بازدید 105690
۴

۴ نکته مهم درباره قوانین آموزشی ترم تابستان

کد خبر: ۸۱۸۵۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳ 21 July 2018

مطابق آیین‌نامه، دانشگاه‌های مجری ترم تابستانی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که برای هر درس ارائه‌شده در این ترم، ۱۶ جلسه برگزار شود.

به گزارش دانشجو، ترم تابستانی اکثر دانشگاه‌های کشور از روز شنبه ۲۳ تیرماه آغاز شده و دانشجویان ثبت‌نام‌کننده در این ترم باید به صورت فشرده، در ۶ هفته آموزشی در کلاس‌های درسی حاضر شده و پس از آن، در امتحانات پایانی که در شهریورماه برگزار می‌شود، شرکت نمایند.

با توجه به اینکه ضوابط و شرایط مربوط به ترم تابستان کمی نسبت به ترم‌های سایر نیمسال‌ها متفاوت است، در این گزارش به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

یک) حضور و غیاب در ترم تابستان

مطابق آیین‌نامه، دانشگاه‌های مجری ترم تابستانی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که برای هر درس ارائه‌شده در این ترم، ۱۶ جلسه برگزار شود. البته ممکن است با توجه به نوع دروس(عمومی، تخصصی، عملی و یا آزمایشگاهی) ساعت برگزاری جلسات درسی کوتاه یا طولانی باشد. بد نیست بدانید دروس ۲ واحدی ۶ ساعت در هفته، دروس ۳ واحدی ۹ ساعت در هفته و دروس ۴ واحدی ۱۲ ساعت در هفته تشکیل خواهد شد. حضـور دانشجو در تمام جلسات مربوط بـــه هـــر درس(مجازی بصورت آنلاین و عملی، بصورت حضوری) الزامی است و چنانچه غیبت دانشجو در هر درس از سه شانزدهم مجموع ســـاعات آن درس تجاوز نماید، مطابق ضوابط، این غیبت‌ها بـــه منزله نمره صفر در آن درس منظور خواهد شد.

در ضمن توجه داشته باشید که دانشجویی که در ترم تابستان ثبت‌نام کند و به هر دلیلی در کلاس‌های درسی غیبت کند، شهریه پرداختی توسط وی عودت نخواهد شد. بنابراین با توجه به اینکه حضور و غیاب در ترم تابستان نسبت به سایر نیمسال‌های آموزشی از اهمیت بالاتری برخوردار است و از طرفی معمولا دانشجویان، ترم تابستان را در دانشگاهی غیر از دانشگاه خود ثبت‌نام می‌کنند و از قوانین آن به خوبی آگاهی ندارند بهتر است به این موضوع توجه بیشتری کنند تا عواقب عدم رعایت آن گریبانگیر آنها نشود.

دو) نمره قبولی در ترم تابستان

برخلاف سایر نیمسال‌های آموزشی که حدنصاب قبولی در دروس دانشجویان مقطع کارشناسی نمره ۱۰ است و به قول خودشان با این نمره پاس می‌شوند اما در ترم تابستان به دلیل آنکه تعداد دروس اخذشده در ترم تابستان محدود(حداکثر ۶ واحد) است، بنابراین نمره قبولی در ترم تابستان دانشگاه‌ها، نمره ۱۲ است و دانشجویانی که نمره‌ای کمتر این نمره را کسب کنند، آن درس در کارنامه آنها به منزله «درس رد شده» به حساب می‌آید و باید مجددا آن را اخذ کنند.

سه) شرایط حذف دروس در ترم تابستان

همانطور که گفتیم، حضور و غیاب در ترم تابستان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر دانشجویی به آن کم‌توجهی کند عواقب زیادی برای وی خواهد داشت. حالا فرض کنید دانشجویی به هر دلیلی نتواند در کلاس‌های درسی ترم تابستان شرکت کند و بدین ترتیب قرار است مطابق قوانین برای این دانشجو نمره صفر منظور شود. قطعا یکی از راه‌هایی که به ذهن می‌رسد این است که درس یا درس‌های اخذشده را حذف کرده و از این طریق، دست کم مانع از درج نمره صفر در کارنامه درسی ممانعت شود. دانشجویانی که قصد دارند از این روش استفاده کنند باید توجه داشته باشند که دلیل آنها برای عدم‌حضور و همچنین حذف درس موجه باشد، در غیر این صورت دانشگاه مجری ترم تابستانی اجازه ندارد درس موردنظر را حذف نماید.

نکته دیگری که باید در این زمینه موردعنایت دانشجویان باشد این است که ارائه دلیل و تشخیص موجه بودن باید تا قبل از شروع زمان امتحانات صورت گیرد و در غیر اینصورت طبق ضوابط نمره صفر در درس یا دروس موردنظر منظور خواهد شد.

چهار) در اخذ دروس دقت کنید

شاید کمی تذکر این نکته کمی دیر باشد چراکه اکثر دانشجویان مرحله ثبت‌نام و انتخاب رشته را انجام داده و حالا حضور در کلاس‌های درسی را سپری می‌کنند. در آیین‌نامه ترم تابستانه بسیاری از دانشگاه‌های کشور آمده است: «عواقب هرگونه مغایرت در واحدهای اخذ شده توسط دانشجو با معرفی‌نامه میهمانی و عدم‌رعایت قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه مبدا، به عهده متقاضی است و دانشگاه مجری ترم تابستان هیچ‌گونه مسئولیتی درخصوص تغییر دروس، حذف و مکاتبه با دانشگاه مبدا درخصوص این مغایرت ندارد.»

شاید مطالعه تذکر فوق در نگاه اول حاوی نکته چندان مهمی نباشد اما توجه داشته باشید که دانشجویان بسیاری به دلیل عدم‌رعایت این بند از آیین‌نامه دچار مشکل شده‌اند و نتوانسته‌اند آن را حل کنند. برای مثال، دانشگاه مبدا یا همان دانشگاه محل تحصیل دانشجو، تعیین می‌کنند که دانشجو در اخذ واحد در ترم تابستان دارای محدودیت است و باید در اخذ دروس نکته‌ای را رعایت کند. نکته مهم در این جاست که دانشگاه مقصد یا همان دانشگاهی که مجری ترم تابستانه است، هنگام اخذ واحد توسط دانشجو، محدودیتی برای وی ایجاد نمی‌کند و بدین ترتیب دانشجو، واحدهای خود را بدون توجه به محدودیت‌های درنظر گرفته شده، اخذ و حتی در کلاس‌ها شرکت و در آزمون نهایی نیز نمره قبولی را اخذ می‌کند ولی مشکل آنجا آغاز می‌شود که وقتی دانشگاه مقصد نمره دانشجو را به دانشگاه مبدا ارسال می‌کند، دانشگاه مبدا آن را به دلیل عدم رعایت موارد تذکر داده شده قبول نمی‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
سلام
باتوجه به تداخل دروس گرفته شده به حدنصاب نرسيده ودروس ديگرى ارائه نميشودكه بتوانم جايگزين كنم درخواست حذف كامل ترم تابستان جارى رادارم.باتشكر
سلام
برای حضور در کلاسهای ترم تابستان ۹۹باید از چه برنامه ای استفاده کنیم
سلام، بنده دانشجوی کارشناسی پیام نور هستم، برای پاس کردن یک واحد عملی ( که برای تکمیل تعداد واحد های اختیاری و فارغ التحصیلی ضروری هستش) به مشکل خوردم، باید این تابستان پاس کنم اما در پیام نور کل کشور ارائه نشده، از طرفی فرصت مهمان را هم از دست دادم.
می‌خوام بدونم آیا چیز جایگزینی مثل حفظ جز ۳۰ و ... وجود نداره که بتونم انجامش بدم. ارشد شرکت کردم و عملا با ۱ واحد یکسال رو از دست میدم!
سلام .
من میخواستم توی ترم تابستان واحد بردارم .تویه تابستان میشه که درس های تخصصی رو برداشت ؟ یا فقط عمومی و اختیاری و....میتونیم برداریم؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار