بازدید 5301

ایران عربستان را کنار زد و دومین تامین کننده بزرگ نفت هند شد

وزیر نفت هند در روز دوشنبه گفت که ایران بین ماه های آوریل و ژوئن دومین تامین کننده بزرگ نفت پالایشگاه های دولت هند بوده است. ایران جایگزین عربستان سعودی برای واردات نفت هند شده است، چرا که شرکت های نفتی هند از تخفیف های بهتری از جانب تهران بهرمند می شوند.
کد خبر: ۸۱۹۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸ 23 July 2018

ایران عربستان را کنار زد و دومین تامین کننده بزرگ نفت هند شدوزیر نفت هند در روز دوشنبه گفت که ایران بین ماه های آوریل و ژوئن دومین تامین کننده بزرگ نفت پالایشگاه های دولت هند بوده است. ایران جایگزین عربستان سعودی برای واردات نفت هند شده است، چرا که شرکت های نفتی هند از تخفیف های بهتری از جانب تهران بهرمند می شوند.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، درمندرا پرادان در پاسخی کتبی به قانونگذاران گفته است که هند، به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت ایران پس از چین، در سه ماه اول سالِ مالی جاری ۵.۶۷ میلیون تن یا حدود ۴۵۷ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده است.

او میزان واردات نفت در دوره زمانی مشابه در سال قبل را ارائه نداده است. داده های جمع آوری شده توسط رویتر نشان می دهد که واردات نفت هند از ایران در بازه زمانی بین آوریل تا ژوئن سال گذشته حدود ۳.۴۶ میلیون تن یا در حدود ۲۷۹ هزار بشکه در روز بوده است.

ایران عربستان را کنار زد و دومین تامین کننده بزرگ نفت هند شد

این در حالی است که پالایشگاه های دولتی هند که تقریبا ۶۰ درصد ظرفیت ۵ میلیون بشکه ای تولید پالایشگاهی هند را بر عهده دارند، از سال گذشته واردات خود از ایران را کاهش داده اند. این اقدام در پی اعتراض به حرکت تهران در جهت بستن قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد B با گروه های دیگر صورت گرفته بود. ایران نیز در مقابل این اقدام هندوستان، مهلت پرداخت پول نفت خریداری شده را به ۶۰ روز کاهش داده بود. این در حالی است که پیشتر ایران به پالایشگاه‌هایی مانند شرکت نفت هند و شرکت پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور، ۹۰ روز برای پرداخت پول نفت خریداری شده مهلت می‌داد.

پاسخ پرادان نشان می دهد که پالایشگاه های هندی— شرکت نفت هند، چنای پترولیوم، بهارات پترولیوم، و واحد تولیدی اش پالایشگاههای بهارات-عمان، هندوستان پترولیم و پالایشگاه منگالور و پتروشیمی— در سال ۲۰۱۷/۱۸، ۹.۸ میلیون تن نفت از ایران وارد کرده اند که نسبت به سال قبل، یک چهارم کمتر است.

ولی برای این سال مالی، این پالایشگاه های هندی تصمیم گرفته اند که واردات نفت خود از ایران را تقریبا به دو برابر افزایش دهند. از مزایای ارائه شده برای نفت ایران حمل و نقل تقریبا رایگان و مهلت بیشتر برای پرداخت پول نفت خریداری شده است.

عراق همچنان در ماه آوریل-ژوئن به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت هندبوده است . بیانیه پارادان نشان می دهد که در این بازه زمانی، واردات نفت هند از عراق ۷.۲۷ میلیون تن و از عربستان به عنوان سومین عرضه کننده بزرگ نفت به هند، ۵.۲۲ میلیون بشکه بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل