بازدید 4109

نتایج غیررسمی انتخابات پاکستان

کد خبر: ۸۱۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱ 26 July 2018

ساعاتی پس از پایان انتخابات سراسری مجالس ملی و ایالتی پاکستان و شمارش آرای کاندیدا‌ها در حوزه‌های اخذ رای، جمعی از هواداران حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری 'عمران خان' به خیابان‌ها آمده و به شادی پرداختند.

به گزارش ایرنا، هواداران 'عمران خان' و حزب تحریک انصاف با به راه انداختن کارناوال‌های شادی در خیابان ها، به شادی و پایکوبی پرداختند.
برخی از هواداران این حزب همچنین با حمل پرچم‌های این حزب با خودرو در خیابان‌ها به جشن و شادی پرداختند.
با پایان زمان رسمی برگزاری و اخذ رای در تمامی حوزه‌های انتخاباتی مجالس ملی و ایالتی پاکستان، شمارش آرای شهروندان در این حوزه‌ها آغاز شد.
به نقل از منابع خبری محلی، کمیسیون انتخابات پاکستان (ECP) نتایج نهایی و رسمی انتخابات سراسری این کشور را پنجشنبه چهارم مردادماه اعلام می‌کند.
براساس نتایج غیررسمی انتخابات سراسری پاکستان تا ساعت ۱:۳۰ بامداد پنجشنبه چهارم مردادماه، حزب تحریک انصاف به رهبری 'عمران خان' در ۱۰۵ منطقه، حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف در ۷۱ منطقه، حزب مردم به رهبری بلاول بوتو زرداری در ۳۹ منطقه و نمایندگان مستقل در ۱۸ منطقه حائز برتری نسبی شدند.
همچنین حزب مجلس متحده عمل متشکل از 'جمعیت علمای اسلام شاخه فضل، حزب جماعت اسلامی و حزب شیعه تحریک اسلامی' نیز ۱۲ کرسی مجلس ملی را کسب کرد.
براساس روند ثبت نام و تایید صلاحیت ها، برخی سیاستمداران سرشناس پاکستان از جمله 'عمران خان' در بیش از یک منطقه انتخاباتی حضور دارند و اگر از چند منطقه رای بیاورند تنها می‌توانند نماینده مردم یک منطقه باشند و رای گیری در دیگر مناطقی که فرد رای آورده باشد تکرار می‌شود.

***اعتراض سران احزاب مسلم لیگ نواز و مردم به نتایج انتخابات
اگرچه تاکنون نتایج رسمی و نهایی انتخابات پاکستان ازسوی کمیسیون انتخابات این کشور اعلام نشده است و نتایج غیررسمی این رویداد از سوی رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی اعلام شده است، سران احزاب عمده سیاسی این کشور از جمله حزب مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N)، حزب مردم پاکستان (PPP) و جنبش متحده قومی پاکستان به این نتایج اعتراض کرده و آن را رد کرده اند.
'شهباز شریف' رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز پاکستان نیز با انتشار پیام توئیتری این نتایج را 'غیرقابل تحمل و غیرقابل قبول' اعلام کرد.
همچنین 'مریم اورنگزیب' از دیگر اعضای حزب مسلم لیگ شاخه نواز مدعی شده است که برخی نمایندگان این حزب که بر روند برگزاری انتخابات نظارت می‌کردند، از مراکز رای گیری بیرون شده اند یا نتایج برخی حوزه‌ها بدون حضور نماینده حزب آنان شمارش شده است.
حزب مسلم لیگ - نواز (PML-N) - همچنین با اعتراض به نتایج انتخابات عمومی ۲۰۱۸، آن را شامل بی نظمی‌های مبهم و گسترده خواند.
'فضل الرحمان' رهبر حزب مجلس متحده عمل (MMA) نیز با صدور بیانیه ای، نتایج انتخابات تاکنون را 'غیرقابل قبول' خوانده است.
البته تاکنون مسئولان کمیسیون انتخابات پاکستان به این ادعا‌ها واکنش یا پاسخی نداده اند.
به گزارش ایرنا، حدود سه هزار و ۴۵۰ نفر برای راهیابی به مجلس ملی این کشور که دارای ۳۴۲ کرسی است ثبت‌نام کردند، ۲۷۲ عضو این مجلس به صورت مستقیم انتخاب می‌شوند و ۱۰ کرسی به اقلیت‌ها و ۶۰ کرسی نیز به زنان اختصاص داده شده است.
همچنین، هشت هزار و ۴۰۰ نامزد دیگر در چهار ایالت پاکستان نیز برای دستیابی به ۵۷۷کرسی مجالس ایالتی با یکدیگر رقابت می‌کنند.
هر حزب سیاسی که قرار است حاکمیت و قدرت را در پاکستان برای پنج سال آینده برعهده گیرد با چالش قابل توجهی از سوی رقبای سیاسی روبرو است.
در بیش از ۷۰ سال گذشته یعنی از سال ۱۹۴۷ که پاکستان استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد تاکنون که حکومت این کشور بین نهاد‌های نظامی و غیرنظامی دست به دست شده، برای دومین بار است که یک حکومت غیرنظامی توانسته است دوران خود را به پایان برساند.
انتقال مسالمت آمیز قدرت به دولت منتخب بعدی برای دومین بار در تاریخ حدود ۷۱ ساله پاکستان صورت می‌گیرد، این تحول پس از اتمام دوره تصدی دولت‌های پیشین حزب مردم و حزب مسلم لیگ نواز انجام می‌شود و می‌تواند به عنوان نقطه عطفی در تاریخ سیاسی پاکستان دیده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل