بازدید 5722
۱

قطعی آب، دامن دماوند را هم گرفت

کد خبر: ۸۱۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ 17 July 2018

قطعی آب به دماوند نیز رسید؛ باور این خبر برای بسیاری که سابقه منابع آبی این شهرستان را می شناسند سخت است اما این پیامد ویلاسازی ها در این منطقه است.

شهری که همواره به خوش آب و هوایی معروف بوده امسال و در فصل تابستان با توجه به افت آب های زیرزمینی و کاهش بارش های فصلی درگیر قطعی آب شده است.
مردم دماوند علاوه بر قطعی آب این روزها شاهد قطع برق نیز هستند به گفته فرماندار، این خاموشی ها برگرفته از شهر تهران است.
به گزارش ایرنا، امسال مناطق جنوبی شهرستان دماوند همچون گیلاوند، روستاهای مراء، آینه ورزان، زرین دشت، زان، شهرهای کیلان و آبسرد و همچنین برخی مناطق شهر رودهن با قطعی برق و گاها آب مواجه هستند.
یک شهروندان دماوندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از حضور مهاجران سایر شهرها در فصل تابستان و ویلانشینان گله کرد و گفت: تعداد ویلانشینان در دماوند رو به افزایش است و همین امر باعث شده استخرها پر آب شود و مصرف آب افزایش یابد.
وی ادامه داد: همچنین افزایش چاه های غیرمجاز با توجه به ساخت و سازهای غیرمجاز باعث شده آب های زیرزمینی افت شدید داشته باشند و این موضوع برای دماوندی ها نگران کننده است.
این شهروند به کاهش بارش ها اشاره کرد و گفت: در گذشته فصل زمستان دماوند دیدنی بود؛ برف به حدی می بارید که امکان خروج از منزل وجود نداشت اما هر سال که می گذرد فصل زمستان در این شهر کمرنگ تر می شود و همین بر نگرانی ها می افزاید.

**افت 60 متری سفره‌های آب آبسرد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران اظهارداشت: با توجه به افت آب های زیرزمینی در مناطق مختلف شرق استان، با ایجاد سیستم‌ تله متری در دماوند، لواسان و فیروزکوه سعی شده تعادل فشار بر شبکه آب‌رسانی مدیریت شود و جلو قطعی های مکرر آب را بگیریم.
«مجتبی صفدری» ادامه داد: اکنون 33 دستگاه ژنراتور برق برای چاه‌های آب منطقه تهیه شده که البته حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه اجاره این دستگاه‌ها است و با توجه به هزینه بالای اجاره، لازم است خرید آن در سال های آینده در دستور کار قرار گیرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه 60 متر از آب سفره‌های زیرزمینی منطقه آبسرد افت کرده است، بیان کرد: برای تأمین آب این منطقه گزینه هایی همچون تامین آب از منطقه جورد رودهن و انتقال آب از سد نمرود مد نظر است که برای تحقق آن عزم شهرستانی را می‌طلبد.
وی گفت: منطقه آبسرد تامین کننده آب شهر کیلان است و اگر فکر اساسی برای این موضوع نشود دچار مشکل می‌شویم؛ حق‌آبه چاه مرحوم سرهنگ طاهری در آبسرد جزو حقوق مسلم منطقه است که ویلانشین‌ها برای تفریح استفاده می‌کنند.

**5200 حلقه چاه غیرمجاز در هومند آبسرد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران با بیان اینکه پنج هزار و 200 واحد ویلایی با همین تعداد چاه غیرمجاز سفره‌ها را به خطر انداخته است، گفت: گرچه تعدادی از چاه های غیرمجاز از مدار خارج شده است ولی نمی توان برای تامین آب به این میزان اکتفا کرد.
وی استفاده از رودخانه تار دماوند و تصفیه خانه اضطراری را یکی از راه های برطرف کردن مشکل عنوان و بیان کرد: اجرای طرح تصفیه خانه در شهر بومهن و رودهن بخوبی پیش می رود؛ مطالعه و نقشه برداری این طرح در شهرهای کیلان و آبسرد هم انجام شده و به دنبال جانمایی زمین برای احداث هستیم.
صفدری به مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص اجرای شبکه فاضلاب شرق استان اشاره و تاکید کرد: اجرای این طرح نیازمند اعتبارات ملی است، اعتبارات استانی برای به بهره‌برداری از آن کافی نیست و تاکنون نیز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

*** مردم صرفه جویی کنند
«مجید صفری» فرماندار شهرستان دماوند نیز در این خصوص اظهارداشت: گرچه به نظر می رسد در دماوند مشکل آب وجود ندارد ولی با توجه به مصرف بی رویه این مایه حیات، سفره های آب زیرزمینی در منطقه بشدت کاهش یافته و بیش از 60 متر افت داشته ایم؛ همین امر موجب شده در اغلب مناطق مسکونی و کشاورزی دچار مشکل شویم.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قطعی آب در مناطق انتهایی بستر آبی شهر و در زمان پیک گرما و اوج مصرف بیشتر است.
صفری گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته قطعی آب در مناطق شهری بسیار کمتر است زیرا سعی شده آب شرب منطقه تامین شود ولی در مناطق روستایی و جنوبی شهرستان به دلیل قرار گرفتن در انتهای بستر آبی و همچنین خاموشی چاه های آب به دلیل قطع برق، این مشکل وجود دارد.
فرماندار دماوند اظهارداشت: برای مدیریت مصرف، تدابیری همچون نصب دستگاه ژنراتور برق برای بیش از 30 چاه شهرستان و پرداخت یک و نیم میلیارد تومان هزینه اجاره پیش بینی شده است که مصرف و تولید آب مخازن را کنترل می کند.
صفری با بیان اینکه وضعیت کنونی شهر خیلی بحرانی نیست ولی مردم بدانند که کمبود آب مشکل اساسی کشور است و باید صرفه جویی کنند، افزود: برق را می توان تولید کرد ولی امکان تولید آب نیست؛ پس باید این موضوع را جدی گرفت.
وی ادامه داد: اکنون از بخش آهکی چاه های غیرمجاز، آب شرب دماوند تامین می شود و اگرچه نباید به این مرحله ورود کنیم ولی چاره ای نیست چون آب بشدت افت کرده است.
این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره تاثیر چاه های غیرمجاز گفت: علاوه بر وجود چاه های غیرمجاز و مصرف بی رویه آن، مدیریت نامناسب چاه های مجاز نیز عامل این اتفاق است که با هماهنگی امور منابع آب شهرستان، مقرر شد در سال جاری تعداد قابل توجهی از چاه های غیرمجاز مسدود و کنتور هوشمند روی چاه های مجاز نصب شود.
فرماندار دماوند تاکید کرد: موضوع فاضلاب شهری نیز در حال برنامه ریزی برای اجرا است که در سال های آتی آب تصفیه شده به منظور مصارف کشاورزی استفاده خواهد شد و تمامی آب شرب منطقه تنها در مصارف خانگی استفاده می شود.
صفری همچنین در خصوص قطعی برق شهرستان دماوند گفت: دماوند در بخش زیرساختی و تولید برق مشکل ندارد ولی این قطعی ها متاثر از خاموشی های تهران بزرگ است زیرا مسیر عبور برق ما از تهران می گذرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
دریاچه تار دماوند هم بزودی به سر نوشت دریاچه ارومیه دچار می شه حالا ببین!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی