بازدید 4786
۲
افزایش ۳۰ درصدی نرخ تمدید اجاره مسکن در کشور

افزایش ۱۹ درصدی میانگین اجاره‌ مسکن در تهران

رئیس مرکز آمار ایران گفت: میانگین نرخ تورم اجاره و تمدید مسکن در کشور به ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.
کد خبر: ۸۲۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵ 30 July 2018

رئیس مرکز آمار ایران گفت: میانگین نرخ تورم اجاره و تمدید مسکن در کشور به ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از صدا و سیما، امیدعلی پارسا درباره تفاوت آمار تورم مرکز آمار با آنچه مردم در جامعه لمس می‌کنند، گفت: نرخ تورم سالیانه ۱۰.۲ درصدی که از سوی مرکز آمار اعلام شده، «میانگین نرخ تورم» است و این به معنی افزایش قیمت کالا و خدمات در ماه‌های گذشته نیست.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: اگر آمار مرکز آمار نتواند واقعیت زندگی مردم و کف بازار را نشان دهد، به‌طور قطع تنها اتلاف هزینه است.

پارسا با اشاره به اینکه میزان افزایش قیمت‌ها به صورت جزئی و کالا به کالا در سایت مرکز آمار ایران موجود است و اگر مردم بخواهند از رشد افزایش قیمت‌ها مطلع شوند باید به این آمار‌ها مراجعه کنند، گفت: آنچه به‌عنوان نرخ تورم سالیانه اعلام شده، میانگین نرخ تورم در یازده‌ماه منتهی به ماه جاری در مقایسه با یازده ماه مشابه سال قبل از آن است و به هیچ وجه نشان دهنده افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر نیست.

پارسا با بیان اینکه متوسط افزایش قیمت‌ها در کشور در ماه جاری به ۴.۳ درصد رسیده، گفت: میانگین نرخ تورم اجاره و تمدید مسکن در کشور به ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.

پارسا درباره دلایل تفاوت موجود بین آمار تورم از سوی مرکز آمار و آنچه که در جامعه ملموس است، گفت: میزان تورم در ۳ مدل «ماهانه»، «نقطه به نقطه» و «سالیانه» بررسی می‌شود و ما باید به این نکته نیز توجه کنیم که این آمار بر مبنای نمره میانگین اعلام می‌شود و آمار تورمی که اعلام می‌شود به طور متوسط است.

رئیس مرکز آمار با اشاره به نرخ تورم ماهانه که وضعیت افزایش قیمت‌ها و سبد قیمت را طی یک‌سال ارزیابی می‌کند، گفت: متوسط افزایش ماهانه قیمت‌ها بر مبنای نرخ تورم ماهانه، قبل از دو ماه گذشته، ۸ دهم درصد بوده و طی دو ماه اخیر به ترتیب به ۱.۱ درصد و ۲.۲ درصد رسیده و هم اکنون نیز در این ماه شاهد افزایش ۴.۳ درصدی قیمت‌ها هستیم و شتاب افزایش قیمت‌ها بسیار زیاد شده است.

وی درباره میزان تورم در کشور نیز به مدل بررسی تورم نقطه به نقطه سالیانه (مدت مشابه سال قبل) اشاره کرد و گفت: نرخ تورم بر مبنای مدل تورم نقطه به نقطه سالیانه هم اکنون در کشور ۲ رقمی است.

پارسا برای مثال به وضعیت بازار مسکن و آمارگیری برمبنای مدل تورم سالیانه اشاره کرد و گفت: در این مدل بررسی تورم مسکن را به‌صورت مقایسه سالیانه درنظر گرفته‌ایم و برای مثال در زمینه تمدید اجاره مسکن و جابجایی شاهد صفر تا ۱۷۴ درصد افزایش نرخ در این حوزه هستیم، اما میانگین سالیانه افزایش نرخ تمدید اجاره مسکن ۳۰ درصد است.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: میانگین اجاره مسکن در کشور ۱۱ درصد و برای تهران با ۱۹ درصد افزایش همراه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
ما که نفهمیدنم بالاخره 19 درصد یا 30 درصد؟
20 تا 30 درصد رو هر سال داشتیم، امسال شده 300 درصد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر