بازدید 1855

علوم انسانی در کشور مغفول مانده است

کد خبر: ۸۱۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲ 17 July 2018

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: علوم انسانی یک رشته زیرساختی است اما در کشور مغفول مانده است.

به گزارش مهر، حجت الاسلام ناطق نوری ظهر امروز در مراسم چهلمین روز درگذشت حجت الاسلام احمد احمدی در دانشگاه تهران گفت: حجت الاسلام احمدی روحانی دارای علم و اخلاق بود و فردی پژوهشگر، ژرف اندیش، واقع بین و مسلمانی دلسوز و مومنی مخلص و بی ادعا بود.

وی افزود: من خیلی توفیق ندارم که وعده سخنرانی دهم و این مسئولیت را به جوانان داده ام.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: من وعده سخنرانی نمی دهم، به خصوص برای مراسم های یادبود، ارتحال و درگذشت اما این موضوع استثناها و موارد خاصی دارد که خود افتخار می کنم در آن مراسم حضور یافته و دِین خود را نسبت به آن شخص ادا کنم.

ناطق نوری افزود: به طور مثال من در مراسم مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی داوطلبانه شرکت کردم، چرا که وی مرد بزرگی بود و با توجه به اینکه حق بزرگی به گردن من داشت و زحمات بزرگی در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب کشید، بنابراین در مجلس وی حضور یافته و سخنرانی کردم.

وی عنوان کرد: در مجلس یادبود حجت الاسلام احمدی نیز شرکت کردم، چرا که قائل هستم وی حق بسیار زیادی بر جامعه علمی، مراکز پژوهشی، دانشگاه ها و حوزه دارد.

ناطق نوری تاکید کرد: حجت الاسلام احمدی بی ادعا و مخلصانه گام های اثربخش و ماندگاری را برداشته است. او مرد خداست، چراکه فردی آزاده، بی ریا و پرسود نسبت به دین و انقلاب بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: حجت الاسلام احمدی زمانی که دلش می گرفت و از ناملایمات می رنجید، زنگ می زد و نزد من می آمد و با هم صحبت می کردیم که دو ماه گذشته نیز وی تماس گرفت و در لواسان در حوزه علمیه با هم درد و دل کردیم.

وی تصریح کرد: حجت الاسلام احمدی به دنبال نشر علوم اسلامی و ایرانی بود و وی به درستی تشخیص داده بود که پیشرفت فرهنگ و تمدن هر جامعه ای در گرو علوم انسانی آن جامعه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جوامع پیشرفته با تکیه بر حوزه علوم انسانی اقدام به تدوین نظام های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می کنند، زیرا زیرساخت همه این مسائل علوم انسانی است.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه های کشورهای پیشرفته این است که سیاستگذاری و برنامه ریزی مناسبی برای بهره مندی از نیروی انسانی خود داشته باشند، چرا که جامعه اگر بخواهد رشد کند، باید مدیریت صحیح در آن حاکم باشد و مدیریت را جز در علوم انسانی نمی توان پیدا کرد.

ناطق نوری افزود: تخصص، تعهد و اخلاق و داشتن فرهنگ برخورد مناسب با مردم بر اساس عقلانیت موضوعاتی است که برای اداره کشور لازم است.

وی گفت: مدیر اگر تخصص، تعهد، اخلاق و برخورد لازم با جامعه را داشته باشد، آن جامعه پیشرفت می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: شهید بهشتی تاکید می کرد که مدیر کسی نیست که خیلی دوندگی و کار کند، بلکه مدیر آن فردی است که بیندیشد، فکر کند، برنامه ریزی کند و از انسان های متعهد و متخصص به جا استفاده کند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در کشور همین است، چرا که برخی از مدیران آنقدر سرشان را گرم مسائل ریز می کنند که به برنامه ریزی و استفاده بهینه از نیروهای انسانی نمی رسند.

ناطق نوری اضافه کرد: گاهی هم برخی گرایش های سیاسی، جناحی و باندی اضافه می شود و شایسته سالاری در مدیریت می میرد، این در حالی است که شایسته سالاری در کشورهای پیشرفته بسیار مورد توجه است.

وی گفت: اوایل انقلاب من نماینده امام خمینی (ره) در جهاد سازندگی بودم و مسئول بزرگتر ما آیت الله شهید بهشتی بودند که در آن زمان هنوز مسئول صدا و سیما توسط مقام معظم رهبری انتخاب نمی شد و شورای انقلاب این انتخاب را انجام می داد.

ناطق نوری افزود: در آن زمان لیستی از افراد برای این مسئولیت به شهید بهشتی فرستاده شد و ایشان نگاه کردند و به من نیز گفتند که به این لیست نگاه کنم و شهید بهشتی جلوی اسم برخی از افراد علامت زده بودند و من به وی گفتم که یکی از این افراد به شما بی مهری زیادی کرده است و چرا جلوی اسم وی علامت زده اید که به عنوان رئیس انتخاب شود.

وی تصریح کرد: شهید بهشتی گفت آقای نوری ممکن است این فرد با شخص بهشتی مشکل داشته باشد اما مدیر لایقی است.

وی تاکید کرد: بخش اصلی رسالت انبیاء به خصوص حضرت محمد (ص) علوم انسانی بوده است، چرا که آنها رسالت داشته اند مدیرانی لایق تربیت کنند و علوم انسانی اسلامی را نشر دهند.

ناطق نوری خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام (ص) همواره در خصوص انسان، انسانیت، اخلاق، سلامت، اخلاص، مدیریت و تقوا صحبت می کردند که همه این موضوعات زیرمجموعه علوم انسانی است.

ناطق نوری تصریح کرد: متاسفانه ما در کشور به گونه ای برخورد کردیم که با همه تلاش های افرادی مانند مرحوم حجت الاسلام احمدی و همکارانشان هنوز نتوانسته ایم جایگاه علوم انسانی در کشور را جاری و معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: به طور مثال وقتی دانش آموزان می خواهند تعیین رشته کنند به خصوص دانش آموزان ممتاز، معمولا رشته علوم انسانی را انتخاب نمی کنند و خانواده ها نیز علاقه ای ندارند که فرزندانشان در این رشته تحصیل کنند، در واقع این رشته زیرساختی در کشور مغفول واقع شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه به موضوع علوم انسانی نپرداخته ایم، در مدیریت کشور لنگ هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در بسیاری موارد مسئولیت های مربوط به حوزه علوم انسانی به افرادی که تخصص هایی غیر از این حوزه دارند، داده می شود، بنابراین کاربردی بودن این رشته روشن نیست.

ناطق نوری افزود: آینده فارغ التحصیلان این رشته مبهم است و این موضوع باعث می شود که افراد فکر کنند علوم انسانی کاربردی نیست.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در نشست های مختلفشان دغدغه علوم انسانی را داشته اند، گفت: ما در این رشته کرسی آزاداندیشی نداریم.

ناطق نوری تاکید کرد: در زمانی مقام معظم رهبری حکمی به عنوان مشاور به من دادند و از ایشان پرسیدم که این حکم برای چه حوزه ای است و ایشان فرمودند بسته به ظرفیت شما دارد، بنابراین ما گروه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایجاد کردیم و در گروه فرهنگی به این جمع بندی رسیدیم که در برخی کلاس ها، اساتید دیدگاه هایی دارند که ممکن است با مباحث دینی و فقهی مطابقت نداشته باشد.

وی گفت: بنابراین مرکزی راه اندازی کردیم که اساتید دیدگاه های مختلف خود را در آن مرکز مطرح کنند و عده ای به آنها پاسخ دهند و یک گروه ناظر یا هیات ژوری نیز باشد که در نهایت از مباحث مطرح شده، نظریه ها تدوین و چاپ شود که بعد از آن به عنوان کرسی های آزاداندیشی مطرح شد.

ناطق نوری افزود: به نظر من کرسی های آزاداندیشی محقق نشده و باید این موضوع درست شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل