بازدید 4964

چگونه با بودجه‌ای اندک برندسازی کنیم؟

کد خبر: ۸۲۱۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷ 31 July 2018

بسیاری از کارآفرینان نوپا برندسازی را فرآیندی هزینه‌بر می‌دانند و یا تصور می‌کنند که این کار باید پس از رسیدن به مرحله خاصی از رشد شرکت انجام شود.

چنین برداشت‌هایی باعث می‌شود که آنها قید برندسازی را بزنند و فرصت‌های مناسبی را برای متمایز کردن محصولات خود در بازار از دست بدهند. اگر شما به‌تازگی اقدام به راه‌اندازی یک استارتاپ کرده‌اید، بهتر است پیش از آن‌که دچار سردرگمی در بازار شوید، با در نظر گرفتن محدودیت بودجه خود چاره‌ای برای برندسازی بیاندیشید.

به جای اینکه بحث نداشتن منابع مالی کافی را پیش بکشید و برندسازی را به‌کلی کنار بگذارید، می‌توانید با استفاده از برخی ابزارها و شیوه‌های کم‌هزینه اقداماتی را برای برندسازی انجام دهید، بدون آن‌که احساس ورشکستگی کنید!

چگونه با بودجه‌ای اندک برندسازی کنیم؟

یک طرح برندسازی تدوین کنید

تدوین یک طرح (شیوه‌نامه) برندسازی اولین گام مهمی است که شما می‌توانید در راه برندسازی بردارید. طرح برندسازی همانند طرح کسب‌وکار یا طرح بازاریابی، رویکرد شرکت شما را مشخص می‌کند و به فعالیت‌های آن در حوزه برندسازی جهت می‌دهد. یک طرح برندسازی باید شامل رسالت و چشم‌انداز، تحلیل محیط رقابتی، مشتریان هدف و راهنمایی‌های لازم برای انجام امور باشد.

ممکن است شما برای تدوین یک طرح برندسازی نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی داشته باشید اما این کار هزینه‌ای برای شما در بر نخواهد داشت، مگر اینکه بخواهید از یک مشاور استفاده کنید. می‌توانید از طریق اینترنت به نمونه‌های متعددی از طرح‌ها و راهنماهای رایگان برندسازی دسترسی پیدا کنید و از آنها الهام بگیرید.

لوگوی مناسب داشته باشید

بر مبنای طرح برندسازی‌تان، یک لوگو برای شرکت خود طراحی کنید. لوگوی شرکت شما قرار است در همه جا –از کارت‌های ویزیت و دفاتر شرکت گرفته تا پایگاه اینترنتی آن و حتی روی لباس کارکنان- دیده شود و به همین دلیل باید تلاش کنید که این لوگو تا حد امکان دربرگیرنده برند شرکت شما باشد.

برای طراحی لوگو می‌توانید از پایگاههای مشاوره اینترنتی رایگان یا کم‌هزینه‌ای که در این زمینه فعالیت دارند، استفاده کنید و یا در صورت لزوم با صرف هزینه بیشتر، از مشاوران حرفه‌ای کمک بگیرید. بهتر از قبل از تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب یکی از این گزینه‌ها، ابتدا لوگوی شرکت‌های رقیب و شرکت‌های موفقی که همیشه آنها را تحسین می‌کنید را مورد بررسی و مطالعه قرار دهید. سعی کنید عناصر و مؤلفه‌های به کار رفته در لوگوی این شرکت‌ها را به‌خوبی شناسایی نموده و موارد متناسب با برند خود را در لوگویی که طراحی می‌کنید، بگنجانید.

یک پایگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید

برای کسب‌وکارهای امروزی، داشتن یک پایگاه اینترنتی بسیار ضروری است؛ اما چرا؟ بر اساس نتایج پژوهشی که اخیراً از سوی مؤسسه صاحب‌نام دیلویت (Deloitte) به انجام رسیده، سطح درآمد کسب‌وکارهای کوچکی که حضور فعالی در فضای مجازی دارند، 2 برابر آن دسته از کسب‌وکارهای هم‌اندازه آنها (از لحاظ تعداد کارکنان) است که اساساً فعالیتی در این زمینه ندارند. داشتن یک پایگاه اینترنتی فعال می‌تواند بازار یک شرکت را گسترش دهد، به جلب اعتماد مشتریان کمک کند، شرایط را برای بازاریابی 24 ساعته در تمام روزهای هفته فراهم سازد و درنهایت به رشد شرکت منجر شود.

طراحی و راه‌اندازی یک پایگاه اینترنتی گاهی فرآیندی هزینه‌بر است، اما کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند با بهره‌گیری از امکانات رایگان یا ارزان‌قیمت اینترنتی –که طبیعتاً انتظار می‌رود کیفیت پایین‌تری داشته باشند- این کار را شروع کنند و در آینده پس از توسعه فعالیت‌ها و دستیابی به منابع مالی بیشتر، پایگاه اینترنتی خود را بازطراحی نموده و ارتقا بخشند.

از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی بهره بگیرید

شما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی، بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای اقدام به برندسازی کنید. البته انتشار آگهی‌های اختصاصی و استفاده از اطلاعات تحلیلی سطح بالا در شبکه‌های اجتماعی مستلزم پرداخت هزینه است، اما شما در مراحل اولیه اصلاً نیازی به این کارها ندارید. برای استفاده مؤثر از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی باید ضمن کسب تخصص‌های لازم، خود را برای حضور فعال و مستمر در این شبکه‌ها آماده کنید.

 در ابتدا باید با انجام بررسی‌های کافی متوجه شوید که کدام شبکه‌های اجتماعی بهتر می‌توانند دسترسی شما به مشتریان بالقوه و افراد و گروههای تأثیرگذار در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید را فراهم سازند. سپس می‌توانید با استفاده از منابع رایگان اینترنتی (ازجمله canva.com) پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را به‌گونه‌ای طراحی نمایید که برای فرآیند برندسازی مناسب باشند. فراموش نکنید که شما باید برای انتشار پست‌ها و اطلاعات جدید در صفحات اجتماعی خود، زمان‌بندی مشخصی داشته باشید و در زمان مقرر صفحات خود را به‌روز کنید.

برندسازی در شبکه‌های اجتماعی این امکان را به شما می‌دهد که پا را از حیطه رویه‌های معمول بازاریابی و برندسازی فراتر بگذارید و با ارائه اطلاعاتی در زمینه رسالت و چشم‌انداز شرکت و حتی برخی ابعاد مهم شخصیتی خود، اعتماد مشتریان بالقوه را جلب نموده و برندتان را ارتقا دهید.

سخن آخر

برند شما در واقع شالوده کسب‌وکار شماست، اما شما برای پی‌ریزی و تقویت آن لزوماً نیازی به صرف هزینه‌های سرسام‌آور ندارید. داشتن یک طرح برندسازی مناسب می‌تواند مدیریت هدفمند کلیه فعالیت‌های مرتبط با برندسازی –از طراحی لوگو و پایگاه اینترنتی گرفته تا ارتباط مستمر با مشتریان هدف- را برای شما آسان‌تر کند. اگر یک برند خوب داشته باشید، بازدهی مالی بسیار بالاتری کسب خواهید کرد؛ پس اگر تاکنون کاری در راستای برندسازی صورت نداده‌اید، همین امروز دست به کار شوید.

 

پایگاه خبری اتاق ایران

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل