بازدید 167103
۲

جایگاه پول ایران در میان پول‌‌‌های جهان

تازه ترین ارزیابی ها از ارزش برابری واحد پول کشورهای مختلف جهان در برابر دلار آمریکا حاکیست، ریال ایران تنها از واحد پول سائوتام و ویتنام با ارزش تر است.
کد خبر: ۸۲۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۲۲:۵۲ 19 January 2010
5 سال پیش واحد پول ایران دهمین پول کم ارزش دنیا بود.

خبر آنلاین نوشت :

تازه ترین ارزیابی ها از ارزش برابری واحد پول کشورهای مختلف جهان در برابر دلار آمریکا حاکیست، ریال ایران تنها از واحد پول سائوتام و ویتنام با ارزش تر است.

این در حالی است که 5 سال قبل خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرده بود، ریال ایران دهمین پول کم ارزش دنیاست. بر اساس آن گزارش در سال 2005 میلادی( 1383 خورشیدی) هر دلار آمریکا برابر 8 هزار و 764 ریال بود، کم ارزش ترین پول خارجی در برابر دلارآمریکا لیر ترکیه بود که هر دلار آمریکا بیش از یک میلیون و 500 هزار لیر ترکیه ارزش داشت.

این گزارش اعلام کرده بود، ارزش برابری پول کشورهای اکوادور، غنا، اندونزی، ماداگاسکار، موزامبیک، رومانی، سائوتام و ویتنام هم از ایران کمتر است. ارزش برابری پول این کشورها را در برابر یک دلار آمریکا برابر 25 هزار سوکر اکوادور، 9 هزار و 45 کدی غنا، 9 هزار و 92 روپیه اندونزی، 10 هزار و 200 فرانک ماداگاسکار، 20 هزار و 865 شیکل موزامبیک، 33 هزار و 424 لئو رومانی، 8 هزار و 898 دوبرا سائوتام و 15 هزار و 757 دونگ ویتنام اعلام شده بود.

به گزارش خبرآنلاین، حال 5 سال بعد و همزمان با پایان کار دولت نهم و آغاز به کار دولت دهم، 1.4 لیر ترکیه در برابر 1 دلار مبادله می شود. 2040 فرانک ماداگاسکار هم به ازای یک دلار آمریکا داد و ستد می شود. همچنین 31.19 شیکل موزامبیک هم 1 دلار آمریکا ارزش دارد. 10 هزار کدی غنا هم در برابر یک دلار آمریکا داد و ستد می شود. 9223 روپیه اندونزی نیز معادل یک دلار آمریکاست. همچنین هر دلار آمریکا در برابر 2.89 لئوی رومانی مبادله می شود. واحد پول اکوادور هم به دلار آمریکا تغییر یافته است.

بر این اساس در حالی که هم اکنون هر دلار آمریکا با 10 هزار 20 ریال در بازار تهران مبادله می شود، 15560 دوبرای سائوتام یک دلار ارزش دارد و 18420 دونگ ویتنام با یک دلار آمریکا هم ارزش است.

بدین ترتیب ریال ایران در فاصله 5 سال به سومین پول کم ارزش جهان در برابر دلار آمریکا تبدیل شده است. این در شرایطی است که دلار زیمباوه که بحران تورمی و پولی شدیدی را طی سال های اخیر داشته هم اکنون از ریال ایران با ارزش تر است و 368.49 دلار زیمباوه یک دلار آمریکا ارزش دارد.

گفتنی است حفظ ارزش پول ملی مهمترین وظیفه بانک مرکزی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۷
انتشار یافته: ۲
البته اگر کمی از اقتصاد مطلع بودید می فهمیدید که ارزش پول ملی فقط به مقداری که در مقابل یک دلار آمریکا داد و ستد می شود نیست. طبق نظریه شما اگر بانک مرکزی فردا 10 صفر اسکناس ها را بیاندازد، یعنی 10 رقم آن را شیفت کند پول ایران به با ارزش ترین پول دنیا تبدیل می شود!!!
حذف صفرها ان شاا... به زودی در طرح تحول اقتصادی اجرا خواهد شد
قله اقتصادی رو هم به سلامتی فتح کردیم !
البته الان، اقایون میگن که چین هم ارزش پولش پایین هست، دلار هم ارزشش رو داره میاره پایین، ولی به این نکته توجه نمی کنن این کار برای تقویت صنایع داخلی و صادرات انجام میشه تو این کشور،
ایران ما چی ؟!
صفرهای جلو پولشون رو برداشتن و موقتاً با ارزش تر شدن چند سال دیگه مجددا از ایران عقب می افتن
عزیزان تابناکی حالا که اینقد به فکر پول ملی هستین ! لطف کنید به ما بگید که ارزش پول ملی در سال 76 تا 84 چقدر کاهش داشته ؟
به این میگن اقتدار در سطح جهان
پول کاغذ پاره ای بیشتر نیست. شما هم از خطوط عبور نکنید مسئول مسائل مالی بانک مرکزیست.
این ارقام فقط ارزش اسمی پول ها را نشان میدهد و نه ارزش واقعی و قدرت خرید. طبیعی است با برداشتن چند صفر از پول می توان ارزش اسمی را تا چندهزار برابر بالا برد. مثلا سه سال پیش یک یورو برابر یک میلیون لیره ترکیه بود. ترکیه شش صفر از پول خود برداشت و یک لیره برابر یک یورو گردید. اکنون در عرض سه سال، یک یورو برابر 2/2 لیره است یعنی یورو در برابر لیره در عرض 3 سال 220 درصد رشد داشته است. ولی همین یورو در برابر ریال در عرض چند سال گذشته تقریبا ثابت بوده است. با توجه به سیاست تثبیت نرخ ارز در عرض 14 سال گذشته، نرخ واقعی ریال در این مدت ثابت بوده و لذا از بسیاری از پولهای جهان قوی تر است. بدیهی است ثابت نگه داشتن مصنوعی ریال متضمن ضررهای بسیاری بوده ولی این بحث علیحده ای است.
حفظ ارزشهاي انساني و حفظ منابع و معادن و طبيعت يك مملكت بر عهده كيست ؟
ميشه اين ارزش يابي رو در دولتهاي قبلي هم چاپ بفرمائيد كه از كجا به كجا رسيده است ؟
برو بابا . کاهش ارزش پول از ابزارهای صادراتی برای کشوری مثل ماست
ای بابا ارزش هر نفر مردم ایران چقدر؟
من می گم با قدرت و صلابت وارد بشیم و به جای 3 تا 7تا صفر رو از پول هل حذف کنیم و مشت محکمی به دهان استکبار جهانی بزنیم. اونوقت اونا میشن کم ارزش ما هم یا با افتخار از گشنگی میمیریم و یا مشتمونو محکم تر میزنیم!
ارزش پول هر کشور بوسیله تولید ملی آن تعیین می شود، نه برابری آن با دلار. با ارقامی که شما بیان نموده اید، ارزی ین ژاپن باید خیلی کمتر از لیر ترکیه باشد چرا که هر 91 ین برابر است با یک دلار. لطفا در مورد هر خبر، منبع آن را نیز ذکر کنید.
تحليل آبكي و بي‌ارزش و نااميدكننده به مردم ندهيد.

نسبت پول يك كشور به كشور ديگر مهم نيست، مهم ثبات يا عدم ثبات آن در طول زمان است. حتي اين ثبات هم به خودي خودي خود مهم نيست، بلكه توجه به تفاوت تورم و قدرت خريد در كشورها ضرورت مي‌يابد
اینها( مدیر) وارونه هستند
نخیر اینگونه نیست
برای کشور های در حال توسعه همچین خوب هم نیست که واحد پولشان با ارزش باشد . چون در رقابت جهانی عقب می افتند

در ضمن اگر می نوشتید که واحد پول ترکیه را ضزب در میلیون کردند و ... یا برابری پول چین اقتصاد دوم جهان را مب نوشتید بهتر بود .. ..
بدون موضعگیری سیاسی فراموش نکنسم ازش پول ملی فقط یکی از معیارهای توسعه است و باید به معیارهای دیگر هم توجه کرد
ای کاش خبر فوق کمی با دید کارشناسی تر بیان می شد!!!
ای کاش بیان می کردید چند کشور از این 10 کشور اقدام به حذف چند صفر کرده اند.
آیا از دید شما حذف چند صفر از پول ملی به معنی بالا تر رفتن ارزش پول است؟
یعنی از زیمبابوه هم ......آره ؟
با سلام و احترام ، احتمالا با این شیوه ی مدیریت اقتصادی که بیش از آن که بر پایه ی محاسبات کارشناسی و اصول و موازین بانکی استوار باشد بر اساس شعار زدگی و عدم ادراک همنه های داد و ستد شکل گرفته است ، تا چند سال آینده ، شاهد محو " ريال " از صحنه ی جهانی خواهیم بود . با سپاس
راستي از بانك تات هيچ خبري نيست!!ظاهرا پولهاي مردم از دست رفت!چرا در اين مورد خبر رساني نمي شود؟
خودم در سال 56درانگلستان تحصيل ميكردم كه كل هزينه ماهانه ام 3000تومان بود. آن زمان هر پوند انگليس برابر13تومان بود. كه حالا اين برابري به 1600تومان رسيده . پوند همان پوند است اما ريال بي ارزش شده آنهم 1000% .
به اميد اينكه ريال وضعي بهتر پيداكند
به فضل قوه الهی از آن 2 کشورم پیشی میگیریم تا به تنهایی صدر جدول را ازآن خود کنیم....
یک نکته را فراموش نکنید که کشور ترکیه 6تا صفر از پول خود را برداشته اگر ایران 4 تا صفر پول خود را بردارد با پول ترکیه هم ارزش می شود
دوست عزيز سالهاست كه واحد پول ما عملا تومان است.
امان از بی سوادی ! ملاک ارزش پول این نیست تابناک عزیز !!!
البته باید توجه داشت که یکی از دلایل ترقی واحد پول سایر کشور ها (مانند ترکیه) حذف چند صفر از پول ملی شان بوده و در ایران هم پس از حذف سه یا چهار صفر این افزایش در ارزش که البته به نظر بنده کاذب است مشاهده خواهد شد.
درخصوص دلار زيبمباوه بايد بدانيد كه اين پول يك سالي هست كه از دور خارج شده و پولي به اين نام وجود ندارد
به به چه چه . بهار آمد و گلستان است . وقت چمن و بستان است .
باسلام
1 ـ در اقتصاد يك اصل داريم كه مي گويد ارزش نهايي هر اسكناس به سمت صفر ميل مي كند
2 ـ سرعت حركت پول به سمت صفر نشان دهنده تورم كشور دارنده پول است
3 ـ حتي به نظر مي رسد در موضوع هدفمندسازي ريالي يارانه ها دولت محترم ابتدا واحد پول كشور را به يورو تبديل نمايد سپس يارانه هاي يورويي را هدفمند نمايد
4 ـ البته به كاهش ارزش پول در درون محدوده هر كشور ماليات تورم گفته مي شود
5 ـ اگر اين پول در دست خارجي ها باشد به ماليات تورمي كه خارجي ها مي دهند دزدي مدرن مي گويند
6 ـ منظور كاهش ارزش دلار براي دارندگان ذخاير ارزي دلاري است
www.dolarak.blogfa.com
برادر گرامی پول ایران نزد خودمان هم کم ارزش است چه برسد به دیگران ولی مگر نمیدانید لیر ترکیه 6 تا صفر از واحدش را کم کرده است
دعوا های سیاسی و جنگ قدرت بین گروه های مختلف و انتخاب مدیران براساس رابطه و فامیل بازی (ومحاسن!!؟) نه ضابطه و عدم انتقاد پذیری, مطمئن باشید از همه نظر از بدتر هم میشویم
اين هم از رفاه !!!
یعنی میگین پیشرفتهای اقتصادی و سیاسی دروغه!
یعنی راه آهن شیراز-اصفهان دروغه!
ترکیه که فقط صفر از پولش کم کرد کار خاصی نکرد ماهم کم کنیم پولمون با ارزش میشه؟
چرا اشاره ای به ارزش ریال ایران در برابر دلارامریکادر سی وپنج سال پیش نمیکنید.
آمار درست دادن که خجالت ندارد
هر وقت ارزش شخص ایرانی رو حفظ کردن ارزش پول ایرانی خود به خود میاد بالا
بهتر بود براي تنظيم چنين خبري با يك اقتصاددان مشورت ميكرديد تا اين همه مطالب غير علمي و عوامانه در گزارشتان نباشد.
ای بابا کی بفکر ارزش پول ایران است در بین دولتمردان همه دنبال کار سیاسی هستند که موضع خودشان را به اثبات برساند این شده رقابت بین سران دولت و نظام ما خدا خودش لطفی کند که مردم از این تورم خلاص شوند
گزارش ممکن است گمراه کننده باشد. لطفاً اضافه نمایید که ترکیه و زیمباوه در این مدت چند صفر از واحد پولی خود حذف کرده اند و اگر ایران 4 صفر حذف کند، رتبه آن چه عددی میشود. اگر 5 صفر حذف کند چه رتبه ای پیدا میکند.
برای اینکه خیال شما راحت بشه دولت بهتره یکی از صفرها رو حذف کنه
حفظ ارزش نمیخواد با همین پول دنیا رو مدیریت میکنیم
جالبه؟
ریال رو تبدیل کردن به پست ترین پول دنیا اونوقت ادعای پیشرفت دارن!!!
با سلام احتمالا شما وكارشناسانتان با اين تحليلهاي آبكي كه خوراكشان هم از همان رسانه هاي صهيونيستي كه گفته ايد تامين ميشودازاين مسايل اصلاسر در نمي اوريد(البته اگرمغرض نباشيد..ان شا‍الله)وگرنه هر عاقلي ميداند كه مثلا حذف 6عدد صفر از واحد پولي تركيه چنين تغييري را بوجود آورده ويا زيمباوه نيز بارها از واحد پوليش صفر حذف كرده
كه اين نشان دهنده بهبود وضع اقتصادي نيست وگرنه با اين اوضاع واحوال جهاني چنين تغييري انهم در كشورهايي كه نام بردي محال است.اين دولت مظلوم با تمام نواقصي كه دارد ازشما واربابانتان بيشتر به وضع اين مملكت وپابرهنه ها رسيدگي كرده است.
دروغ بزرگی است! من باور نمی کنم! مگر می شود ما 2 تا به آخر در بین کشورهای جهان باشیم!
دروغ است! دروغ!
پاسخ ها
Satyety
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
سلام الان دیگه سال ۸۸ نیست و سال ۱۴۰۲ عه و بعد ۱۴ سال هنوزم باور داری که ریال با ارزشه؟
خيلي نامردهستيد زيرا افزايش ارزش پول تركيه وساير كشورها ناشي از حذف صفرهاي پولشان بوده مثلا تركيه شش صفر را حذف كردولي شما نامردها طوري گزارش را ميدهيد كه انگار دولت نهم مقصر است
خدا دروغگویان را لعنت کند انشاءالله. آخه تابنکایهای تابدار, یا واقعا آنقدر نفهم و بی سواد هستید که توان فهم مسائل اقتصادی رو ندارید یا آنقدر شیطان سفت و پست...هستید که دوم ندارید. آخه ارزش لیر ترک بعد از 5 سال تونسته 1710428 برابر رشد کنه تا بتونه 1.4 هر لیر یک دلار بشه!!!!!
آخه مگه مردم نمی دونند که اونها تعداد زیادی از صفرهاشون رو حذف کردند؟ بقیه ی موارد هم به دلیل این شیادی تون در گزارش قابل بحث نیست. خدا یا شمارو به راه راست هدایتتون کنه یا لعنت و رسوایتان کند. انشاءالله
اگه راستگو هستید بذارید خوانندگان ببینند.
واقعا تبریک میگم.
با سلام . البته لازم به ذکر است که در این فاصله زمانیبرخی از کشورها نظیر ترکیه و زیمبابوه تعدادی از صفرهای پول خودرا حذف کرده اند.
عزيز من دهمين و دومين خيلي فرقي نميكند. دوره قبل پول ايران ارزش بيشتري داشت.!!!! آقايان شما كه ميدونيد كار مفيدي انجام تداده ايد. حالا هي بشينيد همديگه رو متهم كنيد.
خدا رو شكر كه لااقل آخر نشديم! ما با همين روند عدالت و اقتصاد را در سراسر دنيا برقرار مي‌كيم!!!!
باید به این مدیریت نازید احسنت احسنت
یعنی این جا باید بگیم مرگ بر تابناک منافق؟و با گفتن این جمله مثلا"ناگهان هر ریال ما میشود 3 دلار امریکا؟آیا این همان دلار کاغذ پاره نیست؟
خوب اشکالت اینه که از پایین نگاه می کنی ، اگه از بالا نگاه کنی پول ایران با ارزشترینه .
مسئولین دارن تلاش می کنن که به مقام اول برسن انگار!
اینکه نمی خوتن پول ارزش پیدا کنه به ضررسرمایه دادن هستش انبارهای که با دلار الان خریدن بخوات با دلار جدید بفروشن ضرر میکنن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس