بازدید 2580

چگونه یک دانشگاه کارآفرین داشته باشیم؟

کد خبر: ۸۱۷۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ 19 July 2018

رییس دانشگاه صنعتی دزفول گفت: برای تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های کارآفرین قبل از هر چیز باید زیرساخت لازم برای آن فراهم شود و اقدامات ما در این زمینه باید الزام‌آور و تشویق محور باشند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عصاری اظهار کرد: دانشگاه کارآفرین یک نگاه جدید به دانشگاه است که در طول چند سال اخیر مطرح شده است. برای تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های کارآفرین قبل از هر چیز باید زیرساخت لازم برای آن فراهم شود. وقتی دانشگاه می‌خواهد فارغ‌التحصیل خود را از یک کارشناس دانش‌بنیان به یک کارشناس کارآفرین و مهارتی تغییر دهد، قطعا باید در درون خود برخی مقدمات و زیرساخت‌ها را فراهم کند.

وی افزود: نهادی که وظیفه آموزش نیروی انسانی را بر عهده دارد، قطعا باید برخی ظرفیت‌ها را در داخل خود فراهم کند و بعد به تربیت نیروی کارآفرین بپردازد. دانشگاه صنعتی "جندی شاپور" دزفول کارهای خود را در این زمینه از حدود دو سال قبل شروع کرده است اما برای داشتن دانشگاه‌های کارآفرین باید یک عزم جمعی وجود داشته باشد و برخی الزامات قانونی و تشویقی نیز در نظر گرفته شوند.

رییس دانشگاه صنعتی دزفول ادامه داد: به طور مثال در دانشگاه صنعتی جندی شاپور سال گذشته از برخی از خبرگان حوزه صنعت دعوت کردیم تا در دانشگاه حضور پیدا کنند، چراکه این حضور می‌تواند برای کارآفرینی و آشنایی دانشجویان با این افراد موثر واقع شود.

عصاری گفت: دانشجو، عضو هیات علمی دانشگاه و کارمندان، سه عضو دانشگاه هستند و عضو چهارم دانشگاه باید خبرگان حوزه‌های مختلف باشند تا با حضور آن‌ها در کنار اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در حوزه تجربی و علمی زمینه فعالیت در حوزه کارآفرینی را فراهم کنند.

وی افزود: امسال دو کارگاه به منظور پیش بردن محتوای درسی به سمت مهارت‌آموزی داشتیم. در این زمینه نیازمند همراهی و همکاری بخش صنعت هستیم. باید یک الزام قانونی وجود داشته باشد تا از ظرفیت‌های افراد در این زمینه استفاده کنیم.

رییس دانشگاه صنعتی دزفول گفت: باید از کارآفرینان و کسانی که در این زمینه تجربه داشته‌اند دعوت شود تا در دانشگاه حضور پیدا کنند. مساله دیگر فراهم شدن اشتیاق بخش صنعت برای مشارکت در این زمینه است. البته در دانشگاه اقداماتی را شروع کرده‌ایم اما سرعت ما، سرعت مطلوبی نیست، چراکه ابزارهای قانونی لازم وجود ندارند.

عصاری ادامه داد: باید موانع را برداریم و با سرعت مناسبی، مهارتی کردن دانشگاه‌ها و کارآفرین کردن فارغ‌التحصیلان دانشگاه را در دستور کار خود قرار دهیم. اقدامات ما باید هم الزام‌آور و هم تشویق‌محور باشند.

وی خاطرنشان‌کرد: برنامه‌ریزی درون دانشگاه مساله دیگری است که در بحث ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین باید در نظر بگیریم. دانشگاه و اعضای هیات علمی برای این کار باید آماده‌سازی شوند. مدیران دانشگاه باید به این باور برسند که این کار نیاز جامعه است. دیگر تربیت مهندس و کارشناسی که فقط دانش داشته باشد کافی نیست و فارغ‌التحصیلان ما باید در کنار دانش، مهارت نیز داشته باشند. البته این کارها برای دانشگاه‌ها هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت که با توجه به رویکرد مثبت مراجع بالادست، منعی در این زمینه نداشته‌ایم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر