بازدید 14090
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «اعتبار ۸۰ میلیارد دلاری اروپا برای SMEها پس از پیشنهاد دکتر ظریف» تا «جزئیات توافق نامه تجارت آزاد ژاپن و اتحادیه اروپا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب نشینی 329 واحدی شاخص بورس تهران، نفت به پایین ترین قیمت خود در سه ماه گذشته رسید، سهام آسیایی تحت تأثیر افت قیمت نفت قرار گرفت، پیش بینی یک مؤسسه سرمایه گذاری درباره روند قیمت طلا، حبس بازه‌ای «تسه»ها، قیمت مرغ به ۹۰۰۰ تومان رسید، مرسدس و بی‌ام‌و‌ زیر تیغ جنگ تجاری آمریکا و چین، ثروت ثروتمندترین فرد جهان از ۱۵۰ میلیارد دلار گذشت و کاهش تولید خودرو به دلیل کسری قطعه را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲ 18 July 2018

از «اعتبار ۸۰ میلیارد دلاری اروپایی برای SMEها پس از پیشنهاد دکتر ظریف» تا «جزئیات توافق نامه تجارت آزاد ژاپن و اتحادیه اروپا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب نشینی 329 واحدی شاخص بورس تهران، نفت به پایین ترین قیمت خود در سه ماه گذشته رسید، سهام آسیایی تحت تأثیر افت قیمت نفت قرار گرفت، پیش بینی یک مؤسسه سرمایه گذاری درباره روند قیمت طلا، حبس بازه‌ای «تسه»ها، قیمت مرغ به ۹۰۰۰ تومان رسید، مرسدس و بی‌ام‌و‌ زیر تیغ جنگ تجاری آمریکا و چین، ثروت ثروتمندترین فرد جهان از ۱۵۰ میلیارد دلار گذشت و کاهش تولید خودرو به دلیل کسری قطعه را در بر دارد.

اعتبار ۸۰ میلیارد دلاری اروپا برای SMEها پس از پیشنهاد دکتر ظریف

روز گذشته در چهلمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق تهران، پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: امروز اروپا عاشق چشم و ابروی ایران نیست، بلکه بعد از شوکی که اتفاقات عراق و سوریه برای او به وجود آورده است، دیگر در رابطه با مسائل ناامنی و تشنج و جنگ در خاورمیانه تحمل ندارد، پس مصمم است که در منطقه اتفاقی نیفتد. تحلیلگران سیاسی ایران از این موضوع غافل هستند و در مذاکره با اروپا، جو منفی را در ایران به وجود می آورند. وی افزود: با توجه به اینکه ۸۰ میلیارد دلار اعتبار از سوی اتحادیه اروپا برای همکاری شرکت های کوچک و متوسط ایران و اروپا در نظر گرفته شده است که بر این اساس، یک تشکل اقتصادی در اروپا مسئول این کار شده که در ارتباط با اتاق بازرگانی ایران، زمینه ساز همکاری مشترک میان بنگاه های کوچک و متوسط هر دو طرف شود. وی تصریح کرد: نیاز اتحادیه اروپا به ایران را باید با صدای بلند در ایران فریاد زد. این در حالی است که پیش از این، دکتر ظریف در جمع اعضا و فعالان اتاق بازرگانی ایران تأکید کرده بودند: کلید حل مشکلات ما در حال حاضر همکاری با شرکت‌های کوچک و متوسط اقتصادی است. موتور متحرک اقتصاد بسیاری از کشورها این شرکت‌های کوچک و متوسط هستند. این شرکت‌ها می‌توانند حتی جایگزین شرکت‌های بزرگ باشند مثلا همین شرکت توتال وقتی که پروژه‌ای را قبول می‌کند دو کار انجام می‌دهد؛ مدیریت و سرمایه و بقیه کارها را شرکت‌های کوچک و متوسط انجام می‌دهند و ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

شاخص بورس تهران 329 واحد عقب نشست

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با کاهش  329 واحدی معادل 0.30 درصد به رقم 107 هزار و 780 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 98 واحدی معادل 0.30 درصد به رقم 32 هزار و 303 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 3 واحدی معادل 0.02 درصد، عدد 18 هزار و 326 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 2 واحدی معادل 0.02 درصد به رقم 13 هزار و 96 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 529 واحد کاهش معادل 0.45 درصد را رقم زد و به سطح 116 هزار و 820 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 399 واحد کاهش معادل 0.51 درصد به رقم 77 هزار و 906 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل، با 87 واحد افزایش معادل 0.04 درصد همراه بود و عدد 221 هزار و 796 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «اعتبار ۸۰ میلیارد دلاری اروپایی برای SMEها پس از پیشنهاد دکتر ظریف» تا «جرئیات توافق نامه تجارت آزاد ژاپن و اتحادیه اروپا»

نفت به پایین ترین قیمت خود در سه ماه گذشته رسید

روز سه شنبه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز دوشنبه کاهش یافت و نفت برنت به پایین ترین نرخ خود در سه ماه گذشته رسید. دلایل کاهش شدید قیمت نفت، کم شدن نگرانی ها نسبت به کمبود عرضه نفت و جلب توجه ها به سمت افزایش تولید و آسیب های احتمالی رشد اقتصاد جهانی به خاطر جنگ تجاری آمریکا و چین، عنوان شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل ۴۹ سنت کاهش یافت و ۷۱.۳۵ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۱۵ سنتی، بشکه ای ۶۷.۹۱ دلار صورت گرفت. کارستن منک، تحلیلگر بازار کالای بانک خصوصی جولیوس بائر سوئیس، در این رابطه گفته است: «به نظر می رسد که سیگنال های دریافتی از بازار در حال عوض شدن است. ترس از کاهش کمبود عرضه که موجب رسیدن قیمت نفت به بشکه ای ۸۰ دلار شده بود از بین رفته است و افزایش نگرانی ها از تولید بیش از نیاز در حال سایه افکندن بر بازار نفت است.» قیمت نفت در هفته گذشته تقریبا ۱۰ درصد کاهش یافته است که از دلایل اصلی آن آغاز به کار دوباره ی پایانه های انتقال نفت در لیبی و افزایش تولید روسیه و برخی دیگر از تولیدکنندگان اوپک گزارش شده است.

سهام آسیایی تحت تأثیر افت قیمت نفت قرار گرفت

روز سه‌شنبه با کاهش قیمت نفت، سهام آسیایی افت کرد. در بازار ارز، دلار پیش از اولین شهادت رییس فدرال‌رزرو، جرومی پاول در کنگره، تثبیت شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه به غیر از ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی، که در دو جلسه قبلی خود سود کرده بود، ۰.۵ درصد افت کرد. سهام چین که روز دوشنبه با داده‌های اقتصادی نه‌چندان خوب، افت کرده بودند، دیروز هم به کاهش ارزش خود ادامه دادند. کامپوزیت شانگهای ۰.۷ درصد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۹ درصد از ارزش خود را از دست دادند. سهام استرالیا ۰.۴ درصد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۲ درصد افت کردند، در حالی‌ که نیکی ژاپن خلاف جهت حرکت کرد و ۰.۵ درصد رشد کرد. 

رشد 100 هزار تومانی سکه در بازار آزاد

روز سه شنبه، هر سکه تمام طرح جدید، ۲,۸۵۰,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که این رقم نسبت به روز قبل، ۱۰۵ هزار تومان گران‌تر است؛ هرچند این سکه در ساعاتی از روز، به سطح ۲ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان نیز رسیده بود. قیمت سکه تمام طرح قدیم نیز با رشد ۵۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز دوشنبه، به رقم ۲,۶۶۰,۰۰۰ تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۱۵ هزار تومان مواجه شده و به رقم ۱,۳۵۵,۰۰۰ تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز در چهارمین روز هفته، در سطح ۷۰۰ هزار تومان معامله شد که نشان از افزایش ۵ هزار تومانی داشت. همچنین هر سکه یک گرمی، با رشد ۵ هزار تومانی به رقم ۴۱۰ هزار تومان رسید.

پیش بینی یک مؤسسه سرمایه گذاری درباره روند قیمت طلا

تحلیلگران مؤسسه سرمایه گذاری وستپک پیش بینی می کنند که سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره تا پایان امسال، تقویت ارزش دلار و بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا در نهایت منجر خواهد شد تا قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به زیر 1200 دلار کاهش یابد. بر اساس این گزارش مؤسسه وستپک برآورد کرده که قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به 1190 دلار خواهد رسید. قیمت طلا در پایان مبادلات هفته گذشته به کمتر از 1240 دلار رسیده است. پیش بینی می شود اوضاع اقتصادی آمریکا در شش ماه دوم امسال بهبود یابد و فدرال رزرو نیز روند افزایش نرخ بهره را ادامه خواهد داد. این مسأله موجب تقویت بیشتر ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی خواهد شد. پیش بینی نشان می دهد فدرال رزرو تا پایان امسال یک یا دو بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد. تقویت ارزش دلار طی هفته های اخیر موجب شده است تا تقاضای طلا با کاهش زیادی روبه رو شود. به نظر می رسد، روند صعودی ارزش دلار تا پایان امسال ادامه خواهد یافت. به نظر می رسد اگر سطح حمایتی 1240 دلاری برای هر اونس طلا شکسته شود، روند نزولی قیمت شتاب خواهد گرفت. به نقل از سایت طلا، در شرایط کنونی بعید به نظر می رسد که جنگ تجاری بین آمریکا و چین بتواند موجب افزایش چشمگیر قیمت طلا شود.

بازار اوراق مسکن؛ حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن 95 (تسه9512) با افت 2/ 0 درصدی به قیمت 67 هزار و 715 تومان معامله شدند. پس از مقاومت سطح 70 هزار تومانی در مقابل «تسه»ها به تدریج شاهد افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم؛ اما به نظر می‌رسد سطح 67 هزار تومانی همچنان از «تسه»ها حمایت می‌کند. با وجود رشد 278 درصدی تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت، از خرداد افت 22 درصدی تعداد معاملات مسکن رقم خورد. همچنین آمارهای معاملات مسکن تهران تا ۲۱ تیر افت ۱۴ درصدی تعداد معاملات نسبت به خرداد (با وجود قرار داشتن در فصل رونق مسکن) به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و تشدید نوسان بازارهای موازی را نشان می‌دهد.  موضوعی که حبس بازه‌ای «تسه»ها را رقم زده است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۲/ ۲۱ درصد قرار گرفته است.

قیمت مرغ به ۹۰۰۰ تومان رسید

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت مرغ به ۹۰۰۰ تومان در مراکز خرده فروشی خبر داد. این افزایش قیمت در حالی است که هنوز مصوبه ستاد تنظیم بازار در مورد افزایش قیمت مرغ ابلاغ نشده است. مهدی یوسف خانی در گفتگو با مهر گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در عمده فروشی درب کشتارگاه ۸۰۰۰ تومان و توزیع درب واحدهای صنفی  ۸۱۵۰  تومان است. او ادامه داد: همچنین نرخ این کالا در خرده فروشی مرغ شمال  ۸۶۰۰ تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن ۷۷۰۰ تومان است.

ثروت ثروتمندترین فرد جهان از ۱۵۰ میلیارد دلار گذشت

جف بزوس، بنیان گذار و مدیرعامل آمازون، ثروتمندترین فرد تاریخ مدرن است. ثروت جف بزوس تا پایان دیروز از ۱۵۰ میلیارد دلار رد شد که ۵۴ میلیارد دلار بیشتر از دومین فرد ثروتمند جهان یعنی بیل گیتس، بنیانگذار و مدیرعامل مایکروسافت است. جف بزوس ۵۴ ساله اکنون بیش از هر فرد دیگری از سال ۱۹۸۴ که رده بندی ثروتمندان جهان اعلام شد ثروت دارد. ثروت بزوس در شرایطی از این میزان می گذرد که آمازون در نظر دارد فروش ویژه تابستانی ۳۶ ساعته خود را ارائه کند. افزایش ۵۶ درصدی ارزش سهام شرکت آمازون در سال ۲۰۱۸ باعث شده است، هر عدد از سهام این شرکت تا آخرین معاملات بورس وال استریت ۱۸۲۵.۷۳ دلار قیمت داشته باشد.

مرسدس و بی‌ام‌و‌ زیر تیغ جنگ تجاری آمریکا و چین

ده روز از اعمال تعرفه‌های مضاعف بر واردات خودرو در آمریکا و چین می‌گذرد و در این مدت دو خودروساز مرسدس و بی‌ام‌و‌ ناچار شده‌اند مبلغی معادل ۴۰ درصد ارزش خودروهایی که از آمریکا به چین صادر می‌کنند، به‌ عنوان تعرفه واردات بپردازند. تلاش‌های این خودروسازان برای کسب معافیت نیز راهگشا نبوده است.

از «اعتبار ۸۰ میلیارد دلاری اروپایی برای SMEها پس از پیشنهاد دکتر ظریف» تا «جزئیات توافق نامه تجارت آزاد ژاپن و اتحادیه اروپا»

دایملر، شرکت مادر برند مرسدس بنز ناگزیر شد با وجود آمار فروش امیدوارکننده در نیمه نخست سال، چشم‌انداز سود سال‌جاری خود را تعدیل کند. بانک آی‌اس‌آی نیز تعرفه‌های واردات چین را جریمه‌ای علیه خودروسازان جنوب آلمان خواند. اعمال این تعرفه‌ها با موج تقاضا برای خودروهای لوکس آلمانی در سراسر دنیا همزمان شده و دو خودروساز را از سود قابل توجهی محروم می‌کند. در صورتی که ترامپ تعرفه‌های مضاعف بر واردات خودرو از اروپا وضع کند، این خودروسازان بیش از پیش متضرر خواهند شد.

کاهش تولید خودرو به دلیل کسری قطعه

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: در چند هفته اخیر تولید خودرو در کشور کاهش یافته ضمن آنکه درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها متوقف می‌شوند. محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه در کنار تمام مشکلات داخلی و خارجی، انباشت قطعات و مواد اولیه وارداتی تولید قطعه در گمرک، جدیدترین مشکل صنعت قطعه‌سازی است. وی با بیان اینکه قطعات و مواد اولیه وارد گمرک شده اما این سازمان برای ترخیص آنها کد ۱۴ رقمی بانک مرکزی را طلب می‌کند، خاطرنشان کرد: ‌برای دریافت کد ۱۴ رقمی به بانک مرکزی که مراجعه می‌کنیم می‌گویند کد وقتی صادر می‌شود که تخصیص ارز مربوطه در سامانه نیما صورت گرفته باشد که آن نیز با مشکلات و تأخیر فراوانی همراه است.

جرئیات توافق نامه تجارت آزاد ژاپن و اتحادیه اروپا

ژاپن و اتحادیه اروپا روز سه شنبه در بحبوحه تنش های جنگ تجاری چین و آمریکا و در تقابل با سیاست حمایتگرایی واشنگتن، توافقنامه تجارت آزاد امضا کردند. به گزارش ایرنا از کیودو، این توافقنامه با برخورداری از 30 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان با حدود 600 میلیون نفر در 29 کشور یکی از بزرگترین مناطق اقتصادی جهان را تشکیل می دهد. بر اساس این توافق که به امضای 'ژانکلود یونکر' رئیس کمیسیون اروپا، 'دونالد تاسک' رئیس شورای اروپا و 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن رسید تقریبا تمام تعرفه‌های گمرکی میان توکیو و کشورهای اتحادیه اروپا برداشته خواهد شد. هر دو طرف همچنین در این مراسم، یک توافقنامه همکاری استراتژیک را امضا کردند که چارچوبی برای تقویت همکاری های دوجانبه در طیف گسترده ای از مسائل دوجانبه و چند جانبه از جمله امنیت، جرایم اینترنتی و تغییرات اقلیمی را شامل می شود. 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن امضای این توافق نامه را یک 'دستاورد تاریخی' خواند و گفت: در حالی که یک جانبه گرایی در جهان گسترش می یابد، ژاپن و اتحادیه اروپا به عنوان پرچمداران تجارت آزاد، این توافق نامه را امضا کرده اند.

از «اعتبار ۸۰ میلیارد دلاری اروپایی برای SMEها پس از پیشنهاد دکتر ظریف» تا «جزئیات توافق نامه تجارت آزاد ژاپن و اتحادیه اروپا»

مراسم امضای این توافق نامه با دستورالعمل آمریکا اول رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و جنگ تجاری میان آمریکا و چین همزمان شده است. بر اساس این توافق نامه، ژاپن تعرفه های 94 درصد از کل واردات کالا از اتحادیه اروپا از جمله 82 درصد از محصولات کشاورزی و ماهیگیری را حذف خواهد کرد، اتحادیه اروپا هم تعرفه های 99 درصد از واردات از ژاپن را لغو خواهد کرد.  همچنین در پی عقد این توافق، قیمت گوشت خوک و نوشیدنی اروپایی برای مصرف ‌کنندگان در ژاپن پایین خواهد آمد قطعات ماشین‌آلات، چای و ماهی ژاپن نیز برای اروپایی‌ها از این پس ارزان‌تر تمام خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵
اقای پدرام سلطانی
حکایت کشور ما شده
حکایت بازیهای تدارکاتی تیم ملی که نتیجه اش را دیدید
حال کار کردن با شرکت های کوچک نتیجه اش کاهش تولید خودرو است . که شما بفرمایید بروید از انجا تهیه کنید
همه می دانند اروپا توان و اراده حفظ برجام را ندارد. تنها چیزی که هست این است دولت می خواهد با این بهانه نیز تا 1400 کار خاصی نکرده و مانند 5 سال گذشته به روزمره گی بگذراند.
واقعا بی هدف ترین دولت پس از انقلاب است
اونوقت ما ......................
اونوقت ما ......................
نهایتش اینه که آمریکایی ها به صورت فیزیکی و محاصره دریایی جلوی صادرات نفت ایران رو میبندن. راهی جز مذاکره مستقیم با آمریکا و گشایش فضای داخل نیست وگرنه صادرات یک ملیون بشکه نفت به اروپا دردی از ایران دوا نمیکنه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل