بازدید 1688
موحدی کرمانی:

چند صدایی در تصمیمات اقتصادی شایسته نیست

کد خبر: ۸۲۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹ 27 July 2018

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اهمیت بیان مسائل اقتصادی گفت: یکی از پیشنهادهای من در این وضعیت اقتصادی این است که به لزوم ترمیم و تغییر تیم اقتصادی کابینه توجه شود، زیرا گفته می‌شود برخی از اعضا سیاست‌های اقتصادی دولت را قبول ندارند. چند صدایی در تصمیمات اقتصادی دولت شایسته نیست شنیده شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه در رابطه با مسائل اقتصادی کشور و با توجه به وظیفه سنگین دولت و مجلس و همچنین قوه قضاییه چهار پیشنهاد را به دولت می‌دهم، اظهار کرد: اولین پیشنهاد این است که کالاهای اساسی، فقط باید با نرخ ارز ترجیحی 4200 تومانی باشد. که این کالاها شامل دارو، مواد اولیه، مواد غذایی و دامی و سایر موارد احتیاجی می‌شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران عنوان کرد: متأسفانه طبق اطلاعات واصله از اواخر فروردین‌ماه تا اواسط خردادماه کالاهای غیرضروری با نرخ ارز ترجیحی وارد کشور شده است و من نمی‌دانم تأسف و نگرانی خود را با چه عبارتی عنوان کنم. بخشی از این کالاها موجب ایجاد فساد و رانت در اقتصاد کشور شده است. از دولت انتظار می‌رود بازار ثانویه ارز را به شکل جدی پیگیری کند. دادن ارز به سفرهای غیرضروری خیانت به کشور است.

وی افزود: دومین پیشنهاد من این است که با توجه به اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی کشور در شرایط کنونی مربوط به وضعیت نظام بانکی است و این به دلیل ضعف نظارتی از سوی بانک مرکزی صورت گرفته است از دولت تقاضا دارم که به این جمله توجه کند، راهکارهای دولت برای جهت‌دهی به افزایش حجم نقدینگی مردم به سمت بازارهای مولد اقتصادی باید هر چه سریع‌تر مشخص و عملی شود.

موحدی کرمانی با بیان اینکه عدم استقلال بانک مرکزی از دولت ریشه برخی از معضلات کنونی کشور است، گفت: راه حل این موضوع استقلال بانک مرکزی از قوه مجریه است. همچنین لزوم ترمیم و تغییر تیم اقتصادی کابینه که گفته می‌شود برخی از اعضا سیاست‌های اقتصادی دولت را قبول ندارند، احساس می‌شود. چند صدایی در تصمیمات اقتصادی دولت شایسته نیست که شنیده شود. لازم است از نیروهای جوان، فعال، یک صدا در تیم اقتصادی کشور استفاده شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به شرایط کنونی کشور تأکید کرد: بازنگری در ساختار مدیریت متمرکز در وضعیت فعلی ضروری است و لازم است برای بهره‌گیری از این موارد به استانداران سراسر کشور برای بهره‌گیری از امکانات منطقه خود تفویض اختیار صورت گیرد. از رئیس جمهور محترم می‌خواهم که به موجب اصول 127 و 128 قانون اساسی برای تحول در استان‌ها برخی از اختیارات خود را به استانداران تفویض نماید.

وی خطاب به دولتمردان عنوان کرد: این بخش از صحبت من در حقیقت یک نصیحت به مسئولان کشور است اما خطیب موظف است خود و دیگران را نصیحت کند. اول اینکه بکوشیم دل را از محبت به مردم و عشق به خدمت جامعه و غم مستمندان پر کنیم و واقعا از رنج مردم غم بخوریم. دوم اینکه برای آرامش مستضعفان جامعه سطح زندگی را پایین بیاوریم و به دریافت معمول و متعارف و بلکه کمتر از بیت‌المال قانع شویم. خداوند بر زعما واجب کرده است زندگی خود را در سطح فقرا پایین بیاورند تا به آن‌ها بگویند مسئولان هم مانند آن‌ها زندگی می‌کنند.

موحدی کرمانی افزود: سومین مورد این است که اجازه ندهید در بین شما مسئولان پاک افرادی خائن پیدا شوند و میلیاردها از بیت‌المال را بدزدند و فرار کنند. با نظارت دقیق جلوی این خطر با بگیرید. البته قوه قضاییه باید اشد مجازات را برای غارتگران بیت‌المال اعمال کند. نکته دیگر اینکه منتظر نباشید مردم به دلیل فشار اقتصادی به خیابان بریزند و خواسته‌های مشروع خود را مطالبه کنند تا آن وقت آن‌ها را عملی کنید. شما دولت تدبیرید. مشکلات مردم را شناسایی کنید و به دفع قبل از رفع رسیدگی کنید. مردم انقلاب را دوست دارند و صبر انقلابی را از امام حسین (ع) آموختند. انقلابی باشید و کار انقلابی کنید.

آیت‌الله موحدی کرمانی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تأکید بر اینکه گناه در محضر خداوند بی‌ادبی بزرگی است، خاطر نشان کرد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند بزرگان خدا قبل از آنکه مرگ فرا برسد کارهایی که باید انجام دهید را انجام دهید. جوری نباشد که کارها بماند. لااقل توبه را کرده باشیم اما اگر در حین مرگ توبه کنیم فایده ندارد. یکی از نگرانی‌های انسان این است که پس از مرگ چه سرنوشتی دارد. وارد بهشت می‌شود یا جهنم. این نگرانی باید همیشه وجود داشته باشد که همان مسئله بین خوف و رجا است. از طرفی باید نگرانی وجود داشته باشد و از طرف دیگر باید امید داشته باشد که لطف خدا شامل حال‌اش می‌شود و از سوی دیگر بترسد که با گناهی که انجام داده به جهنم برود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: خوف از خدا به این معنی است که ذات مقدس الهی ترس ندارد و خدای متعال رحیم، مهربان و رئوف است پس چرا باید از خدا بترسیم. معنای این جمله این است که از خود و کارهایی که انجام داده‌اید بترسید و ارتباطش با خدا مانند حضور مجرم گناهکار در مقام قاضی است که عادل است و حتما حکم سنگینی در موردش صادر خواهد کرد. ائمه معصومین به ما هشدار داده‌اند که مراقب باشید گناه نکنید زیرا چه بسا گناهی که انجام می‌دهید پس از آن هیچ وقت تو را نخواهیم آمرزید. سبک و سنگین کردن گناه در اختیار ما نیست. گناه صغیره و کبیره داریم اما نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم خدا این گناه را می‌بخشد یا نمی‌بخشد.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی (ع) مبنی بر اینکه خداوند چهار چیز را در چهار چیز پنهان کرده است، تصریح کرد: خدا اجابت را در دعا پنهان کرده، پس دعا کنید. عزت خدا این است که بنده خدا هر چه می‌خواهد از خدا بخواهد پس به هیچ دعایی بی‌اعتنا نباشیم. خدا رضای خود را در عبادت پنهان کرده است و ما نمی‌دانیم کدام عبادت رضای خداست. خدا اولیا ودوستان خاص خود را در میان مردم پنهان کرده است و همچنین خدا غضب را در معصیت پنهان کرده است یعنی چه بسا گناهی انجام دهد که همان گناه موجب غضب خدا شود و وای بر بنده‌ای که خدا بر او غضبناک باشد. 40 سال به بعدها حواس‌شان جمع باشد. تا قبل از 40 سال ممکن است خدا ارفاق‌ها و گذشت‌هایی کند ولی وقتی از 40 سال گذشت زمان سخت‌گیری است و خدا به فرشتگان می‌گوید هر چه عمل انجام می‌دهد کوچک و بزرگ بنویسید.

موحدی کرمانی با بیان اینکه در روز قیامت تنها قلب سلیم به درد می‌خورد، گفت: قلب سالم قلبی است که در آن اطاعت محض خدا وجود داشته باشد و انسان وقتی فهمید چیزی فرمان خداست بگوید چشم. در قیامت بعضی‌ها با دو صورت و دو زبان محشور می‌شوند و از هر یک از زبان‌ها آتش شعله‌ور است. این آدمی است که در دنیا در برخورد خود با دیگران دو رو داشته است، در روی یکی یک جور بوده و در پشت سر او یک جور دیگر. یکی از خطرات بسیار بزرگ دیگر این است که انسان مال‌اندوزی کند و مالی که خدا داده است تا استفاده کند و به دیگران بدهد را ذخیره کند و خرج نکند که خداوند با آن‌ها با لحن شدید برخورد کرده است و گفته وای بر آن‌هایی که با اشاره چشم و ابرو در مقام عیب‌جویی افراد هستند و آنان که مال و ثروت را جمع می‌کنند و نگه می‌دارند مانند کسانی که طلا و سکه دارند و مدام آن را شماره می‌کنند خدا خطاب به آن‌ها می‌گوید وای به حال این‌ها.

وی افزود: مجازات این افراد را حطمه قرار داده است و حطمه یعنی «نارالله». کمتر جایی خداوند از کلمه نارالله استفاده کرده است. اینجا آتشی است که خداوند این آتش را داغ و آماده کرده است. غفلت نکنیم که مبادا مرگ به سراغ ما بیاید و کارهای خود را نکرده باشیم و مورد رحمت خداوند واقع نشویم. شما را به تقوا سفارش می‌کنم. اگر تقوا باشد شیطان نمی‌تواند ترفندی را پیاده کند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مناسبت‌هایی مانند ولادت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع)، سالگرد اقامه نماز جمعه به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی و عملیات مرصاد عنوان کرد: مرحوم آیت‌الله طالقانی از شخصیت‌های برجسته‌ای است که برای اسلام به منزله حضرت ابوذر به حساب می‌آید. اهمیت توجه به نماز جمعه را باید بیان کنیم. غفلت از نماز جمعه موجب غبن عظیمی است. در مورد امام رضا (ع) ذکر چند نکته لازم و ضروری است، اینکه امام بعد از اجبار به قبول ولایت‌عهدی جوری عمل کردند تا مردم بدانند که حکومت مأمون غیر اسلامی است.

موحدی کرمانی افزود: مأمون تصمیم داشت با آمدن امام رضا (ع) به دایره حکومت به حکومت خود مشروعیت دهد و آن‌هایی که در اطراف و اکناف خروج می‌کردند را آرام کند و می‌خواست به علمای ادیان غیراسلامی دانشمند برجسته‌ای را معرفی کند تا به شبهات آن‌ها پاسخ دهد. امام (ع) فهماندند ولایت‌عهدی اجباری است اما برای پذیرش ولایت‌عهدی شرایطی را ذکر کردند و گفتند که در کارهای دولتی و حکومتی اصلا وارد نمی‌شوند، نه کسی را عزل و نه کسی را نصب می‌کنند بلکه اگر مشورتی بود از دور نصیحت خود را بدون اغماض بیان می‌کنند. این یعنی این حکومت ذره‌ای اسلامی نیست.

وی در پایان با ذکر یک مثال گفت: امام رضا (ع) برای مثال زمانی که دو نفر با شرایط یکسان و از یک مبدأ یکسان نزد او آمده بودند دو فتوای متفاوت برای خواندن نماز را ارائه دادند، به یکی گفتند که تو نمازت را کامل بخوان زیرا با هدف آمدن پیش مأمون به این سفر آمده‌ای و این سفر معصیت بوده است و به فرد دیگر گفتند تو نمازت را شکسته بخوان زیرا با هدف دیدار من به این سفر آمدی. به این طریق و در برخوردهای متعدد به مردم می‌فهماندند که حکومت مأمون اسلامی نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار