بازدید 2377

آمریکا از سوی جامعه بین المللی منزوی شده است

نشریه فوربس در گزارشی نوشت: کاخ سفید به دلیل از سرگرفتن تحریم ها علیه ایران از سوی جامعه جهانی منزوی شده و با وجود اینکه بر روی کمک اسرائیل، عربستان و امارات برای فشار بر تهران حساب باز کرده، تمام شرکای مهم تجاری ایران در تلاشند راهی برای دفع آن پیدا کنند.
کد خبر: ۸۱۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰ 21 July 2018

نشریه فوربس در گزارشی نوشت: کاخ سفید به دلیل از سرگرفتن تحریم ها علیه ایران از سوی جامعه جهانی منزوی شده و با وجود اینکه بر روی کمک اسرائیل، عربستان و امارات برای فشار بر تهران حساب باز کرده، تمام شرکای مهم تجاری ایران در تلاشند راهی برای دفع آن پیدا کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، 'دومینیک دادلی' خبرنگار آزاد روز جمعه (دیروز) در گزارشی با عنوان 'چگونه تهران در همکاری با متحدان واشنگتن تحریم های ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد' افزود: کمتر از دو هفته تا آغاز دور جدید تحریم ها علیه ایران باقیمانده و در این میان مقام های تهران و بسیاری از کشورهای شریک تجاری ایران تلاش می کنند راهی برای محافظت از روابط تجاری که در چند سال گذشته ایجاد شده پیدا کنند. 

موج اول تحریم ها در 6 اوت(15 مرداد ماه) به اجرا گذاشته می شود و معاملات مالی، طلا و سایر فلزات گرانبها و صنعت خودرو را پوشش می دهد و موج دوم آن در تاریخ 4 نوامبر(13 آبان) به اجرا گذاشته می شود و بخش هایی مانند نفت و گاز، پتروشیمی و کشتیرانی را در بر می گیرد. 

اما جالب است بدانیم پیش از اینکه هر کدام از این بخش ها به اجرا درآید، بسیاری از شرکت های اروپایی و آسیایی به دلیل نگرانی از قرار گرفتن در معرض تحریم های واشنگتن شروع به خروج از ایران کرده اند. شرکت 'توتال'، غول نفتی فرانسه و شرکت های خودروسازی مانند رنو و شرکت بزرگ کشتیرانی فرانسه همچون CMA CGM همه اعلام کرده اند که قصد خروج از ایران را دارند. خطوط هوایی اتریش مانند 'خطوط هوایی اتریشی' و KLM هلند گفته اند که در حال محدود کردن و یا حتی لغو فعالیت های خود در ایران هستند. بانک های ژاپنی مانند گروه مالی Mitsubishi UFJ و گروه مالی Mizuho می گویند که دیگر معامله ای با ایران انجام نمی دهند.

این نشان می دهد که تحریم های آمریکا در حال حاضر هم اقتصاد ایران را به صورت بالقوه محدود کرده است. اما در کنار پایان همکاری ها با ایران، تلاش هایی در راستای ایستادگی در برابر تحریم های آمریکا نیز دیده می شود. 

ناگفته نماند کاخ سفید به دلیل در پیش گرفتن تلاش های اینچنینی در جامعه جهانی منزوی شده است؛ به عبارتی با وجود اینکه آمریکا بر روی کمک متحدان نزدیک خود در خاورمیانه مانند اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای افزایش فشار بر ایران حساب باز کرده است، تقریبا تمام شرکای مهم تجاری ایران در تلاش هستند تا راهی برای دفع تأثیراقدامات ایالات متحده پیدا کنند. 

***دور زدن تحریم ها

با اعمال تحریم های تازه یکی از کشورهایی که از خریداران بزرگ نفتی ایران است و در نتیجه تحریم خرید نفت ایران با بحران روبرو خواهد شد، کره جنوبی است. براساس داده های سازمان اطلاعات انرژی ایالات متحده، حدود 12 درصد از واردات نفت این کشوردر سال 2017 از طریق ایران تامین شده هرچند این رقم در ماه های اولیه سال جاری کاهش یافته است.

'کانگ کونگ وا' وزیر امور خارجه کره جنوبی در این خصوص گفته است: 'بدیهی است که ما بسیار امیدواریم بتوانیم از طریق یک توافق میان تمام طرف های درگیر و ایالات متحده حرکتی برای دفع اینگونه تحریم ها انجام دهیم، اما در عین حال ما می خواهیم روابط خود و به ویژه روابط تجاری را حفظ کنیم. ما مقدار زیادی نفت خام را از ایران وارد می کنیم، بنابراین برای ما این امر یک چالش بزرگ است'.

کشورهای دیگر از جمله متحدان اروپایی ایالات متحده نیز خواستار معافیت در برابر تحریم های آمریکا شده اند، اما تا به امروز مقامات آمریکایی این ایده را شدیدا رد کرده اند. در نتیجه، شرکای تجاری ایران قصد دارند راه های دیگری برای مقابله یا رفع اقدامات ایالات متحده بیابند. 

وزیر امور خارجه کره جنوبی همچنین روز 19 ژوئیه (28 تیرماه) در لندن پیش از سفر به ایالات متحده گفت: دولت او در تلاش برای ایجاد معافیت شرکت های خود از تحریم های آمریکا است. 

وی اضافه کرد: 'ما پیش از برجام نیز با چنین بحرانی روبرو شدیم و آن را تاحدودی حل کردیم و حال نیز به دنبال راهی برای به حداقل رساندن تاثیر تحریم ها و کاهش خرید نفت ایران بر صنایع خود هستیم.'

گزارش ها از ایران نیز خبر از تلاش دولت های اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس را می دهد که پیشنهاد کرده اند تهران حساب های بانکی برای بانک مرکزی خود در بانک های مرکزی اروپایی باز کند. اتحادیه اروپا همچنین آماده است 'قانون بلوک کردن' خود را بروز رسانی کند که دستکم و به صورت تئوری می تواند پوشش قانونی برای هر شرکت اروپایی که مایل به تجارت با ایران باشد در برابر تحریم های ایالات متحده ایجاد کند. 

ایران همچنان سخت تلاش می کند تا اقدامات خود را در راستای ایجاد 'ارز رمز' (ارزهای رمزی زیرمجموعه‌ای از ارزهای بدیل یا به ‌طور مشخص ارزهای دیجیتالی هستند. 'بیت ‌کوین' از این دست است) توسعه دهد و مبادلاتی برای حل و فصل معاملات برون مرزی و احتمالا راه اندازی یک سیستم جدید بین المللی بانکی برای رقابت با سویفت راه اندازی کند. 

***نگرانی های تجاری

با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا اروپا می تواند یک نظام قدرتمند برای محافظت از شرکت های خود در برابر اقدامات ایالات متحده ایجاد کند. دیپلمات های اروپایی خود از دشواری این مسیر آگاه هستند. از جمله 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اوائل ماه جاری گفت: 'ما مصمم هستیم که این قرارداد را حفظ کنیم.'اما باید بگویم اینکار بسیار دشوار است زیرا حضور قدرتمند آمریکا در عرصه اقتصاد جهانی نظام های مالی بر همه آشکار است'. 

***نگاه رو به شمال و شرق

با این حال، کشورهای مهمی که در تلاش برای ایستادگی در برابر تحریم های آمریکا هستند، به طور قطع تنها متحدان آمریکا نیستند. بلکه روسیه و چین هستند که موضع سرسختی در برابر تحریم های آمریکا در پیش گرفته اند. 

'آریانه طباطبایی' استاد مطالعات امنیتی از داشنگاه 'جرج تاون' پیش بینی کرده است که ایران با استفاده از روابط خود با روسیه و چین از آن به عنوان سنگری در برابر فشار غرب استفاده می کند'. این تحلیلگر ایرانی تبار در ادامه گفت: پیوندهای ایران با روسیه با وجود تجارب تلخ تاریخی و روابط گرم مسکو با مخالفان منطقه ای ایران از جمله عربستان سعودی و اسرائیل پیچیده است. اما رابطه با چین بیشتر بر منافع اقتصادی و تجاری تأکید دارد. وی اضافه کرد: چین ممکن است تمایل زیادی برای ایستادگی در برابر آمریکا نداشته باشد، اما می خواهد از منافع خود محافظت کند'.

'دینا اسفندیاری' از همکاران مرکز مطالعات علم و امنیت در کالج کینگ لندن نیز در این خصوص گفت: 'برای چین بسیار دشوار است که از نفت ارزان قیمت ایران صرفنظر کند'.

بنابراین زمان مشخص خواهد کرد تا چه اندازه تلاش سیاستمداران و سیاست گذاران در پکن، بروکسل، مسکو و دیگر مناطق بتواند بر روی تحریم های آمریکا تاثیر بگذارد. از سوی دیگر این امر تاحدودی به نگرش مردم و رهبران سیاسی در ایران بستگی دارد و هرگونه اختلال در تجارت می تواند تندروهای تهران را تقویت و دولت را وادار به ترک برجام کند. از سوی دیگر صدای متخاصم دیگری که این روزها از سوی ایران بسیار شنیده می شود این است که چرا اروپا در برابر آمریکا منفعل عمل می کند. اما موگرینی در واکنش به این اظهارات می گوید: 'تلاش ما برای حفظ برجام در راستای منافع امنیتی ما است. من نمی توانم بگویم که تلاش های ما کافی است، اما ما همه تلاش خود برای حفظ این توافق را بکار گرفته ایم و تا نجات این معامله از نابودی ادامه خواهیم داد. زیرا ما بر این باوریم که عواقب نابودی برجام برای همه فاجعه بار خواهد بود'.

'نشریه فوربس در سال 1917 میلادی توسط یک مهاجر اسکاتلندی به نام 'برتی چارلز فوربس' بنا نهاده شد. او یک مقاله‌ نویس برجسته در زمینهٔ مسائل اقتصادی بود و برای مجلهٔ 'هرست' قلم می‌زد. بعداز مرگش در سال 1954 پسرش 'بروس' جانشین وی شد. امروزه مجلهٔ فوربس هر دو هفته یک بار منتشر می‌شود و یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان بشمار می‌آید'. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر