بازدید 8677

مسافران غیرسودآور بلای جان ارز مسافرتی

ارز مسافرتی با نرخ دولتی این روزها مخالفان بسیاری را پیدا کرده است. با فاصله گرفتن قیمت ارز دولتی با قیمت ارز در بازار سیاه، مسافرت های خارجی تقاضای بیشتری پیدا کرده و خروج ارز از کشور را شدت بخشیده است. در این بین آنچه بیشتر قابل توجه می باشد، ورود و خروج یک روزه مسافران غیرسودآور به کشور جهت دریافت ارز مسافرتی است.
کد خبر: ۸۲۱۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ 02 August 2018

مسافران غیرسودآور بلای جان ارز مسافرتیارز مسافرتی با نرخ دولتی این روزها مخالفان بسیاری را پیدا کرده است. با فاصله گرفتن قیمت ارز دولتی با قیمت ارز در بازار سیاه، مسافرت های خارجی تقاضای بیشتری پیدا کرده و خروج ارز از کشور را شدت بخشیده است. در این بین آنچه بیشتر قابل توجه می باشد، ورود و خروج یک روزه مسافران غیرسودآور به کشور جهت دریافت ارز مسافرتی است.

به گزارش تابناک اقتصادی، ارز مسافرتی با نرخ دولتی از جمله مواردی است که در سیاست های ارزی دولت از همان ابتدا با انتقادهایی رو به رو شد و مخالفان بسیاری را نیز داشت. بسیاری از این انتقادها و مخالفت ها به این خاطر بود که درست شش سال قبل این سیاست را دولت وقت پیاده سازی نموده و نتایج آن را دیده و در نهایت مجبور به حذف این نوع ارز شده بود. حالا این منتقدان و مخالفان می دیدند که در کمتر از یک دهه دوباره همان سیاست این بار توسط یک دولتی که خود منتقد سیاست های دولت قبل است، در آستانه اجرا است. به هر صورت این انتقادات و مخالفت ها باعث نشد که دولت از پرداخت ارز مسافرتی منصرف شود و این سیاست را اجرا کرد. با گذشت زمان مشخص شد که با فاصله گرفتن قیمت ارز دولتی با قیمت ارز در بازار سیاه، مسافرت های خارجی صرفه اقتصادی پیدا کرده است و به همین منظور تقاضا برای مسافرت های خارجی افزایش یافته و خروج ارز از کشور شدت گرفته است.

در این بین این سفرهای خارجی برای برخی افراد از صرفه اقتصادی بیشتری برخوردار است. این افراد در اصطلاح مسافران غیرسودآور نامیده می شوند و مسافرانی هستند که بلیط هواپیما برای آن ها رایگان و یا با تخفیف بسیار زیادی ارائه می شود. کارکنان شرکت های هواپیمایی و در برخی شرکت ها اقوام درجه یک این کارکنان، جزء این مسافران غیرسودآور می باشند. تقریباً تمام شرکت های هواپیمایی در برخورد با این نوع مسافران تنها هزینه اولیه و ابتدایی پرواز را از آن ها می گیرند و قیمت واقعی بلیط از آن ها دریافت نمی شود. البته باید گفت که کارکنان ایرلاین ها و در برخی موارد اقوام درجه یک آن ها، برای دریافت بلیط مسافرت دارای سهمیه می باشند. معمولاً در هر سال این افراد یک سهمیه بلیط برای سفرهای خارجی دارند.

اگر مسئولین سری به فرودگاه های بین المللی بزنند متوجه خواهند شد که سفرهای یک روزه به خارج از کشور توسط این مسافران غیرسودآور در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. این افزایش هم تنها یک دلیل دارد و آن هم این است که دریافت ارز مسافرتی با نرخ دولتی همه این مسافران غیرسودآور را تحریک کرده است تا از یک سهمیه بلیط خارجی سالانه خود استفاده کنند.

البته گفته می شود مسئولین تصمیم گرفته اند تا پایان هفته جاری به موضوع ارز مسافرتی با نرخ دولتی ورود و تکلیف آن را مشخص کنند. در این بین مسئولین باید همه جوانب در این موضوع را در نظر بگیرند. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا مسئولین دولت دوازدهم پیرامون قضیه ارز مسافرتی همان راهی را خواهند رفت که مسئولین دولت دهم رفتند و یا اینکه تصمیم دیگری را خواهند گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها