بازدید 34532
بازی با جان مردم ادامه دارد؛

جزئیاتی دقیق از چرایی آتش گرفتن برج پارمیس و تخلف‌های عدیده مسئولان

هنوز خاطر میلیون‌ها ایرانی، حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو را فراموش نکرده، این بار نزدیک بود تا یک حادثه مهیب دیگر، دوباره صد‌ها خانواده را برای ماه‌ها و چه بسا سال‌ها داغدار کند؛ حادثه‌ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد، صد در صد به دلیل خطای انسانی رخ داد و با اینکه تلفات جانی نداشت، خسارات‌ مالی فراوانی را به ساکنان برج پارمیس وارد کرد.
کد خبر: ۸۱۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲ 22 July 2018

هنوز خاطر میلیون‌ها ایرانی، حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو را فراموش نکرده، این بار نزدیک بود تا یک حادثه مهیب دیگر، دوباره صد‌ها خانواده را برای ماه‌ها و چه بسا سال‌ها داغدار کند؛ حادثه‌ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد، صد در صد به دلیل خطای انسانی رخ داد و با اینکه تلفات جانی نداشت، خسارات‌ مالی فراوانی را به ساکنان برج پارمیس وارد کرد.

به گزارش «تابناک»؛ عصر امروز (یکشنبه) با تماس شهروندان غرب تهران به مرکز آتش نشانی شهرک راه آهن، خبر وقوع یک آتش سوزی مهیب در برج پارمیس تهران به آتش نشانی اطلاع داده شد و مأموران این سازمان نیز بلافاصله از مراکز مختلف عازم منطقه آتش سوزی شدند؛ آتش نشانانی که به رغم از جان گذشتگی‌های قابل تحسین همچنان و به مانند حادثه پلاسکو از نظر سخت افزاری با محدودیت‌های فراوانی رو به رو بودند.

با اینکه جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی عصر امروز تأکید کرده بود که مأموران چندین ایستگاه آتش نشانی با تجهیزات کامل عازم محل وقوع حاثه شدند، بررسی‌های خبرنگار «تابناک» و گزارش‌های به دست آمده نشان می‌دهد، این سخن چندان صحیح نیست و با واقعیت همخوانی ندارد.

یکی از ساکنان طبقات فوقانی برج بیست طبقه پارمیس که هم اینک به همراه خانواده و همسایه‌ها شب را بناچار باید در خیابان بگذرانند، در این رابطه به «تابناک» گفت: آتش سوزی در ساختمان، حوالی ساعت ۱۴ به دلیل نقص فنی در سیستم سیم کشی و کابل‌های برق ساختمان رخ داد، اما به دلیل اینکه این ساختمان فاقد هرگونه استاندارد ایمنی مثل هشدار دهنده و عیب یاب است، ساکنین پس از یک ساعت متوجه آتش سوزی شدند و بلافاصله آن را به اطلاع آتش نشانی رساندند.

وی افزود: با اینکه مأموران آتش نشانی خود را به سرعت به محل حادثه رساندند، به دلیل شدت گرفتن شعله‌های آتش و وزش باد، بخش زیادی از واحد‌های ساختمان آتش گرفت و عملیات اطفای حریق سخت شد.

این شهروند تهرانی و مالک یکی از واحد‌های برج پارمیس در ادامه گفت: اگر خاطرتان باشد در ماجرای آتش سوزی ساختمان پلاسکو و نیز یکی از مجتمع‌های تولیدی خیابان جمهوری، بزرگ‌ترین مشکلات آتش نشانان، نداشتن نردبان بلند بود که انتظار می‌رفت پس از این حادثه، این مشکل برطرف شود، اما امروز هم نردبان‌های آتش نشانی به زحمت تا طبقه دوازدهم می‌رسید و این در حالی است که آتش سوزی در طبقات فوقانی نیز جریان داشت.

یکی دیگر از ساکنین ساختمان در مورد علت وقوع این حادثه و اشکالات احتمالی ساختمان به خبرنگار «تابناک»، گفت: اگر راستش را بخواهید بدانید، این ساختمان هنوز مجوز پایان کار ندارد و پیمانکار دانشگاه بدون اخذ پایان کار و تکمیل همه استاندارد‌های ساختمان، غیر قانونی اقدام به واگذاری واحد‌ها به مالکین کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در حال حاضر چیزی حدود ۵۰ درصد واحد‌ها در آتش سوخته است، ادامه داد: ساختمان به لحاظ سیستم ایمنی و سیم کشی برق دچار اشکالات اساسی است و بخشی از برق مصرفی آن با هماهنگی مخفیانه اداره برق غیرقانونی از پست برقی شمال غربی ساختمان تأمین می‌شد.

وی تأکید کرد: من به همراه جمعی از ساکنین مشکلات فنی ساختمان را دو ماه پیش مکتوب به سازمان های مسئول اطلاع داده بودیم اما کسی به مکاتبات ما توجهی نکرد.

یکی دیگر از مالکین در رابطه با رخداد پیش آمده با تأکید بر اینکه این ساختمان و واحد‌های آن به دلیل نداشتن مجوز پایان کار فاقد بیمه حوادث بود، اضافه کرد: مجری و مالک اصلی برج پارمیس صندوق رفاه دانشگاه تهران است که ساختمان را برای اعضای هیأت علمی خود ساخت؛ اما به دلیل عجله در واگذاری واحد‌ها از تکمیل همه بخش‌ها و گرفتن تأییدیه‌های نهایی سر باز زد.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد، هم اینک به دلیل پایان عملیات اطفای حریق به مصدومیت نزدیک به ۵۰ تن منجر شد، ساکنان در محوطه خیابان بلاتکلیف هستند و به دلیل عدم همکاری مأموران نیروی انتظامی با ساکنین امنیت واحد‌ها به شدت کاهش یافته و بسیاری از شهروندان ناشناس بدون دلیل وارد واحد‌ها می‌شوند.

این مسأله از آنجایی نگران کننده تر است که بدانیم بسیاری از واحدها به دلیل خارج از تهران بودن، ساکنانش در خطر سرقت هستند و نبود نیروی انتظامی برای تأمین امنیت ساختمان خسارات بیشتری را به آنها وارد خواهد کرد.

این اتفاق تلخ که در بسیاری از رسانه‌ها صرفاً با اشاره به خبر آتش سوزی پرونده اش بسته شد، حکایت دردناک دیگری است از اوج سوء مدیریت و بد اخلاقی در میان مدیران و مسئولانی که گمان می‌کنند افراد زیرک و رندی هستند و می‌توانند به راحتی با برخی زد و بند‌های پشت پرده مسائل قانونی را نادیده بگیرند. غافل از اینکه حادثه همیشه در کمین است و با سوء مدیریت آن‌ها جان و مال هزاران شهروند به خطر می‌افتد.

با تفاسیری که به آن اشاره شد، ضرورت دارد نهاد‌های نظارتی ضمن بررسی دقیق چرایی وقوع حادثه، علت واگذاری ساختمان و مجوز خرید و فروش آن را بدون کسب پایان کار و نیز نقص در سیستم برق رسانی بررسی کنند و با متخلفان احتمالی برخورد جدی داشته باشند.

همچنین این ضرورت وجود دارد که مسئولان آتش نشانی تهران بزرگ به این که چرا به رغم چندین حادثه مهیب، هنوز اقدامی برای تهیه تجهیزات لازم مثل نردبان‌های بلند نکرده اند، به افکار عمومی پاسخ دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۴۴
و هنوز تحریم ها هنوز شروع نشده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
سالهای سال در طول تاریخ کشور با ساختمانهایی با تعداد طبقات کم بدون خطر طی کرده است.
چرا ساختمان سازی در شهرها به 2 یا 3 طبقه محدود نمیشود؟
تا هم خطرات زلزله و آلودگی و ترافیک به حداقل برسد و هم شاهد اینگونه معضلات نباشیم و مزایای زندگی سالم و با آسایش بیشتر را تجربه نکنیم؟ براستی چرا؟
هر دم از این باغ بزی می رسد
وزش باد کجا بود!
فقط بايد دعا كني بلايي سرت نياد وگرنه از هستي ساقط ميشي . حالا فرقي نداره آتش سوزي باشه ، بيماري باشه، زلزله باشه ، سيل باشه يا مورد سرقت و زورگيري قرار گرفته باشي كلا ديگه برگشت به زندگي با فلاكت همراه است.
این برجهای غرب تهران را اشخاص نساختند.
نهادهای خاص ساخته اند.
فعلا هم روی دستشان مانده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
خدا نکند منافع شخصی در جایی از دنیا انقدر زورش زیاد باشد که به منافع عام بچربد متاسفانه چیزی که در ایران باب شده مال خودم مال خودم مال مردم هم مال خودم شده وهرکس بنا به زورش هرچقدر بتواند از جیب بقیه برداشت میکند وچون همه انهایی که قدرت این کار را دارند خودی هستند وفقط این مردم هستند که خودی نیستند پس چیزی که به جایی نرسد اه من وناله توست خدا کمک کند
هر دم از این باغ بری میرسد...
واقعا چرا هیچ مسوولی هیچوقت هیچکاری نمیکنه؟ این آفت بی تفاوتی چیه افتاده بین مدیران و مسوولین؟
با دم شیر بازی نکن
"به دلیل عدم همکاری مأموران نیروی انتظامی با ساکنین امنیت واحد‌ها به شدت کاهش یافته و بسیاری از شهروندان ناشناس بدون دلیل وارد واحد‌ها می‌شوند"

فلسفه وجودی نیروی انتظامی چیه؟! وقتی همه چیز خوبه که نیازی به پلیس نیست! در مواقع بحرانی باید پلیس حضور داشته باشه!
امروز خود من تقاطع دادمان و پاکنژاد شاهد بودم که درخت های فضای سبز آتش گرفت . از زمان تلفن مردم تا حضور آتشنشانی هفت دقیقه طول کشید. درحالیکه ایستگاه آتش نشانی شاید دو سه کیلومتر فاصله داشت تا محل حادثه .
لطفا مسئولان سری هم به ساختمان دادگاه های کل تجدید نظر قوه قضاییه در میدان هروی پاسداران بزند ..........این ساختمان هم گویا هنوز تائیدیه های لازم را کسب نکرده ولی راه اندازی شده ..............جان ومال ومدارک مردم بینوا روی هوا است ...........البته به گفته یکی از مهندسین انجا........
مرگ بر آمریکا
افراد دانشگاه تهران نوش جونشون
احتمالا ارز لازم برای خرید نردبان بلند ، توسط یکی از ارگان ها برای خرید علوفه !!! هزینه شده است .
البته علت انفجار پلاسکو اتفاق چند روز قبلش بود نه آتش سوزی
مردم دیگه چجوری باید حواستون پرت بشه از اوضاع \؟

خواهشا خودتون رعایت کنید و حواستون رو پرت کنید که اینجوری با جان آدم ها بازی نشه
سلام
اول که مقاله را می خواندم فکر می کردم که ساکنین برج پارمیس یکی از هسته های تروریستی بر علیه امنیت کشور هستند که باید کشته می شدند!!! اما بعدش که کمی با دقت بیشتر در مورد مقاله و مطلب فوق فکر کردم دیدم خب پس خود ساکنین برج چه شکری می خوردند؟!؟ یعنی طرف رفته یه واحد بدون پایان کار را خریده و می دونسته که سیم کشی برج ایراد اساسی داره بعد رفته توی برج ساکن شده و گفته که مجلس و دولت و نهادهای نظارتی باید بیان منو راضی کنن که از این برج بلند شم برم جای ایمن تر؟!؟!؟!
لطفا انصاف را رعایت کنیم!!
ساکنین پلاسکو و پارمیس و ساختمان 20( همین ساختمانی که خود بنده درآن ساکن هستم) متعلق به بخش خصوصی است و باید توسط ساکنینش اداره شود؟!
در نظام مهندسی ساختمان رو باید گل بگیریم مهندسین ناظر با رشوه گرفتن از مالکین چشم به معایب می بندن و دولت هم هیچ کاری نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
وقتي از چيزي اطلاعي نداريد زحمات مهندسين را پايمال نكنيد اگر حرف مهندس مورد قبول امثال شما بود ممكلت اين وضعش نبود
تا زمانی که به تاسیسات ساختمانی نگاه جدی نشود از این سری اتفاقات زیاد دیده خواهد شد
جان مردم سیری چند...
اوضاع مدیریت در کشور وفساد درآن فراتر ازاین است و روز به روز هم برتر میشود باید معیار انتخاب وگزینش مدیران عوض شود وتخصص وتوانمندی و سلامت فکری واخلاقی اولین معیار باشد ومانند کشورهای توسعه یافته قانون قاطع وجدی ومحکم باشد وبا متخلفین درهررده ای با جدیت برخورد شود وبه جای این همه هیاهو برای چهار تا تارموی زن و ... دروغ به عنوان قبیح ترین فعل انسانی معرفی وبا دروغگویان برخورد شود تا جامعه اصلاح شود
واي بروزي كه يك زلزله 6 بياد
سو مدیریت به اوجش رسیده
متاسفانه تو مملکت ما همیشه میشه قانون را با پول دور زد
نمونه کوچکیش عدم اختصاص پارکینگ برای همه واحدهای مسکونی که با پرداخت جریمه حل میشه در حالی که قانونا تمام واحدهای مسکونی باید پارکینگ داشته باشه

این مشکل کوچک کم کم تو تهران یک معضل بزرگ خواهد شد.
مدیریت نیست...
و در کل کسی دنبال کار کردن و بهتر شدن اوضاع نیست...
سلام. تابناک مواظب باش فردا برایت اخطاریه بجهت تشویش افکار عمومی نیاد چون تجربه میگه شفاف سازی نکن
این شد گزارش جزییات ؟یه دونه عکس از ساختمان نیست ،این ساختمان کجا هست اصلا؟
من ساکن آتی ساز اوین هستم. بیش از 30 سال از ساخت این برجها می گذرد و متاسفانه هنوز پایان کار نداشته و مالکین سند ندارند. به هر جا مراجعه می کنیم کسی پاسخگو نیست. یک ماه پیش هم یکی از بلوکها دچار آتش سوزی شد.
کار دشمنه. برادران همگی متعهد هستند.
راستی تابناک نگفتی این ملک مال کیه ؟ و چرا و به چه قدرتی تونسته با کلی خلافی و درنهایت بدون اخذ پایان کار همه کاری انجام بده . اگر دوباره پای الفبا رو به میان نمیکشی اطلاعات را خدمتتون عرض کنیم .
شما اصل را گذاشتد وفرع گرفتید اصل این ماجراها به اتش سوزیهای بی دلیلی است که مرتب اتفاق می افتد وهمه علنها را گردن سیم برق می اندازند بدون انکه کسی در مورد ان شک کند ویا ماجرا را پی گیری کند وفقط شما اشکلات بعد از اتش سوزی را دنبال می کنید در صورتی که علت اتش سوزیها وچگونگی بوجود امدن خیلی مهمتره که ان را تمام شده تلقی می کنید
آتش نشانی برای تجهیز نمودن خود، درزمان صدورپروانه و پایان کار از مالکین هزینه های سنگینی دریافت می کند حالا چرا این پول را خرج تجهیز خود نمی کند موردسوال است .
وزارت اطلاعات و 110 باید ورود کنند مهم است . برخی برق کار معتادند و سیم کشی ها درست انجام نمی دهند. باید آنها ازمایش اعتیادبدهند. هر چه سریع تر تبدیل به قانون شود. موضوع جدی است. کار اینطوری روی شورش ها و درگیری ها اثر مستقیم دارد.
واقعیتش اینه که مسئولین سازمان آتش نشانی برای صدور مجوز ایمنی همین ساختمانها کلی منافع دارن و چشم را می بندن جرات چاپ یا پیگیری داری ؟!!!!!!!!!
چرا معاون پیشگیری بازنشسته شده ولی نمیره خونه ؟!!!!!!!!!!!!!!!!
مشکلی که برای سوئ مدیریت و زد وبند گفتی دقیقا مشکل برخی نهاد ها هم هست...وگرنه شاهد همچین روزگاری نبودیم!!!
منظور از اینکه نردبان نداشتند یعنی چه ؟ ساختمان باید سیستم هشدار و اطفا حریق داخلی داشته باشد مثلا اگر ساختمان 40 طبق داشته باشد با نردبان باید آتش را خاموش کنند؟
عزیزان! چرا نگرانی!‌ این همه اضطراب از برای چیست؟!!!
مگر نه این است که مقرر و مصوب شده به هر شهروند تهرانی، یک باب قبر رایگان هبه نمایند!

.
با سلام
جا دارد برای تمامی 15 برج روبروی برج پار میس هم گزارش بگیرید زیرا تمامی ساختمانهای تعاونی ایزد یار فاقد هرگونه استاندارد ایمنی مثل هشدار دهنده و عیب یاب است و این شرکت تعاونی از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی میکند
تقريبا تمام مقامات ، همواره كليه مسئولين اجرائى مملكت را راهنمائى ميكنند تا به لزوم رعايت مشورت و تشريك مساعى با افراد فرهيخته و عمدتا دانشگاه و دانشگاهيان، بهاى كافى را بدهند!!!
حالا متاسفانه و نا باورانه بايد بپذيريم كه دانشگاهيان ما هم ، البته بعضا ، ضمن عدم رعايت قوانين و مقررات آمره مملكتى، حتى عدم رعايت آندسته از مقررات ايمنى و پوششى كه عمدتا، به نفع شخص خودشان هم هست!!! متاسفانه ، از ارتكاب جرمهائى شبيه استفاده از نيروى برق غير قانونى هم در امان نمانده اند.
دیرروز از اتوبان حکیم بطرف کرج میرفتم حدودا" ساعت 15 عصر بود که برادرم از دور متوجه دود وبیشتر شبیهه ریزش خاک و خل و دود سفید رنگ شد که ابتدا فکر کردیم در حال تخریب هستند ...امروز متوجه شدم برج
پارمیس آتش گرفته من بدلیل اینکه در اداره برق هستم نظر یکی از ساکنین در خصوص علت آتش سوزی نظرم را جلب کرد اینکه برق غیر مجاز با هماهنگی اداره برق از پست همجوار گرفته اند جای بررسی دارد این موضوع خیلی حیاتی است زیرا میزان ساخت وسازها و برج سازی در منطقه 22 بسیار زیاد است و چه بسا برج های دیگری نیز بدون ضابطه و با زدوبند پیمانکاران و برخی مسئو لین برق مباذرت به تامین غیر مجاز برق کرده اند و در اینصورت باید منتظر وقوع حوادث ناگوار دیگری باشیم
انتظار میرود مسئولین امنیتی فرمانداری و بازرسی به موضوع ورود کنند
وقتی دانشگاه تهران که نماد علم وتوسعه این اینگونه است پس باید برحال این ملت گریه کرده وهیچ فردی هم سر جای خودش نیست
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی