بازدید 1352

سردرگمی خبرنگاران این بار با کارت بلیت های یکساله مترو

کد خبر: ۸۱۷۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ 17 July 2018

بعد از اینکه شهرداری تهران به تعداد انگشت شماری از خبرنگاران واقعی طرح ترافیک داد ،قرار شد به خبرنگارانی که طرح دریافت نکرده‌اند کارت بلیت یک ساله مترو بدهد اما در این زمینه هم مشکلاتی ایجاد شده است.

به گزارش فارس، نزدیک به یکسال است که موضوع تغییر طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران مطرح شد و هر بار داستان های جدیدی در این بین به وجود می آید. ابتدا مسئولان شهرداری قصد داشتند رانت را از بین ببرند وابتدا سراغ خبرنگاران آمدند. در همین زمینه صحبت های زیادی مطرح شد تا جایی که مدیران جدید شهری خبرنگاران را در زمینه رانت خوار خطاب کردند.

این رویه تا به امروز نیز ادامه داشته و با اجبار و مصوبات شورای شهر تهران بوده که بخشی از خبرنگاران توانسته اند از سهمیه طرح جدید ترافیک برخوردار شوند . در حالیکه شفاف سازی به عنوان وعده معاونت حمل و نقل برای اعلام اسامی خبرنگاران دریافت کننده طرح ترافیک اعلام شده بود، بازهم این معاونت به صورت سلیقه ای عمل کرد. بسیاری از کسانی که به عنوان خبرنگار مدارک و مستندات فعالیت خبری خود را ارسال کرده بودند، نامشان از سوی معاونت خط خورد.

از سوی دیگر زمانیکه نام افراد دریافت کننده طرح ترافیک در سایت شفافیت شهرداری تهران قرار گرفت، خبری از نام رسانه های محل فعالیت آنها نبود. بررسی اسامی 2240 نفر از دریافت کنندگان طرح ترافیک نشان می داد تعدادی نماینده مجلس، آقازاده و کارمندان شهرداری نیز به نام خبرنگار سهمیه گرفته اند. این اقدام معاونت حمل و نقل و ترافیک با اعتراض خبرنگاران و همچنین برخی از اعضای شورای شهر پنجم روبه رو شد. با وجود این اعتراضات پورسید آقایی در برابر فشارها تسلیم نشد و از پاسخگویی اجتناب کرده است.

با وجود آنکه تعدادی از خبرنگاران از سهیمه طرح ترافیک محروم شدند، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اعطای کارت بلیت های یکساله رایگان به خبرنگاران خبر داده بود. این طرح از سوی شورای شهر تهران برای جبران کاستی های سهیمه طرح ترافیک خبرنگاران تصویب شده بود. بر اساس این مصوبه شهرداری باید به خبرنگارانی که مشمول دریافت مجوز طرح ترافیک نمی‌شوند و یا خودرو ندارند، کارت بلیت رایگان یک ساله بدهد.

محمد علیخانی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در 6 اردیبهشت ماه در این زمینه گفته بود:« رسانه‌ها باید برای خبرنگاران متقاضی یک معرفی‌نامه اشتغال به کار صادر کنند و خبرنگاران نیز به صورت حضوری به معاونت حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران مراجعه کنند و این معاونت نسبت به درخواست و ارائه کارت‌ بلیت رایگان یک‌ ساله برای آن‌ها اقدام می‌کند. هیچگونه محدودیتی در دفعات استفاده از این کارت وجود ندارد و برخلاف ثبت‌نام طرح ترافیک، نحوه دریافت این کارت اینترنتی نیست و متقاضیان باید مراجعه حضوری داشته باشند.»

پورسید آقایی معاون شهردار تهران در 5 خردادماه در مصاحبه ای اعلام کرد که اعتبار 350 هزار تومانی برای کارت بلیت ها در نظر گرفته است.وی گفته بود که دستور صدور مجوز 2000 کارتی را داده که 350 هزار تومان اعتبار دارند و به زودی در اختیار خبرنگارن متقاضی قرار می گیرد.

حال پس از نزدیک به دو ماه از این اعلام پورسید آقایی، کارت بلیت ها در مرحله اول برای خبرنگاران صادر شده ولی به جای 350 هزار تومان، تنها 150 هزار تومان اعتبار در آن وجود دارد. این در حالی است که پورسید آقایی روز 25 تیرماه از صدور 3 هزار کارت بلیت یکساله خبرنگاری خبر داد که این کارت ها بدون مبلغ هستند. محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، درخصوص صدور کارت بلیت یک ساله حمل و نقل خبرنگاران عنوان داشته: «قرار بود کارت‌های مبلغ‌ دار صادر کنیم اما عده‌ای اعتراض کردند که شاید برخی بخواهند کمتر از مبلغ و یا برخی بخواهند بیشتر از مبلغی که قرار است کارت‌ها شارژ شوند استفاده کنند.»

وی با بیان اینکه قرار است کارت‌ها به صورت یکساله و بدون مبلغ صادر می‌شود، گفته است: «در حال تغییر سیستم سخت‌افزاری و همچنین نرم‌افزاری کارت‌ها هستیم تا افراد از زمان صدور کارت به مدت یکسال هر چقدر خواستند از کارت استفاده کنند.»

این خبر در حالی اعلام شده که فرنوش نوبخت، مدیرعامل متروی تهران و حومه از صدور کارت بلیت ها با شارژ 150 هزار تومانی خبر داده است. فرنوش نوبخت در گفت‌وگو با فارس، در خصوص کارت بلیت یک ساله متروی خبرنگاران عنوان کرده:« این کارت در حال حاضر 150 هزار تومان شارژ دارد. محدودیت‌هایی داشتیم و خیلی کار عجله‌ای بود. ابتدا کارت 150 هزار تومان دادیم ولی این کارت قابلیت دارد تا 350 هزار تومان شارژ شود.»

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در پاسخ به این پرسش که قرار بود این کارت‌ها مبلغ‌‌دار نباشد و به مدت یک سال خبرنگاران از آن استفاده کنند، اظهار داشته:« نمی‌دانم از آن سوی موضوع خبر ندارم مباحث فنی کار با بنده بوده است.»

همچنین خبرنگاران برخی خبرگزاری ها امروز به ایستگاه مترو برای دریافت کارت بلیت یکساله مراجعه کرده اند و آنها پاسخ دادند به خاطر اینکه این کارت‌ها مبلغ دار بوده عودت داده شد تا کارت های بدون مبلغ صادر شود.

در میان آشفتگی از اطلاع رسانی صحیح و اتخاذ سیاست واحد در قبال سهمیه طرح ترافیک و کارت بلیت های یکساله خبرنگاران نکته ای که بیشتر آزار دهند است، تغییرات پی در پی در نحوه و نوع خدماتی است که می بایست ارائه شود. این اقدامات به گونه ای است که در عرض چند هفته، اظهارات و عملکردها با یکدیگر بسیار متفاوت هستند و این باعث ایجاد سردرگمی میان خبرنگاران شده است و در نهایت نیز خدمات ارائه شده با آنچه وعده داده می شود یا مصوبه شورای شهر است، زمین تا آسمان تفاوت دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی