بازدید 7166

میراث تمدنی ملت ایران را پیش از 13 آبان به تهران بازگردانید

انتظار می‌رود گره‌ای که هنوز زده نشده، با بازگرداندنِ سریع همه آثار تاریخی و هنری ایران که از هر موزه‌ای به ویژه موزه ایران باستان و موزه هنرهای معاصر به دیگر کشورها منتقل شده، شکل نگیرد، چرا که اگر این گره کور در آبان ماه رقم بخورد، به دست مسئولان میراث فرهنگی که هیچ، شاید حتی با دندان دیپلماسی نیز نتواند باز کرد و سرنوشت خطرناکی برای سرمایه تمدنی ملت ایران رقم بخورد.
کد خبر: ۸۲۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ 31 July 2018

میراث تمدنی ملت ایران را پیش از 13 آبان به تهران بازگردانیدبا عقب‌نشینی شرکت‌های بیمه برای تداوم حضور آثار تاریخی موزه لوور در ایران، انتظار می‌رود مسئولان سازمان میراث فرهنگ و دیگر نهادهای مسئول از جمله موزه هنرهای معاصر به سرعت دست به کار شوند و مجموعه آثار ایران که برای نمایش در برخی کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه از کشور خارج شده را پیش از 13 آبان به تهران بازگردانند و این آثار تاریخ مردم ایران به واسطه تحریم‌ها و عدم امکان حمل و نقل امن به ایران در کشورهای غربی باقی نمانند.

به گزارش «تابناک»؛ هیأت وزیران دولت یازدهم در جلسه هشتم اسفند 1395 با پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی مبنی بر خروج 446 قلم از آثار تاریخی و هنری جهت برگزاری نمایشگاهی با نام «ایران: فرهنگ کهن بین آب و بیابان» در شهر بن آلمان موافقت کرد و این آثار به آلمان منتقل شد. همچنین  پنجاه اثر از گنجینه موزه لوور از جمله چندین اثر تاریخیِ ایرانی بر اساس یک توافق در نیمه اسفند 1396 در موزه ملی ایران به نمایش درآمد و همزمان یک محموله بزرگ از آثار برجسته تاریخ تمدن ایران در فرانسه به نمایش درآمد.

میراث تمدنی ملت ایران را پیش از 13 آبان به تهران بازگردانید

آثاری که به آلمان منتقل شده بود، قاعدتاً اکنون باید به ایران بازگشته باشد اما شفاف‌سازی در این زمینه صورت نپذیرفته که آیا این مجموعه آثار به طور کامل به ایران عودت داده شده یا همچنان در خارج از کشور قرار دارد. در مقابل هیچ شواهدی وجود ندارد که آثاری منتقل شده به فرانسه، به ایران بازگشته باشد و مشخص نیست این آثار چه زمان به ایران بازمی‌گردد. نگرانی درباره سرنوشت این آثار، با اتفاقاتی که درباره آثار موزه لوور در ایران رخ داد، تشدید شد و فعالان حوزه میراث فرهنگ را با این ترس روبرو کرد که میراث ایران به دلایل در غرب بماند.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال تاریخی کشور روز گذشته درباره نمایش آثار موزه لوور در مشهد، گفت: «چون این بیمه‌ها معمولا از موزه لوور امانت‌دهنده هست تا برگردد؛ یعنی شیء از همان‌جایی که از موزه حرکت می‌کند، بیمه است تا برگردد؛ لذا نمی‌شد این کار را که بخشی از آن به تعهدات یک شرکت بیمه است و متعهد شده که این نمایشگاه را ببرد و در طول این مدت برگرداند به یک شرکت دیگر واگذار کنیم و این اصلا امکان‌پذیر نیست. این شرکت اعلام کرد که به خاطر تحریم‌هایی که پیش رو است، اگر این نمایشگاه را تمدید کند، به تحریم‌هایی که آمریکا اعمال می‌کند، برخورد می‌کند و نمی‌خواهد به این تحریم‌ها دچار شود.»میراث تمدنی ملت ایران را پیش از 13 آبان به تهران بازگردانید

بدین ترتیب آثار به نمایش درآمده از موزه لوور در ایران در هفته‌های پیش رو به پاریس بازخواهد گشت و تعهد این شرکت بیمه تا پیش از 13 آبان رفع می‌شود اما آیا همزمان آثار تاریخ تمدن ایران که در چند سال به کشورهای غربی صادر شده، عودت داده خواهد شد؟ این پرسشی است که این روزها به شکل جدی مطرح است و امیدواریم پیش از رسیدن آبان ماه ماه به آن پاسخی عملی داده شود. اگر شرکت‌های بیمه حاضر به پوشش محموله گرانقیمت تاریخ تمدن ایران نشوند، حمل آنها به ایران با دشواری‌هایی همراه می‌شود و چه بسا سرنوشت این آثار در هاله‌ای از ابهام فرو رود که این اتفاق به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

از همین منظر، انتظار می‌رود گره‌ای که هنوز زده نشده، با بازگرداندنِ سریع همه آثار تاریخی و هنری ایران که از هر موزه‌ای به ویژه موزه ایران باستان و موزه هنرهای معاصر به دیگر کشورها منتقل شده، شکل نگیرد، چرا که اگر این گره کور در آبان ماه رقم بخورد، به دست مسئولان میراث فرهنگی که هیچ، شاید حتی با دندان دیپلماسی نیز نتواند باز کرد و سرنوشت خطرناکی برای سرمایه تمدنی ملت ایران رقم بخورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل