیرد که بیشتر مواقع از طرق جویهای خاکی آب آنها منتقل میشود وبدین ترتیب نزدیک چهل درصد آب استحصالی تبخیر یا به خورد زمین میرود ! اغلب استفاده کنندگان درمسیر این جویها خواهان تغییر بستر آب با کانال بتنی و یا لوله کشی هستند منتها درغالب این موارد چند نفری که زمینشان درابتدای این جویها قراردارد از این تغییرات جلوگیری میکنند و هیچگونه قانونی که بتواند این ازاین مانع تراشی جلوگیری کند وجود ندارد ! وتاسف بارترآنکه اغلب مالکین این زمینهای ابتدایی جویها محل خود را به باغ غیرمثمر تبدیل و باجوی روانی که ازمیان آن میگذرد درزیرسایه این درختان مشغول عیش ونوش میباشند ! بدیهی است اگر میخواهیم از این بحران و فجایع احتمالی آتی مصون باشیم بایستی نسبت به تصویب قوانینی که مانع بهبود شرایط استفاده بهینه از آب شود اقدام شود
از اول انقلاب تاکنون هرسال برقیمت اب افزوده شده است،ولی ایا منابع فراوان شده اند،این روش هرگز راه حل منطقی نیست ولی روشی برا فرار از ناکارامدی است،افزایش قیمت اب باعث ایجاد نارضایتی شدید خ.اهد شد ،همان چیزی که دشمن بدنبال ان است،مدیران و مسیولین چرا میخواهند در جهت منافع و اهداف دشمن حرکت کنند و کشور را در بحران قراردهند؟؟!!!مدیران بی عرضه و نالایق را عوض کنید
کلمه مسئولان را برای افرادی که هیچ کاری انجام نمیدهند بکار نبرید.
بجای آن از کلمه ی کدو پخمه ی تنبل استفاده کنید.
... ۹۲ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی،.. انهم برای کاشت هندوانه!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
و صدور به عراق
اتفاقا خیلی کار خوبی هست.
ابن کار برای مصرف نان جواب داده. عملا اصراف در نان خیلی خیلی کم شده.
فقط طرح باید به صورتی باشد که یک خانواده اگر منطقی مصرف کند هزینه آنچنانی نباید پرداخت کند و در مقابل اگر اصراف کرد به نوعی تصاعدی جریمه شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
این طرح دو درصد هم اثر نداره چون 90 درصد اب در کشاورزی و برخی صنایع مصرف میشه یعنی اگر کشاورزی رو تعطیل کنیم ایران 200 میلیون هم جمعیت داشته باشه کم نمیاریم ضمنا وانها حموم هم موثره شیوه دوش گرفتن حمام ایرانی پرمصرفه
شما باز جزئی نگری کردین و حرف ردگم کنی دارین میزنین(مهم نیست عمدی یاسهوی)...ما راه حل باید بدیم جناب..وقتی صحبت از بالا بردن قیمت میکنیم اتفاقا اول میگیم کنتور و تعرفه بذار رو چاهای کشاورزی..ثانیا بیا کشت هندوانه و برنج و اقلام اب زیاد بر رو در بسیاری از جاها ممنوع کن..۱ بعدی نگاه کردن و سفسطه و کارشناسی نشده تیتر زدن نشد راه حل..حواست رو جمع کن شماروزنامه نگار و تیتر زن هستی ما کاربر و کامنت گذار...ما نظر میدیم(اگرچه ما هم باید اصولا تحقیق و مطالعه شده نظر بدیم) ولی شما باید مطالعه شده تیتر بزنی..اینی هم که شماها هی نظرمیدین اب شرب تنها ۲ درصده من که هنوز استنادی ندیدم درموردش...اینهمه سد که ما داریم برا خوردن و اب شرب همش داره صرف میشه...فرض هم کنیم واقعا ۲ درصد باشه! اخه ۲ درصد چی؟! ۲ درصد چندصد ملیارد ملیاردمکعب اب?! اینکه ما ۲ درصد ملیلرد ملیارد منابع ابزیرزمینی که خیلیشو داریم اززیر زمین میکشیم دود هواش میکنیم باکاشت هندوانه و غیره....مگه کمه؟! ا ثانیا شما ببین بسیاری ازاین کشورهای توسعه یافته و پراب که بالای ۳۰۰۰ میلیمتر باراندگی دارن الان چند دهه هست که چطور همین ۲ درصد رو هم بادادن سرشیرهای کم مصرف و تکنولوژیای خیلی ساده..دارن مدیریت میکنند..جواب سربالا نده اقای عزیز...بفرست کارشناساتو یه دوری بزنن اشکالی هم نداره کمی هم هزینشون کن...تا یه کم تحقیق کنن...بعد بیا نظرتو اینجا درج کن...جنابعالی مسئولی...بله!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
در کشورهای صنعتی نظیر آمریکا و کانادا و اتحادیه اروپا اولا کشاورزی هم سطح حتی بیشتر از صنعت رشد نموده و صنعت به شدت در خدمت کشاورزی قرار دارد. به هیچوجه اجازه استفاده آب و زمین و امکانات کشاورزی ودام پروری و ماهیگیری برای توسعه صنعت و یا ساختمان سازی و غیره را نمی دهند. شاهد بودیم که چند ماه قبل هیئتی از اتحادیه اروپا، قاره صنعتی برای صادرات محصولات کشاورزی به ایران آمد.
یگ واقعیت را باید بپذیریم تا قیمت اب بالا نرود صرفه جویی نه در اینجا بلکه در هیچ جای دنیا انجام نمیشود
بهینه نمودن مصرف انهم توسط ما مردم یک مقوله واجب حلال شرعی است و گران کردن اب به این بهانه ها یک فعل حرام شرعی مسجل است.
سازمان اب به تعداد واحدهای اپارتمان کنتور فروخته و نصب شده ولی استفاده نمیکند و از کنتور اصلی و مشترک استفاده میکند و ساکنین هم انگیزه ای برای صرفه جویی ندارند سومدیریت یعنی همین
خیلی جالبه...خودت هم داری میگی ۸۸ سد اب شرب در وضعیت مناسبی نیستند!!!
اینکه کشاورز ما ملیاردها مترمکعب اب شرب تمیز زیرزمینی رو صرف هندوانه و غیره میکنه...از بی برنامگی و هردنبیلی ما و مفت بودن اب هست...نمیخواد ادم نابغه باشه تا اینها رو بدونه..کشاورزی ما باید با نظم و انظباط و اما و ارقام باشه تا هم محصول و سرمیه هدر نره هم اب..شما بیا وضعیت حمل ونقل ریلی و لجیستیکس رو برای کشاورز مهیا کن تا محصولش به موقع به مقصد برسه بیا بخش خصوصی رو تشویق و ساماندهی کن تا سردخونه و صنایع تبدیلی رو گسترده توسعه بده بیا سیستم اداری را با قوانین روز جهانی متحول کن بیا بذار بخش خصوصی پیشرو باشه در خیلی ازکارها خودت بیا سازوکار و نظارت کن..هم صادرات رشد میکنه هم مصرف منابع متعادل میشه وهم اینکه کشاورز سردرگم نیست و بی هدف کارنمیکنه..علم امروز خداروشکر دمدست همه ماست...اما ما همچنان تشنه لبان....بله...همه اینها باید برنامه ریزی بشه و زمان میخواد...باید شروع کرد از جایی، مگه غیراز اینه?!
فقط پول مهمه... حتی اگه کاسبی با خشکسالی هم باشه ایرادی نداره...
خداپرستی ۲۵۰۰ ساله ایران جاشو به پولپرستی داده!!!
کجا ایرانی ها مصرفشون بیشتر از میانگین جهانی است؟ خود تبلیغات صدا و سیما می گه که مصرف هر تهرانی 250 لیتر آب در روز هست . برید چک کنید که در کشور های پیشرفته میانگین مصرف آب حدود 80 تا 100 گاالن ! آب هست یعنی چیزی حدود 300 لیتر ! بی خود و بی جهت فقط به مردم گیر میدید ... تغییرات اقلیمی ایران 30 درصدش اگه به خاطر کاهش بارش باشه 70 درصدش به خاطر تغییرات زیست محیطی بی برنامه مخصوصا در دولت آقای هاشمی هست .... مطالعات ساخت هر سد چیزی حدود 10 سال طول می کشه ولی ما یک شبه تصمیم میگیریم فلان جا سد سازی کنیم ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
دوران ریاست جمهوری اقای هاشمی کشور بهترین دوران مدیریت را طی کرد و صنعت کشور دوران طلایی را گذراند
چرا نظرات رو نمیزارید با نگذاشتن نظرات اعتبار خبرگزادریتون پایین میاد
مسئولان همیشه بهترین راه ونزدیک ترین راه را برای سرویس کردن دهن مردم انتخاب میکنند چون عمق جیبهای گشادشان مشخص نیست .
دولت هیچ کارست

افزایش اب و غیره ربطی ب دولت نداره

دولت مدریت میکنه افزایش قیمت ها رو
غیر از افزابش ارزش اب هیچ راهی برای کنترل مصرف وجود ندارد چرا بعضیها مثل شما اسمان ریسمان می بافتدتا از یک تصمیم صحیح انتقاد کننبد. یک لیتر اب را داخل شیشه یلاستیکی 2000هزار تومان می فروشند وبا جان دل ازان استفاده می کنندولی وقتی ارزان باشد با ان خودو می شورند استخر پر می کنند.. ادرس اشتباهی دادن بعضی ها برای هدر رفتن مایه حیات ایرانیها سعی می کنند اب همچنان ارزان نگهدارید تا بکلی نابود گردد باید در بخش کشاورزی هم گران شود تا کشاورزان بر اساس سود زیان یک محصول را تولید کنند ونسبت به مصرف ان محتاط باشند بنزین ارزان نگهدارید تا تمام ثروت ایران یا قاچاق شود ویا دود بشه بره تو حلق مردم بیمار بشند سرطان بگبرند چون بعضیها می خواهند به تعداد اعضا خانه خودرو داشته باشند.
در ایران مسئول نیست بجای آن از کلمه مقامات استفاده کنید
کلا مسئولین ایران بلدند فقط پول بگیرند و لا غیر.
اتفاقا منطقیترین روش همین است البتهبه بشرط پلکانی بودن ولی یک حداقل برای حداقل مصرف و اصافه مصرف اضاافه قیمت با ضریب هر پله 2 برابری شاید قدر اب را بدانیم
کاری ندارد به نظر خواهی بگذارید شما که مطالب کم اهمیت تر را نظر خواهی میکنید چه مطلبی بعد از عدالت مهمتر از اب
چرا مسولین ایران ضعف پول دارند !؟
به جای درست کار کردن، پول گرفتن از مردم رو خوب بلدند
مهم نیست از نظر من اشتباه دولت این هست که قیمت آب را 100 برابر تا 500 برابر نمی کند چون هر چه که دلشون بخواهد را گران می کنند به بهانه این که قیمت واقعی نیست اما کسی نیست بگوید آیا حقوق کارمندان یا کارگران و ... واقعا حقوق واقعی هست؟!
شخصا نظرم این هست باید تا جایی که امکان دارد همه چیز را گران کنند شاید روزی برسد که مردم ما کمی درک و فهم سیاسی پیدا کنند و بدانند که بی خیالی و سکوت و عدم علم ما مردم باعث شده است همه این مشکلات به وجود بیاید.
این بیخیالی ماست که اگر خانه همسایه آتش بگیرد خدا را شکر میکنیم که خانه ما نبوده است در نتیجه متاسفانه در ایران همه چیز هر سال چندین برابر می شود و هیچ کس نمی گوید قیمت واقعی این چیز در دنیا چیست؟!
هیچ کس نمیگه در دنیا تحصیل و بهداشت و ... رایگان هست اما اکنون خود وزیر آموزش و پرورش ذکر میکند مدارس بدون کمک مردمی امکان ادامه فعالیت ندارند!!!
آب هم گرون بشه تا ژن خوب ها و اختلاس گرها و رانت خوارها درآمدشان تامین شود. گرانی هیچ کالایی در ایران نه به سود ملت است و نه به سود کشور.
هنوز در روستاها سهم آب چاه عمیق بصورت رایگان میباشد.افراد سهام دار در آب استخراج شده متناسب با سهم آب کاملا بصورت رایگان آب را دریافت میکنند به همین دلیل تصور میکنم هیچ انگیزه ای برای صرفه جویی وجود ندارد.مگر آب مانند نفت ثروت ملی نیست پس چرا عده ای کاملا رایگان در اختیار دارند؟؟؟؟
اگر پول این افزایش بجای ورود به حساب شرکت های دولتی به حساب خزانه واریز شود بلامانع است اما این شرکت ها علیرغم تعریف نظارت های قانونی متاسفانه بریز و بپاش های فراوان دارند نمونه ان را میتوان شرکت های اب و فاضلاب تهران و تبریز و شیراز و اصفهان و مشهد نام برد که یک نمونه ان برگزاری همایش های پر زرق و برق در برج میلاد و امثالهم میباشد یا پرداخت پاداشهای نامتعارف اما قانونی
وقتی با بحران ، دقت کنید "بحران" آب مواجه هستیم باید اولویت اول کشور حل این مسئله باشد ، دولت می تواند در شرایط بحرانی فعلی حتی بودجه های مترو ، نوسازی و عمرانی کشور رو در حال تعلیق در بیاورد و با ساخت کانال ، آب شور خلیج فارس و عمان رو به تصفیه خانه ها منتقل نماید و با راهکارهایی چند درصد از شوری آب بکاهد و به هر خانه و مجتمع یک آب شیرین کن ترکیبی ( خورشید و برق) اهدا کند ، اگه حتی تصور کنیم که 80 میلیون ایرانی هرکدام در 1 خانه زندگی میکنند ، حداکثر 80 میلیون دستگاه آب شیرین کن خانگی مورد نیاز خواهد بود و این کفاف آب شرب مصرفی هر خانواده در طول روز را خواهد داشت جراکه مصارف دیگر نظیر شستشو به آب شیرین نیازی ندارند ، مابقی آب شیرین پشت سد ها باید برای فضای سبز و صنایع ما استفاده شود
90%مردم قدرت خرید نان خالی را ندارند انوقت خودی های سوپر میلیادر داد سخن میدهند که اب ارزان است نه رایگان
خیلی مسخره ای تابناک یه زمانی من گفتم بیشترین مصرف آب تو کشاورزیه همش به مردم فشار میارن شما هم هیچی نمیگین نظرم رو انتشار ندادی حالا خودت داری همونو میگی فقط انگار کار داره از کار میگذره حالا اینم از انتشار اخبار به موقع شما
وقتی رعایت نمی کنیم باید گران بشه ولی برای مصرف معمولی نباید گران بشه
اگر کشور مدیران ملی وکاربلد و دلسوز داشت اولین کار، مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی با استفاده از تکنولژیهای روز دنیا و سیستمهای آبیاری پیشرفته است که با مبالغ بسیار کمتر از اختلاسهای نجومی به راحتی قابل انجام است ولی متاسفانه بی تدبیری سیاسی ودریک کلام فساد سیستماتیک و تمام عیار امان کشور را بریده است
کلن زیر 5درصد مصرف آب کشور ؛آب لوله کشی است؛برای اون سهم بیشتر از 95درصدی ی فکری باید کرد؛
بيچاره طبقه محروم واسه پولدارها صد برابر بشه مهم نيست اما واي بحال بيچاره ها كارگرا و انهايي كه دستشان بجايي بند نيست روحاني و وزرايش بايد بروند
بورس اب و شیرین سازی اب دریا به جای ویلا سازی در سواحل این ویلا های ساحلی را تخریب کنید و سپس حوضچه به فاینانسور های خواهان شیرین سازی اب دریا بدهید بورس اب و انرژی در کنار هم هزینه تولید را پایین اوردا و از اب حاصله حتی میتوان برای کشاورزی استفاده کرد و هر مشترکی چند الترناتیو جهت تامین اب انشعاب بدارد
تابناک جان
به بهانه های مختلف آب را گران کرده اند.آخرین مدل آن اضافه کردن هزینه فاضلاب است که حتی منازلی که انشعاب فاضلاب را وصل نکرده اند باید هزینه تخلیه فاضلاب را پرداخت کنند. از آن طرف هم همین آب فاضلاب را به پیمانکار خصوصی میفروشند و درآمد مضاعف کسب میکنند.
اگر دلشان به حال ملت سوخته بروند سراغ صنایع آب بر مثل فولاد و سرامیک و ... که تو کویر راه انداختند و مردم اصفهان را به فلاکت انداختند!
بنده تو خونه وان هم ندارم چه برسه به استخر! اما کل استخرهای منازل تهران مصرفش به اندازه 5 دقیقه فولاد کویر یزد نیست! با این تفاوت که این استخرها یک یا دوبار در سال آبگیری میشن اما فولاد...
به این آقایان بفرمایید کار کردن با جیب مردم راحته و هر ننه قمری قادر به کشور داریه!
به جای استفاده از پسرخاله و دختر عمه در پست های مدیریتی از متخصصین استفاده کنند!
مسعولین ما فقط بلدن بگویند نیست 0نداریم گران کنید درکشور چین از2400 کیلومتر دورتر اب برای یک شهر 4000000 میلیونی اوردن هم کشاورزی میکنند هم فضای سبز دارن هم اب شرب دارند فقط بلدن بنالند روی گاز خوابیدم زمستان میگویند گازنداری تابستان میگویند برق نداریم پاییز میرسد اب نداریم زمینهایکشاورزی تبدیل به کوبر بکنید تا ریز گرد مردم را خفه کند
نان و اب رو هم دارند از ملت میگبرند دست مسولین همیشه تو جیب ملته
اونایی که راضی به افزایش قیمت هستند و جیبشان پر است، لطفا جور ما را نیز بکشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
شما صرفه جویی کن، من جوری رو میکشم.
کاملا مشخصه که مسئولان فکر کاسبی هستند همان طور که نت گرون شد و به اسم اینترنت حجمی دارن و گرون فروشی میکنند
بحران أب تنها در ايران نيست ناشئ از گرم شدن زمين و در خيلي از نقاط ديگر است چرا مسئولين از ريشه بحران اب حرفي نميزنند ، گرم شدن زمين ناشئ از استفاده بيش از حد اروپا و كشورهاي صنعتي است ، جو زمين با مصارف سنگين كشورهاي صنعتي اسيب ديده و موجب كاهش ذخاير منابع ابي شده
افزایش قیمت آب شهری فقط در کاهش اندک مصرف آب در این بخش که همان 2% است؛ خواهد شد. اما در بخش های مهم و پر مصرف ضروری است که برنامه هایی دقیق و کارآمد اجرا شود.
بخش صنعت یکی از بخش های پر مصرف است که الگو مصرف آنها را درست نیست و در بسیاری از موارد آب شیرین مصرفی صنایع نه تنها مصرف بلکه آلوده شده و به محیط زیست رها می شود و سبب آلودگی آن می گردد.
بخش کشاورزی نیز به شدت پر مصرف و بدون برنامه است. سیستم های آبیاری غلط و سنتی بزرگ ترین آسیب را زده و سبب هدر رفت آب شده است. البته طرح های آبیاری قطره ای در روستاها شروع شدت است. آن هم با وجود وعده های وزارت کشاورزی به تامین وام کشاورزان در این بخش ، عملکرد درستی انجام نشده است. از سوی دیگر عدم ترویج در میان کشاورزان و نبود آموزش آنان، نگرانی های زیادی را در بین ایشان ایجاد کرده است که این سیستم سبب کاهش راندمان تولیدشان می گردد. لذا سعی در مقابله با این طرح هم می کنند. از سوی دیگر در زمان نصب نیز رانت بازی شدید وجود دارد. به نحوی که برای برخی از دوستان و آشنایان میزان دبی ورودی را برای برخی زیاد و از لوله های قطور استفاه می کنند و برای برخی که نسبتی با آثایان ندارند و یا احیانا ...... نمی دهند؛ از لوله های باریک استفاده می شود.
از طرقی دیگر کشاورزان نیز با تقلب سعی در دست یافتن به میزان آب بیشتری می کنند. بدین نحو که با سوراخ کردن لوله ها میزان خروج آب تحت فشار را بیشتر می کنند. زیرا آبی که از طریق لوله و از موتور خانه های می آید ؛ در صورتی که لوله ای سوراخ شده باشد؛ آب بیشتری از آن خارج می شود. حال بخوانید حدیث مفصل از این مجمل.
چرا تا سه چهار دهه پیش مشکل آب نداشتیم فکر میکنید فقط خشکسالی باعث شده ؟البته که خشکسالی هم بوده ولی کارآمد ترین چیزی که باعث هدر نرفتن آب ،محصولات غذایی و هر محصول دیگر میشد ، اعتقادات مردم بوده که امروزه شدیدا دچار آسیب شده،طوری که دیگر کسی نمیگوید مصرف بیهوده ی آب گناه دارد(امروز میشود با پوست خونمان احساس کنیم که چرا میگفتند گناه دارد)یا مصرف نادرست آب ،مواد غذایی ،و هر نوع مصرف نادرست گناه دارد.ضمن اینکه در اعتقادات مردم کلمه «ثواب »جایگاه خاص خودش داشت و هر کاری که نهایتا و در اصل به نفع محیط زیست بود ،از آن بعنوان کار ثواب یاد میشد.مانند کاشتن درخت ،رسیدگی به یک درخت ،رسید گی به پرنده ،حیوانات و . . . ولی امروز تمام این اعتقادات در سایه عدم کارایی واقعی مسئولین ،رانت ها ،اختلاس ها و دزدی ها نابود شدند.در واقع سر اصلی مشکلات بوجود آمده در زمینه ی آب و مسایل دیگر به مسئولان از گذشته تا امروز بر میگردد که مثنوی هفتاد من ...
ضمن اینکه در طول دهه های مختلف همیشه پول در آوردن از جیب مردم موجباب خرسندی مسئولین را فراهم کرده.از مدرسه و دانشگاه بگیر تا کارت ملی وانواع و اقسام دریافتی ها که حتی برای ارسال چند اس ام اس ناقابل میگیرند و نهایتا یا خدمات نمیدهند و یا ناقص خدمات را ارایه میکنند طوری که جان همه را به لب میرسانند.
قدیمی ها اعتقاد داشتند که کفران نعمت نکنند تا به عذاب دچار نشوند.ولی امروز مسئولین پرچمدار این کفران نعمت هستند برای همه مجوزهای پیدا و پنهانی که دادند ،برای عدم کاراییشان و نسپردن کار به کاردان ،برای مسامحه و کوتاهی در مقابل غارتگران آب ،نان ،محصولات کشاورزی ،اختلاسگران و همچنین رانت سازیشان.
آیا میدانید ما پژوهشگاه آب داریم !؟
بالای 90% ساختمانها کنتور آب مشترک دارند ، ازین رو برای ساکنین مصرف بهینه معنا ندارد
من مدیر یک ساختمان در تهران هستم ، برای کنتورهای هوشمند زنگ زدم به اداره آب و پژوهشگاه آب ، و جالب اینکه لپ حرفاشون عدم اعتماد به ساختمان و لوله کشی برای کنتورهای هوشمند به تفکیک واحد داشتند ، اصلا چیزی از واژه هوشمند نفهمیدند .وقتی به واحد تفکیک شود آن موقع دولت گران کند ، و دولت ختی هزینه نصب را میتواند مثل راه اندازی فاضلاب اقساط از ساختمانها دریافت کند.
ما می توانیم وچاره ای نداریم که دیر یا زود تولیدات و حتی صادرات آب و محصولات کشاورزی، دامی، دریایی را جایگزین تولید و صادرات نفت نماییم، وگرنه ایران هیچ وقت به ثبات و آرامش نسبی نرسیده و هر روز طمع دشمنان ایران بیشتر خواهد شد.
آنها که گفتند جمعیت باید سه برابر بشه چرا ساکت هستند
خوشبختانه در خود مقاله به درستی به مشکل اصلی و راه صحیح ان در بخش کشاورزی اشاره شده ولی با کمال تاسف یکی نیست بگه این نابغه رو کی مسول اب و فاضلاب کرده !!!!؟؟؟؟
سلا م به نظر من مقصر خودمان هستیم اگر اب را دروست استفاده بکنیم یکی اب زیاد مصرف یکی اب کم مصرف می کنه
متولی مدیریت منابع آب در ایران از وزارت نیرو و وزیر نیرو گرفته شود این یک سال گذشته نشان می دهد اعتقادبه آن را ندارند
هیچ کجا ایرانیا وحدت و اجماع ندارن ... آب تموم میشه ولی دعوای آب به نسلها میکشه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی