بازدید 16818

تا اتمام آب شرب بندرعباس، کمتر از یک ماه فرصت باقیست

منابع آب شرب بسیاری از شهر‌های بزرگ کشور در طول سال‌های گذشته از طریق آب ذخیره شده در پشت سد‌هایی تأمین می‌شد که اکنون اکثر این سازه‌های آبی از آب تهی شده اند؛ شرایطی بسیار نگران کننده که در مورد منابع آب شهر بندرعباس به عنوان بزرگ‌ترین شهر بندری کشور به مراتب بدتر است.
کد خبر: ۸۱۹۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ 24 July 2018
تا اتمام آب شرب بندرعباس، کمتر از یک ماه فرصت باقیستمنابع آب شرب بسیاری از شهر‌های بزرگ کشور در طول سال‌های گذشته از طریق آب ذخیره شده در پشت سد‌هایی تأمین می‌شد که اکنون اکثر این سازه‌های آبی از آب تهی شده اند؛ شرایطی بسیار نگران کننده که در مورد منابع آب شهر بندرعباس به عنوان بزرگ‌ترین شهر بندری کشور به مراتب بدتر است.

به گزارش «تابناک»، کاهش قابل توجه میزان بارندگی‌ها در سال آبی جاری به ویژه در مناطق جنوبی کشور و تشدید خشکسالی‌های اخیر در تابستان کنونی که همراه با افزایش بی سابقه دما رخ داد، سبب شد تا منابع آب بسیاری از سد‌های کشور کاهش و در معرض خشک شدن قرار بگیرند.

کاهش نزدیک به ۷۰ درصدی منابع آبی سد زاینده رود، خشک شدن کامل سد بارزو، کاهش بیش از ۶۰ درصدی منابع آبی سد کرخه و بیش از ۲۰ درصدی منابع آبی سد جیرفت از جمله پیامد‌هایی بود که بحران آب را در نقاط مختلف کشور به مسئولان و متولیان آب گوشزد کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با اینکه وضعیت توزیع آب سطحی در کل کشور چندان تعریفی ندارد و جز در برخی موارد استثنائی مثل حوضه آبریز خزر مابقی مناطق دچار بحران هستند، اما این وضعیت در بخش‌های جنوبی کشور و سواحل خلیج فارس به شدت نگران کننده‌تر است.

جدا از شهر بوشهر که اکنون مدیرانش در تأمین آب شرب این شهر با مشکل مواجه هستند و یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین آب شهر یعنی سد رئیسعلی دلواری اکنون با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت در حال بهره برداری است، شهر بندرعباس به عنوان بزرگ‌ترین شهر بندری کشور نیز به شدت در بحث تأمین آب شرب دچار مشکل است و آنچنان که مدیران آب منطقه‌ای استان هرمزگان مطرح می‌کنند، در کمتر از ۲۰ روز دیگر شرایط آب این شهر در حالت اضطراری قرار خواهد گرفت.

در همین رابطه هوشنگ ملایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان به رسانه‌ها گفت: اکنون حجم مفید سد استقلال میناب تنها ۷ میلیون متر مکعب است.

هوشنگ ملایی با بیان اینکه ذخایر آبی سد نیان نیز به پایان رسیده و سد شمیل هم با ۴ میلیون متر مکعب تنها تا بیست روز دیگر پاسخگوی نیاز شهروندان بندرعباسی و بندر خمیر است، افزود: هم اکنون نیاز آبی شهر‌های بندرعباس و بندر خمیر دو هزار و صد لیتر بر ثانیه است که ناچاریم این حجم از آب شرب را از طریق چهل و چهار حلقه چاه اضطراری در مجاورت سد‌های شمیل و نیان تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به کاهش ۱۰۰ درصدی ورودی آب به سد‌های استقلال میناب، شمیل و نیان، گفت: برای عبور از این بحران نیاز به توسعه آب شیرین کن داریم و مرحله نخست آب شیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی بندرعباس تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: ظرفیت مرحله نخست این آب شیرین کن ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز خواهد بود.

ملایی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از مرحله نخست این طرح بخشی از نیاز آبی شهر بندر عباس شامل مناطق غربی، شهر خمیر و بخشی از روستا‌های حاشیه شهر بندر عباس، به میزان ۲۳۰ لیتر در ثانیه تأمین می‌شود و این حجم به کاهش برداشت از دشت میناب و سد شمیل و نیان کمک می‌کند.

با یک حساب سر انگشتی و با استناد به گفته‌های مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان باید گفت: در شرایط کنونی از میان سه منبع اصلی تأمین آب شرب شهر بندرعباس یعنی سد نیان، شمیل و میناب، سد نیان به صورت کامل خشک شده است، سد میناب که ظرفیت ذخیره ۲۷۰ میلیون مترمکعب آب را دارد تنها با ۲ درصد از ظرفیت در حال بهره برداری است و سد شمیل نیز با ۴ میلیون متر مکعب آب تا بیست روز دیگر منابع آبی اش به پایان خواهد رسید.

این شرایط سبب شده است تا متولیان تأمین آب استان هرمزگان به ناچار با حفر ۴۴ حلقه چاه اضطراری تلاش‌های آخر خود را برای تأمین آب شرب شهر بندرعباس از طریق آب‌های شیرین استان هرمزگان انجام دهند.

سخنان دیگر مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان که گفته است تابستان امسال پروژه آب شیرین کن با ۲۰ هزار مترمکعب در این استان افتتاح می‌شود، به خوبی گویای این است که مدیران این استان تا کنون یا با بحران آب بیگانه بوده اند و یا هیچ عزمی برای رفتن به این سمت از خود نشان نداده اند.

این ورود دیرهنگام مسئولان استان هرمزگان به بحث آب شیرین کن‌ها که از آنسو به اتمام منابع آب شیرین سطحی منجر شده است، در حالی است که می‌دانیم مسئولان کشور کوچک امارات در حاشیه جنوبی خلیج فارس از سال ۱۹۶۳ به مقوله شیرین کردن آب دریا ورود کرده اند و اکنون روزانه چیزی حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب شیرین می‌کنند.
 
آخرین وضعیت منابع آب سد استقلال میناب

گفتنی است شهر بندرعباس با ۵۲۰ هزار نفر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر بندری ایران است که بخش مهمی از حجم مبادلات کالا و تجارت کشور با کشور‌های خارجی از این بندر صورت می‌گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۴۰
مشکل آب و برق در ایران اینگونه حل میشه:
1. تصفیه آب خلیج فارس و دریای عمان
2. ساخت نیروگاه های خورشیدی در مناطقی که تابش خورشید زیاد است.

راه اندازی هر دو اینها هزینه دارد، اگر در ساخت پروژه ها فساد صورت نگیرد، و اگر هزینه در نیروگاه اتمی را اینقدر حیثیتی نکنیم، نیروگاه خورشیدی هم پاک تر است و هم در بلند مدت به صرفه
الان مسئولین میگن "بندرعباس آب لوله کشیش که قابل خوردن نیست و همه آب تصفیه شده خریداری میکنن. برای حموم هم برن دریا. پس مشکل حل شد."
خبری از استعفای سیف نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
چه ربطی به سیف داره، وزیر نیرو و روسای سازمان محیط زیست در 20 سال اخیر باید پاسخگو باشند
کار کار امریکاست با اون تکنولوژی جدیدش‌. دقیقا ترامپ گفت ک منتظرم ایرانیا تماس بگیرن واسه مذاکره. خشکسالی بی ابی تحریم اقتصادی....
پاسخ ها
سهراب
| Netherlands |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
دقیق زدی ب هدف
خداقوت
بریم برا حل مشکل بعدی
مبارکه
در بندر عباس حفر چاه در چند متری به آب میرسد؟
حالا میخوان دریاچه ی ارومیه رو احیا کنند!شما نابود نکنید احیا تون پیشکش
یعنی امارات با اون جمعیتش 500 برابر ما آب شیرین کن داره،
مايه خحجالته كه بزرگترين شهر بندري مشكل تامين آب داشته باشه ، اين بي مديريتي را به كجا بايد برد؟ چرا از آب دريا استحصال نميشه ؟ مگه كشور عربستان كل آب شرب را از دريا شيرين نميكنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
.جینگلی امریکا فینگلی اسر اییل ست
سیاست گذاران باید به جای سرمایه گذاری روی تاسیسات نظامی در بنادر در منطقه روی تاسیسات آب شیرین کن ، تولید برق و بهداشت و زیر ساخت های تولیدی و خدماتی سرمایه گذاری می کردند . بیشتر در راستای امنیت ملی مفید بود.
راه حل مشکل کم آبی شهرهای ساحلی جنوب ایران در کشورهایی چون امارات و قطر در خلیج فارس است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
مدیرانی که نتوانستند آب شیرین ارزان خدادادی را مدیریت کنند قطعا نمی توانند دست به این پروژه های عظیم در این شرایط کنونی بزنند
بهتره فکری به حال مردم بکنید که هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ معظل زیست محیطی دچار چالش نشوید
خب چیزی نیست، انشاءالله یک بارانی میبارد و مشکل حل می شود....
تنها کاری که مسئولان محترم ما بلند انجام بدهند
کافی است یک جستجو ساده در انترنت انجام بدهید و ببینید که چه حجم از راه حل های کم هزینه برای شیرین سازی آب دریا یا تبدیل رطوبت هوا به آب مایع(که به ویژه در مناطق جنوبی کشور ما قابل اجرا است) وجود دارد. مطمئن باشید که اگه ما همین امروز مسئولان محترم رو برکنار و بجای اون اقدام به ورود مدیر از ژاپن کنیم بهترین اتفاق تاریخ خواهد افتاد. ببینید در طی فقط چند سال با همین امکانات و بودجه چه کارهایی میکنند. امان از ناکارامدی و باندبازی، باید هروز یک نوآوری تکنولوژی در کشورهای دیگر دید و یک اختلاس و خیر ناگوار در کشور خودمان.
آب شرب بندر عباس یکماه دیگر تمام میشود و آخرین امیدهای مردم به نجات این کشور خیلی زودتر.
تقوا پیشه کنید درست میشه !
ترسیدم فکردم عروسی پسر سفیر خوب برگزار نشده خدای نکرده !
برخی مشغول اختلاسند لطفاً آهسته حرکت کنید ..........
راه حل بحران آب ایران فقط استفاده از دستگاه های آب شیرین کن هست که البته باید براش هزینه بشه ( بخوانید میشد!)
فاجعه است. آب برای خوردن نداریم اونوقت به فکر تحریم شدن و بستن تنگه هرمز هستیم!!!!!!!!!!!!!!!!!
ما فقط تو شعار دادن استادیم. به قول معروف زبون که استخون نداره هر جور بخوای میچرخونیش.
توانایی ساخت آب شیرین خورشیدی هم ندارن!
متاسفانه به دلیل وجود اعتبارات هنگفت در پروژه های سدسازی و منافع سرشار ساخت این گونه ابرسازه ها، چه برای مهندسان طراح، چه برای پیمانکاران و چه برای کارفرمایان طرح ها بویژه از محل ردیف های خارج از شمول و جنبه های تبلیغاتی چنین طرح هایی، در طی سه دهه گذشته تقزیبا کلیه اعتبارات بخش تامین آب به این سمت سوق داده شده است.
این در حالی است که شواهد بروز تغییرات اقلیمی از دهه 1950 در کره زمین رصد شد و متعاقبا در سال 1988 سازمان ملل اقدام به راه اندازی پانل بین دول تغییرات آب و هوایی، به اصطلاح IPCC با حضور بیش از 2800 دانشمند در رشته های مختلف و از کشور های مختلف برای شناسایی عوامل و نیز روند تغییرات اقلیمی نمود.
از سال مذکور هر چند این پانل جهانی بطور مرتب اقدام به ارایه گزارشات جهانی و نیز توصیه های منطقه ای مدیریت منابع آب نمود ولی طی 3 دهه گذشته بواقع هم طراحان و هم مسئولان توسعه سازه ای ما، با این پانل و نظرات جهانی آن ، به عمد و یا به سهو، بیگانه بوده اند. نتیجه آنکه با همان دیدگاه های منسوخ نیم قرن گذشته، منابع آبی طرح ها برآورد و حجم مخازن سدها و موقعیت آنها تعیین می گردید. حاصل چنین بی توجهی رسیدن به روزگار فعلی، با مخازن سدهای خالی و نیمه خالی و سال به سال در شرایط بحرانی تر شدن، و تبعات عدم پیش بینی بموقع در گزینه های دیگر تامین آب مانند آب شیرین کن ها و کشیدن خطوط انتقال آب از دریاهای آزاد، است.
متاسفانه مدیریت منابع آب عمدتا سازه ای بوده و به گزینه های دیگر، بموقع توجه نشده است.
دولت م مسئولین محترم یه تکونی به خودشون بدن و اگر خسته نمیشن به فکر ایجاد یک تاسیسات آب شیرین کن با استفاده از برق نیروی خورشیدی باشند .
خجالت آوره ..بندر عباس کنار دریای آزاد، چرا آب شیرین کن ندارد؟ آب شیرین کن های جدبد بر اساس فیلترهای نانو کار میکنند. با قیمت خیلی مناسب حتی ارزانتر از تسفیه آب شیرین در می آید.
کشورهای عربی با آب شیرین کن (تبدیل آب شور دریا به آب قابل شرب) مشکل خشک سالی کشورشان را از سالها قبل حل کردن. اما ما فقط واگر ۱% از از پولی که آقا زاده ها از جیب مردم برداشتند و تو کشورهای دیگه در حال کیف کردن هستند رو جلوگیری میکردیم و صرف حل این مشکل بسیار بزرگ میشد الان در هوای جهنمی جنوب مشکل بی آبی نداشتیم. به کدامین گناه باید این همه زجر بکشیم. همیشه هم از آینده روشن و از بهشت برین برای مردم میگید. آخه شما چه برنامه ریزی برای حل مشکل آب برای سال بعدتون کردید. مگر از همین حالا نباید بفکر ساخت پروژه ای آب شیرین کن بود که بتوان تا حداقل سال بعد بهرهبرداری کرد. من تا جایی که میدونم هیچ کاری در جهت انجام نشده.
یک اختلاس کم می شد مشکل اینها هم حل می شد.
ظاهرا فعلا برای آقایون انتقال آب به دریاچه ارومیه جهت تفرج عزیزان مهمتر از آبرسانی به بندره
اصلا نگران نباشید مسئولین محترم تمام پیش بینی و اقدامات لازم را انجام دادن و آمادگی کامل دارند مثل کشورهای عربی آب شیرین کن ها ی نصب شده در دریا و حاشیه خلیج فارس آماده اند فقط مشکل آقای رئیس جمهور یا معاون اول دانشمندشان اینه که وقت نمیکنند که تشریف ببرند و افتتاح و تبرک بفرمایند !!!!!!!!!! علی برکت اله
البته ایشان سرشان شلوغه دارن تنگه میبندن
لعنت به اسرائیل ابردزد
راه حل ان شیرین کردن اب دریاست.پس تا دیر نشده شروع کنید .زمانی نمانده
وزیر نیرو برای تامین آب بندر عباس فراخوان بزند. وزارت خانه و شرکت هدر دولت یازدهم بی حس شد ودر دولت دوازدهم به اغما رفت.
استفاده از انرژی اتمی و انرژی خورشیدی برای شیرین کردن آب مثل خیلی از کشور های دنیا و مهمتر بهینه مصرف کردن اب و همه نعمت های خداوندی
به نظرم بایستی هر چه سریعتر عوامل اجرایی با تعریف اهداف میان وبلندمدت اقدام با طراحی و نصب و بهره برداری از آب شیرین کن های با ظرفیت بالا از آب دریا نمایند.
من جبل علی امارات رفتم ودیدم چه پروژه بزرگ آب شیرین کنی داره.بسم الله اگه میتونید درست کنید
نظر نویسنده این بود که مسولین شهر گویا تا دقیقه نود منتظر ظهور معجزه بوده و کاری برای تامین نیاز آب شرب نکرده بودند. اصولا تمام ارکان مملکت چنین مشی ای را در پیش گرفته اند و این رویه خاص متولیان شهر بندرعباس نیست.
سالها است كه سرمايه گذارى هاى زير بنايى را به تعويق انداخته ايم. پيشنهاد ميكنم نيرو ها را از سوريه خارج كنيم. هزينه هاى نظامى را كاهش بديم و منابع را صرف طرح هاى عمرانى حياتى مانند شيرين سازى آب دريا بكنيم. شرايط اقتصادى به حدى بد شده كه ريال ايران در برابر پول افغانستان نزول كرده.
کدوم پروژه آب شیرین کن اونی که اون طرف کشتی سازی رو میگین .
بیخیال بابا مدیران در خواب رفته آبفای هرمزگان اون که مدتهاست پس از شروع الان تعطیله که.....
بیدارشید بابا.برجام تموم شد.
مردم رو اذیت نکنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل