بازدید 7387
پیمانه اقتصادی؛

از «کاهش بهای طلای سیاه با احتمال افزایش تولید روسیه و عربستان» تا «زیان ۵۰۷ میلیون دلاری تسلا از جنگ تجاری آمریکا و چین»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پارس جلوی هفتمین ریزش شاخص کل بورس را گرفت، سهام آسیایی با کاهش رشد اقتصادی چین افت کرد، افت بهای سکه پیش از تحویل سکه های سه ماهه، کاهش آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، پالایشگاه چینی نفت ایران را با آمریکا جایگزین کرد، نرخ جدید شیرخام به زودی اعلام می‌شود و واردات ۵۵ تن باک بنزین موتورسیکلت به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۷۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 17 July 2018

از «کاهش بهای طلای سیاه با احتمال افزایش تولید روسیه و عربستان» تا «زیان ۵۰۷ میلیون دلاری تسلا از جنگ تجاری آمریکا و چین»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پارس جلوی هفتمین ریزش شاخص کل بورس را گرفت، سهام آسیایی با کاهش رشد اقتصادی چین افت کرد، افت بهای سکه پیش از تحویل سکه های سه ماهه، کاهش آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، پالایشگاه چینی نفت ایران را با آمریکا جایگزین کرد، نرخ جدید شیرخام به زودی اعلام می‌شود و واردات ۵۵ تن باک بنزین موتورسیکلت به کشور را در بر دارد.

 

پارس جلوی هفتمین ریزش شاخص کل بورس را گرفت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش 37 واحدی معادل 0.03 درصد به رقم 108 هزار و 109 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی ـ ارزشی) بر خلاف روزهای قبل، با افزایش 11 واحدی معادل 0.03 درصد به رقم 32 هزار و 425 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز همانند روز قبل، با افت 25 واحدی معادل 0.14 درصد، عدد 18 هزار و 322 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 18 واحدی معادل 0.14 درصد به رقم 13 هزار و 114 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 9 واحد افزایش معادل 0.01 درصد را رقم زد و به سطح 117 هزار و 350 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 42 واحد کاهش معادل 0.05 درصد به رقم 78 هزار و 305 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 411 واحد افزایش معادل 0.19 درصد همراه بود و عدد 221 هزار و 709 واحد را به نمایش گذاشت. در پایان معاملات، نماد معاملاتی پارس متعلق به پتروشيمي پارس با 202 واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشت.

از «» تا «زیان ۵۰۷ میلیون دلاری تسلا از جنگ تجاری آمریکا و چین»

سهام آسیایی با کاهش رشد اقتصادی چین افت کرد

روز دوشنبه، درحالی‌که داده‌های دولت چین نشان داد که رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ دنیا در ربع دوم امسال اندکی کندتر شده است، سهام آسیایی افت کردند و نرخ برابری دلار در برابر ین نیز، نزدیک به بالاترین نرخ شش ماه اخیر خود باقی ماند.  این در شرایطی صورت گرفت که سرمایه‌گذاران هنوز در مورد تاثیر جنگ تجاری چین-آمریکا، نگران هستند. داده‌های رسمی‌ که روز دوشنبه منتشر شد، نشان داد اقتصاد چین ۶.۷ درصد در ربع دوم سال ۲۰۱۸ رشد کرده است که این با آن‌چه بازار انتظار داشت، مطابقت دارد، اما نسبت به نه ماه سال گذشته که رشدی ۶.۸ درصدی داشتند، افت کرده است. اما آن‌چه شاید بیشتر نگران‌کننده باشد، این است که داده‌ها نشان دادند تولیدات صنعتی چین، رشدی کمتر از حد انتظار داشته‌اند. روی‌هم رفته داده‌ها نشان می‌دهد اقتصاد چین تحت سال‌ها محدود کردن ریسک‌های مالی، در حالی‌ که هنوز تأثیر جزئی‌ از جنگ تجاری بر آن وارد شده، در حال کندتر شدن است. شاخص گسترده سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. در بازار چین، شاخص سی‌اس‌آی ۳۰۰، با افتی ۰.۴ درصدی روبه رو شد. شاخص هانگ‌سنگِ هنگ‌کنگ ۰.۳ درصد پایین آمد. سهام استرالیایی ۰.۴ درصد افت کردند، درحالی‌که کوسپی سئول کمتر از ۰.۱ درصد پایین آمد. بازارهای ژاپن به علت تعطیلات رسمی در این کشور، بسته بودند.

کاهش بهای طلای سیاه با احتمال افزایش تولید روسیه و عربستان

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور، روز دوشنبه و با آغاز کار بازار نفت در این هفته، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در آخرین روز کاری هفته گذشته کاهش شدیدی یافت. دلایل کاهش شدید قیمت نفت در این روز، ازسرگیری فعالیت بنادر لیبی برای صادرات نفت، و احتمال افزایش تولید نفت روسیه و سایر تولیدکنندگان گزارش شده است. این امر موجب کم شدن نگرانی ها نسبت به کمبود عرضه نفت گشته. به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه ۲.۲۴ دلار کاهش یافت و ۷۳.۰۹ دلار در بازار معامله شد. همچنین معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۱.۶۰ سنتی، بشکه ای ۶۹.۴۱ دلار صورت گرفت. کاهش عرضه نفت در لیبی و تظاهرات کارگران صنعت نفت در نروژ و نا آرامی ها در عراق موجب افزایش قیمت نفت در هفته گذشته شده بود. با این حال، در نهایت هفته گذشته قیمت نفت برای دومین هفته متوالی به طور کلی کاهش داشت. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در روز جمعه به خبرنگاران گفته است در صورت کمبود عرضه نفت در بازار، روسیه و سایر تولیدکنندگان می توانند تولید خود را روزانه یک میلیون بشکه نفت یا بیشتر افزایش دهند. وی گفت: اگر ما به بیش از یک میلیون بشکه در روز احتیاج داشته باشیم، من انکار نمی کنم که ما می توانیم به سرعت راجع به آن بحث کنیم و تصمیم سریعی در رابطه با آن اتخاذ کنیم.

افت قیمت سکه پیش از تحویل سکه های سه ماهه

روز گذشته، قیمت سکه تمام طرح قدیم با کاهش ۸۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز گذشته، به رقم ۲,۶۲۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین، سکه تمام طرح جدید، ۲,۷۵۵,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به نرخ روز قبل، ۶۹ هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افت ۴۵ هزار تومانی نسبت به روز قبل، به رقم ۱,۳۴۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی ۶۹۵ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر شده است. هر سکه یک گرمی نیز با ۵ هزار تومان کاهش به رقم ۴۰۵ هزار تومان رسیده است. دیروز خبر زمان دقیق عرضه سکه‌های پیش فروش با موعد تحویل سه ماهه از سوی بانک مرکزی اعلام شد. بر این اساس،  محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی، به ایسنا اعلام کرده است سکه‌های پیش فروش سه ماهه طبق وعده در پایان تیرماه و از روز بیست‌وششم در شعب بانک ملی به صاحبان آن تحویل خواهد شد.

کاهش آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 4/ 0 درصدی به قیمت 67 هزار و 825 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه 60 تا 66 هزار و 900 تومان از فروردین، در هفته سوم خرداد با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن (تابستان) مقاومت سقف 67 هزار تومانی در مقابل «تسه»ها شکسته شد. با وجود تداوم روند نزولی «تسه»ها در دو هفته میانی تیر، در روزهای اخیر شاهد مقاومت جدی سطح 70 هزار تومانی در مقابل اوراق تسهیلات مسکن بودیم. جهش اخیر قیمت مسکن، با رشد تقاضای سرمایه‌گذاری، افزایش قابل توجه قیمت نهاده‌های تولید و تشدید نوسانات بازارهای موازی جهش ۴۵ درصدی قیمت مسکن در خرداد نسبت به سال گذشته را رقم زد؛ امری که بر خلاف سال‌های گذشته افت (۱۴ درصدی) تعداد معاملات تهران در سه هفته ابتدای تیر نسبت به خرداد را به دنبال داشت.

پالایشگاه چینی نفت ایران را با آمریکا جایگزین کرد

شرکت دونگمینگ پتروکمیال، یک پالایشگاه مستقل چینی اعلام کرد، این شرکت خرید نفت از آمریکا را متوقف کرده و به سمت واردات نفت از ایران رفته است. مقامات چینی در نظر دارند تا تعرفه‌هایی بر واردات نفت از آمریکا اعمال و آن را با نفت از غرب آفریقا و غرب آسیا از جمله ایران جایگزین کنند. چین، دومین مشتری بزرگ نفتی آمریکاست که در ابتدای جولای، روزانه 400 هزار بشکه نفت از این کشور خریده است. به نقل از فارس، با این حال، در پاسخ به تعرفه‌‌های اعمالی این کشور بر کالاهای وارداتی از چین، پکن بر واردات نفت از چین 25 درصد تعرفه وضع کرده است. 

نرخ جدید شیرخام به زودی اعلام می‌شود

مقدسی با بیان اینکه نرخ شیرخام بعد از مدت ها کش و قوس، ۱۵۷۰ تومان و با چربی هر دهم ۱۵ تومان درب دامداری تعیین شده است، اظهار کرد: سازمان حمایت با بررسی همه شواهد و مستندات موجود این قیمت را تعیین کرده و در حال حاضر منتظر امضا و ابلاغ آن توسط ۹ ارگان مربوطه از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، سازمان برنامه و بودجه، اعضای ستاد تنظیم بازار و غیره هستیم. وی با بیان اینکه پیشنهاد ما برای قیمت شیرخام ۱۷۰۰ تومان با ۱۰ درصد سود بوده است، گفت: قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم شیرخام درب دامداری ۱۵۶۳ تومان است و با نرخی که تعیین شده، دامداران ۷ تومان بابت هر کیلوگرم سود می‌کنند. وی در گفت وگو با مهر افزود: به تبع این افزایش نرخ، قیمت لبنیات نیز حدود ۹ تا ۱۰ درصد افزایش می یابد.  

واردات ۵۵ تن باک بنزین موتورسیکلت به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۵۵ تن باک بنزین موتورسیکلت از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم باک بنزین موتورسیکلت به کشور، ۲۵۹ هزار و ۹۴۶ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۸۴۳ میلیون و ۲۹۹ هزار و ۹۸۸ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

گفتنی است، باک بنزین موتورسیکلت در سال ۹۶ از کشور‌های امارات متحده عربی، اندونزی، چین، ژاپن و هند وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان نخستین و بزرگترین صادر کننده باک بنزین موتورسیکلت به ایران، کشور چین بوده که در سال ۹۶ با صادرات بیش از ۵۴ تن، درآمد ۲۵۴ هزار و ۴۲ دلاری را نصیب خود کرده است.

فروش رنو در ایران با احتمال تحریم‌های آمریکا ۱۰ درصد کاهش یافت

رنو فرانسه اعلام کرد، میزان فروش خودروی رنو به دلیل احتمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا ۱۰.۳ درصد کاهش و به ۶۱ هزار و ۳۴۵ دستگاه خودرو کاهش یافته است. براساس این گزارش، میزان فروش رنو در جهان نیمه نخست امسال با رشد ۹.۸ درصد رکورد جدیدی را ثبت کرده است. افزایش فروش خودروی رنو به لطف تقویت بازارهای روسیه، آمریکای جنوبی و همچنین فروش بیشتر در داخل اروپا بوده است. رنو همچنین چشم‌انداز رشد آینده را از ۲.۵ درصد به ۳ درصد افزایش داده است. این پیش‌بینی پس از آن صورت گرفت که گزارش‌ها حاکی از ترخیص ۲.۰۷ میلیون خودرو در شش ماهه نخست منتهی به ۳۰ ژوئن بوده است. این شرکت خودروسازی اشاره کرده که متعهد است تا فروش بیشتری را در سال ۲۰۱۸ داشته باشد چرا که اخیراً مدل‌های جدیدی را طراحی کرده که مشتریان بیشتری دارد. /فارس

زیان ۵۰۷ میلیون دلاری تسلا از جنگ تجاری آمریکا و چین

جنگ تجاری میان آمریکا و چین در درازمدت خودروسازان آمریکایی را متضرر خواهد ساخت. به گزارش گلوبال‌تایمز گسترش مناقشات تجاری میان آمریکا و چین خودروسازان بزرگ آمریکایی نظیر فورد و جنرال موتورز را با وضعیت دشواری مواجه ساخته است. میزان ضرر و زیانی که اعمال تعرفه ۲۵ درصد به فورد تحمیل می‌کند بیش از ۱۵۱ میلیون دلار خواهد بود. به نقل از دنیای اقتصاد، این رقم در مورد تسلا به ۵۰۷ میلیون دلار می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود جنرال موتورز در نیمه دوم سال‌جاری هیچ خودرویی از آمریکا و چین صادر نکند. فورد در نیمه نخست سال‌جاری میلادی شاهد سقوط آمار فروش در چین بود و پیش‌بینی می‌شود با اعمال تعرفه‌ها موفق به جبران این کاهش فروش نشود. جنرال موتورز در این مدت وضعیت بهتری داشت و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو به مشتریان چینی‌اش تحویل داد. رشد ۴/ ۴ درصدی فروش جنرال موتورز در سال‌جاری تعدیل خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل