بازدید 18285
تأملی بر سخنان ضد و نقیض مسئولان سازمان ثبت احوال

هجوم مردم دروغ بود، صادر نشدن کارت ملی هم گردن تحریم افتاد!

میلیون‌ها ایرانی که در پی ضرب الاجل‌های مکرر مسئولان در ماه‌های گذشته برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کرده بودند، به رغم گذشت ماه‌ها، امکان دریافت کارت خود را پیدا نکرده اند؛ اتفاق قابل تأملی که حالا علت دقیق آن از زبان سخنگوی سازمان ثبت احوال بیان شده و با مواضع قبلی مسئولان متناقض است.
کد خبر: ۸۲۱۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲ 31 July 2018
هجوم مردم دروغ بود، صادر نشدن کارت ملی هم گردن تحریم افتاد!میلیون‌ها ایرانی که در پی ضرب الاجل‌های مکرر مسئولان در ماه‌های گذشته برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کرده بودند، به رغم گذشت ماه‌ها، امکان دریافت کارت خود را پیدا نکرده اند؛ اتفاق قابل تأملی که حالا علت دقیق آن از زبان سخنگوی سازمان ثبت احوال بیان شده و با مواضع قبلی مسئولان متناقض است.

به گزارش «تابناک»؛ صدور کارت ملی هوشمند با مدیریت سازمان ثبت احوال کشور که در ماه و سال‌های اخیر مشکلات فراوانی برای شهروندان ایرانی ایجاد کرده بود، همچنان اسیر اشکالات فراوانی است که فرایند صدور نهایی کارت و تحویل آن به شهروندان را عملاً نا ممکن کرده است.

به بیان دیگر، سامانه ثبت نام کارت ملی هوشمند که در ماه‌های گذشته به دلیل ضعف زیرساختی، بار‌ها دچار مشکلات فنی شد و نتوانست به همه درخواست‌های ثبت سفارش شهروندان پاسخگو باشد، اکنون و پس از رفع مشکلات فنی دچار مشکلات دیگری است که با ضرب الاجل‌های مسئولان مبنی بر بی اعتبار شدن کارت‌های ملی کاغذی تا پایان سال جاری همخوانی ندارد.

با اینکه سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال ۱۵ خرداد ماه سال جاری در گفت و گویی رسانه‌ای با افتخار از کاهش زمان صدور کارت ملی هوشمند از یک ماه به یک هفته خبر داد و تأکید کرد که با سرعت گرفتن فرایند صدور کارت ملی هوشمند بهانه‌ای برای شهروندان نمی‌ماند و عموم مردم باید تا پایان سال ۹۷ برای دریافت کارت ملی اقدام کنند، اکنون همین مقام مسئول توضیحاتی در این باره به رسانه‌ها داده که با مواضع قبلی او و همکارانش متفاوت است.

سیف‌الله ابوترابی در همین رابطه روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت: در سال گذشته فراخوان صدور کارت هوشمند ملی را اعلام کردیم، مراجعه مردم بسیار بالا بود و در این مدت توانستیم کارت‌های زیادی صادر کنیم، اما متأسفانه به تحریم‌ها برخورد کردیم.

وی در مورد چرایی بروز مشکل در فرایند صدور کارت ملی هوشمند ادامه داد: شرکت متولی واردکننده کارت ملی تاکنون همکاری خوبی با ثبت احوال داشته، اما طبیعی است بر اثر تحریم‌ها هزینه واردات بالا رفته باشد و ما در این شرایط با عدم ورود کارت خام برخورد کردیم. این در حالی است که تعهد داشتیم در فرصت زمان کوتاهی کارت‌ها را تحویل مردم دهیم.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور ضمن عذرخواهی از مردم گفت: اعلام کرده بودیم در کمتر از پانزده روز حتی کارت هوشمند ملی را صادر کنیم، اما اکنون تأخیر ناخواسته‌ای به دلیل عدم تأمین بدنه کارت داریم که این برای سازمان هم یک شوک تلقی می‌شود.

ابوترابی تصریح کرد: به همین دلیل به سمت تولید این کارت‌ها در کشور رفته‌ایم، فرایند اولیه به خوبی پیش رفته و در آستانه تولید کارت ملی ایرانی هستیم، اما به دلیل اینکه باید فرایند‌هایی مثل مقاومت و ... را طی کند، قدری زمان می‌برد، اما امیدواریم بتوانیم در آبان ماه کارت‌های ایرانی را وارد چرخه کنیم.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور در مورد زمان تحویل کارت هوشمند ملی با شرایط فعلی، گفت: از آنچه بحث تحریم را داشته‌ایم تا آبان ماه، فرایند تولید کارت زمان می‌برد البته نمونه‌هایش تولید شده، اما امیدواریم بتوانیم برای باقی‌مانده افراد پاسخگو باشیم چون ما شهریور و مهر ماه را برای تحویل کارت از دست می‌دهیم و کارت‌های وارداتی هم هر آنچه باقی‌مانده برای آن‌هایی است که تاکنون کارت ملی نداشته‌اند.

همانطور که گفته شد، سخنان جدید سخنگوی سازمان ثبت احوال مبنی بر بروز مشکل تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز که امکان ورود بدنه کارت ملی هوشمند را از بین برده است، در حالی مطرح می‌شود که این مقام مسئول در ۱۵ خرداد ماه از کاهش زمان فرایند صدور کارت به یک هفته خبر داده بود.

این البته همه مواضع و گفت وگو‌های مقام‌های مسئول در سازمان ثبت احوال نیست و آن‌ها هفته گذشته نیز علت تأخیر در صدور کارت ملی را مسأله دیگری عنوان کرده بودند.

در همین رابطه، حمید درخشان نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور روز شنبه هفته جاری به رسانه‌ها گفت: علت تأخیر در صدور کارت هوشمند ملی که از سوی بسیاری از شهروندان به عنوان گلایه مطرح می‌شود این است که ظرفیت تولید کارت ملی محدود است و مراجعات مردمی در ماه‌های گذشته افزایش یافته است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: ظرفیت تولید کارت در سازمان ثبت، ماهانه ۲.۵ میلیون کارت است؛ بنابراین، فاصله در تولید و زمان تحویل کارت هوشمند ملی رخ می‌دهد و این موضوع طبیعی است.

مروری بر آنچه گفته شد، نشان می‌دهد، نوسان شدید قیمت ارز و بحران اقتصادی پیش آمده در کشور حتی فرایند صدور کارت ملی هوشمند را نیز متأثر کرده و بنابراین، میلیون‌ها شهروندی که به امید دریافت کارت جدید مراحل ثبت نام را پیموده بودند، حالا قادر به دریافت کارت خود نیستند.

از سوی دیگر، مسئولان ارشد سازمان ثبت احوال با نا محرم تلقی کردن مردم در ابتدای امر تلاش داشتند اقدام اخیرشان را کاملاً بومی و طرحی ماندگار از خود مطرح کنند و در این راستا از شفاف سازی چرایی تأخیر امتناع می‌کردند، اما به هر روی افزایش قیمت ارز آن‌ها را مجبور کرد حداقل برای یک بار با مردم صادقانه سخن بگویند.

به این مسأله مهم البته یک انتقاد جدی وارد است و آن اینکه مسئولان مذکور باید به مقام‌های ناظر و افکار عمومی پاسخ دهند که چرا زمانی که قادر به انجام کار بزرگی مثل صدور کارت ملی هوشمند با ظرفیت‌های داخلی نیستند، میلیون‌ها ایرانی را مجبور کردند در یک فرایند سخت و پیچیده برای تعویض کارت‌های قدیمی خود اقدام کنند؟

آیا در سال و ماه‌هایی که اقتصاد مقاومتی مورد تأکید نهاد‌های مختلف است، ضرورت داشت برای یک موضوع غیر ضرور از هر ایرانی مبلغی بالغ بر ۳۰ هزارتومان پول اخذ شود و بخش‌های زیادی از این مبالغ برای واردات بدنه کارت ملی هزینه شود؟

جدا از مسائل مذکور ادعای سخنگوی سازمان ثبت مبنی بر نهایی شدن تولید کارت ملی داخلی نیز چندان قابل اعتماد نیست و شاید نتوان روی این حرف چندان حساب کرد، چون از یاد نبرده ایم آن‌ها سامانه مجازی ثبت سفارش‌ها را برای ماه‌ها نتوانستند به خوبی مدیریت کنند و حالا سخن گفتن آن‌ها در مورد تولید کارت ملی داخلی نیز مورد تردید است.

به هر روی امید این است که این بار برنامه ریزی و تصمیم گیری‌های ایشان دچار خطای محاسباتی نشود و آن‌ها مجبور نشوند دوباره زمان دریافت کارت ملی را تمدید کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۴۷
بازهم ناکارامدی از طرف یک مسئول !

ماشاا... کم نداریم از این مسئولان .
اینقدر که حتی هویت ادم و وابسته شده معلومه برخی فقط برای تخصیص ارز و ایجاد درامد تصمیم به
هوشمن کردن گرفته اند
یک پروژه چند ماهه را چندین سال طول میدن و زندگی مردم را سختر می کنن.
احتمالا تا چند ماه دیگه در تولید آفتابه دچار مشکل میشیم!
خیلی کشورها دین و ائمه و اعتقادات ندارند اما بواسطه صداقت - راستی و درستی در کار و زندگی اجتماعی شان خداوند به آنها خیر و برکت میدهد .
برای بدیهی ترین امور نیاز به واردات داریم.
پس شما در داخل چی می سازید ؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
پراید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
کشت بادنجان.
برخی که مدیریت بلد نیستند حداقل ازاده باشند و کرسی مدیریت رو به اهلش بدهند
ادعای سخنگوی سازمان ثبت مبنی بر نهایی شدن تولید کارت ملی داخلی شبهه ناک است. در نمایشگاه عاقبت کار را به آنها گوشزد نمودم اما توجهی نکردند.از ابتدا هم امکان تولید کارت خام در کشور وجود داشت ُنمی دانم چرا به سمت خرید از خارج رفتند!شما می دانید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
درآمد بیشتر از واردات
همین که به گردن مردم نیفتاد خدا را شکر.......................
انقدر تحریم کنید تا تحریم دونتون پاره شه
مگه این تحریمها قرار نبود تولید ملی رو گسترش بده ؟ چطور برای تهیه یک کارت هم به مشکل خوردیم ؟
خود کارت از فرانسه می یاد دستگاه اش آلمانیه و شرکت مجریش وابسته ...
برای همین کارت ملی جدید صادر شد.
کارت هوشمند ملی که مهمترین سند هویتی هر ایرانی هست را از خارج وارد می کردیم؟!؟! با این کار که احتمال سرقت اطلاعات و نفوذ اطلاعاتی وجود داره! چطور اینقدر ساده لوحانه رفتار کردند!!
خالی کردن جیب مردم بود وگرنه هزینه کارت ملی نباید اینقدر زیاد باشه
من ک پول ثبت نام ندارم
عوض کردن کارت های دست مردم اعم از باکی، ملی، گواهی نامه و ...... هر 5 سال یکبار شده یک منبع درامد خوبی برای دولت. در این فرایند هر ایرانی تقریبا برای هر تعویض کارت باید حدود 100 هزار تومن هزینه کنه.
وگرنه همون کارت ملی قدیمی چه مشکلی داشت. اصل همون شماره کارت کد ملی هست که هر فردی با آن شناخته میشه و با آورد کردن آن در سیستم ثبت احوال همه مشخصات وی ظاهر میشود. حالا دیگه گرفتان انگشت از ایرانی ها واقعا بی احترامی به آنها هست . انگار مردم مجرمن.
شاید هم صبر کردن تا هزینه شو با نرخ جدید ارز محاسبه کنند.
بعدا میان می گن ما ماهواره می سازیم
می گن ما سومین سدساز برتر جهانیم



فاتحه علم رو در کشوری که در اون، دانشگاه رایگان وجود داشته باشه، باید خوند.
در ساخت و ارائه مقوای کارت ملی عاجز هستیم فقط ادعا و ادعا ادعا و دیگر هیچ .
حتی توانایی تولبد یه کارت پی وی سی با یک مدار بسیار ساده دوران فنی و حرفه ای را ندارند؟!
البته اگر مشکل مشکل فنی باشد نه پورسانت واردات کارت و سفر خارجه و بورسیه اقازاده و ...
کسی که امروز میتواند بخاطر تحریم قول تولید کارت در داخل، با همون کیفیت خارجی را بدهد، قهرا خودش و مسولان بالا سریش بی وفا به تمام عیار هستند که تا کنون علارغم توان تولید داخلی، مردم شریف ایران را به اجنبی وابسته کرده است.
میشه مسئولین ما بگن ما دقیقا چی داریم وقتی حتی بدنه کارت ملی رو هم وارد می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
اقتدار عزت آبرو شرف
فارغ از تمام این حرفا هنوز 2 ماهه که کارت ملی رو بهم تحویل ندادن
دولتی که کارت ملی وارد کنه کارامد نیست
خوب یه اختلاس دیگه هم کم کم رو میشه
مگه این کارت ها دونه ای چنده

خدا می دونه چه نونی این وسط برخی خوردند
اگر یک غیر مسلمان اینهمه دروغ میگفت اعدامش میکردند ولی در اینجا دروغگویان برخی پیشرفت مقام دارندواز خدا هم نمی ترسند چون معتقد بخدا نیستند
چشم باز کردیم تو این مملکت یا داشتن کارت ملی عوض میکردن یا شناسنامه.دولت از جون مردم چی میخواد.خسته شدیم این قدر سنگ جلوی مردم نندازید.مردم همین جوری لنگند.
انرژی اتمی که داریم !!!!!!!!!!!!
متاسفم از صبح ناشب مسولين کذب ميگن در مورد مواد غذائي و نرخ ان... شما چسبيديد به كارت ملي مگر كارت ملي نان وأب ميشود
واقعا اگه امكان توليد داخلي داشتين چرا از اول رفتين سراغ واردات
بعد قبل اجراي طرح مگه معلوم نبود چند نفر كارت ملي لازم دارن و به اندازه يزهمونا وارد ميكردن، خيلي جالبه يعني اول پول از مردم گرفتن بعد آخر ماه به واردكننده پول دادن كه حالا به اين تعداد برامون وارد كن تا باز هم ثبت نام كنن و ما به شما پول بديم، اين يعني رانت نيست؟ واردكننده بايد خودش سرمايه داشته باشه و از پول خودش سود دريافت كنه
نمیشد از همان اول دنبال تولید کارت در داخل باشند.اقا زاده ای میخواست وارد کننده ان باشد.
چرا یک مسیولی که واقعیت جامعه رو میگه مورد غضب شما افراطیون است ؟؟! مگه خوابید و نمیبینید
اين همه صبح تا شب تو تلويزيون ميگيد اين وسيله و دستگاه بدست متخصصان داخلي بومي سازي شده و از خروج ميلياردها دلار عرض از كشور جلوگيري شده و از مشابه خارجيش خيلي با كيفيت تر و ارزون تره يعني كشك ..؟
کی این خیانت را کرده که بدنه کارت ملی را از خارج وارد کنند.در اینصورت شک ندارم که کلیه اطلاعات شخصی ما دست بیگانگان است.باید محاکمه شود.
خداوکیلی خوب مردمو گذاشتن سر کار
آقایان وقتی صدور برگ خام کارت ملی به تحریمها گره می خورد خواهشا اینقدرشاخ شانه نکشند
بطری آب معدنی رو نمیتونن تولید کنن اونوقت انتظار دارین کارتو بتونن؟!وضعیت خودروسازی و دارو و حتی دوچرخه سازی رو ببینین تروخدا!!!فقط شعار تحویلمون دادن
البته باید گفت کارتهای ملی ساخته شده توسط روس ها
سلام همممممه مقصریم .
همه
تو ایران همه چی اولش خوبه
من کارت ملی چهار سال قبل گرفتم راحت و بی دغده خخخ
نمیدونم کشور بە این پردرآمدی چرا قادر بە ساختن هیچ چیزی رو ندارە
ببین مشکلات ما از خودمونه
متاسفم...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل