بازدید 25784

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، محسن چاوشی را شادمهر عقیلی نکند

این وضعیت حتماً در این دوران پذیرفته نیست و انتظار می‌رفت پیش از آنکه این ماجرا رسانه‌ای شود، معاونت هنری راساً ورود می‌کرد و این مشکل رفع ‌شود. اکنون نیز که شاهد گره خوردنِ این ماجرا هستیم، حتماً تقصیر متوجه معاون هنری است...
کد خبر: ۸۲۳۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳ 09 August 2018

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، محسن چاوشی را شادمهر عقیلی نکندوضعیتی که معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای محسن چاوشی رقم زده، این خواننده را به مسیر تهدید برای انتشار آلبوم تازه‌اش قرار داده است؛ اتفاقی که پیش از این برای شادمهر عقیلی رخ داد و مقدمه خروج او از ایران شد و از این حیث انتظار می‌رود، اقدامات ناپخته مجموعه موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد، زمینه‌ساز ترک وطن یکی دیگر از خوانندگانی نشود که در فضای رسمی موسیقی ایران عملکرد قابل قبولی داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ محسن چاوشی جزو خوانندگان کم‌حاشیه ایرانی است که سبک او را دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم، نمی‌توانیم میزان محبوبیتش در یک دوره زمانی طولانی را میان نسل جوان انکار نکنیم. در دورانی که عمر هنری بسیاری از خوانندگان کمتر از دو سال است، او توانسته حتی بدون اجرای کنسرت که برایش حرف و حدیث‌های فراوانی در پی داشته، در سطح موسیقی حضور پررنگ و پرمخاطبی داشته باشد و اقبال عمومی همواره متوجه آثارش بوده است.

آثار این موزیسین تا آنجا که در خاطر افکارعمومی است، با عبور از خطوط قرمز همراه نبوده و چاوشی در مسیر موسیقایی‌اش به چارچوب‌های مرسوم پایبند بوده؛ اما اکنون شرایط دیگری رقم خورده است. آلبوم تازه محسن چاوشی با نام «ابراهیم» با سخت‌ترین شکل ممیزی مواجه شده و پنج قطعه از این آلبوم رد شده و اصلاحیه خورد و دو قطعه تایید شده است! ظاهراً رایزنی‌ها چاوشی نیز نتیجه نداده و به همین دلیل او به خشم آمده و تهدید کرده که آلبوم تازه‌اش را بدون مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌کند.

چاوشی در این زمینه نوشته است: «در ابتدای فعالیتم بعد از شش سال تلاش برای دریافت مجوز و فعالیت به صورت رسمی در چهارچوب معیّن همیشه تلاش کرده ام در اصول و قوانین ـ حالا یا موافق یا بعضا مخالف سلایق شخصی‌ام‌ ـ جهت احترام قدم بردارم اما حالا...

من از مفصل این نکته مجملی گفتم
تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، محسن چاوشی را شادمهر عقیلی نکند

نظر به پیگیری‌های پی در پی تهیه کننده و مدیر اجرایی آلبوم ابراهیم تا این لحظه موفق به دریافت مجوز از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نشدیم. با توجه به وقفه طولانی مدت و احترام به مخاطبینم و جهت دلگرمی این روزهای سخت به اتفاق تهیه کننده تصمیم به انتشار آلبوم در مرداد ماه گرفتیم. بدیهی است که تا تاریخ 20 مرداد ماه مثل 9 ماه پیش منتظر می مانیم، در غیر این صورت با احترام تقدیم خواهد شد. شایان ذکر است آلبوم دارای کپی رایت بین المللی است و قوانین حق و حقوق مؤلفین و مصنفین رعایت خواهد شد. من غریبم و غریب را کاروانسرا لایق است... .»

موضع گیری چاوشی حاوی چند پیام مشخص است؛ نخست اینکه این خواننده نه ماه برای دریافت مجوز تلاش کرده و رایزنی‌هایش برای توجیه مسئولان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاصلی در پی نداشته است. دوم آنکه او تصمیم گرفته سازوکار قانونی عرضه موسیقی در ایران را نادیده بگیرد؛ با صرف نظر از اپل موزیک، اسپاتیفای و گوگل پلی، آمازون و... . سوم اینکه او پیه ممنوع الفعالیت شدن را به تنش مالیده و سخنانش صرفاً یک تهدید نیست و با در نظر گرفتن هزینه‌هایش، چنین کاری کرده است.

واکنش دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام نیز با تأیید تلویحی موضع چاوشی همراه شد و ابوالفضل صادقی نژاد، مدیر شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه پاسخ داد: «این آثار را به شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی ارسال کردیم که پس از بررسی دو قطعه تأیید و پنج قطعه نیز اصلاحیه خورد... تاکنون هیچ اقدامی برای اصلاحیه موارد یاد شده انجام نگرفته؛ بنابراین، اگر 90 ماه هم این موضوع از سوی مؤسسه تولیدکننده آلبوم راکد بماند، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی به این آلبوم نمی دهد، زیرا پرونده هنوز به طور کامل تأیید نشده است.»

روندی که درباره محسن چاوشی در حال طی شدن است، شباهت قریبی به روندی است که درباره برخی دیگر از خوانندگان و به طور خاص شادمهر عقیلی رخ داد. پس از آنکه یکی از آلبوم‌های عقیلی با بی‌تدبیری مسئولان وقت مجوز نگرفت، این خواننده آلبوم را خارج از رویه رسمی منتشر کرد و در ادامه از ایران رفت. سوءتدبیرهایی از این دست در دو دهه اخیر باعث کناره‌گیری و ترک وطن حتی برخی از خوانندگان موسیقی سنتی نیز شده و در واقع یک یا چند کارمند، یک خواننده پرمخاطب را از صحنه خارج کرده‌اند.

این وضعیت حتماً در این دوران پذیرفته نیست و انتظار می‌رفت پیش از آنکه این ماجرا رسانه‌ای شود، معاونت هنری راساً ورود می‌کرد و این مشکل رفع می‌شود. اکنون نیز که شاهد گره خوردنِ این ماجرا هستیم، حتماً تقصیر متوجه معاون هنری است که زیردستانی فاقد قدرت درک موقعیت به کار گمارده که این موضوع نیز به کم‌تجربگی او برای اداره چنین پست حساسی بازمی‌گردد. از این منظر انتظار می‌رود پیش از آنکه شرایط پیچیده‌تر شود، نه تنها مشکل خواننده محبوبی چون چاوشی رفع شود، بلکه سازوکارهای ممیزی در حوزه موسیقی احصا و اعلام شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۹
انتشار یافته: ۱۳
چیزی که تو این مملکت بی ارزش سرما یه های ملی از جمله فرهنگیه،یک دلیل ساده هم بیشتر نداره :
تقدم تعهد بر تخصص....
حالا این دستگاه تعهد سنجی مسئولین چطور عمل میکند،بماند...
آیا چهل سال فاجعه مدیریتی برای عوض کردن یک طرز فکر اشتباه کافی نیست؟
طبق موازین شرعی نواختن، گوش دادن و انتشار هر نوع نوای موسقیایی حرام و موستوجب مجازات است حال اینکه در جامعه ما این مسائل وجود دارد از مراعات و رافت اسلامیست
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
نمیدونم این کنایه زدن برای تخریب چهره ارزشی ها چقدر خوشحالت میکنه
اما بدونید
گوش کردن به موسیقی حرام نیست و فقط گوش کردن به غنا حرامه که اونم تشخیصش با مخاطبه
این کامنت ها هم برای تخریب چهره گذاشته میشه
دلیل برخورد با چاووشی اعتراض او به انتقال آب از خوزستان به اصفهان است
قطعه "خوزستان" از محسن خان اوج همدردی این خواننده با مردم ایران است که به بعضی مذاق ها خوش نیومده
مایه تاسفه که حتی برای آب خوردن هم باید مسئولین مجوز بدهند
تا کی باید تو زندگی مردم سرک بشکن ؟ یعنی چی که باید موزیک های یک خواننده تایید بشه ؟
بهشت زور زورکی نخوایم باید به کی بگیم ؟
این کج سلیقه ها در حوزه نشر هم است ممیزان ارشاد پوست ناشران نکون بخت را با بی تدیری میکنند
این همه دانشمند هر سال از این کشور میرن مهم نیست، رفتن خواننده ای که توانایی اجرای زنده نداره، چه اهمیتی داره؟ گرچه جایی نمیره. کسی که توانایی اجرای زنده نداره، هیچ جای دنیا بیشتر از ایران نمیتونه کسب درامد کنه.
چاووشی توانایی کنسرت دادن رو نداره , من تا الان یک مصاحبه از چاووشی ندیدم , چرا ؟!
این مملکت که هنرمند نمیخواد، هنرمندای واقعی، اونهایی که چاپلوسی این و آن را نمیکنن تو این مملکت یا میرن تو حاشیه یا از مملکت فرار میکنن، این ممکت هنرمند لازم نداره که، این جا فقط اختلاس گر های یقه بسته با ظاهر علیه سلام و مداحان عربده کش و بی سواد میخواد که به برن پشت تریبون.....، این جور آدما فقط جایگاه دارن و صاحب مملکت شدن.
نوش جان اون 24 میلیون که این وضع رو انتخاب کردن نه موسیقی داریم نه اقتصاد و تا 1400 تکرار میکنیم!!!
قوانین سلیقه ای در اداره مملکت
چه قدر بی جنبه اگه بخاد بره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر