بازدید 12257
در راستای اجرایی شدن بسته سیاست ارزی؛

بررسی ابهام دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای فعالیت صرافی ها

دستور العمل جدید بانک مرکزی برای فعالیت دوباره صرافی ها مجاز، در حالی عصر امروز منتشر شده است که برخی معتقد هستند که در این شرایط، برای تهیه ارز بدون در نظر گرفتن شرایط چهارده گانه دستور العمل بانک مرکزی، باید به سراغ بازار دیگری بروند و پیش بینی این افراد، ایجاد بازار سومی خواهد بود که توسط دلالان و سفته بازان قرار خواهد داشت.
کد خبر: ۸۲۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴ 07 August 2018

در اجرای تصویب‌نامه شماره 63793‏/ت55633هـ مورخ 16‏/05‏/1397 هیئت وزیران، "دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز" امروز ابلاغ شد. در یکی از بندهای این ابلاغیه، گفته شده است که فروش ارز بصورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی به شرح فهرست زیر با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است.

بررسی ابهام دستور العلل

به گزارش تابناک اقتصادی، دستور العمل جدید بانک مرکزی برای فعالیت دوباره صرافی ها مجاز، در حالی عصر امروز منتشر شده است که برخی معتقد هستند که در این شرایط، برای تهیه ارز بدون در نظر گرفتن شرایط چهارده گانه دستور العمل بانک مرکزی، باید به سراغ بازار دیگری بروند و پیش بینی این افراد، ایجاد بازار سومی خواهد بود که توسط دلالان و سفته بازان قرار خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، برای قضاوت در این مورد، کمی باید صبر کرد تا بازار روند بهتری و جدی تری پیدا کند، ولی در این خصوص خبرنگار تابناک گفت و گویی با امیر نجومی کارشناس و مدیر یکی از صرافی های تهران داشته است و نظر ایشان را در خصوص دستور العمل جدید بانک مرکزی جویا شده است.

مدیر صرافی رویال، با بیان اینکه در سیاست جدید ارزی دولت و بانک مرکزی، به طور مشخص حفظ منافع ملی کشور به طور جدی و شفاف لحاظ گردیده است، اظهار داشت: الان نیازمند واقعی با مراجعه به صرافی می تواند آزادانه با فاکتور رسمی معامله خود را انجام دهد. این دستور العمل، جلوی ذخیره احتیاطی و سرمایه گذاری و سفته بازی را گرفته است. خرید ارز فقط برای کسانی که نیازمند واقعی و مصرف کننده واقعی هستند، در قانون به خوبی لحاظ شده است. وی معتقد است که در شرایط فعلی، سفته بازی و احتکار جایی نخواهد داشت و اگر کسی هم به دنبال حفظ ارزش پول خود باشد می تواند به بازار سکه و معاملات آتی سکه مراجعه کند. حتی در قانون جدید واردات طلا و خرید به صورت شمش آزاد شده است و این راهکار خوبی برای حفظ ارزش پول می باشد.

وی معتقد است با توجه به رویکرد بانک مرکزی قطعا این مسائل احتمالی مبنی بر بازار سیاه ارز درآینده بسیار نزدیک حل خواهد شد، زیرا رئیس جدید بانک مرکزی، به خوبی مسائل را بررسی می کند و من فکر نمی کنم بازار سیاهی ایجاد شود. وقتی مردم آزادانه از طریق سیستم رسمی بتوانند نیازشان را برطرف کنند، دنبال بازار سیاه راه نمیافتند. بازار سیاه ممکن است برای کسانی پیش بیاید که اندیشه های سیاه دارند.

وی در مورد نقاط ضعف این دستور جدید بانک مرکزی نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه معایب هر دستورالعملی در عمل خودش را نشان میدهد، اجازه بدهید چند روزی بگذرد و قطعا بهتر خواهد.

امیر نجومی معتقد است: اینکه معاملات آزاد شد و هر کس بتواند به هر مقداری می خواهد ارز وارد کشور بکند، طلا بتواند وارد کشور کند، موفقیت بزرگی برای سیستم پولی و مالی کشور است والان شفافیت معاملات بسیار بیشتر خواهد شد.

پیش از این هر شخصی که به کشور وارد می شد، ورود بیشتر از 10 هزار یورو به کشور ممنوع بود و باید بیشتر از این  رقم را اظهار می کرد و این اظهار یه پروسه سه هفته ای داشت و این روند سه هفته ای باعث می شد کسی که با دست خودش صادرات برای کشور داشته و در این شرایط قصد داشته ارز خود را به کشور وارد کند، دچار مشکل بشود و از اینکه ارز به کشور بیاورد پشیمان شود. ولی حالا با یک اظهار ساده ارز به هر مقدار وارد کشور می شود و درنتیجه صادر کننده رغبت بیشتری برای واردات ارز خود به کشور دارد و مطمئنا این تصمیم منافع ملی ما را لحاظ می کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار